|
|
| Kyra K.s dressursadel |
|
|
Hejsa, håber at nogle derude ved tasterne kan hjælpe mig. Jeg vil meget gerne vide hvilken dressursadel som den finske og verdensberømte dressurrytter og træner Kyra K. bruger til sine heste? Gerne både mærke, model og årgang. Jeg har set et billede af hende og Max fra VM i Aachen, men kan sørme ikke se sadelmærket...øv øv. /Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kyra K´s dressursadel |
|
|
Hun rider i en Amerigo deep seat dressage eller en Amerigo cervia dressage. Sadlen forhandles i tattersall,men koster omkring 20.000 kr.
Centreret ridning af Sally Swift købes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smlmea |
|
|
Tak for det  Den var dyrere end jeg troede...nå, men alt kvalitet koster jo. Jeg må bare spare sammen! P.t. har jeg en Isabel Werth, men jeg er bare ikke helt tilfreds med den, og særligt min opstilling i den sadel. Og da jeg har samme korte ben som Kyra (ikke noget kritik, men en konstatering) tænkte jeg, at hendes sadel nok også vil give mig en bedre støtte end den jeg har. Har du selv erfaringer med Amerigo sadler? /Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Korte ben |
|
|
Har jeg også, og jeg kan anbefale Stübben Tristan eller Passier Grand Gilbert, som er lidt billigere..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg... |
|
|
har haft en Amerigo. Jeg følte mig for fast klemt pga de store støtte klodser. Jeg er gået over til Passier i stedet 
M.V.H Natasja
Military Ridningens Formel 1 GINSBORG
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sadler |
|
|
Jeg har prøvet en Stübben Tristan, men synes ikke at sædet var dybt nok. Den red jeg i hver dag i 3. måneder, men fandt mig aldrig helt til rette i den. Nu har jeg så samme problem med Isabel Werth´en...godt nok ikke at sædet er for fladt, men at den bare ikke helt passer til mig...suk. Ang Passier har jeg kun prøvet en ældre udgave af Grand Gilbert, og den er hård som et bræt at sidde i. Bestemt ikke en positiv oplevelse... Måske er de nye blevet mere behagelige? Jeg har også haft en Windsor Elite, men den var helt umulig at få til at ligge godt på hesten. Det var faktisk grunden til at jeg købte Isabel Werth´en, da den ligger godt på den her runde og umarkerede dressurhest. Og et andet plus, er at der kan justeres løbende pga forskellige udskiftelige kopfjern, hvilket er en fordel med en unghest. Er der nogen som har en Isabel Werth og har korte ben? Så vil jeg nemlig gerne vide hvilken størrelse af knæpuderne som du bruger og hvordan de sidder? /Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de... |
|
|
nye passier sadler er ikke hårde. Det er kun de gamle udgaver der var det. Jeg har en Passier PSL, som er blevet lavet til mine korte ben. Den er jeg super glad for. Jeg har selv haft en Isabell werth sadel, men den kunne jeg ikke lide at ride i.
M.V.H Natasja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Passier PSL |
|
|
...har jeg vist aldrig prøvet at ride, så det er helt bestemt et forsøg værd. Og Natasja, jeg tror at vi har de samme korte ben udfra dine billeder på præsentationen. Hvad mener du med at den er blevet lavet til dine korte ben? Er det noget du selv har fået gjort? Og hvis ja, hos hvem, pris mm.? /Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Equipe |
| Forfatter:  |
Louise 5 |
| Dato:  |
02-03-2007 11:46 |
|
Equipe laver Amerigos sadler - men har også sine egne sadler - som er en anelse billigere! Tjek www.equipesaddles.dk Der kan du også se dressursadlen. Den ligner Amerigos. Eller tag til Herning og se/prøv den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg... |
|
|
købte min i Ingdams, men det tror jeg er lige gyldigt. Jeg fik den bestilt med hjem med korte sadelklapper, så jeg kan nå ned om dem  I Ingdams koster den 14.800 kr. Den fåes i to modeller. En med lige sadelklapper og en der er lidt mere "buet". Jeg valgte den med buen, da jeg også har bredde ben, så er der lidt mere plads  Man kan også få forskellig størrelser på knæstøtten. Min er ekstra stor, da der ellers ikke rigtigt er noget i PSL'en.
M.V.H Natasja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Passier |
| Forfatter:  |
beritH |
| Dato:  |
02-03-2007 17:15 |
|
Hvis du skal kigge på Passier, så skal du absolut checke priserne. Da jeg købte min Optimum, sparede jeg kr. 2400 ved at købe den i Heri i forhold til Ingdams. Både Tattersall og Dahlmann var også billigere end Ingdams, som var de absolut dyreste og dem, der faktisk havde den ringeste rådgivning. Deres eneste argument var at de havde tilpasset en sadel for Andreas Helgstrand. Og helt ærligt, det kan hverken jeg eller hesten bruge til en hujende fis. De kunne ikke engang finde ud af hvilken størrelse jeg skulle bruge. Så igen anbefaling til Ingdams herfra. Men både Passier Grand Gilbert og Passier Optimum kan tilpasses til os med korte ben. BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Amerigo |
|
|
Kan helt klart anbefale Amerigo. Jeg er den lykkelige ejer af en Amerigo Vega (Amerigo's lillebror, kommer "kun" i standard størrelser og er med en fleksibel kunststof bom istedet) Jeg måtte indse sidste år at jeg, efter halvandet år med en discusprolaps og næsten ingen ridning, måtte skifte min ellers elskede Windsor Grennline ud med en Vega. Den er rimelig smal i sædet, hvilket gør at jeg 7-9-13 kan ride næsten uden problemer igen. Jeg er blevet super glad for min Vega, og vil aldrig bytte den ud med noget andet. Min er med ekstra lange klapper(til de pokkers lange ben ), men fåes med tre forskellige størrelse klapper så der er en til alle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Amerigo |
|
|
Jeg har en Amerigo Classic, det er næsten den samme model som Kyra rider i, der er bare dybt sæde i Cervia'en og alm. sæde (Som giver meget støtte i forhold til min tidligere Albion) i min Classic. Grunden til at det lige blev denne sadel er, at bommen er så fleksibel i længderetningen, den fjedrer med over hestens ryg og er derfor bedre til min hest med lidt kort og ret rund ryg, hvor andre sadler har en tendens til at "flappe" op bagtil. Amerigoen ligger der bare. Det giver selvfølgelig også mere frihed til hesten, der er blevet lettere at runde og holde udvendige skulder på plads på. Jeg er glad for sædet eller nærmere taljen deri, mine ben falder nu langt mere naturligt ned omkring siden afhesten, hvor de i andre sadler bliver tvunget i en unaturlig holdning (for mig, jeg er 170 cm høj, men har ret lange ben i forhold til højden) Der hvor jeg red, da jeg købte sadlen var der en pige, som var noget mindre end jeg, hun kunen ikke ride i Amerigo, hendes ben var simpelthen for korte til at få glæde af knæstøtten, hvilket er en forkert betegnelse, de rører nemlig ikke mit knæ, men derimod giver de støtte oppe ved låret:-)Så det kan godt være, at man skal prøve at sidde i den eksakte sadel, med hensyn til sædestørrelse, sadelklapfacon og -længde m.m. for at finde den rette løsning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sadler |
|
|
Tusind tak for de mange informative svar . Helt klart, at jeg skal prøve sadlen inden jeg køber, og derfor vil jeg helt bestemt foretrække en jysk forhandler, da jeg bor i Hinnerup ved Århus. Heldigvis skal jeg til Herning, og der vil jeg så bruge tid på at kigge sadler...og bestemt også priser! Tak til BeritH for at gøre mig opmærksom på dette område...jeg troede ellers at alle forhandlere satte samme pris udfra den vejlende pris?! Anita Zafir: Jeg tror at min Isabel Werth sadel giver mig det problem som du omtaler for din "kortbenene" bekendte. Knæpuderne skal støtte overschenklen (altså over knæet), men i mit tilfælde med de korte ben sidder knæpuderne for langt nede, og derfor giver de slet ikke den korrekte støtte. Dog kan knæpuderne flyttes, men åbenbart ikke højt nok - til mig! Jeg har kigget diverse dressurbilleder i Ridehesten, og Kyra var nok den eneste med så korte ben som jeg, og derfor kom jeg på at hendes sadel måske være et godt udgangspunkt for mig. /Randi PS. Hvis I har billeder af jeres sadler med jer i dem, vil jeg meget gerne se dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prestige |
|
|
Hej I sin tid måtte jeg skifte sadel pga. hesten blev klemt på rygsøjlen fordi der ikke var kammerplads nok, hun er en stor ædel hest på 175 som blev halt af det fordi den gik ned og klemte en nerve i rygøjlen, nå men jeg var så nødt til at tænke meget på hesten og samtidig vil jeg også gerne have nogle store knæstøtter og så ikke et alt for mega dybt sæde, altså en alm. dybt dressur sæde, jeg prøvede mange forskellige men den der passede hesten bedst var en Prestige gran spezial, en rigtig lækker sadel med en kammervide på 6-7 cm og kæmpe kileformede sadelpuder, jeg har ikke haft brug for massør til hesten eller noget siden, har aldrig ondt i ryggen eller noget mere og jeg er rigtig glad for at ride i den, Prestige fås til en pris mellem 13000-17000 kr, jeg købte min brugt til 7000,- kr hos Lohmann rideudstyr brugt-til-hesten.dk den var meget pæn og iorden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|