Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

hest der hader dækken...?
Forfatter: 
Dato:  21-11-2013 14:36

Må lige spørge HN til råds, da jeg vel ikke kan være den eneste, der har en hest, der hader at få tøj på ?

Pt. går hun uden dækken, da vejret heldigvis kun er kulde men ingen blæst/nedbør. (er ikke klippet og bliver det ikke længere, men hun sætter heller ikke alverdens pels, endnu, håber at hun gør det)

Hesten går ude i dagens lyse timer, er på stald om natten, fryser umiddelbart ikke pt., der er strå-foder på folden, halm, så dog ingen varme i det.

Problemet er, at hun nægter at få dækken på, men jeg er lidt i tvivl om hun kan blive gående uden dækken hele vinteren, checker naturligvis en dag ad gangen og det er nok min samvittighed der har det værst.

(og samtidig føler jeg mig som den ondeste person i verden, da hun jo tydelig viser, at hun ikke vil have dækken på)

Men kan hun gå uden dækken hele vinteren, så er det jo fint.

Hvilket dækken er optimalt til sådanne heste ? (dækken-hadere..)

Hun har pt. 1 regndækken Catago, 1 overgangsdækken Masta, 1 vinterdækken Masta, hvilket er den pasform der ellers passer hende bedst, dvs. den gamle model, uden hals og m. plys v. manken.

Hun havde regndækkenet på tidl. i en uge, men måtte opgive, da jeg hver morgen havde en mega sur/gal hest når det skulle på, hun fik det end da af om natten. (prøvede at møde hende på halvvejen)

Har flere vintre kun gået m. overgangsdækken 150gr., da hun fint kunne holde varmen)

Hvilket dækken (gammeldags model, dvs. uden hals og m. plys v. manken) kan anbefales, dvs. det skal være "vægt-løs" og "usynligt" for at hun vil acceptere dette.

(svært, da hun jo ikke engang vil have regn-dækken på)

(rambo og rhino er prøvet, pasformen passer ikke hesten)

Hesten er en DV-hoppe på 23 år, som kun hygge-rides udendørs.

Puha, det blev en mega-lang smøre, men håber at I kan hjælpe, er i syv sind....

0
0
Svar på denne tråd

Dækner...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2013 20:03

Min teori omkring de der "dækkenhadere" er, at de 1) på et eller andet tidspunkt har gået med dækner der ikke passede ordentligt, hvorved det har fået skravmærker og ikke har haft plads nok til hals og bovhjørner.

2) at de ikke har fået justeret dækkentykkelse i forhold til vejr og vind så de måske har frodset/ svedt.

3) ikke har fået tid til daglig pelspleje uden dækken.

Du siger godt nok, at Rambo ikke duer - men jeg synes du skal prøve igen - modeller med V-hals.

Alternativ er Weatherbeeta også fantastisk god.

For at få hende til at acceptere dæknet, ville jeg bruge god gammeldag bolsjepædagogik. Lære hende, at dæknet betyder godbid. Masser af godbidder - honnorer med et bolsje hver gang du gør noget med det dækken :)

Held og lykke med pruhest :)

Med venlig hilsen

Anja

2
0
Svar på denne tråd

anjaanja...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2013 21:00

Til både nr. 1-2-3 kan jeg da afvise...

(min samvittighed er i orden)

Og nope, godbidder virker ikke...(hun ved hvad hun vil)

Hun er 23 år og ved godt hvad hun vil, hun bestemmer selv, men øv, "kan" hun også dette ?

(indtil videre bestemmer hun selv)...

0
0
Svar på denne tråd

hhhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  21-11-2013 21:26
Har selv en dækkenhader...

Kan du lægge et håndklæde eller et lille tæppe løst på hende? Kan du lægge en elastikgjord på hende? Hvis du siger Ja til begge dele, burde det være muligt at træne hende til at bære dækken, Det skal nok bare gøres meget gradvist...

*** Misssophie

1
0
Svar på denne tråd

Amigo er lette
Forfatter: 
Dato:  21-11-2013 21:40

Hej

Jeg har mange amigo dækkener, de er meget lettere end fx master som og catago som du henviser til. Jeg har fx et regndækken som vejer ingenting. Det koster ca. 300 på saddlery.biz så det er ho ikke en kæmpp udskrivning. De findes også med 200 gram i til ca samme pris. De er meget lette og har en god pasform:) held og lykke med projektet ofte har en ældre hest efterhånden brug for lidt varme:)

1
0
Svar på denne tråd

missssiophie...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2013 23:11

Nope, hoppen bestemmer selv, dvs. kan ikke tvinge hende div. ting...,

hun viser bestemt med det samme hvad hun vil og ikke vil...

0
0
Svar på denne tråd

selvbestemmende hoppe
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 05:37

hvor gerne jeg end vil tillægge vores heste en sådan evne som du beskriver så er jeg nødt til at holde med de andre - det handler om træning.

Din hest har formentlige haft oplevelser med dækken eller noget der ligner, der har gjort at hun er blevet til en "dækkenhader"

Om hun kan gå uden dækken eller ej kan kun du besluttet, og beslutter du han hun godt kan være dækkenløs ja, så er den historie jo ikke længere.

Personligt ville jeg nok vælge at besluttet at hun godt kan få dækken på med tanke for hendes fremskredne alder, kunne det jo komme på tale at du havde brug for at give hende et dækken på i en periode og så er det godt nok ikke sjov at stå med en hest der ikke kan tåle det.

Jeg har altid selv haft heste der kunne gå med dækken, det er ikke altid de gør det, men de kan -

Jeg har dog for nogle år siden haft en hest i genoptræning der ikke kunne gå med dækken desværre var det nødvendigt pga. eftervirkninger efter skaden, Jeg prøvede alle kneb og intet virkede og så valgte jeg at ty til Bachs blomster medicin - lavede en blanding til damen (det var sjovt nok også en ældre dame) og gav hende dråber over et par dage, efterfølgende kom jeg anstigende med det fine nye dækken ejer havde købt til lejlighden og om ikke damen stod helt stille og fik sit dækken på -

så måske det var en ide til dig og din stædig dame -

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

3
0
Svar på denne tråd

Dækkenhader
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 09:06

Hvis vi ikke havde prøvet selv at have en "dækkenhader", ville jeg også have sagt, at det drejede sig om træning- og det kan det sikkert også gøre i rigtigt mange tilfælde.

MEN vi har en hoppe - der nu er 8 år - og vi har haft hende, siden hun var to måneder gammel. Hun har altid hadet at få dækken på. Hun har kun haft dækkener, der passer. Hun har altid lagt ører og set meget sur ud, når dækkenet skulle på, og man skulle passe på ikke lige at få et nap m på vejen.

Stor var vores forbavselse derfor, da hun faktisk accepterede et dækken sidste vinter! Det var et Wheaterbeeta, som jeg købte ved en indskydelse - det var sat ned (vist på grund af det meget særprægede mønster ).

I år har vi så købet et regndækken i samme mærke (også med meget særpræget mønster - det kan i hvert fald ikke være fordi hun er bevidst om udseende at hun kan lide dem) og det er det samme - hun er helt tilfreds med at få det på. Hvis man derimod giver hende det gamle Bucas dækken på er den gal igen.

Måske du skulle eksperimentere med hvilket dækken din hest kan lide? Kan være du kan låne dig frem og prøve. Og ellers kan jeg kun anbefale, at du forsøger dig med Wheaterbeeta - det kunne jo være at det også virker for din hest.

Birgitte

1
0
Svar på denne tråd

Dækkenhader
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 09:26

Hej,

Min hest er også dækkenhader. Dels er hun meget, meget svær at finde ordentligt passende dækkener til, da hun er bred, har en relativt kraftig hals og ikke er så lang. Bucas var helt forkert, og nu er jeg gået over til Weatherbeeta, som det går bedre med. Jeg havde på et tidspunkt nogle billige dækkener, og de blev accepteret relativt godt, selv om jeg egentlig syntes de ikke lå særligt godt og ikke sluttede godt nok til ved rumpen .

Jeg har fundet ud af, at forstoffet betyder meget. Glat fungerer bedst hos min dame. Men så gik det hen og blev elektrisk sidste vinter, så hun fik stød, når dækkenet skulle af, og så blev hun sur igen - ikke så underligt. Jeg skal have fundet ud af, hvad jeg gør ved dækkenet for at undgå det....

Men hos min dame virker ros og godbidder udmærket, så hun ikke når at blive rigtigt sur ved pålægning. Jeg forsøger at undgå dækken mest muligt, så det kun er på de værste dage, hun skal have det på.

Min dame er i det hele taget meget følsom for alt, der berører hende. At tørre hende med et håndklæde kan være en ren fornærmelse ! Den bløde børste hader hun. Men en ordentlig gnubbetur med massagestriglen er lækker....

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  24-11-2013 02:17

Tak for svar.

Mht. Wheatherbeeta dækkener, hvordan er de i str. ? (små, alm, stor)

Min hoppe ligger lige imellem str. 155-165, alt eft. mrk.

(bred både for- og bagtil, faktisk en god stor krop)

Påtænker at prøve, at købe ovennævte dækken, måske er det løsningen ?

(der sker jo i hvert fald ikke noget ved at prøve...)

Nu er det jo ikke sådan, at jeg ikke kan give min hoppe et dækken på, for naturligvis kan jeg det (jeg, mennesket, bestemmer jo), men når hun så tydelig viser, at hun ikke bryder sig om at få dækken på, så får jeg det dårligt, med at påtvinge hende det.

Jeg har kendt hende i rigtig mange år, så "træning" hjælper ikke, tværtimod... vi kender jo hinanden og vores rutiner, hun er så nem at aflæse.

(og en sjov, dejlig, stædig, "fortællende" hoppe...)

(og det er jo det der er det smukke ved hende, at hun viser mig hendes meninger - jeg har hende på hendes præmisser)

Hun er en hoppe der elsker at blive striglet, rørt over alt, nusset og kælet med, hvis det stod til hende, så gjorde vi det 24/7, ...Men, hun hader alt der strammer på hendes krop, såsom dækken, sadel, gjord, næsebånd (derfor rider vi uden)+ pisk og sporer.

(hun er ekstrem lydhør og følsom og som sagt nem at aflæse, da hun fortæller med det samme, når hun er utilfreds)

Så som, at få dækken på det bryder hun sig ikke om, uanset hvor mange godbidder...(dem får hun mange af i forvejen)

Jeg vil bare hendes det bedste.

Naturligvis er det mig i sidste ende, der bestemmer, så hvis jeg vurderer at hun skal have dækken på, så får hun det.

(hun skal jo ikke fryse)

0
0
Svar på denne tråd

Er det nødvendigt?
Forfatter: 
Dato:  24-11-2013 11:52

Som et af de mennesker der kun har ejet og anvendt dækken i misforstået godhed, vil jeg lige spørge OM det overhovedet er nødvendigt. Hvis hesten ikke klippes, så tilpasser dens pels sig sandsynligvis vejret.

Jeg har sågar haft en forædlet varmblod, der gik ude med islænderne om vinteren, det satte hun bare pels til, og når jeg har mærket sådan et staldklamt, halvfedtet, morgenkoldt dækken, så kan jeg faktisk godt forstå dækkenhaderne. Mon ikke også hesten har haft flere årtunsinder til at tilpasse deres pels til skiftende vejr, end til at tilpasse gennem et dækken?

Hvis hun ellers kommer ud hver dag og har et sted at gå i læ, det ved jeg ikke om du selv kan bestemme, så ville min samvittighed være ren.

Medlem af Bullerklubben

3
0
Svar på denne tråd

WB størrelse
Forfatter: 
Dato:  24-11-2013 14:43

Weatherbeeta er ry for at være store i størrelsen.

Så hvis hun bruger 165 i Catago, skal du nok ikke have mere end 155 i Wb.

Mine bruger samme størrelse i Weatherbeeta og Rambo.

Mht. Weatherbeeta, så vær opmærksom på, at hvis hun er lidt bred, så køb et med alm. halsudskæring (ikke halv-høj hals) - de ligger bedre på de brede - og så skal det have "free-style" da det så er faconsyet til bovhjørnerne og har slidser foran.

Det lyder hyggeligt, at have sådan en fin ældre dame i sin stald. Du passer tydeligvis godt på hende :)

Med venlig hilsen

Anja

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-11-2013 19:45

Min vallak på 3½ gik sidste vinter med hans mors wetherbeta 150 gram.

Jeg købte så et cartago for et par mdr siden(var på tilbud) da han er ved at vokse ud af wb(han er 172).

Nå men min plag begyndte at vise ubehag når jeg skulle lægge cartagoen på ham og dækkenet gik i stykker efter kort tid da han havde siddet fast og derfor flåede remmene af.

Jeg køber aldrig cartago igen, det sad ad h til i forhold til w b.

Så jeg skal have skrabet sammen til et nyt wb til ham.

Mit wb er 145 til en bred hoppe på 160. Hun kan ikke passe horzedækkenerne, så wb har god plads.

Min hoppe får 150 g på når det blæser/regner ellers går hun uden dækken, mine heste går i løsdrift så de kan gå i læ.

Vh Charlotte

Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  25-11-2013 20:07

Tak for info mht. str. i WB., det ser ud til at det er en str. 155 jeg skal prøve...

(bare så jeg har et dækken, såfremt at vejret bliver ekstrem, det går ind til videre fint uden dækken, hun har den sidste uges tid, sat lidt mere pels, dejligt...)

Dækkener er bare ikke hendes stærke side, hun går normalt kun med dækken fra ca. 1 nov. til 1 april og det er med det mindste fyld overhovedet, så det vil være dejligt, hvis hun kan gå uden.

(har tit gået hele vinteren med kun 150 gram)

Sjovt nok, syntes hun det er dejligt, hvis jeg på stald-gangen, giver hende et uld-dækken/skridt-tæppe på, så ligner hun en hest der smiler og siger uhm...dejligt og hyggeligt...?

(men det er jo heller ikke "spændt fast" men ligger bare på løst på ryggen)

Så, måske har jeg bare en hest, der får "klaus" ifht. at have ting, der bliver spændt fast omkring hendes krop ?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider