Henrik: dog ikke, heldigvis.
Min sadel har været en tur i København, og der var heldigvis en god forklaring på hullerne. Den lange forklaring er, at de nyere Passiersadler er født med en fold i læderet og en skrue, der hvor hullerne nu sidder. Det var noget med, at det hæver sadlen op foran fra hesten, så den får mere frihed til sine skuldre (eller sådan noget). Dog havde min hest brug for noget stopning her i stedet, og derfor har man fjernet syningen og lagt uld ind i stedet, så det passer til hesten. Hullet fra skruen og fra den gamle syning er der derfor nu. Det er selvfølgelig lidt ærgerligt, men eftersom jeg ikke har købt sadlen fra ny, så er der jo ikke noget at gøre ved det. Sadelmageren fortalte i øvrigt, at de bestiller deres sadler uden dette, da det kun er ganske få heste som har gavn af det.
Det giver rigtig god mening, og det hænger også godt sammen med, at jeg synes sadlen lå for "hårdt" indtil hesten foran inden omstopningen, som om at sadlen bare stoppede midt i det hele fremfor at ligge tæt op af hesten "hele vejen". Ahhh, det er svært at forklare.... Men uanset, så betyder det at jeg har fået stopning et par cm. højere oppe på sadlen foran, således at jeg netop slipper for dette hårde stop midt i det hele. Hm.... giver det mon mening? Om ikke andet, så kan jeg da berette at sadlen er det blødeste i stopningen, som jeg nogensinde har mærket, og at den ligger aldeles perfekt på hesten. Så jeg er godt tilfreds, og hesten i øvrigt også, omend jeg havde foretrukket en sadel uden huller fra en syning og skrue.