|
|
| Sadel - hvilken og hos hvem? |
|
|
Mi nye hest ser ellers ud til at passe min passier grand gilbert sadel fortræffeligt. Ligeledes mener min sadelmager. Hesten derimod er åbenbart ikke enig i hvert fald ikke ryggen, han får nemlig nogengange små buler når jeg rider med den sadel. Desværre får den også buler af andre sadler, så det er ikke bare lige at skifte sadel  Jeg synes bare det er smaddersvært hvem man skal bruge og hvem der er den bedste til at tilpasse en sadel til min hest. Nu vil jeg jo det allerbedste for min hest. Min sadelmager (tanja Lange) anbefalede en albion SL til ham hvis jeg gerne ville skifte, selvom min egen egentlig lå upåklageligt! Hesten får ikke buler når den rides uden sadel, men er pga. et meget markeret mankeben ikke særlig behagelig. Jeg er blevet anbefalet en M bom men vi har ikke prøvet den på hesten fordi hun ikke havde en M bom hjemme, prøvede en MW og den har som forventet en tak for bred. Nu er jeg blevet i tvilv om det er det bedste kløb for hesten og jeg! Hvad hvis den stadig får buler efter indkøb af en albion??? Så er det 16500,- til noget som ikke fungere. Jeg mener bare at jeg er blevet vældig usikker på om min sadelmager bare ved at se min hest kan fortælle hvad den kan gå med. Det er bare typisk at man selvfølgelig anbefales den dyreste af den dyreste i sådanne en situation . Kan det virkelig være rigtig at det er den eneste sadel hesten kan gå med? Jeg har sidde og set på de nye Supreme og Silhouette sadler som Brian Rützou i Taastrup bl.a. forhandler. De ligger en anelse under albion i pris. Men den er måske også sværere at komme af med hvis nu hesten vokser ud af den?? De er jo endnu ikke så kendte. Men er det gode sadler? Har de ligeså bredt et kammer som Albion? Hvordan finder de den egnede sadel? Prøver de en masse eller får de fremstillet en efter hestens mål? Er der andre sadelmagere/butikker som I vil anbefale til sådan en følsom hest? Er der nogen der ved om der kommer moms og afgift på hvis man selv køber sadlen hjem fra udlandet? En albion SL koster ca. 12500,- i en engelsk rideudstyrsbutikdvs. en besvarelse på ca. 4000,- Jeg håber på en masse svar.
Med venlig hilsen Bettina Passier Grand gilbert til salg. 17", sort og bom 27.5
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Albion |
|
|
Min hest kan desværre ikke gå med en Albion Det er ellers den sadel jeg rider bedst i. Men min hest er simpelthen for smal. Hvis en MW er for bred så er M altså også! Tror du ikke hun har ment MM? For det er den mest brugte størrelse. Jeg købte af uvidenhed en brugt i bom M, for det måtte da være medium/almindelig i bom, men den er faktsik rigtig bred. Når der ikke står M foran et andet bogstav ligger sadlen utrolig tæt på mankebenet, hvorimod dem der står m foran et andet bogstav er noget mere over manken. Nu har jeg haft held med at finde en brugt Passier Lenox med flair og den ligger bare SÅ godt på min hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej de nye |
|
|
albion sl eller slk hedder kun M når det drejer sig om en medium bom. Jeg spurgte en ekstra gang da jeg har haft en albion style der hed MM.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Min sadelmager... |
|
|
... har haft stor succes med at pille stopning UD i stedet for at lægge mere ind, når hesten får mystiske buler. Hvis du vil høre nærmere, kan du kontakte ham på 86 69 45 17. Han hedder Niels og er indehaver af Skals Sadelmageri. Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv et |
| Forfatter:  |
Pia (lloyd) |
| Dato:  |
01-12-2005 11:19 |
|
geleunderlag... Jeg kender en der havde samme problem. Sadlen passede perfekt men hesten fik en (nogengange to) bule hvor sadlen lå. Hun fik sadlen undersøgt og hesten undersøgt, men intet hjalp. Vi prøvede flere forskellige sadler, men problemet var der hele tiden. Til sidst puttede hun et geleunderlagt under sadlen, og vupti siden har den ikke haft problemet. Jeg mener faktisk hun lagde geleunderlagt UNDER sadel og underlag. Ved ikke om det hjælper dig i din situation, men det er ihvertfald billigere end at købe en ny sadel... Hvis du ikke selv har et, er du velkommen til at låne, jeg bor ikke så langt fra dig. Mvh Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pia... |
|
|
Tusind tak for dit lånetilbud. Jeg har imidertidig prøvet både lammeskind, lammskindspad, geleunderlag og gele underlag. Lige meget hvad er der ingen ændring. Rider jeg med geleunderlag får han nærmerst en trykning ind hele vejen rundt hvor det kanten ligger. Det har jeg aldrig tidligere set og jeg har brugt geleunderlag tidligere (også det samme geleunderlag). Måske han bare er meget sart? Mht. til albion størrelserne så er de nyere albion med bom M vidst det samme som den gamle MM.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da helt |
Pia (lloyd) |
01-12-2005 13:51 |
|
op, så må han da være følsom. Får han slet hævelser ellers? Tænker på hovedtøj, dækken og lign.? Har du prøvet at spørge en dyrlæge hvad han/hun mener om det? Det er da irriterende, så er der jo næsten ikke noget at gøre så. Virker han øm? Hende jeg kendte, der var hesten nemlig ikke øm, den havde "bare" en hævelse. Held og Lykke Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Størrelser på Albion |
Camilla (Felur) |
01-12-2005 15:46 |
|
Jeg har efterhånden luret mig frem til skalaen hos Albion (men jeg kan jo stadig tage fejl): Fuldblod (thouroughbred = TB) Varmblod (warmblood = WB) De to skalaer overtager vist hinanden, således at M er smallere end MM. Fuldblodsmodellen er bygget mere op til de meget markerede, smalle heste. Varmblodsmodellen er klart den mest kendte herhjemme, fordi Albion har sådan et fint ry mht. de brede modeller. Jeg har selv en Silhouette fra Brian Rützou og jeg har absolut intet at klage over. Jeg har tidligere haft en Albion K2, bom MM.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså.. |
MaiaM |
01-12-2005 19:34 |
|
Det jeg har hørt om Tanja Lange er kun positivt. Hun skulle være vildt dygtigt. (Det håber jeg godt nok for hun skal ud og se på min hest på onsdag...) Jeg synes ikke lige umiddelbart, at jeg havde 15.000 - 20.000 til en ny sadel, så jeg har i stedet for lavet den aftale med hende, at jeg har nogle brugte sadler klar, som hun skal prøve på min hest. Der er nogle søde mennesker her inde, som har lånt mig deres sadler, som de har til salg. Jeg forventer ikke at der er nogen der passer ham 100%, men jeg håber da der er én, som hun kan rette til og som derefter kan passe ham. Måske er din hests problem slet ikke sadler, men et hudproblem. Har du snakket med dyrlægen ? Med min gamle hest havde jeg en gang samme problemer, men det var det vaskepulver, som jeg vaskede mine underlag i, der forårsagede hendes hævelser. I øvrigt skal privates køb af varer i et EU-land ikke pålægges moms.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla |
|
|
Har du nogensinde set en bom M? Jeg købte jo som skrevet en bom M i håb om at min trakehner kryds kunne passe den, men den rørte ham helt ned ved mankebenet, da jeg lagde den på ham. Man kunne ikke engang få et stykke papir under. Han bruger 31 i Stübben, så han er da rimelig normal i størrelse. Jeg har nu en bom NM som passer OK, men Passieren passer perfekt. Derfor er min NM Ultra Style nu sat til salg  Min sadelmager fortalte mig at en bom M var bredere end MW, idet at M'et foran et andet bogstav betød at den lå noget højere over manken.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Diverse |
|
|
Jeg har også en veninde der havde bule problemer med hendes hest, hun har også været turen igennem med diverse sadler, der så ud til at ligge perfekt, men efter en periode begyndte den at bule igen (bulerne var ved siden af rygraden ca. midt under sadlen), hendes hest går idag med en Passier Optimum og er bulefri så jeg tror desværre du må turen igennem og prøve dig frem. Hvis din hest har den samme type buler er du nød til at prøve din nye sadel mere end en gang, så du er sikker på at din hest ikke igen begynder at reagere. Vedr. Albion så er der rigtigt mange dyrlæger og sadelmagere der anbefaler denne sadel, desværre er der lige så mange heste der ikke kan passe dem...  Hvis du er interesseret så har jeg også en anden veninde der har en næsten ny Albion som hun ikke bruger, og som vist bliver sat til salg nu, jeg er ikke helt klar over modellen, men du kan få hendes tlf.nr hvis du vil prøve den - det kunne jo være at det lige var sadlen. Hun bor desuden også kun ca 15 km fra Jyderup så det er også overskueligt.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tanja Lange |
|
|
Ja Tanja er dygtig, men hvordan kan det være at hun KUN anbefaler en Albion? Alle dem jeg har hørt der har haft hende ude inkl. mig selv skulle have en Albion. Ja det er en lækker og god sadel, men det er altså ikke alle heste der kan gå med den. Jeg har ikke noget at have min påstand i da det er noget jeg har hørt, men at hun er udlært i england og har en kontrakt hvor hun får en masse procenter når hun sælger Albion. Jeg ville få en andens mening også. Ved godt at det kan blive dyrt at få flere sadelmagere ud, men det kan det også hvis du køber en sadel du ikke kan bruge. Men når hun har sagt hvilken sadel du skal have kan du jo købe den brugt. Du behøver ikke købe en ny hos hende. Held og lykke med det hele. Heidi - der også rider i Albion fordi hun har haft Tanja ude. Men burde få en andens mening da jeg ikke synes han bevæger sig frit nok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heidi... |
|
|
Tanja anbefalede faktisk også at jeg skulle finde en brugt. Der er bare ingen på markedet i den bomstørrelse og den model. Øv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tanja Lange |
MaiaM |
07-12-2005 15:57 |
|
Jeg ville lige fortælle, at jeg i dag har haft Tanja Lange ude for at tage mål på min hest. Jeg havde 10 brugte sadler til prøvning og selv om der var en Albion, valgte hun en Stübben til min hest. Det kan godt være at hun er meget glad for Albion, men jeg nægter at tro på, at hun går på kompromis - bare for at alle heste skal rende rundt med en Albion. Bettina, hvis du er villig til at tage en lille køretur (som jeg har gjort), så skulle du tage ned til Sadler.dk i Haslev. Jeg fortalte, at det var Tanja, jeg skulle have ud og hun lånte mig rent faktisk 8 sadler til prøvningen i dag. (det var også én af dem, der passede).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria... |
|
|
Jeg har skam været i hos Berith i Sadler.dk og også i Hubertushuset. Ialt havde jeg 12 brugte sadler, den dag Tanja var hos mig! Intet af det lå bedre end min egen. Men hesten får alligevel buler 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bulerne? |
|
|
Hej Bettina! De der buler, hvor længe vare de? Hilsen Marianne
*Homestyle, -jeg glemmer dig aldrig, R.I.P 26/9-05*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu må jeg lige spørge... |
|
|
... når der kommer en sadelkyndig (i dette tilfælde Tanja Lange) ud og prøver sadler - bliver der så KUN prøvet sadler? Bliver omstopning/tilpasning slet ikke overvejet? Hvis jeg skulle finde en sadel der kunne ligge perfekt på mine heste UDEN den mindste tilpasning, så kunne jeg dælme også få lov at lede længe. Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo jo da... |
|
|
Når Tanja kommer ud har du et arsenal af forskellige sadler parat. Øvelsen går nu ud på at finde den der umiddelbart ville kunne ligge bedste på hesten efter tilpasning. Da sadelproducenterne jo ikke ligefrem har gjort det let for os almindelige dødelige hestejere, ved at gøre deres bomskala forskellig, så er det en fin øvelse. Jeg blev faktisk frarådet af Tanja at købe en Albion (som jeg gerne selv vil have) til min unghest, da hun syntes det var lidt tosset til så ung en hest (som sikkert vil ændre sig mange gange hen af vejen). Det kan hun så nok have ret i - men derfor kan jeg da stadig godt drømme om en Albion 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sif og Marianne |
|
|
Hej Sif Jo omstopning bliver brugt. Umiddelbart ligger min sadel i balance og med den rettte bomvidde, derfor skulle en tilåasning ikke være nødvendigt. Marianne Buler forsvinder indenfor en times tid. Han får ikke buler når jeg rider uden sadel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bettina & Sif |
MaiaM |
10-12-2005 15:42 |
|
Betina - Surt show ! Så var jeg nok bare heldig med de sadler, som jeg havde lånt.. eller det vil sige - en enklet sadel. Og jo SIF - den skulle altså også tilpasses, så jeg er stadigvæk sadelløs lidt endnu. I øvrigt brugte Tanja en hel del tid på det. Jeg red også i sadlen og "fik" en anden gjord, der gør, at sadlen skulle blive liggende tilbage på hesten. (åbenbart et problem for arabere - man bliver klogere dag for dag..)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med? |
TCH |
10-12-2005 18:50 |
|
Bettina: Er din sadel hårdt stoppet? jeg spørger fordi at min hoppe, så snart hun får en hårdt stoppet sadel på ryggen også laver buler - og det selvom sadlen passer hende 100%. Og disse buler forsvandt også en times tid efter sadlen var blevet taget af. Hun gør stadig lidt, men har så fundet ud af at det er underlaget der krøller på et sted under sadlen. Har du evt prøvet at ride uden underlag?? Sådan at du evt kan udelukke at det er dem der krøller på samme sted? Eller hvad med et polypad? Dem syntes jeg, at jeg har rigtig gode erfaringer med, da de er lidt tykkere end underlag, men de ligger sig bedre omkring hesten syntes jeg. Nu ved jeg ikke om det har været oppe før (jeg gider ikke lige læse hele tråden igennem fra ende til anden ) hvad med skyllemiddel eller vaskepulver? Kan det være det han reagerer på? Mvh Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tanja... |
|
|
Min sadel er ikke hårdt stoppet vil tror den er en ganske almindelig. Jeg har prøvet at ride uden underlag og det gav også buler. Når jeg rider uden sadel rider jeg noglegange ivenpå et ulddækken og det kan sagens ligge og krølle, det giver allgevel ingen buler. Ang. vaskemiddel så bruger jeg Neutral og ingen skyllemiddel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er meget interesseret i din sadel |
|
|
Hej Bettina, jeg har sendt dig en mail, da jeg tilfældigvis er faldet over den sadeldiskussion. Jeg leder selv efter en Grand Gilber til min hest, så du må meget gerne kontakte mig, hvis din stadig er til salg. Ang. bulerne som din hest får - kender til to andre heste, der ligeledes får buler.. Men de virker begge ikke generede af det, så dyrlægen har sagt til dem, at de blot skal lade det være - medmindre hesten pludselig begynder at føle sig generet heraf. Håber at høre fra dig - tlf. 61 65 32 20 - mail chan01aj@student.cbs.dk Mvh Søs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaa... |
|
|
Det der med buler er noget svært noget, og det er ikke for at male fanden på vægen at jeg skriver det her... Men Homestyle led i mange år af buler i ryggen, Det var buler der ikke gjorde ondt, man kunne sætte fingeren i og fingeraftrykket blev sidende i bulen, bulerne kom ikke samme sted hver gang, denne beskrivelse af bulerne er blot til orientering, da buler er et relativt begreb... Nå men mange dyrlæger og sadelmagere er blevet spurgt, ingen viste hvad det kom af, men da hesten ikke var generet af dem, så betød det sikkert ikke noget. Ved en af de sidste besøg hos dyrlægen, kom vi igen ind på de der fobistrede buler, og nu siger dyrlægen så, at det kan være tegn på at der er noget i vejen i ryggen, det kan være dårligt blodcirkulation, og det viste sig jo også at han havde spondylose tre steder i ryggen. Jeg er ret sikker på at disse buler kom grundet spondylosen, da de først opstod, da jeg fik problemer med at ride ham, grunden til at vi nok ikke har taget det alvorligt, var at det gjorde jo ikke ondt når vi tykkede på dem, den naturlige forklaring ville jo være trykninger, men det var det ikke. der ud over så negligerede dyrlægerne også bulerne, det var ikke væsentligt Bettina ved det, men i andre skal lige vide, at jeg har brugt ufatteligt mange penge på at finde en ordentlig sadel til Homestyle, både fordi han havde et svært sadelleje, men også på grund af bulerne, som jeg gerne ville have væk. Det lykkedes mig aldrig at få bulerne væk, jeg endte med en Cliff Barnsby sadel med Flairluft som jeg var/er meget glad for, den lå perfekt på ham og jeg er sikker på at luftopstopningen gjorde livet med en sadel på, nemmere for Homestyle. Han fik forresten også buler at ridegjord med tykt underlag under... Bettina, hvis du nogensinde(gud forbyde det) får ridemæssige problemere med Pirello, så glem ikke bulerne... Hilsen Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Marianne |
|
|
Ja bulerne er noget underligt noget og ikke særlig rare at se på eller bare at vide at de er der når sadlen tages af. Jeg tror jeg har løst bule problemet på min nye hest (som hedder Paljas og ikke Pirello) Han har kun få gange haft buler efter at vi i undervisningen har arbejdet på at få hans bagpart ind på plads. Han ville meget gerne smide den til venstre. Under ridning i øjeblikket er jeg så meget omhyggelig med at få korrigeret ham ind på plads med mit venstre ben. Herefter har der kun været buler 2 gange på de sidste 3 ugers tid. Godt nytår til jer alle.
Med venlig hilsen Bettina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| luft sadel |
|
|
prøv en sadel med luft/cair...det skulle løse problemet med de små trykninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sadlens placering |
|
|
Hej Jer med sadelproblemer/buler. Er I sikre på at jeres sadler ligger det korrekte sted ?. Af folks præs. herinde er det hårrejsende hvor mange der har sadlen for langt fremme. Jeg spørger fordi de 2 gange jeg har købt brugte dressursadler til min islænder, der har sadlen haft ligget for langt fremme. I begge tilfælde var stopningen fuldstændig fladmast fortil. I sidstnævnte tilfælde var min sadelmager Brian Rützau enig i at det havde været ren dyreplageri at RIDE med den i den tilstand. Den sidste blev omstoppet fuldstændig og ligger nu korrekt. Mht. Tanja Lange, så kommer hun hos min far og ordner deres sadler. Den ene hest har hun valgt en for smal sadel til. Da jeg lagde mine ret brede dressursadler på, kunne vi alle se at de begge lå bedre end hendes egen. I vores stald står der en islænder der er halvt så bred som min, men de bruger samme bomvidde !. Så sadler skal ALTID prøves på . Jer med problemer, har I ikke billeder fra siden af jeres hest med sadel på som vi kan se ?.
KatrineH Det bedste er bare islandske uldtotter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| KathrineH |
|
|
Ja jeg kan jo kun snakke for mit eget vedkommende... Men jeg er 100% sikker på at min sadel ikke lå for langt fremme, og det ved jeg, fordi jeg har haft flere prof. til at komme med sadler og prøve dem på ham, samt at når min flairsadel blev "omstoppet" dvs. fik rettet luftmængden lå sadlen på hesten, mens jeg sad i den, og det lå den som den skulle og som jeg forøvrigt altid lagde den, men bortset fra det kan du da have fat i en pointe... Hilsen Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej hvor sjovt |
Illum |
01-01-2006 11:59 |
|
Jeg kikkede lige ind på sadler.dk og tænk der er en sadel som min til salg . Og det viser sig at jeg rider i en Lux Albino og den holder prisen godt , jeg gav faktisk meget mindre end den er sat til . Ja ja min er i rigtig god stand . Så kan jeg roligt ringe til Tanja på mandag , for den knirker nu og det skal laves er ikke til at holde ud at høre på  Illum Takker for linket 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv at tjekke |
Louise.m. |
03-01-2006 15:17 |
|
www.equipesaddles.dk Det er specialsyede sadler, som fremstilles på mål efter aftryk af hestens ryg. Desuden er de stoppet med latex, som aldrig bliver hårdt som f.eks. uld gør. Måske kunne det hjælpe dig..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|