Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Hvad bruges de forskellige bid til?
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 17:43

Der findes jo så mange forskellige bid, men jeg har ikke en brik forstand på dem.

Er der nogle der gider give en kort introduktion, bare til de vigtigste? Vil bare gerne vide, hvilke bid der er skarpe i hestens mund, og hvilke der ikke er.

Og så vil jeg også gerne vide om et almindeligt smalt trensebid er skarpere end et almindeligt tyk trensebid.

Og hvilket bid ville i ligge på en unghest, der er "normal" i munden (ved ikke lige om det har et navn, men hun er hverken overfølsom eller hård i munden) og som bruges på skovtur (hvor hun iøvrigt er ganske sød og rolig). Derudover skal hun bruges til dressur (på L niveau, nok ikke højre)

Håber nogle vil sætte lidt tid af til at hjælpe mig (eller evt. henvise til nogle gode sider på nettet, der fortæller om dette, hvis I kender nogle).

Mvh. Julie

0
0
Svar på denne tråd

Bid...
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 18:54
Udfra din beskrivelse ville jeg sige et tykt todelt, som klart er noget af det blideste du kan finde uden at det er en fjer :)

Hilsen Nanna og Sebastian
Jeg har pink humor

Dressur er kommunikation mellem hest og rytter
:)
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 19:28

Du vil næppe få et svar du kan bruge til meget da ALLE deres egen mening om hvad for et bid der er hårdt, blødt o.s.v. Det er meget forskelligt fra hest til hest. Nogen heste kan ikke lide at have tykke bid i munden og omvendt. Nogle heste får sår i ganen af et to-delt, andre gør ikke. Ligeså vel som nogle heste sagtens kan rides en lang skovtur eller en springtime med en pelhamstang uden at det gør nogen skade, mens andre heste er så følsomme at de nærmest vælter bagover ved et lille træk i tøjlen. Nogle heste kan bedst lide et hult bid, andre kan ikke... Men generelt så er et trensebid, hverenten det er to- eller tre-delt det blideste. Stangbid og pelhambid tager meget hårdt pga. hævestangs-effekten, især hvis der er kæde på.

0
0
Svar på denne tråd

Ditte og andre, der har lyst til at svare
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 20:47

Ja, det er selvfølgelig rigtigt at folk har forskellige meninger.

Jeg skrev egentlig dette indlæg, fordi jeg gerne ville købe et nyt bid til den hest jeg rider. Hun går med todelt trensebid nu, kan ikke huske om det er tykt eller tynd. Jeg tror faktisk det er lidt tyndt, så jeg overvejede at prøve med at tykkere.

Men så tænkte jeg på om et tredelt var bedre, for jeg synes det virker mere behageligt, da det jo er mere bøjeligt. Men hvis det er skarpere tror jeg ikke jeg vil købe det, for jeg har jo ikke lyst til at gøre hende mere hård i munden, når hun i forvejen reagere fint med det todelte bid.

Jeg kunne egentlig også godt tænke mig at vide, om der er nogle der har erfaring med de der æblebid. Vil gerne vide, om de overhovedet virker på hesten, eller om den er ligeglad med om det er et æblebid eller metalbid. Eller er det også forskelligt fra hest til hest??

Mvh. Julie

0
0
Svar på denne tråd

Problemet er
Forfatter: 
Dato:  26-12-2005 10:17

At folk ikke kan blive enig om 2 eller 3 delt er blidest :-) jeg tror det er smag og behag hos hest og rytter.

Med hensyn til om det skal være tykt eller tynd, så kommer det an på hvor meget plads hesten har i munden, i pricippet er et tykt blødere da det fordeler trykket, men hvis hesten ikke har plads til det er et tyndt mere behageligt.

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Kig på hestens mund
Forfatter: 
Dato:  26-12-2005 11:42

Den største grund til at vi ikke kan blive enige om hvilket bid der er det blideste ligger nok i at alt for mange ikke kigger på hestens mund. Hvor meget plads er der mellem laderne, hvordan sidder tænderne. Hvis hesten har en lille mund, så gør et stort tykt ellers blidt bid ondt, men her er et tyndt behageligt. Det kræver så at rytteren kan holde hånden i ro, for ja det virker skarpere, men brugt rigtigt er det super. 2 eller 3 delt er smag og behag. Normalt er 3 delt blidere, men nogle heste kan ikke lide at gå med det.

Bidet skal også have den rigtige længde, ellers niver det. Så det er lidt af en jungle. Husk at biddet skal sidde tilpas i munden, der skal ikke være 3 rynker i mundvigen, men hesten skal holde munden afslappet med bid i. Du ville jo heller ikke bryde dig om at blive hevet i mundvigen hele tiden.

God jagt på et godt bid.

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
0
0
Svar på denne tråd

2 og 3 delte bid...
Forfatter: 
Dato:  29-12-2005 08:08

Jeg har engang lært at et 3delt bid er det blideste fordi det ligger bedre i hestens mund. MEN hvis rytteren ikke har rolige hænder er det et skarpt bid, og i så fald vil et 2delt bid være bedre. Der har nogen gange været linket til en side hvor man kan se hvordan de forskllige bid ligger i munden, men kan ikke huske hvor. Prøv at søge efter bid på træning eller røgt og pleje.

Jeg bruger et massivt 3delt bid til min unghest. Ud over at det ligger bedre i hendes mund, så gør det også at hun suger mere på bidet for at "holde det på plads".

Karin

Dansk varmblod - heste der vil til ryttere der kan

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-12-2005 15:09

Okay mange tak. Jeg vil se om jeg kan finde linket ved at søge.

Mvh. Julie

0
0
Svar på denne tråd

læs evt her
Forfatter: 
Dato:  30-12-2005 15:58

Læs evt denne artikel:

www.ellenofstad.com/ar...geone.html

www.vindskovgaard.dk

Nyt: vi arrangerer kurser med Heidi Møller, forfatter til bogen: Den kompetente rytter, om Rytterpsykologi.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider