Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

 Fiberpiller. Godt foder?
Forfatter: 
Dato:  08-05-2013 09:16

 

Jer der bruger (eller har brugt) fiberpiller, har i haft "bivirkninger" ved at bruge dem?

 

Kom i tanke om, at jeg på et tidspunkt læste om en advarsel som kom fra en hestetandlæge. Hæftede mig egentlig ikke videre ved det, men jeg kan se en af de heste som har fået fiberpiller, har vildt meget tandsten.. Hvilket undre mig! Det kommer næppe, alene af de få lakridsbolcher han har fået, eller kan de være synderen? .

 

Noget andet er pelsen. På flere af vores heste har jeg oplevet skæl.

Syntes mange herinde har heste med pelsproblemer denne vinter.

 

I og med jeg har haft hest i mange år og aldrig oplevet noget lignende så har jeg brug for at få lidt sparring her. .

 

Der er mange som bruger fiberpiller, så måske andre kan be eller afkræfte på grundlag af deres erfaringer.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man kan læse sig til meget, bare ikke erfaring.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min hest....
Forfatter: 
Dato:  08-05-2013 09:37

Får fiberpiller, og det har hun fået i de 3 år jeg har haft hende.

 

Det første ½ år fik hun dem tørt, men efter at jeg prøvede at bløde dem op, så tør jeg ikke længere give dem tørt. De svumler vildt hurtigt, og jeg er bange for spiserørsforstoppelse.

 

Når det er sagt, så elsker hun dem også opblødte og det tager jo kun 5 min.

 

Min hest har tandlæge 1 gang om året,og han er meget grundig og jeg har aldrig hørt noget til tandsten.

 

Dét jeg kunne forestille mig mht. tandsten, er det samme som ved hunde: der kan være noget groft i foderet som kan "kradse" belægning af tænderne (forestil dig lidt ala kødben ved en hund). Så hvis hestene kun får opblødte eller tørre fiberpiller (som jo er meget små), så bliver får hesten belægninger.

 

Mht. pelsen - jeg får ALTID atvide hvor flot min hest er. Hun skinner som en nyslået mønt sommer og vinter (sortbrun hest). Jeg plejer gerne at mene det er de gode fedtstoffer og Epona olien der har skylden for hendes flotte pels. Absolut ingen skæl her.

 

Er det Horselux du bruger ?


Angels live forever in the hearts of those who loved them on earth


Stella og Tøsen - forevigt savnet aldrig glemt!

1
0
Svar på denne tråd
 
 bumbum
Forfatter: 
Dato:  08-05-2013 10:45

jeg bruger også fiberpiller og har gjort det i mange år.

 

Ingen problemer med tæner eller pels.

Jeg har givet dem både tørre og våde, med samme gode resultat.


dont go faster than your angel can fly.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har brugt dem..
Forfatter: 
Dato:  08-05-2013 13:34

1½ års tid.. Jeg har fået en hest med pænere pels og holder meget bedre huld, samt energi.. Samt jeg har fodret en vanrøgtet travhest op med fiberpiller.. Men rigtig godt resultat..

 

MHT. til tænder.. Min gamle hest har haft tandlæge to gange og skal have det igen lige om straks, pga. et hul sidste gang.. Men tandlægen mener ikke det er fiberpillerne, for der var ingen pakninger ved og i tanden.. Men jeg er da spænt på at få hende ud igen nu her, for mængden af fiberpiller er blevet skruet op siden sidst og jeg forventer derfor hullet er blevet værre hvis det er fiberpillernes skyld..

 

Jeg er dog enig med Giben om mængden af stråfoder, der kan rense tænderne.. Lever hesten af opblødte fiberpiller og våd wrap, vil jeg godt tro at det kan skade tænderne.. Men om det lige giver tandsten, ved jeg ikke..

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 fiberpiller
Forfatter: 
Dato:  08-05-2013 15:30

Jeg har ikke brugt dem, fordi jeg så en artikel om sojaskaller, som ikke er godt for dem.

 

Jo, fibrene i det!, men sojaskaller har vist ikke det bedste "ry" blandt forskerne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fibre = sojaskaller
Forfatter: 
Dato:  08-05-2013 20:06

...ihverfald i fiberpiller, så kan man lide fibrene i produktet kan man også lide sojaskaller .

 

Sojaskaller består helt overvejende af de samme svært fordøjelige fibre som i halm (lignin). En del heste har svært ved at fordøje lige netop denne type fibre, hvorfor produktet ikke er egnet til disse. Til sammenligning er fibrene i roepiller, grønpiller, lucerne, godt hø og wrap langt lettere for hesten at fordøje og udnytte, hvilket kan være både en fordel og en ulempe, afhængigt af hesten .

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-05-2013 20:52

Har brugt Horselux fiberpiller i ca 2 år førhen, ingen problemer ved tandtjek og bestemt ikke med pelsen heller :)

Ville uden problemer bruge dem igen, skulle jeg stå med et behov for at fede en hest op :)


 

 

* Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

1
0
Svar på denne tråd
 
 nysgerrig...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2013 12:46

hvad er fiberpiller lavet af?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Næsten 60 %....
Forfatter: 
Dato:  09-05-2013 14:07

....er sojaskaller, som er et restprodukt (biprodukt) fra afskalning af soja. I DK findes der store mængder af sojaskaller, da næsten al sojaskrå der sælges er afskallet. Af samme grund er sojaskaller billige herhjemme og derfor det der vælges. I f.eks. Tyskland sælges ikke nær så meget afskallet sojaskrå. Sojaskaller er derfor dyrere og her bruger man så ofte formalet halm til fiberpiller i stedet, idet både halm og sojaskaller har præcis samme egenskaber = højt indhold af svært fordøjelige fibre og ikke ret meget andet .

 

Udover sojaskaller indeholder fiberpiller også let fordøjelige fibre i form af ca. 1/4 roepiller/grønmel + lidt hvedeklid og olie.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Oki.. det anede mig..
Forfatter: 
Dato:  09-05-2013 16:30

lyder lidt som "Kejserens nye klæder".

 

Det adskiller sig desuden nok ikke fra andet færdigfoder, som vi for en del år siden fik til grisene. Det var for ofte dårligt foder. Det var måske for fristende den gang for foderfabrikken at hælde div. rester og det som var værre i, når det kommer ud som piller. Mærkbar forbedring på dyrene, da vi selv begyndte at lave foderet. Der er sikkert kommet mere effektiv kontrol på foderproducenterne siden, men jeg vil dog altid være skeptisk over for piller.

 

Så fortsætter jeg sørme med god samvittighed med Wrap, egen hel sorthavre i rigelige mængder , roepiller, mineraler og lidt til hove og led.

 

Tak for svaret Helle, dejligt når du bidrager med din kolosale viden.

 

Go sommer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det ER meget fristende....
Forfatter: 
Dato:  09-05-2013 21:10

...for foderproducenter at strække eller ligefrem fremstille pelleteret foder med/af biprodukter, som det så fint hedder i foderterminologi. Der er heller intet ulovligt i det .

 

I bund og grund er biprodukter dog affald, der ikke bør anvendes til foder, men hører hjemme i fyret. Hos produktionsdyr og højtydende sportsheste ser man også hurtigt resultatet af biprodukter i foderet, da tilvækst/mælkeydelse/præstationer falder med det samme. Det ville svare nøjagtigt til at vi mennesker skulle yde det samme på kartoffel-, æble-, appelsin- eller citronskræller, nøddeskaller, blommesten og lign. Det kan vi ikke og det kan dyr heller ikke.

 

En hel del heste laver dog meget lidt og har samtidig let til overvægt og livsstilssygdomme. Her er et foder, hvor det meste er svært fordøjeligt og giver mæthed både nødvendigt og en rigtig god idé, men det er vigtigt at fodermesteren er klar over at heste er forskellige og ikke fodrer væddeløberen som en easy-keeper .

 

Modsat hvad mange tror og sågar skriver herinde bidrager et foder med næsten 60% affald derfor ikke meget til hverken huld eller energi. Det gør derimod det foder som hesten får ved siden af og med dette alene havde man de fleste gange opnået nøjagtig samme resultat .

 

Endvidere bør man vide at sojabønner afskalles før toastning. Det betyder at skallerne IKKE er toastede og derfor potentielt indeholder de samme skadelige stoffer som toastningen har til formål at uskadeliggøre. Ville aldrig selv bruge foder med sojaskaller af samme årsag.

 

Vil man gerne have mange svært fordøjelige fibre i foderplanen, kan man selv lave nøjagtig det samme foder med halm, lidt roepiller, grønpiller, hvedeklid og olie .

 

Og til sidst: Der findes faktisk flere rigtig gode pelleterede produkter til heste. Man kan kende dem på at de IKKE indeholder biprodukter. Det er lovpligtigt at oplyse om evt. biprodukter på indlægsseddel, så gå efter dem uden og giv i stedet noget halm ved siden af, det er både bedre og meget billigere .

2
0
Svar på denne tråd
 
 Bumbum
Forfatter: 
Dato:  09-05-2013 21:39

Yderst interessant tråd.

 

jeg har brugt fiberpiller i mange år, og er nu kommet i tvivl..... Er det godt eller skidt???????

 

jeg har en plag på 1 år der ikke let holder huld......jeg ønsker at fodre så naturligt som muligt uden ret meget stivelse.......


dont go faster than your angel can fly.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-05-2013 22:59

Helle: Hvis man så ville fodre sundt, for flere FE, uden vitaminer, stivelse og sukker, hvad skulle man så vælge? :)

 

Nu fiberpiller åbenbart ikke virker/er usunde? :)


 

 

* Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bumbum
Forfatter: 
Dato:  10-05-2013 08:26

Det samme spørger jeg om ( som jeanette).

For viser det sig, at der er andre alternativer så,stopper jeg straks med fiberpiller. :-)


dont go faster than your angel can fly.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stivelse??
Forfatter: 
Dato:  10-05-2013 13:00

Hvorfor er det så vigtigt at undgå stivelse??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bumbum
Forfatter: 
Dato:  10-05-2013 14:34

I min terminologi er stivelse i store mængder no go. Ikk godt for heste maver og især skidt til heste som vokser.


dont go faster than your angel can fly.

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-05-2013 18:39

Nyagergaard: Fordi de får så rigeligt gennem deres grovfoder, så ingen grund til at fylde mere på dem i krybben end højst nødvendigt, især mig med en tidligere forfangen hest og en plag der vokser som ukrudt, han ville vokse i smadder hvis han fik mere stivelse tilført... Men generelt er der ingen grund til at tilføre en masse stivelse i hestens krybbe, man kan ligeså godt holde det nede på et fornuftigt niveau :)


 

 

* Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

1
0
Svar på denne tråd
 
 Forfangen hest og..
Forfatter: 
Dato:  10-05-2013 19:32

unghest giver mening for mig.

 

Men ellers syntes jeg ikke, jeg får svar på, hvad der er så problematisk ved stivelse. Det er ikke Jeres holdning, jeg efterlyser .

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Guldkorn
Forfatter: 
Dato:  10-05-2013 20:11

Tak for guldkorn. Kom endelig med flere. .

 

Jeg har haft hele 2 stk. heste i vinter der har været svære at fodre i pænt huld. Efter foderskift i April er de begge pænere.. . Begge er taget af fiberpiller nu. Jeg tror jeg har købt min sidste sæk.

Der står jo også på indlægssedlen, at de indeholder roeaffald.. . Det lyder ikke videre flaterende.. Nøjsomme heste eller ej!


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man kan læse sig til meget, bare ikke erfaring.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Roeaffald..
Forfatter: 
Dato:  10-05-2013 22:11

Roepiller er jo altså også roeaffald ;-)

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Et foder...
Forfatter: 
Dato:  10-05-2013 22:39

...med næsten 60% sojaskaller er ikke godt pga. den manglende toastning. Utoastet soja indeholder stoffer der kort fortalt hæmmer dyrenes optagelse af protein og det gælder vel at mærke ikke kun protein fra fiberpillerne, men også protein fra grovfoder og øvrigt foder, hvilket er yderst uheldigt, ikke mindst ved forhøjet proteinbehov, f.eks. hos avlshopper, føl og plage.

 

Personligt bryder jeg mig heller ikke om at man må kalde noget der overvejende er fremstillet af biprodukter for foder, ligeså lidt som jeg bryder med om fyldstoffer i vores mad, hvis det eneste formål er at nedbringe producentens omkostninger.

 

Mht. til alternativer kan man let lave en foderplan med helt samme sammensætning og lødighed (læs manglende) som i fiberpiller med halm, roe-, og grønpiller, hvedeklid og olie.

 

Ønsker man højere foderværdi erstattes halmen med hø/wrap eller flere grøn-, og roepiller, da fibrene i disse er helt anderledes letføjelige i forhold til fibrene i sojaskaller og halm. Hertil skal man selvfølgelig give mineraler og evt. ekstra protein i form af sojaskrå.

 

Mange heste har dog svært ved at holde pænt huld eller energi helt uden stivelse. Med mindre er tale om en meget overvægtig hest eller en hest med en livsstilssygdom kan hesten også sagtens tildeles en mindre mængde stivelse i foderet i form af et godt fuldfoder uden biprodukter eller en mindre mængde korn + tilskudsfoder uden man behøver at være være bekymret eller have dårlig samvittighed .

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Erstatning for fiberpiller?
Forfatter: 
Dato:  10-05-2013 22:45

Et par stykker efterlyser erstatning for fiberpiller:

 

 

Helle skrev 9/5 kl. 21.10:

Vil man gerne have mange svært fordøjelige fibre i foderplanen, kan man selv lave nøjagtig det samme foder med halm, lidt roepiller, grønpiller, hvedeklid og olie .

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bumbum
Forfatter: 
Dato:  10-05-2013 22:53

Nu tror jeg nok, at vi alle vil fodre med det bedste til vores heste..... Og vi ønsker hele tiden, at blive bedre til det, så hvis noget viser sig ikk at være så optimalt som først antaget, er det vel naturligt at søge bedre alternativer...... :-)


dont go faster than your angel can fly.

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-05-2013 00:01

Tak Helle... Så ved jeg da at jeg vil kigge på grøn eller roepiller skulle jeg stå med et huld problem en anden gang...

Jeg fodrer mine heste på ad libitum grovfoder året rundt, lucerne, minimal stivelse og sukker i krybben hvor de henter deres vitamin/mineral del og det fungerer, så jeg vil altid kigge efter muligheder med mindst stivelse og sukker, men tilsætte ren korn SKER aldrig fra min side af...

Jeg har allerede svært ved at sluge min plag får Hippolyt FohlenGold med 19% stivelse, men stivelsen deri er forspiret og varmebehandlet, så stivelsen laver ikke ballade samme sted i tarmsystemet som alm korn gør/kan, så jeg kan leve med det, da det var et af de få produkter han ville spise og en fast daglig tilførsel af vitamin/mineral til en plag er vigtigere i min bog, end sporadisk hvor han ikke lige gad at spise det andet eller levnede en masse

 

Jeg vil dog gerne omrokere på hans mængde, da han pt får 1 kg FG og 25 gram NaturMineral, dette skulle helst gerne kunne laves til at han får 500 gram FG og 50 gram NaturMineral over sommeren


 

 

* Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skæl af fiberpiller
Forfatter: 
Dato:  14-05-2013 11:53

Min har døjet med meget skæl og knopper da hun var på fiberpiller. De forsvandt med 80% indenfor 2 dage, da jeg satte hende på roepiller, vitamin, olie og wrap/hø.

 

Jeg tog en snak med min dyrlæge om det. Syntes det er påfaldende med alle de heste der har hudproblemer. Syntes ikke det var så udbredt for år tilbage??? Men jeg kan selvfølgelig tage fejl.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fiberpiller
Forfatter: 
Dato:  16-05-2013 11:11

Helle: Skal jeg forstå det lidt på denne måde....

 

Såfremt man giver fiberpiller for huld, kan man risikere at hesten rent faktisk taber sig, idet kroppen bruger en masse energi på at bearbejde sojaresterne????

 

Syntes det er spændende læsning, idet jeg normalvis er meget OBS på hvad jeg giver mine heste og netop har forsøgt mig med fiberpiller til en unghest som trængte til mere huld og som tilføjelse af ekstra energi.

 

Jeg må indrømme jeg ikke kan se hun har taget sønderligt på, dog har hun heller ikke tabt sig, men er da ikke vild med tanken om at pumpe hende med affaldsstoffer som hun skal bruge ekstra energi på at omsætte såfremt jeg har forstået det korrekt:-)

 

Mht. skæl har jeg ikke oplevet hun har fået dette, faktisk er hun nok den af alle fire som har den pæneste pels pt. og den eneste der bliver tildelt fiberpiller ud over lucerne, vit/min og masser af hø.


Hilsner

Lina


SÆLGES:

2 stk. efter Casir Ask/Willemoes

Duchesse: BRDH hoppe fra 09-Bedste hoppeføl v/BH Følcamp. 2009

Desiré: RDH hoppe fra 08-Udtaget til eliteaukt. i 2008

- se nærmer info på præsent.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Fiberpiller
Forfatter: 
Dato:  17-05-2013 11:06

Hej

 

Nu bliver jeg da lidt bekymret

 

Har det sidste 1½ års tid suppleret med fiberpiller for at holde lidt ekstra huld på min halvgamle dreng.

Men han har hele vinteren døjet med hudproblemer i det ene (sorte) bagben - selvom de ikke har gået på mudder.

 

Pt fodres han med wrap, leisure diet, fiberpiller og lidt lucerne.

 

Helle; hvad mener du med

Mht. til alternativer kan man let lave en foderplan med helt samme sammensætning og lødighed (læs manglende) som i fiberpiller med halm, roe-, og grønpiller, hvedeklid og olie.

 

Mener du dermed at det heller ikke er en god løsning eller???

 

Overvejer da at tage fiberpillerne helt væk til næste vinter og så kun køre med leisure diet /olie

 

Hilsen Anne

 


Sød voksen hygge/skovtursrytter søges 1-2 gange om ugen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke helt korrekt....
Forfatter: 
Dato:  17-05-2013 23:45

...at hesten taber sig af selve foderet. Men hvis et foder med ringe foderværdi tager plads op for mere lødigt foder, således at hesten spiser mindre af dette vil den tabe sig eller undlade at tage på, så man kan sige at underlødigt foder indirekte alligevel kan forårsage vægttab eller manglende huld, hvilket også er årsagen til at det er velegnet til nøjsomme heste .

 

Heste (og mennesker) bruger ikke mere energi end foderet tilfører på at omsætte eller forsøge at omsætte det. Hvis foderet er svært fordøjeligt passerer det i bedste fald blot ufordøjet gennem mave-tarmkanalen (ligesom de fiberprodukter vi spiser når vi vil tabe os). Desværre har sojaskaller pga. manglende toastning den kedelige sideeffekt at de hæmmer dyrenes optagelse af protein generelt, dvs. fra hele foderrationen, hvorved der kan opstå mangler.

 

Derfor kan man også opnå samme huld med "lucerne, vit/min og masser af hø" eller "wrap, leisure diet og lidt lucerne" og det helt uden at bruge penge på noget, hvis overvejende indhold er noget som tidligere kun blev anvendt som brændsel og som kun har vundet indpas fordi nogle foderproducenter har luret at en del hobbykunder ikke kan se forskel på gode/mindre gode fibre endsige aner hvad biprodukter er og går mere op i om foderet er fri for stivelse, sukker og korn end om det er knap 60 % affald .

 

Mht. til "halm, roe-, og grønpiller, hvedeklid og olie", så er dette sammen med hø og mineraler udmærket til en nøjsom hest. Meget få vil derimod mene det er det bedste til en hest der er svær at få/holde i god foderstand. Alligevel er adskillige fuldt overbeviste om at heste med dårligt huld tager på af fiberpiller, hvilket er absurd, da sojaskaller har ligeså ringe fordøjelighed og næringsindhold som halm og derudover er problematiske pga. den manglende toastning.

 

Havde jeg en nøjsom hest, kunne jeg sagtens vælge "halm, roe-, og grønpiller, hvedeklid og olie" Foderværdien skal jo være ringe så hesten bliver mæt, før den bliver tyk og så er det er både billigere og langt sundere end fiberpiller med sojaskaller. Havde jeg ikke en nøjsom hest, ville jeg vide at der nok skulle mere til og vælge derefter .

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Bumbum
Forfatter: 
Dato:  18-05-2013 06:23

Helle:

 

tak for din viden! Det er pragtfulde med "Pondus" og faglighed bag ved udtalelserne.!

 

det er netop med baggrund i faglig og saglig viden som den du deler med os, at vi udvikler os og lærer nyt hele tiden.

 

hvad ville du så foreslå til en hest der holder huld ringe? Udover kvalitets hø/wrap.?

 

ung som gammel hest.......eller det er ikk det samme der er optimalt......pga proteinerne eller?? :-)

 

 

Mvh Dorthe


dont go faster than your angel can fly.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis man ønsker bedre huld...
Forfatter: 
Dato:  18-05-2013 16:13

...og man fodrer alt hvad man kan med hø/wrap og andet grovfoder, f.eks. lucerne, roepiller, grønpiller og lidt olie er det tid at supplere med mere traditionelle fodermidler = fodermidler med at vist indhold af letfordøjelig stivelse, da stivelse nu engang udnyttes bedre af heste end både fibre og fedt, hvad enten vi kan lide det eller ej .

 

Varmebehandlet majs eller byg og fodermidler med højt indhold af disse kornsorter er meget let fordøjelige og udnyttes godt af alle heste. Ren byg og majs indeholder ca. 75 % stivelse. Da heste kan tåle 1,5-2 g stivelse pr. kg kropsvægt pr. måltid, kan man uden problemer give en hest på 500 kg helt op til 1-1,3 kg byg- eller majsflager pr. måltid. I havre er stivelsesindhold lidt lavere hvorved hesten faktisk kan tåle en lidt større mængde, men havre har lavere foderværdi og kan stige nogle heste til hovedet, hvorfor det er mindre egnet til at skabe huld. Havre er også mindre egnet til plage, da det giver nogle blodssukkerpeaks, som de andre kornsorter ikke gør. Disse peaks kan øge insulionmængden som igen kan udnytte udskillelsen af væksthormon, hvilket kan forstyrre en ellers stabil vækst.

 

Derudover findes der mange udmærkede produkter i handlen med et helt normalt stivelsesindhold på 20-40% (det nogle kalder højt). Piller udnyttes noget bedre end mueslier pga. formalingen, forudsat at indholdet ellers det samme. Vælg produkter med max 12-15 % fibre, da højere fiberindhold er et næsten sikkert tegn på for mange biprodukter. Plage har et lidt større proteinbehov end udvoksede heste som igen har et lidt større behov end rigtig gamle heste.

 

Nogle vil sikkert mene at heste ikke er skabt til at spise stivelse. Det er for så vidt korrekt, men de er heller ikke skabt til hårdt/hurtigt arbejde eller hurtig vækst, stor størrelse, stor muskelmasse og høj ædelhedsgrad. Det er noget vi har fremavlet og man må derfor forvente at moderne hestehold i nogle tilfælde stiller andre og større krav til foderet. Det er er den forbindelse værd at nævne at mennesker faktisk heller ikke oprindeligt er skabt til at spise stivelse. Ikke desto mindre gør vi det i dag i stor stil og med stor succes og har gjort det siden vi transformerede os fra datidens jæger/samlersamfund til landbrugssamfund der dyrkede jorden og lod produkter af korn, kartofler og ris være vores basiskost, en helt nødvendigt forandring for at kunne brødføde en større befolkning og understøtte vores fysiske og mentale udvikling fra dengang og til i dag, bl.a. i form af større højde, større muskelmasse og større hjerne .

4
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-05-2013 16:42

Tak for info Helle... Det er letforståeligt sådan som du beskriver det og giver mig ro i sindet nu jeg fodrer min plag med FohlenGold


 

 

* Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tandskade
Forfatter: 
Dato:  18-05-2013 22:11

 

 

Min fik fiberpiller knap 4 måneder før sit 9 måneders tandlægetjek, i de måneder havde han udviklet enorme tandskader (syreangreb) + andre skader. Han havde belægninger om ALLE tænder og cementen var væk, så hans tænder var lige så ru som en grusvej Om det er fiberpiller eller slupper er så lige spørgsmålet. Da jeg begyndte på fiberpillerne, skiftede jeg slupper mash ud med slupper fra Havens.

 

Men et er sikkert fiberpiller klistre og slupper er det rene sukker, så jeg ville til hver en tid fraråde begge dele. Hesten er skabt til at tygge sit mad ej slurpre det i sig

 

Min hest har ALDRIG før haft problemer med tænderne. Hans tænder vil væære skadet for ever og han skal til tandlæge min. hver ½ år.

 

Men ligesom med mennesker, har nogle letter ved at få tandproblemer end andre Så mange heste vil kunne spise de ting, og nogle kan bare ikke

 



Selv den mindste stjerne lyser.....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foreløbig status.
Forfatter: 
Dato:  22-05-2013 18:12

Tg1/ Dét lyder godt nok ikke spor rart! 4 måneder er ikke ret lang tid og så, så stor skade... .

 

Jeg har besluttet mig for at droppe fiberpillerne. Er meget spændt på at se OM der er en forandring på pelsen de næste uger.

 

I forhold til den ene hest, så fik jeg Britt Menne til at tage en snak med den og fik bl.a. at vide, at fiberpiller var noget møg i foderplanen. Det er nu rart med indput herfra også, og efter han har snakket med Britt, så er der ligesom flere brikker der er faldet på plads. .

 

Dyrlægen kommer og cheker op på dem også, så jeg ligesom kan få en afsluttende status. Håber ikke at deres tænder også er spoleret så meget som Tg1 har oplevet.

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man kan læse sig til meget, bare ikke erfaring.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har nu..
Forfatter: 
Dato:  22-05-2013 19:15

haft besøg af tandlægen til begge mine heste.. Den ene har fået fiberpiller et halvt år og den anden i 1½ år..

 

Der var ingen pakninger, inden syreskader eller andet der kan skyldes foder på nogen måde (bølgebid og en flækket tand, skyldes i hvert fald næppe foder)..

 

Hvorfor nogen heste får massive skader på tænderne er meget uvist.. Men jeg tror stadig at får en hest opblødt mad og wrap, så er sandsynligheden langt større end en hest der får tør mad i krybben samt hø.. Hvilket tandlægen bakkede op omkring..

 

Men jeg vil da selv overveje om mine heste skal have fiberpiller når de engang skal have krybbefoder igen.. Selvom jeg ingen problemer har haft med hestenes velbefindende..

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Helle (christianesminde)
Forfatter: 
Dato:  24-05-2013 18:54

Hej Helle

 

Vil du ikke være sød at forklare mig helt præcis, hvad det er der sidder i soja skallen, der kan være farligt for heste?

Jeg er godt klar over hvad lignin er -og mine heste har også fri tilgang til halm, som en udemærket beskæftigelse/tyggetid -og som supplement til deres grovfoder iø. At heste også får ufordøjelige fibre er jo ikke nødvendigvis farligt, men selvfølgelig skal de ikke have for meget -afh.af høets struktur udnytter hesten jo også kun 40-60% af energien i det, da det jo heller ikke er 100% fordøjeligt.

 

Der er jo fx også stor forskel på næringsindholdet i hvedeklid, hvedekim, hel ubehandlet hvede eller hel varmebehandlet hvede...

 

derfor er jeg ret nysgerrig efter at få at vide, hvad der helt præcist er farligt ved soja-skallen :)


En hest uden stamtavle er ikke en race, kun en hest...

Der er forskel på, om man fodrer sin hest så den lever eller overlever!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2013 10:40

Jeg vil også rigtig gerne vide hvilke toksiner der skulle være giftigt og også hvorfor de absolut skulle toastes, når de bliver varmebehandlet under pelletering? - burde det ikke være nok?

Samt hvor du har fra at de er svært fordøjelige? Nettet siger de er fordøjelige og gavner mavetarmsystem/bakterier osv...

 

Modtager frygtelig gerne henvisninger til undersøgelser før jeg tror på det der ;)


Skynd dig langsomt

*¨~._¤*~-..-~*¤_.~¨*

£> Kiwa, You'll never ever leave my heart! <3

1
0
Svar på denne tråd
 
 Soja bønnen
Forfatter: 
Dato:  25-05-2013 11:29

Soja bønner skal toastes for at være fordøjelige :) og det bliver de mig bekendt også af alle seriøse foderproducenter, før de anvendes i foderblandinger eller pillefoder...

 

men jeg kan helt ærligt ikke se forskellen på om der i en pille/foderblanding anvendes snittet halm eller sojaskaller, som i dette tilfælde, hvis vi snakker (u)fordøjelighed ;)

 

be om dokumentation :) :)

 


En hest uden stamtavle er ikke en race, kun en hest...

Der er forskel på, om man fodrer sin hest så den lever eller overlever!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke helt enig..
Forfatter: 
Dato:  25-05-2013 12:19

Men hvad er forskellen på toasting og varmebehandling? Fiberpiller opnår en temperatur på 81-85 grader under pelletering, det vil jeg bestemt mene tager en del farlige ting. Om det ikke er fordøjeligt ellers, det har jeg ikke hørt og har snakket med et par stykker, da jeg ikke liige synes det her inde lød synderligt optimalt

 

Og ifølge dem jeg snakkede med så er fordøjeligheden af soyaskaller højere end halm. En slog op i en bog hvor det stod på ligefod m roepiller, såe, jeg ser det ikke som synderligt ufordøjeligt?


Husk at skynde dig langsomt ;)

*¨~._¤*~-..-~*¤_.~¨*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Biprodukt - so what?
Forfatter: 
Dato:  25-05-2013 14:10

Jeg vil gerne tilføje at det dér med, at der i fiberpiller er noget som er et biprodukt = 'affaldsprodukt' = uha-uha! - det kan jeg slet ikke følge...

 

Ja, vi fodrer heste med produkter der er biprodukter fra en anden produktion, og hvad så?

 

Hvis det i sig selv er et problem, skal man så heller ikke bruge klid - eller risklid?

 

Eller selv spise kærnemælk?

 

Et produkt bliver da ikke dårligere af at det er biprodukt, hvis det ellers er behandlet ordentligt.

 

Helle er god til at argumentere på en meget autoritativ måde som om hun har SANDHEDEN, men lad os nu lige slå koldt vand i blodet...

 

Vi mennesker spiser jo i øvrigt også med stor glæde ufordøjelige fibre, fordi det stimulerer vores fordøjelse.

 

 

I

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Toastning af soja
Forfatter: 
Dato:  25-05-2013 16:46

Sker for at fjerne trypsininbitorer (TIB). Trypsin og chymotrypsin er fordøjelsesenzymer der helt nødvendige i enmavede dyrs (f.eks. svin, mennesker og heste) fordøjelse for at de kan nedbryde proteiner til mindre bestandele (=aminosyrer), der kan optages gennem tarmvæggen. Disse to fordøjelsesenzymer er allosteriske enzymer, dvs. at en steriospecifik inhibitor som TIB kan blokere for enzymet og gør det uvirksomt - derfor er toastning så vigtig. Drøvtyggere behøver derimod ikke toasted soja. Heste og svin kan muligvis kompensere for mindre mængder TIB ved at øge trypsinproduktionen, men der findes kun begrænset viden om dette og evt. bivirkninger hos heste og svin (hos mennesker kan det give mavesår). Men hvorfor dog give noget foder, hvis man sidder inde med en viden om at det kan være skadeligt???

 

vsp.lf.dk/Viden/Foder/ Foderkvalitet%20og%20fejl/ Skadelige%20stoffer.aspx?full=1

 

Toastning sker ved 110-115 grader i ca. 20 min. Pelletering opvarmer kun til max. 90 grader i få sekunder og kan derfor på ingen måde erstatte toastning. Halm indeholder ikke TIB og kan derfor ikke sammenlignes med sojaskaller. Hvedeklid, risklid og kærnemælk indeholder heller ikke TIB. Halm og skaller har dog det til fælles at de indeholder meget lignin og derfor er nærmest ufordøjelige for enmavede dyr. Var der tale om letfordøjelige fibre ville man se skaller anvendt meget mere anvendt i foder til produktionsdyr, da landmænd konstant er på jagt efter foderoptimeringer der kan øge deres dækningsgrad og bestemt ikke er tilbageholdende overfor at prøve selv mere usædvanlige ingredienser, hvis de kan bruges .

 

Det er helt korrekt at biprodukters egnethed afhænger meget af behandlingen og det er netop dette, eller rettere den manglende behandling (toastning) der er problemet med sojaskaller. Der findes sojasorter med lavere indhold af TIB, men ingen med så lavt indhold at det ikke kræver toastning, selv om nogen producenter påstår dette. Indtil 2007 blev sojaskaller stort set ikke anvendt i foder. Kornprisernes himmelflugt i 2007 fik dog nogle producenter til at tænke kreativt og det har hængt ved siden, godt hjulpet på vej af stivelsesforskrækkelse og manglende vilje eller evne blandt hesteejere til at se hvad der gemmer sig i de forskellige fodermidler.

 

Ligeledes er det korrekt at mennesker spiser ufordøjelige fibre og det er bevist gavnligt for overvægtige og til træg mave (det er ofte de samme personer der er tale om). Jeg har dog stadig til gode at se en kostplan med en stor andel ufordøjelige fibre som hovedbestandel til undervægtige, ældre, kritisk syge, småbørn eller andre personer der har behov for at øge vægten eller skal undgå at tabe sig. Man kan derfor heller ikke forvente at man kan øge endsige bibeholde et dyrs vægt ved overvejende at fodre med noget det ikke kan fordøje .

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-05-2013 17:15

Helle: Så Horselux Fiberpiller er potetielt skadelige for hesten, fordi det kun er pelleteret og ikke toastet??


 

 

* Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alle fodermidler med sojaskaller
Forfatter: 
Dato:  25-05-2013 20:29

er potentielt skadelige for heste, også selv om de er pelleterede. Det potentielle skadevirkning er selvfølgelig proportional med indholdet af sojaskaller, hvorfor nogle få % næppe gør større skade. Men som nævnt tidligere kan jeg slet ikke lide at man "fortynder" foder på den måde med tvivlsomme ingredienser for at reducere sine udgifter og samtidig giver forbrugeren det indtryk at det er sundt, for det er det bestemt ikke!

 

Ville kun give min egen hest foder med sojaskaller, hvis jeg ikke kunne lide den .

1
0
Svar på denne tråd
 
 Issina...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2013 23:32

jeg tror, du simplificerer for meget i din logik over "affald". Jeg syntes, Helle har forklaret det så fint.

 

Jeg er fuldstændig sikker på, at Helle har bagagen mere end i orden, og sluger alt hvad hun bidrager med.

 

Stor stor tak til dig Helle, fordi du tålmodigt bidrager med din viden.

 

Omkring fodring med stivelse/havre kan jeg tilføje, at jeg har i mere end 5 år fodret stor DV vallak med hel havre efter behov med 3-4 kg dgl. Ingen tændt hest og ikke skyggen af mavesår. Blev ifb med anden større udredning også gastroskoperet (staves), men mavensækken var lydefri. Derudover tildeles wrap efter huld og græsadgang, Salvana mineraler, roepiller, vårbyghalm til hygge og lidt kosttilskud. Efter Helles indlæg er det vist OK hestefoder, og hesten ser fantastisk ud får jeg at vide.

 

Underligt nok kan jeg ikke give en håndfuld lucerne på kernen uden at boksen så stinker af ammoniak. Jeg mener, at for meget protein belaster nyrene og kan give amminiaklugten, men så meget er der vel heller ikke i 3-400 gr lucerne, og han får IKKE ekstra soyaskrå. Nogen, som har en forklaring på det???

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svaret Helle
Forfatter: 
Dato:  26-05-2013 00:02

Men jeg forstår stadig ikke, hvad det er, der sidder i soja skallen der er farligt? ( udover lignig/fiber debatten ;) )

 

Kan ikke se i linket, at trypsin skulle sidde i sojabønnens skal?


En hest uden stamtavle er ikke en race, kun en hest...

Der er forskel på, om man fodrer sin hest så den lever eller overlever!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ups...
Forfatter: 
Dato:  26-05-2013 00:10

At TIB skulle sidde i skallen mente jeg ;)


En hest uden stamtavle er ikke en race, kun en hest...

Der er forskel på, om man fodrer sin hest så den lever eller overlever!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Link til de stålsatte:-)
Forfatter: 
Dato:  26-05-2013 09:01
1
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  26-05-2013 10:11

Linket til svinesiden, hvor der skulle være en optegnelse over de kemiske indhold giver bare indholdet for hvede, det synes jeg ikke at jeg kan bruge til så forfærdeligt meget :P

 

Jeg er med på Issinas vogn over biprodukter.. Bi/restprodukter er jo bare "resterne" fra hovedproduktionen. Og hvis vi har fundet et sted hvor vi kan bruge sekundære produkter til noget kontruktivt er det da bare super - det er da sådan vi burde gøre med alting i vores verden, hvor vi overbefolker Jorden.

Jeg synes her, at det pakkes lidt ind i at biprodukter fra en menneskelig primærproduktion ikke kan bruges til dyrene - og hvorfor ikke? Halm er da også et restprodukt fra vores primærproduktion af korn. Ikke at det skal være en kæmpe andel af foderet, men jeg håber I kan se sammenhængen. Jeg kan virkelig ikke se problemet i "restprodukter"? Ej heller kan jeg se noget problem i at vi udvikler os og stopper med at bruge 3-4 kg korn om dagen. Dét begyndte man jo også bare på i krigstiden, da det var for besværligt at slæbe på høet.. Og hvis vi skal se på at produkter som har fået meget huk de senere år ift hestefodring, så er det da korn!

 

Jeg har snakket med et par fodereksperter(agronomer og en meget foderinteresseret dyrlæge), og ingen af dem så noget synderligt problem i produktet. To af de foderekspeter véd jeg er velrespekterede i hesteverden og arbejder ikke for nogen af producenterne. Det synes jeg da er en anelse pudsigt..

Da jeg spurgte ind til giftstoffer så nævnte en af fodereksperterne, at det ikke fandtes i samme grad i skallen som i selve sojabønnen.

 

 

Når jeg har haft 4 kloge foderfolk i øret, som har beroliget mig om det, så skal jeg altså have en undersøgelse som direkte viser den skadelige virkning. Måske en ureasetest af et par heste. Ellers bliver det påstand mod påstand.....


Husk at skynde dig langsomt ;)

*¨~._¤*~-..-~*¤_.~¨*

0
0
Svar på denne tråd
 
 kildekritisk
Forfatter: 
Dato:  26-05-2013 10:22

Jeg må så indrømme at jeg ikke er tilhænger af fiberpiller, men det er en helt anden debat.

 

jeg vil opfordre jer alle til at være kildekritiske, det er hånden der skriver og øjnene der læser, der mange gange i sådnne debatter er fremherskende.

 

Nogle ser et problem andre ikke, og det er jo derfor vi altid har disse foderdebatter - nøjagtig på samme niveau som børneopdragelse.

 

undersøg jeres kilde, og tag stilling til et produkt ud fra denne viden -

 


 

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

 

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

 

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

2
0
Svar på denne tråd
 
 Sølvfnug
Forfatter: 
Dato:  26-05-2013 12:40

Qua din studieretning må du vide at urease i dyr kan stamme fra andet end foderet?, bl.a. fra bakterier i mave/tarmkanalen.

 

En test af et par heste (hvis det overhovedet er praktisk muligt) fortæller derfor ikke særlig meget om foderets præcise indhold, man skal undersøge ved kilden (i foderet) i stedet .


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 DJensen
Forfatter: 
Dato:  26-05-2013 16:59

Ja det ved jeg godt, men hvis urease udskillelsen er stabil i en periode op til at man begynder at lave forsøget for derefter at give fiberpiller, så burde man da kunne gøre det? Det angives som en mulighed inde på svinesiden - derfor nævnte jeg det.


Husk at skynde dig langsomt ;)

*¨~._¤*~-..-~*¤_.~¨*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Helle
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 21:15

Jeg håber du har tid og lyst til at besvar mit spørgsmål, da jeg synes det ellers er svært at få hjælp til.

Jeg foder i dag med opblødt fiberpiller for at give min hest lidt energi og mæthedsfornemmelse, men er nu blevet i tvivl om det er det rigtige. Hesten er en 9 årige PRE hingst meget rolig, måtte godt have lidt mere energi under ridning, han har haft dårlig mave i lang tid, har lige været ved dyrlægen og fået diagnose kronisk tarmbetændelse, og en scanning af tarmene viste at det meste af tarmen havde en tykkelse på 6 mm hvor de normalt skal være på 4 mm. Dermed viser det også at hans tarme ikke fungere optimalt og at han ikke optager den næring der er i fodret.

Han er en nøjsom hest, som gerne skulle tabe sig en 50-75 kg mere, han foderplan lyder således 800 g suregrow fordelt på 12 måltider (foderautomat) 200 g opblødt fiberpiller , ca 1 kg lucerne og 15 kg hø + yay og bio premium .

Pga. Hans Tarm problemer tåler han ikke stivelse og sukker, men kan jeg bare skifte fiberpillerne ud med roeptiler eller hvordan eller er der et bedre alternativ til han foderplan, jeg er meget åben for forslag. Hesten rides daglig i dressur og bliver brugt til konkurrence, man ville nok kalde det moderat arbejde :-)

Håber at høre fra dig, og også gerne fra andre hvis i har etforslag til en anden foderplan.

mange hilsner

Nanna


Med Venlig Hilsen


Nanna





0
0
Svar på denne tråd
 
 Ud med lucernen :)
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 23:50

Nu er jeg jo ikke Helle, men du skrev at andre bud også var velkomne :)

 

Din hest får ret meget mad af en nøjsom én at være.

Er der en grund til lucernen? Jeg ville uden at tøve fjerne den helt og så nøjes med suregrow og wrap. Det er alligevel en hel FE den får ekstra, bare i lucernen - og jeg tænker, det måske også rykker calcium-fosfor-balancen lidt. Ligeså har jeg også lige læst lidt, Indigo herinde fra har skrevet, om kalium-indholdet i lucerne i forhold til netop overvægt, forfangenhed mm - ret interessant..

Fiberpiller eller roepiller er der heller ikke nogen grund til - medmindre det er for at skjule tilskud i? I så fald ville jeg give lidt roepiller.

 

Et andet alternativ til heste, der skal tabe sig, er Hippolyts Equigard - evt i kombi med Glucogard. Det virker, er min erfaring. Og det kan fås i pellets som kan gå i automat.

 

 

 

I

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helle : )
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 07:50

Jeg læser hvad du skriver, men mine øjne ser noget andet i stalden

: )

 

Jeg har to store heste på 1022 kg og 964kg.

 

De har begge været svære at fodre på, ang. huld, de har altid haft fri adgang til godt stråfoder.

 

Men dette har ikke været nok, har prøvet forskelligt krybbefoder med mange fe, men det der har virket bedst ang. huld er fibrepillerne, den store på 1022kg , 196cm og shire får om vinteren 1,5 kg. fibrepiller, og ca. 20 kg. tørt wrap, og får altid ros af dyrlægen for flot pels og huld.

 

Den lille på 175cm, 964kg og Belgier , fik 3 kg. fibrepiller og ca 25 kg wrap (hun vokser, så kræver en del), de får så rigeligt dækket deres proteinbehov igennem deres stråfoder, med hende er jeg blevet nød til at skifte fibrepillerene ud med roepiller og olie, da der er for meget protein i fibrepillerne , når hun får for meget protein revner hun i hasen (en tendens mange Belgier/Jyder/Tinker har ), men det burde jo ikke været et problem hvis de ikke kan optage proteinen fra sojaskallerne, kan du forklare mig hvorfor hun så optager proteinen fra fibrepillerne? : )

 

Har fået tjekket tænder på dem begge, de var rigtig fine, dog havde shiren lidt tandspidser.

 

Da Belgiren kun fik fibrepiller, havde jeg hende på Højgaard for at få scannet tarmene og kikkert undersøgelse, her sagde de at det var yderst sjældent, at se en hest med så fine tarme og mave, og ingen tegn på mavesår.

 

Mange hilsner Tine

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Roepiller
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 12:06

kan erstatte fiberpiller. Men med 15 kg hø behøver hesten ikke nædvendigvis hverken lucerne eller roepiller, blot vitamin/mineraltilskud (suregrow). Det er svært at bibringe hesten den form for energi du ønsker uden stivelse, da fibre (uanset oprindelse) ikke giver den lidt mere eksplosive energi eller gnist som nogle heste godt kunne bruge. Ellers behøver du ikke ændre noget mht. fodring. Hvis du lukker hesten på græs bør du dog rationere dette, da en sulten hest på græs sagtens kan æde 15-20 kg i timen.

 

Stivelse i foderet bliver i den rette, letfordøjelige form og mængde nedbrudt helt inden det forlader mavesækken, så jeg forstår ikke det du skriver med at hesten ikke tåler stivelse. Jeg kunne bedre forstå det hvis der var tale om mavesår. Hvis man fodrer korrekt når stivelsen aldrig at komme ud i tyndtarm eller stortarm. Har også set flere heste med tarmbetændelse som stadig får havre uden problemer, bare det er i moderate mængder og med masser af hø.

 

Til Tine:

Det er meget store heste du har . Mængden af fiberpiller er ret lille i forhold til hestenes størrelse. Heste kan til en vis grad regulere deres produktion af fordøjelsesenzymer (bl.a. Trypsin) i bugspytkirtlen. En stor hest kan kan derfor også producere en større mængde trypsin og kan dermed tåle en større mængde TIB i foderet, hvilket kan være forklaring på dine iagttagelser. Nogle heste er også mere robuste end andre og tåler TIB (kaldes også ANF eller væksthæmmere) i foderet bedre end andre. Men jeg forstår stadig ikke at man anvender foder med væksthæmmmere, hvis man er bevidst om ulemperne.

 

Mht. til TIB, så er dette proteinstoffer (= stoffer der er foldet sammen med sojaprotein, hvilket man er selvfølgelig nødt til at vide for at kunne slå det op (beklager at denne oplysning ikke kom med tidligere). Et opslag i den tabel jeg linkede til tidligere viser et proteinindhold i skaller på 11-12%. Det er mindre end i hele sojabønner, men dog alligevel en hel del, især hvis man laver et produkt med et indhold af sojaskaller, der er så højt som i fiberpiller.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Men Helle
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 10:39

.. Hvilke mængder mener du er giftige/skadelige for hesten? Hvis 3 kgfoder/1000kgBW er små mængder, skal man så antage at 1,5 kg til en gennemsnits hest også er små mængder?

 

Doseringsvejledninger siger max 0,5 i tørvægt eller 1 kg opblødt pr måltid. Når man nu sjældent går op på max-dosis(fordi man er hestefolk typisk er lidt småpylret), så bliver det let "kun" 750 g 2*dgl..

 

Dit sidste afsnit, der er jeg i tvivl om du mener, at der er meget protein i produktet, om der er meget TIB foldet ind i (de mange) proteiner eller..

 

Og jeg kan ikke se hvorfor fiberpiller ikke kan bruges til opfedning:

" Insulin-resistant horses with a thinner overall body condition are challenging to manage from a dietary standpoint because hay alone may not meet energy requirements. Commercial low-NSC feeds are available for use in these situations in which digestible fibers (beet pulp or soya hulls) and/or vegetable oils are included in place of starch-rich ingredients."

 

Taget fra "Journal of veterinary internal medicin" under deres afsnit om EMS(onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ j.1939-1676.2010.0503.x/full).

 

Ja, stivelse kan godt bruges som FE, men det er jo også bevist at forøge blodsukkeret markant og give skøre udsvingninger. Det kan føre til insulinproblemer og jeg har da bemærket en del flere insulinresistente/metabolsk problematiske heste de senere år... Om det skyldes kornfodring, kraftigere græstyper de senere år, bedre detektion af det, forkert forstået kærlighed fra ejerens side af, for lidt motion osv eller kombi af overstående ... pas! Men ligesom argumentet mod sojaskaller er "hvorfor bruge det hvis man ved det er skadeligt", så hvorfor bruge stivelse, når man ved det har en skadelig indflydelse?

 

Jeg tror det vigtige er varieret kost(dermed hverken 4 kg fiberpiller eller havre, sort eller ej :P ) og kigge på den enkelte hest, hvor jeg tror mange har haft dejlige resultater med fiberpiller.

 

Dog skal det nævnes, at der også er fytinsyre i skallerne, som kan risikere at coate (pakke en "film omkring ting", så det ikke kan optages) visse mineraler. Så hvis man vil fodre fiberpiller i store mængder, så burde man overveje en blodprøve for at se hvor meget/om de indvirker på den enkelte hest.
(blodprøve, fordi jeg ikke er tilhænger at behandle/give tilskud af diverse produkter uden man ved hvad hesten i forvejen har/indeholder. Toksisk indvirkning kan forekomme ved at være "for gavmild" med tilskud)


Husk at skynde dig langsomt ;)

*¨~._¤*~-..-~*¤_.~¨*

1
1
Svar på denne tråd
 
 Hov.....
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 10:44

Hov og beklager til belgier-shire-ardenner og "andet stort og godt"-ejere, det skal self dobles op til jer, når jeg skriver:
"Jeg tror det vigtige er varieret kost(dermed hverken 4 kg fiberpiller eller havre, sort eller ej)" ;)


Husk at skynde dig langsomt ;)

*¨~._¤*~-..-~*¤_.~¨*

1
0
Svar på denne tråd
 
 Enig...
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 11:41

Silverflake, tak for forklaringen, det var rart med flere faglige stemmer i debatten.

