Produkter og leverandører
|
|
| hestebokse |
| Forfatter:  |
Helene |
| Dato:  |
30-10-2000 14:31 |
|
Hej,
Er der nogen der har erfaring med valg af inventar til stalde? Hvilket firma laver nogle bokse, som er solide, "langtids holdbare", nemme at vedligholde og arbejde med, samt er pæne at se på? Hvilke priser skal jeg sådan cirka regne med?
Jeg har været på nette for at søge, men det er jeg ikke så god til, så jeg endte her, jeg håber der er nogle som kan hjælpe.
Hilsen, Helene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: hestebokse |
heidi |
31-10-2000 08:59 |
|
Vi har købt bokse fra Birkdahl og Rationel Staldsystemer med iroko planker. Først købte vi 2 bokse fra Birkdahl og efterfølgende har vi købt 6 bokse fra Rationel.
Vi valgte Rationel i 2. omgang, idet
1) boksene er meget flotte at se på
2) plankerne har "fer og not" så der ikke opstår mellemrum mellem plankerne
3) plankehøjden er 130cm.
4) der er en godt og flot lukketøj på boksene
5) der er dækkenholder monteret på boksdøren.
6) siderne i boksene er opdelt i 2 dele med en stolpe imellem
7) stor frihøjde ved boksdør
Når du skal vælge invenvar - så vær opmærksom på:
- godstykkelsen af jern, planker og plader
- sidehøjden af planker/plade
- at siderne i boksene er forstærket midt på eller opdelt i 2 stykker - ellers kan bokssiden (jernskinnerne) give sig og blive skæv - når hesten gnubber sig i mod den.
- at planker har "fer og not", så der ikke opstår mellemrum + plankerne slår sig (buer)
- god frihøjde i boksdør, når hesten skal ud og ind (der er stor forskel)
- at der ikke er en skinne på gulv i boksdøråbningen - det er vanvittigt generende når der skal fejes (Midtjyden inventar har det) + hesten kan snuble over den
Kræv vandrette tremmer i fronten af boksen - så hesten lettere kan se ud. Evt. også imellem hestene - såfremt hestene enes godt. Det giver en meget "luftig" stald.
Kræv evt. gitter i boksdør - så hesten kan stå med hovedet ud - kræv ved gitter, at det kan låses fast når det er åbent, så hesten ikke kan lege med gitteret
Ovenstående opnåede vi ved bestilling hos Rationel
Rationel boksene er prismæssigt i mellemklassen. Birkdahl er lidt billigere - og Midtjyden er billigere endnu. Frydenlund er det dyreste på markedet - men er også meget flot at se på.
Det er billigst med plader fremfor planker. Når du vælger inventaret - så læg mærke til detaljerne - for prisen hænger ofte sammen med kvaliteten/detaljerne.
Du kan også få plastplanker til boksene.
Vi højtryksrenser hver sommer vores bokse (planker) og lader dem herefter tørre i mindst 2 uger - herefter ruller vi lidt lindeolie iblandet mineralsk terpentin på. Vi har haft boksene i hhv 5 og 3 år - og de er stadig meget flotte.
Selvfølgelig kan det ikke undgås - at hestene smager lidt på boksene - men plankerne er af meget hårdt træ - så hestene giver hurtigt op - for de kan ikke få fat. Vi har kun 1 boks, hvor der er ridsemærker (ikke fordybninger men ridser) efter tænder.
Håber, det kan hjælpe dig lidt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
heidi |
31-10-2000 09:03 |
|
Det er selvfølgelig ikke Frydenlund inventar men Fruerlund - hukommelsen svigtede et kort øjeblik
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Jette |
31-10-2000 16:10 |
|
Hej Heidi
Har du nogle priser, selvom det er nogle år siden i købte dem?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
heidi |
01-11-2000 08:28 |
|
Jeg kan ikke umiddelbart huske prisen - andet end det er hulens dyrt at købe hestebokse. Vores bokse har ikke standardmål (3x3) men er større. Normalt er bokse i standardmål lagervare - så er der ikke så lang leveringstid. Hvis boksene er i specielmål tager det længere tid. Jeg mener, at vi ventede ca 6 uger.
Når du køber flere bokse, kan du opnå rabat (husk at presse dem i pris). Men ring rundt og forhør dig - du kan altid få prisen oplyst for en boks i standardmål. Desuden tilbyder de alle, at du kan få et gratis tilbud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
jytte |
01-11-2000 09:45 |
|
Smereriet sælger også nogle bokse, svenske tror jeg de ser på papiret kanongodt ud. de laves også som hele udendørsboxe lige til at stille op
hilsen jytte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
heidi |
01-11-2000 13:21 |
|
Jeg bliver lige nødt til at korrigere mig selv igen - det var ikke Fruerlund staldinventar der var det dyreste, dengang vi indhentede tilbud - men Fremtiden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet