Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Sadel nørder
Forfatter: 
Dato:  24-05-2013 19:56

Jeg går med overvejelser ang. sadelvalg. Er indtil videre varm på enten Hennig eller Passier optimum. Hvilke erfaringer har I sadel nørder med disse? Hesten, den er tiltænkt, er velmarkeret og til den smalle side. Jeg selv er helt almindelig hvad angår benlængde (hverken lange eller korte) og er ligeledes hverken tyk eller tynd. Dette kun til oplysning i tilfælde af erfaringer, gode som dårlige, hvis man finder en af typerne specielt egnet/uegnet til enten lange eller korte ryttere eller brede umarkerede heste.Hvad er styrkerne/evt svagheder ved disse to sadler?

Birgitte P

En glad amatør dressur rytter og

avler af dressur heste

0
0
Svar på denne tråd

Så nu er jeg en sadel nørd
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 23:43

? he he

Nå, men Hennig kender jeg ikke.

Optimum er god, men mit kendskb går mere på mellem og brede heste men mon ikke den også er god til smalle med den rette bomstørrelse.

Optimum er dog dyr, og en kentaur elektra er faktisk ret meget lig optimum men fås nye for 8500 og brugte fra ca, 4500 kr. ..... min veninde rider optimum - jeg rider kentuar - hun lånte min sidste hendes sadelmager var længe om opstopning, og hun kunne ikke mærke forskel....

0
0
Svar på denne tråd

Interessant
Forfatter: 
Dato:  01-06-2013 10:45

Tak for indput. Måske det med "sadel nørder" har afholdt nogle at svare, og det var jo ikke just hensigten. Jeg har kun læst/hørt om Hennig og Optimum og har aldrig siddet i en af dem.. Jeg er absolut også interesseret i at høre om andre modeller, der kunne minde om dem.

Jeg forestiller mig at hesten er relativ let at finde sadel til, netop pga at den ikke er en bred, umarkeret model. Den er i år 3 og endnu ikke tilredet. Den vil formentligt lægge muskler til efter ridning, og derfor vil en sadel der kan ændres i bommen i takt hermed være mest hensigtsmæssigt - og billigst i længden.

Har lige læst om optimum II, som er meget tiltalende - bortset fra prisen. Den er nok ikke mulig at erhverve som brugt endnu.

Det lyder interessant med Kentauer elektra. Hvis hesten er lige så tilfreds med denne model sammenlignet med de noget dyrere mærker, er der jo sparet mange penge.

Så kom endelig med erfaringer gode som dårlige - og gerne hvorfor-. Jeg mangler jo ikke sadel lige om hjørnet, med er bare interesseret i at høre om jeres erfaringer, så jeg så vidt muligt undgår evt dyre fejltagelser, når tiden kommer til at anskaffe den rette sadel.

Birgitte P

En glad amatør dressur rytter og

avler af dressur heste

0
0
Svar på denne tråd

4 heste 1sadel
Forfatter: 
Dato:  01-06-2013 12:14

Jeg har haft 4 heste, og kun en type sadel til alle - holstener på 22 til 25 år, stor varmblod 8-18 år, oldenborg 3-6 år og ædel spinkel DV på 4-5 år ( de unge lever endnu )

Alle har gået med wintec cair dressursadel hhv pro og Isabella werth.

Tre af dem er dyrlægetjekket i hhv distance og kiropraktortjek, og ryggen er/var fin muskleret og uden ømheder.

Wintec er lette at lægge på en unghest, ingen tung sadel.

Former sig godt til ryggen iflg min erfaring.

Og så sidder jeg personligt super i en IW, har været ude og prøve divs sadler, og føler mig låst i de fleste.

Der er MEGET delte meninger om Wintec cair - den ene dyrlæge jeg havde til kiropraktik sablede wintec cair sadler ned, uden at vide at jeg red i en. Da hesten blev rost for sin meget ensartede og helt korrekt biomekanisk opbyggede muskulatur, ja så faldt det hele lidt til jorden, da jeg så tog hans sadel frem, for han "burde jo ikke..." Og normalt var hun ikke glad for de sadler og bla bla.

Der ud over har jeg redet distance i IW i løb på mellem 20-60 km med placeringer, og altid fået topkarakter for ryggen på mine heste.

Min veninde har redet 120 km løb i hendes IW med samme gode karakterer.

Så mit råd er, at prøve lidt forskellige sadeler, se hvad der passer din mås, og tjek herefter ud med en sadelmager hvad de kan anbefale til hesten - er du heldig passer det jer begge to.

mvh charlotte

1
0
Svar på denne tråd

Passier....
Forfatter: 
Dato:  02-06-2013 08:48

Kommer lige med "en tredje ide" :)

Har du overvejet en kombineret sadel til din unghest?

Jeg har selv lækre dressursadler hængende (Passier Compact og Bates Innova) men trives bare så godt i min kombinerede Passier. Ingen af mine heste er på "pakke-sammen-stadiet" - rider mest frem og ned og meget i naturen - og da er det altså skønt med en sadel som giver et perfekt sæde og lidt kortere bøjler... (tænker at det jo er samme slags ridning du skal lave de næste par år med din unghest?)

God vind med din unghest:)

Med venlig hilsen

Anja

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider