Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Belær mig om Brænde
Forfatter: 
Dato:  10-10-2006 16:51

Ja vi har jo købt en hus hvor Brændeovnen er hovedvarmekilden. Desværre er der ikke meget brænde fra forrige ejer.

Så hvor køber i brænde? hvordan for i det leveret? Hvilket brænde vælger i? Hvad koster det?

Det er jo normalt om foråreret man køber brænde ( som jeg har forstået det) grundet tørretiden, men vi må jo købe nu pga vi har brug for varmen NU :-)

Mvh Camilla - der håber at blive klogere

PS vi bor i Ugerløse i nærheden af Tølløse

0
0
Svar på denne tråd

jeg ved ikke
Forfatter: 
Dato:  10-10-2006 16:55

hvor man køber brænde billigst, men jeg ved, at det er en rigtg god ide at købe en sæk med spåne-kugler. De er geniale til at opstarte brændeovnen.

Evt kan man gemme sine gamle mælkekartoner (som min gudmor gjorde) og bruge dem som optænder.

Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

Brænde
Forfatter: 
Dato:  10-10-2006 17:07

Det er rigtigt at man som regel køber brænde i foråret. Som hovedregel siger man at man skal fælde inden 1. april og kløve inden 1. maj for at det kan nå at tørre til den kommende fyrringssæson. Et gammelt husråd siger at man kan pøse lidt sæbevand på den ene ende af et stykke brænde og puste í den anden og så skulle der komme bobler, hvis det er tørt nok (aner ikke om det passer, har ikke lige prøvet.)

Hos mange savværker kan man ofte købe brænde der er klar til brug, det er klart det nemmeste, når I ikke har fået købt noget hjem. Så slipper I også for at svinge kløveøksen.. Hårdttræ er at fortrække da det brænder længere end fx gran. Sidste år var vi også sent ude og købte et par paller træ i Bauhause, det var ganske udmærket at fyre med og nemt at komme til. Endvidere har vi forsøgt os med træbriketter, de giver omgående varme og er let at få ild i. Vi bruger ca 2-3 m3 på en vinter, I skal muligvis bruge lidt mere, hvis det er hovedvarmekliden.

God fornøjelse!

Med venlig hilsen

Winnie

Opstaldning tilbydes i Brædstrup.

0
0
Svar på denne tråd

brænde
Forfatter: 
Dato:  10-10-2006 17:13

Vi bruger ca. 8 skovrummeter om året til 123 m2 hus i to etager. Dog er der gulvvarme i badeværelset, men ellers bruger vi ikke elradiatorene. Det hjælper selvfølgelig at jeg har kontor hjemme og kan fylde på konstant.

Vi har ikke prøvet at købe om efteråret, så jeg kender ikke et godt sted.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

bøg og eg
Forfatter: 
Dato:  10-10-2006 20:17

har nogenlunde samme brændeværdi, men eg skal ligge et år mere.

vi har købt her www.gorslev.dk/GSprod11.htm og har ikke fundet noget billigere.

Vi har været godt tilfredse, men har også fået leveret tidligere på sommeren, i år i juli.

Træet har ligget en vinter i skoven allerede.

Hvis i tager brænde ind til en uge vil varmen i stuen hurtigt tørrer det sidste fugt ud, det gør vi, men mest for dovenskaben.

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre

Frisk bl. fuldfoder fra www.kirstinedal.dk leveret direkte til døren, vil du høre mere kontakt mig via besked el. 30 31 58 01

0
0
Svar på denne tråd

Jeg må indrømme...
Forfatter: 
Dato:  10-10-2006 21:27

... at jeg er stor fan af briketter.

Nemt og hurtigt, det sviner mindre at have liggende indenfor, og der kommer mindre aske.

Der hvor jeg boede før kunne jeg lægge et par briketter på om aftenen, og så var der stadig gløder om morgenen (og dermed lunt endnu). Den går ikke helt med min nuværende brændeovn, men er som sagt en mulighed.

Og så er der mindre arbejde ved det - et par paller hjem om efteråret, og så er DEN sag ude af verden.

0
0
Svar på denne tråd

Briketter
Forfatter: 
Dato:  10-10-2006 22:08

er godt, men SKAL det være brænde skal det ikke være fra et birketræ (såvidt jeg har forstået), det har intet krudt i sig, og futter af i løbet af ingen tid.

Brænde fra tankstationerne er ikke værd at købe, er prøvet, og det er noget skidt!

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

ovntørret
Forfatter: 
Dato:  12-10-2006 13:16

Det kan betale sig at købe ovntørret og kløvet træ når det er så sent på sæsonen. Bøg og eg er at foretrække, birk ser flot ud, men brænder hurtigt. Fyr og græn er godt til optænding da det hurtigt kommer op i temperatur.

Du må IKKE benytte mælkekartoner, glitterblade og pap i ovnen, det sviner dine omgivelser og forurener!!! Paller er billige, billigt træ = brænder hurtigt, giver sved på panden og meget arbejde når de skal skæres op. Der er søm i og det er s... irriterende og de billige har klodser med limtræ=uegnet til brændeovn da de forurener og oser. Husk ingen malet, lakeret eller impræneret træ i ovnen!!!

Avispapir kan til nød bruges i små mængder. Det bedste er at bruge spritbriketter som ved grill.

Vinterforbrug ca 5-8 rummeter afhængig af ovnen og jeres ihærdighed.

Et godt fif er at røgen skal være (næsten) usynlig, så er forbrændingen optimal og forureningen minimal. Selvfølgelig vil der være lidt røg lige når den tændes...

Vi er med i opvisningsholdet "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Medlem af foreningen www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider