Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Kalvevalse
Forfatter: 
Dato:  08-10-2001 16:48
Hej

Er der nogen af Jer som har prøvet at fodre med Kalvevalse? I en brochure fra KFK står der:

"...Er et sundt strukturfoder baseret på dampvalset byg. Dampvalsningen sikrer en god struktur og er medvirkende til at give en god smag. Kalvevalse har et højt proteinindhold og kan anbefales til føl og ungheste. Det høje proteinindhold betyder, at kalvevalse dækker føllets samlede proteinbehov omkring fravæningen."

Prisen er kun 80,- for 25 kg.

Hvor meget giver, dem af Jer som kender dette produkt, jeres heste? Har i gode erfaringer med det?

Hilsen

Jette
0
0
Svar på denne tråd

Re: Kalvevalse
Forfatter: 
Dato:  08-10-2001 19:53
Hej Jette

Jeg kender ikke det omtalte produkt så det kan jeg ikke udtale mig om. Af princip ville jeg aldrig selv fodre mine heste med foder som er udviklet til andre dyr også selvom der står på pakningen at det kan bruges til heste.

Hvis det er føl eller ungdyr du skal fodre så vil jeg anbefale Phase I fra Dodson & Horrel, det koster vidst nok 145 kr for 20 kg, altså noget dyre end kalvevalse men så er det altså også udviklet specielt til føl og plage.

mvh

Caro

En gravhund er, en halv hund høj, en hel hund lang og to hunde værd.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-10-2001 22:55
Ifølge min dyrlæge (som er en "rigtig" hestedyrlæge) så kan man udmærket fodre heste med kalvevalse - og jeg har da også selv brugt det.
Jeg synes dog ikke det er så godt til heste, som skal bruges, da det ikke gi'r den helt store ydeevne, men det er udmærket til føl og ungheste. Jeg har kombineret det med græsensilage eller wrap, samt halm.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-10-2001 03:58
Hej

Jeg har for snart længe siden læst i Landsbladet Hest at man anbefalede det til føl og plage, men det er nok rigtigt at man ikke bør bruge det på "ældre" heste, da det er utrolig proteinrigt. Har set på fodret, og det ser faktisk ret lækkert ud, (hvis man da kan sige det om dyrefoder, *gg*) og på sækken står der tydeligt angive hvad der er i, og der er ikke noget jeg ikke kender.

Jette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-10-2001 12:02
Jeg er oprindelig landmandsuddannet og har fodret en del kalve med kalve valse. Det ser virkelig indbydende ud. Jeg var ved at overveje at bruge det til min ejen hest. Men blev frarådet det. pga. det høje protein indhold. Derimod vil jeg tro at det vil være godt til føl og ungheste. Jeg vil dog anbefale en nøje afstemt foderplan, pga det høje protein indhold.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-10-2001 12:02
vi har brugt kalvehvale i foderet hos heste der ikke ville spise, med glimrende reultat, men de fik ikke mere end 2-3 håndfulde pr gang.

mange Hilsner Mia H
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-10-2001 17:52
Hejsa
Min den lille (Zafir)fik kalvevalse óm efteråret, da han var føl. Han så nemlig lidt "pisten" ud, men kalvevalsen virkede helt genialt på ham, han fik flot pels m.m. og så ville han også gerne spise det, selv om han lige var "flyttet hjemmefra"
Men det skal KUN bruges til føl og ungheste, ikke heste i arbejde pga. proteinindholdet. Desuden er det AKT for kraftigt til ponyer m.m.
Vores dyrlæge anbefalede det også engang til et 3mdr. gammelt føl, hvor hoppen malkede meget dårligt. Han "ordinede" en blanding af 1/3 kalvevalse, 1/3 mælkepulver (Kip -det man fodrer småkalve med) og 1/3 Raket.
MVH Anita
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-10-2001 10:27
Det er meget vigtigt at føl og plage ikke vokser for hurtigt. Man skal kunne se ane deres ribben under pelsen, dvs. de skal være lidt til den tynde side.

Hvad tror I der sker, når man fodrer føl og plage med kalvefoder, der er lavet til en hurtig eksplosiv vækst ? (Kalvene skal jo vokse hurtigt, så de kan komme på slagteriet, inden landmanden har brugt for mange ressourcer på dem).

Jeg vil vove den påstand, at føllene sikkert ser fine ud (+ i måske lidt for god foderstand), men at knogler og brusk ikke kan følge med denne hurtige vækst, hvorfor mange relativt unge heste tidligt får problemer med lemmerne !

Hvad er der ved at fodre sin hest med billigt foder lige netop de år, de er i vækst, og så først begynde at ofre noget på dem, når de skal i ridning.

Det er da meget smartere at sørge for, at føllet får foder af bedste kvalitet indtil den er udvokset, så kan man begynde at "spare" lidt på foderet og evt. skifte det ud med et billigere mærke, for når hesten først er udvokset, kan du alligevel ikke ændre noget radikalt i knoglebygningen og leddene. Selvfølgelig skal du sørge for, den får, hvad den skal have.

Tænk lige lidt over det med slagte-kalvene, der er en årsag til, at kalvevalse er udviklet netop til kalve og ikke til heste !
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-10-2001 08:11
Hej Sabina

Det er såment ikke for at spare at jeg spørger om et råd, og desuden er dette foder anbefalet til heste af KFK og som jeg skriver også tidligere er det blevet anbefalet af Landsbladet hest.

Jeg har nu snakket med en foderkonsulent, og kalvevalse kan sagtens bruges til føl og ungheste, har fået lavet en foderplan og plagen er 100% dækket ind med alt og får ikke for meget af noget, så jeg er ikke nervøs! (Der er uden på sækken en meget udførlig beskrivelse af indhold)

Selvfølgelig skal man ikke bare give ukritisk og det gælder jo uanset hvad man fodre med, i perioder vokser dyrene jo lige lovlig hurtigt og så gælder det om at passe på og få justeret foderet, men det gælder uanset hvad du fodre med! Man skal jo heller ikke fodre plagen som var det en slagtekalv, da kalvevalse til heste kun et tilskudsfoder ikke et fuldfoder som til kalve.

Kan ikke huske hvad det hed, men det samme foder går også under et andet navn, men koster bare mere end det dobbelte da der står "hest" på posen.

Kalvevalse er ikke at anbefale til udvoksede heste, da det er meget proteinrigt, men man bruger jo heller ikke føl og plagefoder fra f.eks. Salvana/St. Hyppolyt til udvoksede heste.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 15:20
Jeg giver min 17-årige pony kalvevalse, og hun har da ikke taget skade af det. Hun er faktisk aldrig syg (7-9-13).

Hilsen Sofie
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider