Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Transport at små ponyer ??
Forfatter: 
Dato:  04-06-2013 22:16

Hejsa

Jeg kom til at tænke på hvordan transportere I jeres shetlænder størrelser ??

Kan man egentlig få en speciel trailer til de små, eller må man bare improvisere ??

Håber virkelig at I har nogle gode og kreative svar :-)

- Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

trailer
Forfatter: 
Dato:  04-06-2013 23:14

Vi bruger en helt almindelige heste trailer, men jeg tror ikke helt jeg forstår dit spørgsmål

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
2
Svar på denne tråd

dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  04-06-2013 23:39

En alm. hestetrailer.

Sætter en lille høballe foran så ponyen ikke kan gå rundt omkring forbommen/foran.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

1
0
Svar på denne tråd

Nysgerrig som altid
Forfatter: 
Dato:  05-06-2013 12:59

Mit spørgsmål går ud på at, jeg tænkt længe på hvordan folk transportere deres shetlændere. (bundet i at jeg overvejer selv et par små størrelser)

Men hvordan ?

En normal størrelse trailer, vil forbommen(og bagbommen) jo være alt for høje til de små.

Og jeg mindes at have set en meget lille hestetrailer engang jeg var på Fur, men det er jo mange år tilbage.
Så tænker lidt, tager man en normal størrelse trailer og lige som Sandra, smækker et par baller hø ind.

Eller ombygger nogen deres til formålet. Har jo også hørt om folk, der i en nødsituation, smider hesten i bilen, som en hund.

Her var et par eksempler, jeg selv havde tænkt lidt over, håber det hjalp..

Så ren nysgerrighed, hvordan?

Mange hilsner

- Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

Adskillige
Forfatter: 
Dato:  05-06-2013 13:21

trailerproducenter har luret at folk også tager deres mindre ponyer seriøst og man kan derfor godt finde trailere med variabel bomhøjde således at ponyerne også er tøjret forsvarligt ved transport.

Ellers kan man jo som allerede nævnt sætte en balle hø eller wrap foran den lille.

/Trine T =)

What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  05-06-2013 13:39

Husk ingen løse genstande i traileren altså hø og halm baller. Vi kører bare med vores almindelige trailer men ponyerne bakker heldigvis ikke ud og der er sadelskab indbygget så der er ikke så meget plads foran til at de går frem.

1
0
Svar på denne tråd

interessant link
Forfatter: 
Dato:  05-06-2013 13:41

Nu sad jeg selv lige og kiggede videre og fandt den her fra USA
Er nu meget sjov og dækker emnet rimeligt godt ;)

horseandman.com/handy-tips/mini- horse-trailers-i-never-really- thought-about-them-until-this- weekend/

- Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

skønt link
Forfatter: 
Dato:  05-06-2013 15:34

ja, dejligt ser det jo ud - som jeg skrev før så bruger vi bare alm. trailer - jeg har egentlig ikke set det som et problem - jeg tøjre dem som enhver anden hest, i sikkerhedsgrime.

hvis jeg tænker godt efter tror jeg faktisk jeg engang for mange år siden har siddet ved siden af en pony på forsædet af en lastbil - men det er godt nok mange år siden - så den går nok ikke idag

men jeg har tilgengæld set en fåretrailer brugt til shettere -

jeg må dog indrømme at tanken ikke har faldet mig ind, så jeg bruger bare den vi har.

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd

transport
Forfatter: 
Dato:  05-06-2013 16:34

Mange miniaturefolk ombygger deres trailere så hesten står på tværs af kørselsretningen. På den måde kan man transportere 3-4 heste i stedet for 2. Her bygges der svingbare skillerum som er nemme at afmontere.

Jeg vil til enhver tid foretrække at transportere mine små i en trailer som er lavet dertil. Jeg har oplevet at en mini gik under forbommen, vendte rundt og fik fordøren åbnet under kørslen :(

Still learning..

0
0
Svar på denne tråd

transport
Forfatter: 
Dato:  05-06-2013 17:12

jeg transportere min shetlænder i en almindelig trailer, som har lidt speciel indretning da jeg har købt den fra ny og fik sat ekstra ting ind med det samme.

Bagved har jeg flere bagbomme og disse er sat i de højder jeg har ønsket - almindelig, islænder og shetlænder - foran alm og islænder bomme og på den ene side er der sat en følplade ind, så shetlænderen ikke kan gå under. Er virkelig glad for følpladen og den kan anbefaldes da man slipper for hø balle eller lignende foran,

Ejer af: Lagsi fra Møllegård (islænder)

Nasi frá Dánjalstrøð (islænder)

Tranegildes Lakrids (shetlænder)

Beer's sir Malthe (irish cob)

RIP: Mickey (islænder fra 1985) august 2010

1
0
Svar på denne tråd

trailer
Forfatter: 
Dato:  06-06-2013 08:04

da vi kørte meget med vores minier købte vi en varevogn hvor vi lavede rummet bagi om ala trailerudseende, med skillerum m.m. fin løsning - så kunne man også holde øje med dem under kørslen og så havde vi lavet en rampe til at sætte bagved så de kunne gå ud, den stod så inde sammen med hestene men selvfølgelig spændt forsvarligt fast. Vi fik at vide at med den størrelse heste kunne vi transporterer dem som vi ville, der er ingen regler i den størrelse. Dyrlæger til skuer m.m. kiggede godt nok lidt, mange troede vi var smede fordi vi ikke havde trailer med men alle var meget begejstrede.

Det var en Nissan Serena vi havde ;)

mvh

Vipse

PS fik at vide på synshallen at de små er at betragte som får og så er der ingen regler for transport ;)

3
0
Svar på denne tråd

det er vigtigt at tænke på
Forfatter: 
Dato:  06-06-2013 09:18

transporten også af de små dyr.

Vi havde mange problemer med hjem transporten af vores pony på 116 cm, da bommen foran var for høj i traileren (vi havde lejet).

Vi havde sat halmballer foran, men så hoppede den over bommen og stod med forbene over bommen på ballerne. Det var altså ikke fedt og gjorde den anden hest i traileren meget nervøs. 3 gange måtte vi skubbe den tilbage.

Så næste gang skal jeg klart have fat i en trailer, der enten er spec. bygget til 1 pony og 1 hest eller hvor ponyen kan bindes i bunden af traileren.

Der er mange, der slet ikke binder deres heste i traileren, men det vil jeg da næsten være mere nervøs for. Hvad tænker I ?

Med venlig hilsen

Lone

Jeg værdsætter en god og saglig debat i en sober tone. :)

0
0
Svar på denne tråd

trailer
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 09:01

har selv en kat 3 pony som gik under bagbom, har bare fået sat ekstra beslag i min trailer, så jeg kan flytte bagbommen ned. købte det hos nergaard på nettet, og det kostede ikke ret meget.

0
0
Svar på denne tråd

Lav forbom
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 10:37

Vores 1989 Variant har tre højder forbommen kan sidde i, og den højeste passer fint til min islænder og højere. Vi har 2 + det løse shetlændere, så det er helt pefekt. De kan også indstilles individuelt, dvs. islænder i den ene side og shetlænder i den anden.

Bagbommen kan ikke sænkes, men det er heller ikke helt så vigigt, da traileren er lang i forhold til en shetlænder, og jeg binder i kort snor.

Billede

/Lene

Basse

198? - 15/09/08

Cargo B

10/03/96 - 04/11/10

Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.

0
0
Svar på denne tråd

Transport
Forfatter: 
Dato:  12-06-2013 07:30

Det kan rigtig nok være en udfordring at transportere disse små lopper.

Vi har ikke selv trailer, men låner en én-hestes. Der er bommene bare i 'Shire-højde'.. .

Der er ikke meget vi kan gøre ved det når traileren ikke er vores, og de lopper vi har kørt med, har aldrig lavet ballade.

Tværdigmod så er der jo ikke skillerum når vi har 2 med og de er nemme at læsse og står helt roligt. Vi bruger altid at give strå under transporten. De bliver bundet.

Da jeg var barn så havde vi en shetter hingst som blev transporteret på bagsædet af familiens vauxhall... . Den var heldigvis renlig og har aldrig "tabt" noget i bilen. .

Da den blev slagtet, var det pga. dårlige ben (den var mishandlet noget så grusomt inden vi købte ham, (for en kasse øl)) .

Anyway, det virkede vildt forkert, at den lille bitte hingst skulle op i så stor en lastbil og han var da heller ikke nem at læsse, trods hans 88 cm i stang.... .

En i vores område har kørt med to fjordheste i en varebil der var ombygget og de stod fint og havde ikke ballade med ordensmagten af den grund.

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

INGEN er rig nok til at miste en ven!

Man kan læse sig til meget, bare ikke erfaring.

0
0
Svar på denne tråd

har 2 ponyer
Forfatter: 
Dato:  12-06-2013 10:00

den ene 98 cm den anden 82 i stang. jeg bruger alm trailor. bagbom er der jo for at de ikke skal kunne åbne låge/rampe under kørsel og det har så små ponyer alligevel ikk kræfter til. Jeg binder dem ikke gerne, for de kan vikle sig ind i snor da den skal være ret lang i alm trailor for at nå op hvor de kan bindes. hvis jeg har begge med sætter jeg 2 små høballer i front så de ikke går over til hinanden og slås. ellers går de bare løs. -det kræver dog at man lige går om af frontlåge og binder dem de minutter det tager at åbne bagtil når de skal ud, så ikke de hoppper mens man åbner rampen.

håber det kan hjælpe dig

mvh Christina

0
0
Svar på denne tråd

lille shetlænder hingst
Forfatter: 
Dato:  12-06-2013 12:03

jeg har en lille shetlænder hingst og han gik under den forreste bom når han blev spændt fast i traileren, så min kæreste lavede en sponplade med et håndtag på(normalt brugt på skydedøre)og lavede den således den kunne fastsættes på den forreste bom, på skillerummet og siden af traileren.

0
0
Svar på denne tråd

Små heste i trailere
Forfatter: 
Dato:  15-06-2013 08:51

Jeg ved at man kan ekstra montere bombeslag på skillerum i Bøckmann trailer. Dvs. at hvis man monterer sidebeslag i traileren kan man sætte bommene endnu lavere end standard og dermed køre sikkert med Shettere f.eks.

Jeg vil dog anbefale at man bruger dobbelt antal bomme foran, for de ikke kan hoppe over. dvs. én bom som har højden til bringen af hesten og én bom 20-30 cm højere.

Ideen med høballer er sikkerhedsmæssigt uforsvarlig i det øjeblik man skal lave en nødopbremsning vil vægten af høballen blive mange gange højere og dermed kunne skade dyrene.

Eneste alternativ i min verden er at låse fordøren og så sætte bommene så højt at de kan gå under, lægge masser af strøelse så de evt. kan lægge sig ned under transport.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 08:50

Billede

jeg har sat en "øje" på røret, på bagbommen. og lavet en beslag på siden. så kan jeg flytte bomme i den højde jeg har brugfor.

det system kan også brugen forand.

disse 2 heste er forholdsvis 165 og 134 i stang.

Nogle af vores venner skal transpotere 2 stk ponyer hvor den en er godt 1 meter og den anden 116 ca.

De kommer i en stor brenderrup, hvor de har monteret en plade under forbummen, så de bliver hvor de skal.

:O)

0
0
Svar på denne tråd

hesten fandt selv en løsning
Forfatter: 
Dato:  28-06-2013 10:06

Vi har også en shetterdame og vi læssede hende normalt i starten.

Når vi så skulle have hende ud igen havde hun vendt sig 180 grader om og stod med bagdelen op mod fronten (vi har ikke noget stævneskab foran men god plads).

Derfor gør vi så det at vi trækker hende op på "passager"siden og går rundt foran så hun med det samme står "baglæns" og binder hende som normalt - bare modsat køre retning. Det fungerer for hesten.

1
0
Svar på denne tråd

billeder af følplade og justerbarebomme
Forfatter: 
Dato:  28-06-2013 17:17

Så fandt jeg endelig de billder jeg gerne ville vise jer af min trailer med følplade og justerbare bomme(både foran og bag).

Her traileren som helt ny, I kan lige skimte følpladen nederst til ventre i billedet.

Billede

Her kan I se følpladen foran Lakrids og justerbare bomme bag. Billedet taget da Lakrids (og Lagsi's) lange rejse til Færøerne startede (2007)

Billede

Ejer af: Lagsi fra Møllegård (islænder)

Nasi frá Dánjalstrøð (islænder)

Tranegildes Lakrids (shetlænder)

Beer's sir Malthe (irish cob)

RIP: Mickey (islænder fra 1985) august 2010

0
0
Svar på denne tråd

tralalalala
Forfatter: 
Dato:  28-06-2013 19:07

Hvis vi kun har en hest i traileren binder vi dem til bagbommen i stedet for den ved "bringen". Så kan den ikke gå under :)

Når vi skal have flere med så har vi selv lavet inventar til traileren, har desværre ikke billed af det, men det er skide smart. De står på tværs i stedet for og der er plads til 4 stk. den vej, så har de meget god plads!

Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider