Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Foderplan/pris?
Forfatter: 
Dato:  17-03-2014 18:40

Hej HN'er :-)

Jeg har i den seneste tid tænkt rigtig meget over foder til min 7 årige DV hoppe, da det hun får nu slår mig som langt hen i vejret. Men synes virkelig det er en jungel og de foderkonsulenter jeg har snakket med har enten virket uinteresserede eller ikke helt vidst hvad der skulle stilles op.

Hun er 7 år og vejer omkring en 6-650 kg., bliver brugt til ridning min. 5 gange om ugen hvoraf der min. er en gang springundervisning involveret.

Hun er svær at holde huld på, en meget varm hest (foderet har indtil videre ikke ladet til at have indflydelse på dette!) og hun plejer at spise det meste.

Lige pt. får hun i følge opstaldningsstedet:

Havre: 8 kg. dagligt

Müsli, Equsana Special: 1 kg. dagligt

Equsana Kompeet: 100 g. dagligt

Biotin

Hø: 7-9 kg. dagligt.

Synes simpelthen det er helt hen i vejret at hun får 8 kilo havre dagligt!! Troede slet ikke det var SÅ meget - så tror jeg sgu fanen at hun ikke har villet spise sit korn op!

Hvad fodre i jeres heste med? Hvor meget får de og hvad giver i for foder pr. måned?

Hvad har i med erfaringer omkring foder til samme type hest?

Aless & Stald-Nyborg's Chantell <3
17.02.11 - utterly perfection!

0
0
Svar på denne tråd

tumle tum
Forfatter: 
Dato:  17-03-2014 20:40

Det er da helt vildt meget korn ...

Da min gamle krikke levede og fik havre, fik den 2.5-3 kg på en dag fordelt over 3 måltider, og noget tilskuds/vitamin halløj.

Og han var også en stor basse der gerne gik dagligt, og vi red da undervisning på ham 4-5 gange i ugen da vi var to om at ride ham

Vi gør som vi plejer, og det fungere fint :)

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  17-03-2014 22:06

Hold da op :-@ 8 kg havre er da total i vejret :S

Jeg ville give din hest følgende:

- Linamix som tilskudsfoder (400-500 gram om dagen)

- Spillers Cool Mix (max så hun er dækket ind med vitaminer)

- Lucerne (400 gram dagligt)

Wrap/hø ad lib.

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-03-2014 22:58

Det er nemlig helt vildt meget korn og jeg anede ikke hun fik så meget!! Jeg havde nemlig snakket med ejerens datter og sagt at jeg synes det var voldsomt med 4 kg. korn om dagen (troede 1 foderskovl = 1 kilo) og der fik jeg at vide at der var altså ikke et kilo i foderskovlen ..

Så snakkede jeg med hendes mor i dag fordi jeg gerne vil have hende ned i korn og op i müsli og derfor selv har købt noget foder, og hun sagde at den fik altså 8 kilo korn om dagen, da en foderskovl = 2 kg.

Tjekker lige dit forslag Sandra - hvor meget er max af det der cool mix? :)

1
0
Svar på denne tråd

foder...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2014 07:29

Hej

Den får alt for meget korn 8 kg er da helt vildt, så meget kan den slet ikke fordøje.

Har engang været til foderforedrag med Nanna Luthersen og hun sagde at de max må få 400 gram havre pr 100 kg hest - så hvis din hest vejer 600 kg så 2,4 kg dagligt. (Ellers får de for meget stivelse)

Mener også at hvis de får mere skal de faktisk bruge mere energi på at fordøje havren end de får ud af det, så man kan fodre dem tynde.

Jeg vil mene at du skal skære kraftigt ned på havren og fodre med et olieholdig produkt f.eks ren olie eller linamx til at holde huld, evt noget lucerne og så masser af hø helst 1½-2 kg pr 100 kg hest

Hilsen Anne

nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd

hold da op
Forfatter: 
Dato:  18-03-2014 08:15

måske du skulle spare lidt på kornet og give wrap/hø i stedet.

Jeg vil ikke komme med en eller anden foderplan til dig her i et forum, har simpelthen ikke informationer nok om din hest men jeg kan fortælle dig at vi har en ligende heste stående her hos os og den får:

Vinter:

ca. 15 til 20 kg wrap og ca. 5 kg halm med græsudlæg samt stråfoder på folden. (målet er at ingen heste står uden stråfoder på noget tidspunkt og at der altid er en "sjat" tilbage når jeg fodre til morgen)

200 g(tørvægt) opblødte roepiller

200 g(tørvægt) opblødte grøntpiller

200 g majs

200 g byg

omega 3,6,9 olie

den får i perioder ekstra kerne hvis den bliver trænet hårdt.

Den fungerer fint både i hovedt og i maven, har energi og masser af kræfter til at blive redet 5-6 dage om ugen i et pænt hårdt tempo.

hvis du vil have hjælp til at lave en foderplan kan du kontakte mig

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd

Grovfoder!
Forfatter: 
Dato:  18-03-2014 08:49

Hej

Jeg læser kandidaten på Animal Science men bliver nok aldrig den rigtig gode fodersælger (måske konsulent i stedet) for mener ikke at vi skal fylde alt muligt unødvendigt i hestene.

Jeg har selv en varm dame (som dog ikke er så stor som din), som var svær at holde huld på, nu er hun utrolig pæn og får 600 g sort havre, 800 g valset byg og salvana hestemineral (mener 155 g), og sidst men ikke mindst ALT det wrap den kan spise (ad libitum på fold og i boks, 1. slet - ca. 15 kg dagligt), kraftfoderet fordeles på 3-4 gange over dagen. Det ligner igenting, men nu udnytter hun det hun får fordi de "store" mængder grovfoder sørger for at nedsætte passagehastigheden igennem tarmen og dermed øger optagelsen af næringsstofferne i kraftfoderet.

Så mit råd, væk men det meste af kraftfoderet, giv rigelig mængder grovfoder og foder over mange små måltider.

Team Seierø

Sælges:

Hoppe, LA/MB spr. LA dr. CNC80, DV, 7 år, F. Colorado, Mf. Figaro

Militaryemne, vallak, nyligt tilredet, DV/fuldblod, 4 år, F. Carano, Mf. XX

Allroundhoppe, 5 år, tilridning igang

1
1
Svar på denne tråd

Vejledning
Forfatter: 
Dato:  18-03-2014 09:22

Når det er sagt så syntes jeg at du (endnu engang) skal få en der er uddannet til at hjælpe dig. Sørg for at det er en der vil tage ud og kigge på hesten da der er mange ting man kan se ud fra gødning, pels, øjne, depoter mv. Det koster nok lidt - men er billigere end at fodre forkert.

Held og lykke med det.

Mvh. Tania

Team Seierø

Sælges:

Hoppe, LA/MB spr. LA dr. CNC80, DV, 7 år, F. Colorado, Mf. Figaro

Militaryemne, vallak, nyligt tilredet, DV/fuldblod, 4 år, F. Carano, Mf. XX

Allroundhoppe, 5 år, tilridning igang

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-03-2014 11:27

Tak for svar alle :-) .

Som tidligere skrevet så synes jeg også selv det er enormt meget korn og havde jeg vidst at det var 8 kilo hun fik, så havde jeg fundet en anden foderløsning for MEGET længe siden!

Pt. har jeg skiftet hende over på 2 kg. Special Müsli dagligt, 1 kg/½ foderskovl korn og så stadig 100 g. kompeet og biotin.

Jeg har desværre ikke mulighed for at sætte hende op i hø - jeg tror det svinger et par kilo alt efter om det er moren eller datteren der giver det. Hun står på halm der til tider er lidt blandet med hø, så det gumler hun også på.

Når nu jeg ikke har mulighed for at give hende mere hø, er der så andet jeg ligesom kan "supplere" op med?

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  18-03-2014 11:28

Mener de skal have 3 kg Cool Mix pr. dag for at være dækket ind. Prøv at tjekke Spillers hjemmeside :)

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd

Equsana special
Forfatter: 
Dato:  18-03-2014 13:46

Equsana special er et "fuldfoder" og for at være dækket ind skal de have 2,5 - 3 kg om dagen.

Så hvis det er det foder du har adgang til ville jeg starte med at sætte det op til en mængde, hvor hun er dækket ind.

Og så ville mere hø være godt. Har du ikke mulighed for mod betaling, at de giver hende noget mere?

Mvh

Mette

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

www.lille-hovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

kjhgfds
Forfatter: 
Dato:  18-03-2014 18:14

Min har tidligere været oppe at få 3-4 kg korn + 1 kg tilskudsfoder og stadig tabt sig.

Jeg fik lavet en foderplan og fodre nu med 0,8 kg equsana active og 2-300 g equsana alfa gold luserne(skal i følge planen have 1 kg, men så meget vil han ikke æde) og alt det hø han kan æde på stald, de får min. 3 gange om dagen.

Tiltrods får han er blevet redet lidt intenst i vinters og nu, har han været i rigtig pænt huld hele vinteren.

Det har kostet mig maks. 300 kr i foder pr. mdr

V.H.

Tanja D.

Nu med drømmehesten "Højbo's Veranzo/Hubert"

0
0
Svar på denne tråd

Ja masser:)
Forfatter: 
Dato:  18-03-2014 21:25

Der er masser du kan supplere med. HVis du vil have noget med en masse kalorier i kan Linamix anbefales eller risklid det giver også god huld og de skal næsten ikke have noget før at det hjælper:) Hvis hun kan holde huld på det du allerede giver kan du opbløde nogle grønpiller de skal ikke står så længe som roepiller og de må også udfodres tørre i mindre portioner. Jeg kan dog klart bedst lide at de er blødt op for en sikkerheds skyld.

Jeg bruger Lina og risklid i en mix til min tynde herre. Havre kan faktisk gøre at den i en periode efter har svært ved at tage på men hav lidt tålmodighed så kommer det. Jeg har i en periode brugt brogårdens buld up cubs de giver også huld men også lidt mere tænding end fx lina og risklid:)

Alternativt må du ikke have en stor høballe stående som du selv giver af?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 00:10

Holy....... 8 kg havre.....

Jeg vil så sige Hippolyt Struktur Energitikum, LinuStar og en god lucerne... Ingen korn... Slet ikke når hun ikke kan få mere grovfoder end hun gør... Alternativt AlpenGrün Mash som ekstra guf, de dage hun har lavet "lidt ekstra".....

Jeg fodrer med Horselux MultiVit og deres lucerne, og lidt LinuStar om vinteren, grovfoder ad libitum og de er i løsdrift... Den store er 179 i stg, 700 kg og vokser stadig, samt bruges 6 dage om ugen i det man kalder let arbejde... Han får 175 gram MultiVit, 2 håndfulde lucerne og 20 gram LinuStar... Og han har fint med energi og skal ikke tage på! :)

Billede

*Mine drenge bor i løsdriftsparadis*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd

8 kg - og HAVRE!!!!????
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 15:16

jeg må blankt erkende at jeg slet ikke fatter alle de foderprodukter der efterhånden lanceres - er der måske omkring 250 stk. på markedet lige nu?

Jeg har to damer på størrelse med din. Begge i fuld ridning - ikke ekstrem ridning, men ganske almindeligt brug.

De får hver især dagligt 2kg lucerne, 1 kg coolmix, vitaminpiller og biotin (begge går uden sko)....+ græs i sæson eller alternativt hø/wrap - ikke ad libitum, men 6 gange om dagen - ca 2 kg. hver gang.

KH:)Annette

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-03-2014 14:28

Tusind tak for alle jeres svar og inputs - det varmer rigtig meget i den store foderjungle at folk er så villige til at komme med et godt råd eller to :-)

Jeg har desværre ikke mulighed for at have hø stående selv, det tror jeg simpelthen ikke der er plads til derude.

Men jeg vil i hvert fald kigge nærmere på jeres forslag og afprøve lidt i forhold til hvad der er til at få fat i herude på bøhlandet og hvad der kan betale sig. Så længe den lille hest er veltilpas, så er jeg glad :-)

0
0
Svar på denne tråd

Spillers
Forfatter: 
Dato:  12-04-2014 10:41

Jeg kan anbefale Spillers Conditioning mix.

Og så ville jeg give mere hø/ wrap.

Mindst 1,5kg pr. 100kg.hest - dvs. MIDST 9 kg.

Fotograf Heidi Glisborg

* stort arkiv med stævnebilleder *

Glisborg på facebook

www.facebook.com/#!/pages/ Glisborgdk/326858757556

www.wpets.dk

Kvalitetsudstyr til hest & hund

http://www.fuldblodsaraber.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider