Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Tænderne - vigtigere end man tror
Forfatter: 
Dato:  10-02-2006 20:40

De fleste hesteejere ved godt, at en hest skal have raspet tænder og de fleste får det gjort én gang om året. Af dyrlægen...

Men er det nu også godt nok???

Hvis I spørger mig så NEJ!!! Jeg er blevet klogere...

Jeg brugte tidligere dyrlægen indtil jeg blev præsenteret for hestetandlægen Johnny Taube, der dengang lige var vendt hjem efter at have boet i USA i mange år og havde uddannet sig derovre ved at gå i mesterlære hos en af de rigtige dygtige hestetandlæger derovre.

Han brugte lang tid på min hest, som dyrlægen iøvrigt havde sagt var helt iorden, og da han havde ordnet den ene side fik jeg lov til at stikke hånden ind i hestens mund for at mærke forskellen. WOW! Jeg vidste ikke at en hest kan have så skarpe tænder og så langt tilbage i munden.

Jeg behøver næppe at sige, at det var en anden hest bagefter...

Red faktisk en hest så sent som i går, der havde rigtig grimme tænder for to dage siden. Så fik den ordnet tænder onsdag eftermiddag og i går kunne jeg ride den med sytråde. Den var som smør i mine hænder. Det er bare en fed følelse!

Der må være en grund til, at hestehospitaler i Sverige benytter sig af hestetandlægen eller hvad?!

Jeg tror personligt at rigtig mange skader kan undgås hvis man får raspet hestens tænder ofte. Går den med kroge og tandspidser så begynder den at undvige og derved kommer den hurtigt til at bevæge sig forkert og evt. hænge og det kan jo belaste den på mange forskellige måder, men næppe i en positiv retning.

/Lene

0
0
Svar på denne tråd

jeg har haft samme
Forfatter: 
Dato:  10-02-2006 21:52

oplevelse.

Havde dyrlæge til hesten i august, som sagde at tænderne ikke var perfekte, men han ville lige vente et års tid, før han ville tage den store tur.

I november havde vi Henrik "hestetand" ude, og da hesten var bedøvet fik jeg lov til at kigge ind.

Hesten havde sår i kinderne efter sylespidse tænder.

De var rigtig slemme.

Så nu er det kun tandlæger der kigger på tænder hos de heste jeg er i nærheden af.

Hestepasser søges til Schweiz sommer 06 til sommer 07. Desuden søges en fra midten af marts til juli. Kontakt mig for nærmere oplysninger.

Hoppe sælges eller byttes: se mere her www.dba.dk/asp/soegnin...

0
0
Svar på denne tråd

Derfor...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2006 22:44

Det er lige præcis også derfor jeg har valgt at få en rigtig hestetandlæge ud til Ricko.

Det ville have været billigere og lettere om dyrlægen bare kunne komme ud og bedøve og behandle i samme omgang.

Men jeg stoler ikke nok på en dyrlæge der ikke har tænder som speciale.

Ricko er enormt svær at bøje af på højre volte og han spiser sine gulerødder mærkeligt. Samt han i ridningen skærer tænder. Det tager jeg som ret kraftige tegn på at de i hvert fald skal ses efter.

Jeg får besøg af Henrik "hestetand" om fjorten dage og glæder mig til at kunne se hans arbejde. Og så håber jeg det hjælper på Rickos tyggen gulerødder og havre...

Tina - Nu med ridedyr i hestestørrelse!!
0
0
Svar på denne tråd

ja det er meget vigtigt.
Forfatter: 
Dato:  11-02-2006 07:21

at holde hestens tænder.

Min datters nye hets, har også fådet det helt store eftersyn af tænder og rigtigt nok, ja så var det tiltrængt.

Jeg bruger dyrlæge chralotte frigast, som ud over at være god til tænder og er perfekt til massage og kiropraktik.

IMC
0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge vs tandlæge
Forfatter: 
Dato:  20-02-2006 11:56

Jeg bruger altså min almindelige dyrlæge Theresa Schumann fra Rynkeby dyrlægerne på Fyn til tænder. Hun er vældig grundig, hesten er bedøvet, munden åbnet med den der grimelignende ting, hun har pandelampe på, bruger adskillige slags raspe og har armen oppe og mærke efter, hver gang hun har raspet lidt. Jeg får altid lov til at mærke før og efter behandling, så jeg kan mærke forskellen.

Decor reagerer aldrig ridemæssigt på, om det er lige inden eller lige efter en tandraspning, men han har heller aldrig noget særligt at komme efter. Han bliver tjekket to gange om året, nu han er ved at være lidt oppe i årene, og vi alligevel har ham bedøvet til hans halvårlige endoskopi.

Jeg har ingen skrupler ved at bruge dyrlægen til tænder, når jeg kan se og mærke, at hun laver et ordentligt tykke arbejde! Havde jeg en hest med et problematisk tandsæt, er det muligt, at jeg valgte en hestetandlæge i stedet for, men som tingene er nu, ser jeg det ikke som en nødvendighed...

Shetan: Jeg synes, du er meget generaliserende! DIN dyrlæge var ikke dygtig nok, så DU valgte at bruge tandlæge! Fair nok, men det kunne jo være, at MIN dyrlæge ved hvad hun laver...

0
0
Svar på denne tråd

Desværre er du en af de heldige...
Forfatter: 
Dato:  20-02-2006 19:41

Hej Stine,

Det glæder mig meget at du har en dyrlæge der rent faktisk tager sig den tid det tager, men det er desværre en undtagelse.

Jeg taler ikke kun udfra hvad jeg har oplevet på mine egne heste for så har du helt ret i at jeg generaliserer.

At din dyrlæge har mere end en eller to raspe er helt utroligt, hvis du så forskellige dyrlæger i aktion ville du kunne se hvad jeg mener.

/Lene

0
0
Svar på denne tråd

Tandlæge
Forfatter: 
Dato:  20-02-2006 20:26
Jeg har så hørt fra den anden side, nemlig en massør vi kender. Hun har fast og meget hårdt arbejde på mange heste, som er ordnet af hestetandlæger. De er nemlig vinde og skæve i tænderne, og slebet så hårdt ned, at de knap kan nå at bide sammen.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg brugte
Forfatter: 
Dato:  20-02-2006 22:10
min dyrlæge sidst og agter at gøre det igen. De havde fået et helt nyt slags udstyr hjem fra Frankrig tror jeg det var, noget som var meget bedre end det gamle. Hun havde mange mange raspe og dimser og jeg ved ikke hvad. Jeg var ganske tilfreds, og vælger at bruge min dyrlæge igen.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har prøvet begge
Forfatter: 
Dato:  21-02-2006 12:41

Jeg har prøvet begge dele og jeg vil sige at jeg er mest tilfreds med min dyrlæge.

Så han kommer 2 gange om året og ordner tænder på Merkur.

Jeg kan godt mærke foreskel i ridningen selvom der ikke går mere end 6 måneder imellem.

Merkur er bare meget følsom og giver udtryk for at det er på tide bare ved det mindste.

Så det er ikke alle dyrlæger der ikke kan finde ud af det.

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

uha ikke rart at høre..
Forfatter: 
Dato:  24-02-2006 10:53

Det er ikke rart at høre det Charlotte skriver, men Charlotte hvis der er hestetandlæger der er problemer med ville det jo et eller andet sted være rart at høre om.

Tænderne er utrolig vigtige ikke bare til at spise med, som det er nævnt tidligere så kan en hest med tandspidser, kroge eller skævt bid ikke arbejde korrekt under ridning. Den kan simpelthen ikke bruge overlinien og runde korrekt. MEN hvis der så bliver taget så meget at det giver andre problemer så er vi jo lige vidt!!

Min får ordnet tænder at Henrik Hestetand, som jo også er dyrlæge. Jeg har indtryk af at han er god til sit arbejde og vil varmt anbefale ham. Han kigger også på hesten som helhed og ikke kun tænderne.

0
0
Svar på denne tråd

Også en tilfreds kunde hér
Forfatter: 
Dato:  24-02-2006 17:51

Jeg har haft Henrik Walsøe ude til min hoppe.
Hun var meget ængstelig omkring sin mund, og der var da også mange tandspidser, sår i siderne og en ulvetand.

Hestens tænder er angiveligt for nyligt checket af tidligere ejers dyrlæge - der ikke så nogle problemer i ovenstående?

Henrik var kanon til at tackle hesten trods dens frygt for at blive rodet i munden, og meget flink til at 'vise rundt' i hestens mundhule, så man ved selvsyn kan se hvad han taler om
Henrik vil jeg ikke tøve med at bruge igen.

-¤-

Med venlig hilsen
Pauillacine

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider