|
|
| underlag til bomløs |
|
|
Hej alle sammen Jeg søger lidt rådgivning ang. underlag til min Cheyenne Barefoot. Sadlen er købt brugt og med den fulgte et stødabsoberende underlag til bomløse, men det gnaver desværre min hest, da det er for langt til ham. Underlaget bliver ikke producret mindre  Jeg har snakket med Katrine fra naturhesten.dk, hvor både sadel og underlag er købt, og hun foreslog mig at bruge lammeskind eller rensdyrskind, da det også er stødabsoberende. Jeg vejer under 50 kg, så lammeskind ect. er nok for ikke at skade hans ryg. Men rensdyrskind er meget dyrt og holder kun i få år og lammeskind giver en overophedende effekt - især om sommeren! Lige nu hælder jeg mest til lammeskind, men er meget åben for andre bud! Hvad med en gélepad og så et almindeligt underlag? Den er jo også stødabsoberende og han bliver stort set kun brugt til ture og en smule springning, da han er allergiker. Jeg har prøvet at kontakte naturhesten.dk, men de er vist på juleferie  Nogen forslag?
Line & Magoo (Magoo - nu som klik-hest!)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Æhh... |
| Forfatter:  |
99E |
| Dato:  |
28-12-2006 13:02 |
|
... "lammeskind giver en overophedende effekt - især om sommeren!" Det er da kun på din hest, så?! "Alle andre" heste trives ganske fint med lammeskind hele året.
Man kan få et westernunderlag, der hedder... *Tænler!* Professionals Choice og så noget med "air".
Man kan få det hos fx Western Import.
... - 99E - ... Love - Language - Leadership - Lightness
Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være! 2 allergibokse + ponybokse udlejes. Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lammeskind |
|
|
Jeg har netop solgt mit lammeskinds dressurunderlag, da min hest var helt våd i sadellejet efter hver ridetur. Han er ikke så god til at have sådan noget på (spørg mig ikke hvorfor!) Okay, tak! Det vil jeg undersøge nærmere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har |
|
|
jeg har købt et Merinolammeskinds underlag hos Mustang international, som forhandler torsion bomløse sadler,det er specielt fremstillet til bomløse sadler og jeg kan garantere at det ikke kan gnave.. Det koster 700kr og der er stropper så det sidder fast..Jeg har selv en cheyenne barefoot sadel og det sidder perfekt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg bruger |
|
|
hej jeg bruger et helt alm. dressur underlag under min sadel. når i skriver at lam og rensdyr skind "opheder" hesten har i så vendt det den rigtige vej? med ulden/hårne ned mod hestens ryg?? hilsen kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Professionals Choice |
|
|
Det underlag, som 99E refererer til er "Airride" fra Professionals Choice. Det består af en masse stødabsorberende bobler, som fordeler trykket. Har selv et og er meget glad for det. Det kan også købes hos www.westernoutfitter.dk Men hvordan det lige vil ligge under en bomløs sadel, kan jeg ikke lige se for mig, for det er jo lavet til en westernsadel, men du kan jo kigge på billederne og så vurdere det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| AirRide, dér var den! |
99E |
01-01-2007 18:52 |
|
Pointen er, at AirRide-underlaget OGSÅ har en "kanal" til rygraden - i hvert fald de modeller, jeg har set.
Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være! 2 allergibokse + ponybokse udlejes. Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Kristina Marcussen: De lammeskindsunderlag jeg har brugt har altså kun kunne vende på én måde Det er dem med sort halløj der hvor sadlen skal ligge og så med synlig kant. Du skriver at du bare bruger et almindeligt underlag under din sadel. Eh, er det en bomløs du har, for så skal du altså bruge et stødabsoberende. Gitte Garcia: Tak Så kan jeg da bedre forstå at jeg ikke kunne finde det, når det hedder noget helt andet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SKAL!? |
|
|
SKAL man så også ride med sådan en specialsyet underlag hvis man rider på bar ryg md en ridegjord og stigbøjler på  Jeg undrer mig blot ...
/Trine T =) What We Do in Life Echoes in Eternity
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Har faktisk også undret mig lidt over hvorfor man skal ride med et af de der MONSTER-dyre underlag til 800 kr. Hvad med dem der rider i lammeskindssadel? Og dem der altid bare har en en ridegjord på? Jeg forstår godt at Grandeur underlagene er trykfordelene men hvad så med at ride med en alm. gelepad? Inde på Joras har jeg set at dem med bomløse islændersadler bare har sådan en Wintec pad under sadlen.
♣~♥~♠ nysgerrige folk får ofte løgn at vide ♠~♥~♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er for at... |
99E |
02-01-2007 10:42 |
|
...holde rygsøjlenb fri for pres - for at kompensere for, man ikke har sadelpuder på sadlen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg forstår |
|
|
stadig dårligt hvad der skulle være forskellen på at ride på bar ryg med en ridegjord - og på at ride med en bomløs sadel... Eller ride på bar ryg i det hele taget - der er jo sådan set heller ikke noget til at kompensere for at man ikke har sadelpuder på sadlen ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| underlag |
|
|
Som 99E siger - det er for at skåne rygsøjlen. Når du rider uden sadel, i lammeskindssadel osv osv. så sidder du direkte på hestens rygsøjle, hvilket den ikke har særlig godt af. Med et "monster-dyrt underlag" undgår man en hest med dårlig ryg og jeg vil da nødigt tænke på, hvad kiopraktor regninger løber op i.. Men jeg skal ikke gøre mig til professor - spørg i stedet de folk, som arbejder med det. I mine ører lyder det nu fornuftigt nok, at man skal skåne hestens ryg mest muligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For mig gir |
|
|
Det absolut ikke nogen form for meningen - for medmindre man sidder voldsomt forkert så vil man ikke komme i nærheden af hestens rygsøjle med noget som helst på grund af udformningen af det menneskelige bækken ...
I øvrigt - som en personlig anekdote - den gamle jeg red som havde ondt i ryggen på grund af en defekt sadel (Som jeg så undlod at ride med - og snarest fik byttet til en der lå bedre!) kunne pludselig gå pænt til biddet i den ene ende og ind under sig i den anden ende når man red på bar ryg. Og sørme så om ikke han faktisk gik bedre uden sadel selv efter sadelskift og selv om den sadel jeg fandt til ham blev bedømt til at ligge korrekt af sadelmageren?!
Hvis det var SÅ skadeligt at ride på bar ryg - eller med en bomløs sadel uden det korrekte underlag så ville en 20 år gammel hest nok ha brokket sig bare en smule over behandlingen.
Jeg siger ikke at man skal afholde sig fra at bruge penge på den slags pjank eller sådan noget - jeg undrer mig blot over den kategoriske udtalelse om at man SKAL ride med et kanalsyet underlag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uden sadel/dyrt underlag... |
|
|
Jeg har lige for et par dage siden spurt en dygtig og anderkendt sadelmager, om det med at ride uden sadel og at sidde på hestens rygsøjle. Jeg havde jo også hørt, at det var hårdt for dens ryg m.m.. Det afviste han og sagde, at hvis det var mit eneste grundlag for at ville have sadel, var der ingen grund til at købe en. For hesten ryg tog ikke skade af at gå uden sadel. Det der er farligt er sadler som ikke passer perfekt (og jævnligt bliver tjekket!!!). Det skal lige tilføjes at han kunne nemt have sagt, at det er farligt og skidt for hesten, og vupti, have tjent 6000 eller mere på at sælge mig en sadel, underlag m.m..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|