Vibelle: Men genneralt trækker diesel biler vel bedre end benziner???
Til det vil jeg sige, at det kommer an på en række ting:
- Hvor tit skal du ud at køre?
- økonomi?
- Skal denm være på hvide plader, eller kan du nøjes med en gul-pladet bil?
- Hvor for du mest grøn, driftsikker og billig bil for pengene?
- En diesel er har et meget laver moment end en benziner.
Når en benzin motor (uden turbo) skal trække en hvis mængde efter sig, har den brug for højre omdrejning end en disel f.eks.
For at klare opgaven.
Dernæst kommer det selvfølgelig også an på hvor mange heste bilen har?
For at gøre det simpelt, så prøv at tænk:
- benzinmotor = formel 1/ hutig optræk og høje omdrejninger. (fuldblodshest, Dv eller anden varmblod)
- dieselmotor = sejtrækker/ kan trække selv ved lave moment.(jydsk, Irish com eller ligende)
Eksempel:
pga. det lave moment i en diesel bil, kan du faktisk hvis du holder i første gear, slippe koblingen og bilen køre af sig selv uden du behøver at give den gas. det kan den fordi dens moment er så lavt. dette gælder også for en traktor (dog uden vægt).
Gør du det samme vil en benzinér, vil den gå i stå.... ved ikke om dette billedsprog gav mening? 
En turbo er en slags "lukket mølle" som har en form der minder lidt om et sneglehus om man vil.
I det hus drives møllen af udstødningsgasserne direkte fra manifolden.
Den mølle driver så en anden mølle i den anden ende af huset, der så skubber en helvedes masse ekstra luft ind i motoren.
Med andre ord:
desto mere luft = desto mere benzin kan der tilføjes. = mere effekt.
- En turbo fåes både til Benzin- og diesel motor.
Bilens vægt har selvfølgelig også noget at sige, emn det skal vi ikke nærmere ind på. det forvirre bare mere end det gavner lige nu tror jeg 
- Personligt vil jeg til hver en tid vælge en diesel, da jeg syntes de er mere robuste og billigere i brændstof.
Jeg har selv en toyota Sportsvan fra 2003 m. 116 turbo-diesel muler under hjelmen. Den må trække 1500 kg, og er nedvejet, så jeg kun betaler 3500 ,- om året i vægt afgift... også køre den 16-17 km/literen ca. der er en rigtig typisk sælger vogn om man vil.
Jeg er rigtig glad for denne bil! og har kun fortrudt jeg ikke købte en noget før.
...Dog er der en stor ufordel ved Japaner af denne vægtklasse: det er ret pebret at reperar på!
tandrem, styrearme mm. ligger i den gode ende, men til gængeld har jeg så også en bil der er som skabt til mange timer på landevejen og som bare trækker rigtig godt.
God fornøjelse med din bil jagt!