Jeg har en Trainers mariel dressur sadel som er jeg utrolig glad for - desværre kan den ikke bruges til min hoppe. Alt er prøvet, omstopning á 3 omgange, stopgjord, anti-glide underlag - den vil bare glide frem på skulderen!
Så jeg bestemt at anskaffe mig en ny sadel - jeg har tidl. haft en Wintec til min hoppe (Wintec 2000 kombi) og mit valg faldt derfor på en Isabell Werth!
Jeg fik lov at låne en idag hos den lokale rideudstyrs butik - da den er helt ny lovede jeg at passe godt på dne og ikke ride i den men selvf. prøve den skridt, trav, galop.. Jeg longerede hende først (for at tjeke om den skred frem) den lå bare perfekt!!
Men... da jeg satte mig op bukkede den som bare pokker.. Jeg kunne med det samme mærke den nærmeste gik baglæns, spænde op og ville bukke og jeg døjede derefter med at få den frem.. Der gik ca. 5 min og så var der ikke noget at mærke.
Hesten har ALDRIG bukket før, hverken med mig eller andre?! Kan det være
1. Sadelmageren sagde at der ville gå 5-10 min før sadlen "faldt" til - noget med den lige skulle have lov at ligge på hesten og falde til så den passede til hestens anatomi.
2. Den er ikke blevet rørt i ca. 1½ uge og der er jo frost udenfor så dne får ikke brugt dens energi. (Det skal lige siges at hesten er en belgier som normalt er meeget stille og rolig)
3. Der er jo en ekstra "gjord" på sadel - måske den kan trykke??
Jeg vil selvf. høre sadelmageren om jeg må låne sadlen imorgen også og så prøve én gang til for at se om den reagerer så kraftigt igen.
Sadlen er den bredeste der kan fåes med det bredeste kopfjern.
Håber I kan hjælpe - har nogle oplevet noget lign? For sadlen lå bare perfekt!