 

Jeg er helt enig i din skildring af hesteholdets udvikling.

 

Jeg synes det er meget enøjet at hegle fiberpiller ned for så til gengæld at lovprise stivelse, som jeg lidt oplever sker.
Især når det er det modsatte af hvad samtlige af de foderspecialiserede dyrlæger OG agronomer, jeg kender til og har læst fra, siger.

 

Dermed ikke sagt at fiberpiller ikke kan være skadelige i forkerte mængder eller at korn ikke kan være en god idé i visse tilfælde.

En ubalanceret foderplan er jo altid potentielt skadelig.

 

Og man skal aldrig fodre ukritisk, bare fordi de andre gør det. F.eks. er den vilde brug af lucerne 'fordi det er godt for tyggetiden' ret uforståelig for mig. Eller det store fokus der var på ølgær for et par år siden, hvor ALLE skulle fodre med ølgær. Eller det ekstreme fokus på mikroskopiske sukkerandele i krybbefoder når der samtidig ikke er analyse på høet - det er mig også uforståeligt.

Samme holdning har jeg, hvis det nu skal til at være fiberpiller der er det 'slemme'.

 

Men at en stivelsesfattig kost i det omfang det er muligt er godt - det er vist en ret bredt accepteret og dokumenteret ting efterhånden. Det synes jeg lige vi skal holde fast i... Biprodukter eller ej ;)

 

 

I

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Det var nu...
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 13:33

...de 1,5 kg som ikke var så stor en mængde, udfra hestens størrelse og at der tilsyneladende er tale om en proteinfølsom hest. Jeg må ærligt sige at jeg kender ikke så meget til de store tunge koldblodracer og deres specielle behov, da de fleste heste, der bruges på forsøgsstationer er mere almindelige racer. Med disse (og svin) ved man at utoasted soja er problematisk. Der er i de senere år, via genmodificering, fremavlet flere nye sojasorter med lavere indhold af TIB og i den forbindelse undersøger man selvfølgelig løbende, via forsøg, om man evt. kunne undvære toastningen, da toastning er meget energitung og rigtig mange gerne vil spare denne udgift. Den entydige konklusion er at det kan man desværre ikke (endnu) .

 

TIB er er proteinstof der er foldet (på dansk: filtret sammen med) sammen med sojaprotein i forholdet 1:1, dvs. at det indgår i sojaproteinets tertiære struktur. Som nogen måske ved beskrives proteiners opbygning på 4 niveauer. Toastning ødelægger den tertiære (3. niveau) struktur og TIB, men ikke den resterende del af sojaproteinet. Dvs. at hvor der findes utoasted soja eller sojarester, findes der også TIB i en mængde der svarer til proteinindholdet. Proteinet i sojaskaller er nemlig af helt samme slags som i selve bønnen, fordi afskalning uundgåeligt fjerner noget af bønnen også. Proteinindhold i sojabønner er ca. 40 %. I skallerne 11-12%. Man kan derfor gå ud fra at et enmavet dyr (hest el. gris) tåler ca. 3,5 gange flere skaller end utoasted sojaskrå. Desværre ved man ikke hvor meget (eller lidt) utoasted soja der tåles, idet man i forsøg beregner mængde ud fra dyrets proteinbehov, giver denne mængde i en periode og derefter sammenholder dyrenes tilvækst og proteinindhold i kød med en kontrolgruppe. Her er der selvfølgelig tale om svin, men omregner man til heste, via nogle specifikke formler og selvfølgelig vægten, kan man konkludere at 200 g utoasted soja til 600 kg hest har en signifikant negativ effekt, dvs. med min. 95 % sikkerhed. Det helt store spørgsmål er så hvor lidt utoasted soja (eller skaller x ca. 3,5) man skal ned på for at den negative effekt ikke længere er signifikant ???

 

Med stivelse ved man derimod via en hel del forsøg, hvor meget en hest tåler. De fleste forsøg siger 1,5-2 g pr. kg pr. dag. Så jeg ville da foretrække at ligge mig under dette niveau mht. stivelse, fremfor at prøve til med fiberpiller. Man ved også at det især er havrestivelse der giver store blodsukkerudsving. Stivelse fra byg og majs (selvfølgelig varmebehandlet) giver ikke større udsving end noget sukkerholdigt hø kan gøre og hvor mange analyserer egentlig deres hø? Derfor kan en diskussion nogle gange også være lidt useriøs, da man går meget mere (efter min mening alt for meget) op i at foderet er heeeeelt uden sukker/stivelse end i at få lavet en analyse på høet .

 

Lav-NSC foder som f.eks. fiberpiller har et højere indhold af FE end hø, ihverfald på papiret, men det er bare langtfra alle heste, der kan udnytte disse FE. En insulinresistent hest er undtagelsen, hvilket ofte er både forklaringen på og årsagen til insulinresistens .

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Alternativer
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 19:23

Man kommer sørme langt omkring her. .

 

Nu efterlyste jeg ikke alternativer til fiberpiller men ERFARIN med fiberpiller. Der er forskel. .

 

Jeg kan jo godt se, hvad der står på indlægssedlen på sækken og med Helle' grundige forklaring så, kan jeg jo godt se at jeg aldrig skulle have begyndt at bruge fiberpiller som hestefoder. .

De har ikke givet 'fede' heste eller ponyer. Tværdigmod!

 

Jeg har droppet fiberpillerne og alle er blevet væsentlig pænere i huldet. Til trods for at de er sat 50% ned i foder, i og med at de (nogle af dem) også får lidt mere græs nu.

 

Den ene som fiberpillerne slet ikke har virket 'fedende' på, er nu efter 2 - 3 uger uden, blevet rigtig fin og blank i pelsen.. .

 

Dyrlægen mente også at jeg kunne "finde et bedre foder, end omtalte fiberpiller"!

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man kan læse sig til meget, bare ikke erfaring.

1
0
Svar på denne tråd
 
 ER varmebehandlet
Forfatter: 
Dato:  02-07-2013 11:11

På Harmonisk Ridekunst gruppen på Facebook, blev der diskuteret om hvor vidt fiberpillerne var "skadelige"/ ubrugelige eller om de var fine at fodre med.

En tog kontakt til Horslux og spurgte dem om deres soyaskaller var varmebehandlet inden de blev brugt til fiberpiller... OG Horslux' soyaskaller ER varmebehandlet inden de pelleteres. :)

 

Jeg forstår ikke at fiberpillerne skulle hæmme optaget af protein, da hudproblemerne som oftest er forårsaget af for meget protein i foderet?? Kan nogen forklare mig det?


Med de venligste hilsner

 

Malou - Nu med ny Grå Hest

 

 

Hestefotograf; til minde om, til salg, til hygge, bare til...

www.graaphotography.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider