|
|
| hvilken trailer?? |
|
|
Hej Allesammen. Jeg er i den heldige situation at jeg skal købe hestetrailer, og som førstegangskøber har jeg lidt nogle uafklarede detaljer om hvilken trailertype jeg skal vælge, og jeg kunne vældig godt bruge jeres meninger og erfaringer. I forhold til størrelse og vægt er der ingen begrænsninger, jeg har trailerkort og bilen må trække meget. Der findes mange forskellige mærker og specielt har jeg hørt godt om Brenderup og Mustang, men hvilke erfaringer har du: 1. Hvilket trailer mærke er din favorit, og er der nogen du absolut ikke kan anbefale, samt hvorfor? Så kommer man til dilemmaet om det skal være en trailer i træ eller glasfiber? Jeg har egentlig altid været til træ, da jeg har en ide om at de er mere flexible/holdbare i forhold til en urolig hest, men jeg aner faktisk ikke om det er korrekt, og nu har jeg så en ven der anbefaler mig glasfiber da der er mindre vedligehold/ råd, så spørgsmålet er: 2. Glasfiber eller træ og hvorfor? Nu har jeg jo allerede kigget lidt rundt omkring og der er mange som er flinke til at tage et billede ind i traileren hvor skillevæggen kan ses, og der er godt nok også mange slags der? Den gamle model er jo egentlig bare en træplade fra gulv og op, men de nyere har gummi/plastic, og så er der nogle som har en træskillevæg oppefra og ned til knæet og derefter gummi. Jeg kan godt se at gummi/plastic er godt, da hesten har mulighed for at sprede benene lidt og derfor stå bedre fast end med en alm. træplade, men hvad hvis hesten falder, og hvad når man kører med to heste og den ene blir urolig/ sparker, hvad er så bedst? 3. kan du bedst lide en skillevæg i træ, plastic eller en blanding og hvorfor? Jeg håber sådan I vil være mig behjælpelig med en masse gode råd/fakta omkring trailere, så jeg er godt klædt på når jeg skal ud og kigge, og på forhånd tusind tak for hjælpen. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| igen.igen.igen.igen |
|
|
Har du prøver at søge på trailer .der er rigtigt mange tråde om gode råd omkring trailer køb
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brenderup |
|
|
Jeg har købt en Brenderup, som jeg er super glad for. Den vejer 780 kg og har snap-lås på bagbommene, hvilket gør det super nemt at lukke bag hesten.
Mange hilsner AnetteE Med smukhesten Salina Brorstrup (Oldenborger)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| andre links? |
|
|
Hej Henrik. Tak for info. Har prøvet at søge på ordet trailer og der kom en masse frem om at Cheval ikke var godt og hvilken model man skal vælge hvis den skal være høj, men synes nu stadig ikke at mine 3 spørgsmål bliver fuldt besvaret på disse links så jeg beholder lige mine spørgsmål og håber der er nogen derude der kan hjælpe.. kan du finde links der direkte kan hjælpe mig så må du meget gerne lave links til mig..  Hej Anette. Tak for info. Hvilken model er din Brenderup. Er den i træ eller glasfiber og hvad er dine erfaringer? På forhånd tusind tak fordi I tog jer tid til at besvare, det sætter jeg stor pris på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kommer jo lidt an på budgettet |
|
|
Jeg kører brenderup og det er min tredje brenderuptrailer. Den første jeg havde var den gamle model der minder om equiliner men altså modellen før. Det var en trætrailer og den holdt fint. Den var dog ALT for lille til mine to store heste. Som afløser for den købte jeg en Crown. Den var jeg egentlig glad nok for, men det var ligesom om at glasfiberen ikke var rigtigt god. Heldigvis blev den majet ned af en lastbil på parkeringspladsen og forsikringen gav mig så til at købe en tilsvarende. Der valgte jeg at købe en Imperial exclussive. Den har egenvægt på 800 og totalvægt på 2400, glasfiber med træbund. Den ligger godt på vejen og der er MEGET plads til udstyr og hø etc. Den er jeg rigtigt glad for og jeg håber sådan at den bliver til trailer igen efter en spritbilist synes at den var smart at køre ind i for 1½ uge siden. Hvis ikke min imperial bliver, så tænker jeg enten at jeg skal have en brenderup af de nyere modeller. Jeg ville dog gerne have ligeså meget plads og det har de ikke. Altså til udstyr, hestene har fint plads i de nye også. Alternativt vil jeg have en mustang, men der er prisen lidt noget andet, medmindre man kan leve med at de er 10+ år. Jeg kunne godt tænkt mig aluminiumsbund i en ny trailer hvis det bliver til en sådan.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaeh... |
|
|
Hvad er dit budget? Det har jo desværre en del at sige i trailerjagten  Jeg er nu på min 4. hestetrailer, indenfor de sidste 12 år. Alle trailerne været købt brugte. De første to var Randers trailere i træ(først en single, så en til to heste), der blev udskiftet fordi der kun var plads til ponyer/små heste. Valget faldt her på en Brenderup Imperial fra '99, da jeg gerne ville have sadelrum, uden at gå på kompromis med pladsen foran hestene. Den var i glasfiber og med træbund. Bunden blev skifttet mens jeg havde den, en dyr løsning hvis man ikke kan gøre det selv... Jeg var rigtig glad for den trailer, og man bliver altså forvent med al den plads til udstyr Derfor skulle ny trailer opfylde samme krav, men gerne have alubund og så lettere udløselige forbomme end der sad på Imperialen. Min nuværende trailer er en BOJ Classic SEH, en stor trailer med alusider og alubund - og med sadel og garderoberum, stadig med god plads foran hesten. Den er fra '10. BOJ Classic produceres nu under navnet 1One i Sverige. Jeg ville vælge en glasfiber trailer fremfor træ, træ rådner med tiden, specielt hvis du ikke kan stille den i tørvejr. Ang. skillevæg, kan jeg godt lide plastik hvis man kører mest med en hest, men synes faktisk at fast skillevæg er rar når man kører med to der måske er urolige.
/Line Fuldblod, hesten med xx faktor!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min Max pris? |
|
|
Hej line og line. Tak for rigtig gode input. Jeg har også set et par af de Brenderup imperial af de brugte og pladsen er jo helt enorm.. Men altså umiddelbart lyder det som om jeg skal kigge efter alu bund og glasfibersider eller lign.? Mit budget har nok ligget omkring 30-35.000 men det er da vidst i den lave ende hvis jeg skal finde alu bund, glasfibersider og god plads foran.. hehe.. tror hvis jeg finder den helt rigtige trailer vil jeg gå med op på 45.000,og den behøver ikke være ny...  Men super gode input.. tusind tak for det.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Valg af trailer |
|
|
Jeg vil klart anbefale Böckmann Comfort. Se alle fordelene på Böckmann, Danmark. Den er af glasfiber. Ingen vedligeholdelse. Skillerum i plast materiale. 2 heste står godt og sikkert der. Der er sadelrum med plads til 2 sadler og 2 krybber foran hestene. Jeg har en fra 2009 og den ser stadig ny ud. Det er rigtigt, at Cheval ruster meget. Forbumme og bagbomme der kan reguleres alt efter, hvilken størrelse hest du kører med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Jeg har en Böckmann Duo RA - den med sadelrum  Fantastisk lækker trailer, ligger godt og stabilt på vejen både med og uden hest i. Egenvægt 850kg. Har før kørt med Brenderup Crown Performence trailer, kæmpe stor glasfibertrailer, lå godt på vejen, men alt på den var bare af dårlige materialer, intet holdt særlig godt og skulle hele tiden skifte småting på den..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træbund |
|
|
Jeg har jo endnu tilgode at få min første trailer med alubund. Det står på ønskelisten, men er altså ikke det vigtigste i min verden. Hvis man passer på sin træbund så holder den 15 år. Det betyder at man i løbet af trailerens levetid skal regne med at få den skiftet en gang. Min første brenderup købte jeg brugt i 97 (eller mine forældre gjorde). Jeg solgte den i enten 06 eller 07 og der var bunden ikke rådden. Dem der købte den skiftede bunden i 09 tror jeg. Så havde jeg jo Crown og den vil jeg give diana ret i ikke var top kvalitet. Men det har mit brenderup værksted nu også siden indrømmet at den ikke var og mon ikke det er derfor den er gået ud af produktion MEGET hurtigt. Min imperial købte jeg jo brugt for et par år siden. Den er født i 04 og jeg har skiftet bunden på den i år. Dem der havde den før har ikke været så flinke til at holde den tør under den løse gummimåtte. Jeg folder måtten op HVER gang jeg har været ude at køre så der kan komme luft ind under. De forbomme jeg har i min imperial er med kvikudløsning eller hvad det nu er de kalder det hos brenderup. Jeg skal bare trække i et håndtag så falder de ned indvendigt. Jeg har iøvrigt altid handlet gennem forhandler når jeg har købt brugt. Det har jeg følt mig mest tryk ved. De har haft den oppe og kigge på bunden normalvis. Det kan godt være svært at se hvilken stand den er i. Det koster selvfølgelig ind imellem en lille smule mere. Men De penge synes jeg er godt givet ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ifor Williams |
|
|
Klar favorit hos mig er Ifor Williams  Kæmpe rum til hesten, og så er den mega alsidig hvad angår åbninger mm. Føler at hesten kan få det lige som den vil have det på stævnepladsen. Blæser det ind fra en side, kan jeg åbne den anden for at den kan se ud. Nem justering af bomme og skille væg som kan deles i to. Havde for noget tid siden en hest som ikke ville læses, men pga. jeg kunne indstille traileren, fjerne forbom lidt, sætte to bagbomme på, åbne frontudgangen, ja så fik jeg læsset hesten uden de store problemer. For mig er hestens komfort vigtigst og så kommer sadel rum som nummer to (har et stort bagagerum ) Jeg har ikke egen trailer men kan altid låne enten en Ifor William eller en Cheval liberte. I Cheval er der sadel rum, men vil ti gange hellere bruge Ifor William. Så skal jeg engang selv have trailer bliver det klart en Ifor William. Så må jeg bare spare sammen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trailerjunglen |
|
|
Okay så bøckmann er holdbart og ok? Pyha synes det er en jungle.. der er også nogen der skriver at der er glasfiberbund? Er der nogen der har hørt om det og har erfaringer? Synes det lyder lidt risikabelt? IforWilliams har jeg aldrig prøvet men har bare hørt at det skulle være en skrammelkasse der larmer når man kører med den? Altså jeg er nu nået så langt at jeg kigger på Bøckmann, Brenderup, mustang. Der var en der skrev længere oppe at boj trailere nu bliver lavet I Sverige under navnet 1one, men jeg har ikke kunne finde det, med mindre trailerne nu produceres i Tyskland og hedder Thiel? Når folk skriver at der er helstøbt gummi i bunden, er det så fordi det er lagt fast og ikke kan fjernes eller er det bare fordi det er i et stykke? Overvejede om jeg skulle køre ud til dyrehøj og få en snak om hvad eksperterne anbefaler men er bange for at de vil forsøge at sælge i stedet for... Men tusind tak for alle input, alle er læst flere gange i håb om at jeg ser lyset og finder ud af hvilken vej jeg skal gå... Lad mig endelig høre mere.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trailer |
|
|
1) Jeg ville altid have valgt glasfiber, ikke træ. Træ kræver vedligehold. 2) Skillevæggen skal være i gummi/fleksibel. De fleste heste træder lidt bredt med bagbenene for at holde balancen og der et lettere med en fleksibel skillevæg. Prøv at se på en ældre trailer med træskillevæg, så vil du kunne se en masse mærker bagerst hvor hesten har stået og trampet op ad væggen for at holde balancen. Vi har haft en del forskellige trailere de sidste år. Den værste var en brenderup princess, som blev købt ny. Der var noget galt med den hele tiden på trods af at brugen var meget minimal. Gulvet gav også efter i denne model efter 3 måneders brug... (blev skiftet på garantien, men alligevel skræmmende). Den vi har haft, som har haft bedst comfort for hest og chaufør er Mustang Elite. Den er super balanceret og ligger så stabilt og roligt på vejen. Hestene har masser af plads og der er masse plads til udstyret. Vi har nu en Böckman Big Portax da vi havde brug for endnu mere plads. Super super lækker trailer, som hestene elsker (og det gør vi også:-) )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tumle tum |
|
|
Jeg har fået mig en Mustang all round tror jeg det er, elsker den trailer den er lys, stor, masser af plads til to store heste ( 170 + 188 i stang) uden de virker klemte, der er et stort sadel rum og et ekstra rum til hvad man nu har brug for. Den er glasfiber, og midterskillingen er af plast for neden så den er fleksibel. Jeg elsker den trailer, eneste minus er at den er meget stor så min "lille" benzin bil er ikke glad for at trække den, men vores store diesel bil trækker den fint med begge store kramper i, og den ligger så dejlig på vejen.
Vi gør som vi plejer, og det fungere fint 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trailere. |
|
|
Min første trailer var en Brenderup - en af de ældre uden alt muligt extraudstyr. En trætrailer, og den holdt super. nr. to var en Cheval Liberte af glasfiber og med frontudgang - Den blev mejet ned i Sydtyskland da jeg var på vej til stævne, og er totalskadet. Den gjorde bestemt det job den skulle, men jeg køber ikke Cheval igen. Da Chevalen mistede livet i Juli (tror jeg det var) blev der hasteindkøbt en ny: Brenderup Royal Exclusive - af træ. En rigtig dejlig trailer med sadelrum og som kører rigtig godt. Den er ganske rummelig. Jeg har fået sat lidt extraudstyr i såsom sidepolstring og bompolstring, men det er en rigtig god oig pæn trailer til prisen og som jeg er rigtig glad for at køre med Seneste har jeg indgået en samarbejdsaftale med MUSTANG trailers og har fået stillet en lækker Mustang Elite trailer til rådighed. Glasfiber, med sadelrum og omklædningsrum. Det er en fantastisk trailer med oceaner af plads. Jeg elsker den! Alle mine trailere har gummiskillerum. Om det er helt gummi eller 50/50 fast og gummi er for mig ligegyldigt, men der SKAL være gummi for neden.
Vicky Mathiesen & fantastiske Dejó Don't let your dreams just be dreams. Powered by Mustang Trailers - Sadelmager B. K. Rützou HERI - Ll. Haspeholm hestefoder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tusind tak for indlæggene. |
|
|
Hej allesammen.. Tusind tusind tak for indlæggene, det har været super lærerigt og er nået frem til følgende delkonklusion: Glasfibertrailer da dette giver mindst vedligehold PVC/Gummi i bunden af skillevæg er et must, ikke de gamle træplader. Gerne en alubund, da træbunde skal skiftes oftere, da de er mere udsatte og kan indeholde råd. Mærke: Bøckmann, Humbauer eller Mustang. Så langt så godt.  Som sagt tusind tak for hjælpen, det har været alle tiders. mvh Lærke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brenderup |
|
|
Hej Svarer lige på dit spørgsmål  Min er en Prestige Exclusive. Den er købt som ny og ligger rigtig godt på vejen. Jeg har fået monteret støddæmpere på traileren, for at give hesten så rolig en kørsel som muligt. Der er svingbar skillerum med plastik forneden. Super nem at svinge til siden og tilbage igen. Bestemt en trailer jeg vil anbefale. Kan desværre ikke sige noget om holdbarhed da den kun er ½ år gammel.
Mange hilsner AnetteE Med smukhesten Salina Brorstrup (Oldenborger)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| skøn boj |
|
|
Jeg har en dejlig boj bravo EH trailer med døre bag hestene.
Der er 15 års garanti på bunden.
Og det er helstøbt bund.
Den ligger super på vejen og ekstra høj og ekstra bred.
Egenvægt på 750 kg.
Den er lys og indbydende for hesten, samt den ligger godt på vejen og gir hesten en god køretur.
Den er med træsider og aluminium profiler. Træ skillerum.
Skøn landejendom sælges! 249kvm bolig, 19.900kvm jord. udlagt til hestefolde og 7 hestebokse! 1.7 mill.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|