Lad mig starte med at sige at jeg ingen erfaring har med Ingdams. Men når udstyrsbutikker kommer ud med sadler så gælder følgende regler:
1. De har ikke den fornødne erfaring i sadeltilpasning.
2. Det gælder for dem om at sælge dig en sadel, gerne så dyr som muligt.
Jeg har i lang tid gået og synes min sadel til min småfede haflinger uden sadelleje lå en anelse for lavt bagtil. Svedmærkerne på underlaget var tydeligere bagtil end fortil. Dog har hesten ikke haft nogen tegn på smerter eller trykninger på ryggen, men jeg blev pludselig i tvivl om jeg kunne ride med den. Fik så prøvet nogle forskellige sadler, fra bl.a. HERI men der er ikke noget der ligger godt på hende. HERI-damen prøver så at sælge mig en Wintec dressur som lå og klaprede bagtil. Det skulle ikke betyde noget sagde hun, og hvis den sadel ikke kunne ligge på min hest så var der intet der kunne. Hun kiggede på min egen sadel og sagde at den måtte jeg altså endelig ikke ride med. Jeg valgte at sende Wintec'en retur, og så fik jeg idag en sadelmager (Rützou fra Tåstrup) ud til en vurdering af min sadel. Det viste sig sandelig at den lå fint og det kunne ikke betale sig at ændre på stopningen, jeg kunne ligeså godt ride med kileunderlag for at udligne trykket. Haleremmen ville jeg ikke kunne undvære da ingen sadel kan ligge uden at glide frem på hendes ryg. Han kunne lige så godt have sagt at min sadel virkelig trænger til omstopning og så havde han tjent penge på det, men det gjorde han ikke 
Min veninde som tidligere havde hest, fik en udstyrsbutik ud og sælgeren solgte hende en sadel der overhovedet ikke passede nogen steder til den hest.
Så pas på med de der sælgere