Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Har taget mål af sadel -hvad bruger man?
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 01:49

Hej igen :)

Nu har jeg så fået taget mål af den gamle sadel hos dem jeg skal købe min nye hest fra.

Men hvad af dem skal jeg bruge når jeg skal købe en ny saddel? ..Eller hvordan ved jeg hvad for en sadel jeg kan bruge?

Her er mine mål:

Hvis jeg måler fra pilernes spids, så måler det 30-31 cm..Men hvis jeg måler fra indeni sadlen bliver det 23 cm.

Dette målte 46 cm

Og dette 4-5 cm

0
0
Svar på denne tråd

målinger
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 07:40

Sadlen er i hvert fald en 18" - hvis du kan sidde i en 17 ville jeg nok vælge det, til en fjordhest.

angående bredden, bomvidden, så ville jeg foretrække at måle hesten...

Jeg har desværre ikke en bred eller medium sadel jeg kan måle efter, men du ligger deroppe af.

Er der slet ingen på færøerne som ved bare en lille smule om det her? Ud over målene skal sadlen jo også ligge godt på ryggen af hesten, der må fx. ikke være hulrum midt på mellem hestens ryg og sadelpuderne, de skal ned at ligge hele vejen. (der skal selvfølgelig være luft ved kanalen) Den må ikke vippe.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 12:16

Well... Det er sikkert nogen der ved et eller andet men ingen som jeg kender og jeg har spurgt dem der sælger sadler og de tager ikke mål af hestene osv. for at sælge de rigtige.

Men jeg fik så at vide fra dem jeg skal købe henne fra at denne sadel de brugte sidder perfekt og derfor har jeg taget mål af sadlen og håbede på at i kunne hjælp mig at finde en sadel til disse str. :)

0
0
Svar på denne tråd

sadelbredde
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 12:28

Jeg får forhåbentlig en sadel hjem i løbet af næste uge, det er en wintec. der følger et medium kopfjern med, jeg har selv et medium-bredt og et ekstra-bredt, så skal jeg måle sadlen med dem i. almindelig bred må så ligge mellem de to.

Det havde jo været snedigt hvis der stod navn og evt. nummer i den sadel du har målt, så kunne vi have nærmet os endnu mere.

så mangler vi bare et billede af hesten med sin nuværende sadel på, så skal jeg sige dig om jeg tror den er for lang. Det er nemlig en ting folk ikke altid tager hensyn til.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 15:10

Det var en islænder sadel og jeg tror den er købt på FØ for MANGE år siden da den er næsten lige så gammel som hesten sagde de..Så hvis der har stået noget navn eller nr. i så er det slidt væk nu hehe :)

Men som nu er så sælger de kun Eldorado sadler på FØ.. Så det kunne jo være det var en islænder eldorado sadel?

Og billed med sadlen og hesten tror jeg ikke bliver muligt, desværre :/

Men har da nogle billeder hvor i kan se hesten (Ellers så må gjorden være 110 cm..Hvis det hjælper noget)

Her er så nogle billeder af damen hvis det hjælper noget som helst:

0
0
Svar på denne tråd

sadellængde
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 15:27

Ja, islændersadler er normalt ret lange. Men jeg mener nu at det er de færreste ponyer som kan gå med 18 tommer sadler, så jeg ville vælge 17 hvis jeg var dig. Hesten ser ikke voldsomt bred ud, men det er ikke til at sige herfra om den skal have medium eller bred bom. 30-31 er sådan lige midt imellem, mener jeg. Men mest sandsynligt bred.

0
0
Svar på denne tråd

Okey...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 15:31

Jeg har tænkt mig at købe en 17½ sadel... tror i det er ok? .. Ryttere fra fra 75 kg skal helst have større end 17.. ik så?

Og... Er det godt for en fjordhest at bruge en islænder sadel eller skal jeg hellere tage en almindelig kombi. sadel med bred bom.?

0
0
Svar på denne tråd

islænder
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 16:09

Jeg kender ikke rygformen på en islænder, så det kan jeg ikke svare på. Men fjordhesten der er lettere svajrygget uden ryg- og mavemuskler, så det er i hvert fald noget der skal tages højde for. Hvis islændere generelt har en meget lige ryg vil det aldrig gå.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 16:36

Okey..Nej jeg ved faktist ikke helt hvordan ryggen på islændere er i forskel til fjordheste.

Men en almindelig kombi. sadel men bred bom. det ville sikkert være i orden..ik? :)

Men personligt fortrækker jeg en kombi sadel frem for en islænder.

Tænkte på entel en kieffer eller wintec kunstof sadel :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider