Jeg har haft 4 heste, og kun en type sadel til alle - holstener på 22 til 25 år, stor varmblod 8-18 år, oldenborg 3-6 år og ædel spinkel DV på 4-5 år ( de unge lever endnu )
Alle har gået med wintec cair dressursadel hhv pro og Isabella werth.
Tre af dem er dyrlægetjekket i hhv distance og kiropraktortjek, og ryggen er/var fin muskleret og uden ømheder.
Wintec er lette at lægge på en unghest, ingen tung sadel.
Former sig godt til ryggen iflg min erfaring.
Og så sidder jeg personligt super i en IW, har været ude og prøve divs sadler, og føler mig låst i de fleste.
Der er MEGET delte meninger om Wintec cair - den ene dyrlæge jeg havde til kiropraktik sablede wintec cair sadler ned, uden at vide at jeg red i en. Da hesten blev rost for sin meget ensartede og helt korrekt biomekanisk opbyggede muskulatur, ja så faldt det hele lidt til jorden, da jeg så tog hans sadel frem, for han "burde jo ikke..." Og normalt var hun ikke glad for de sadler og bla bla.
Der ud over har jeg redet distance i IW i løb på mellem 20-60 km med placeringer, og altid fået topkarakter for ryggen på mine heste.
Min veninde har redet 120 km løb i hendes IW med samme gode karakterer.
Så mit råd er, at prøve lidt forskellige sadeler, se hvad der passer din mås, og tjek herefter ud med en sadelmager hvad de kan anbefale til hesten - er du heldig passer det jer begge to.
mvh charlotte