Øhm. Tak for dit indlæg. (tror jeg nok). Der var dog intet svar til mit indlæg. ??
Nu er det sådan så min hest er blevet misrøgtet i en sådan grad at det har taget mig over et år at fede ham op, og lige så lang tid at få tilliden fra ham.
Han er ikke ondskabsfuld eller på den måde farlig at håndtere når han har smed. Han er bare nervøs anlagt. Kigger, lytter, snuser... Men hans baggrund taget i betragtning, er det vigtigt for mig at hans tillid bliver HER, og at der derfor ikke skal laves en masse hurlumhaj og gøjl når man står med ham. Jeg vil jo gerne have at han har en god oplevelse med at få nye sko på - HVER gang.
Jeg har desværre med egne øjne set smede der har slået heste, råbt højt og fægtet med armene i stor stil, og det kan min hest, på nuværende tidspunkt ikke holde til, da han så ville knække kæderne eller andet ubehageligt i panik...
Han er en skrøbelig skabning, med mange lig i lasten... Og jeg vil bare gerne gøre mit til at hans fremtid, med alt hvad det indebærer, bliver med masser gode oplevelser.
Så du behøver ikke fortælle mig om at det er mit arbejde at gøre ham "ikke nervøs", for det ved jeg godt. Og det er sådan set det jeg prøver på hver dag.
Han har aldrig fået bedøvelse eller andet beroligende ved smed, så det er ikke i den dur... Jeg skal bare bruge en sød og rar smed, der netop IKKE tror at han skal opdrage på min hest med slag, råb og store armbevægelser.
Håber det gav mening.