Ud over den lovpligtige ansvarsforsikring, så har jeg fravalgt at forsikre mine heste, alle "billige" heste til 8-15.000 kr.
Dette har jeg gjort ud fra flere overvejelser.
Alle heste er købt kontant, dvs for ikke lånte penge, så jeg kan tåle et økonomisk tab, uden at skulle betale af i årevis på en hest, som er aflivet.
Jeg har råd til at trække et rimeligt stort beløb til dyrlægebehandling ud af min daglige økonomi, uden at skulle "tænke mig om".
Jeg er meget bevidst om, hvilken behandling min hest evt skal igennem, så fx tarmslyngsoperation, tildrenbehandling o.l. er ikke noget jeg vil udsætte mine heste for.
Til gengæld har jeg mulighed for at have dem stående hjemme, hvis de fx skal stå stille i et år pga en seneskade.
Jeg har set lidt for mange heste blive trukket igennem månedsvis forløb med specialbeslag, smerter o.l. før forsikringen vil udbetale penge på dem.
Den seneste er en veninde, hvis 7 års hest var solgt, men desværre blev halt i prøveperioden, blev taget i rgt og viste sig at have spat i begge bagben. Hesten var forsikret for 20.000 kr, men forsikringen forlangte den skulle stå et år, før de ville tage den hvis den stadig var halt.
Hun fik den aflivet dagen efter beskeden ! For bare i opstaldning, smed m.m ville den jo forlængst have brugt forsikringpengene op efter et år. Og da det ikke var en hest hun ønskede at beholde på sigt, så var det jo alligevel umuligt at tjene lidt penge på at sælge en hest med spat - så aflivet blev den.
Så jeg forsikre altså ikke mine heste !
Kan man ikke betale en uforudset dyrlægebehandling på 5-10.000 kr, så ville jeg sørge for at sygeforsikret hesten.
mvh charlotte