Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Huller i læder efter omstopning?
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 10:28
Hej HN'ere Jeg har lige fået min sadel hjem fra en fuld omstopning. Selve omstopningen er der ikke noget at klage på, og sadlen ligger hammer godt på hesten. Men jeg undrer mig over, at der forrest under sadlen, lige under kopjernet, er stukket huller i hver side; to halvcirkler med ca. 10 huller og et hul i midten. Halvcirklerne er fra den ene side til den anden, altså, i hver side af sadlens puder. Det er lidt svært at forklare... Om der kan have siddet en syning tidligere, det skal jeg ikke kunne sige noget om, men jeg tvivler. Jeg har aldrig set det før - er der nogen af jer der ved, om det er "normalt" efter en fuld omstopning? Jeg har aldrig set en sadel med de huller i læderet før, men jeg har så heller aldrig haft en sadel i fuld omstopning. Ved nogen noget om det? Eller er der nogen der ved, om det virkelig kan være rigtigt at der har siddet en syning der? Jeg tænker bare, at det slet ikke giver mening hverken at have en syning der, ej heller at lave hullerne... Og det ser trods alt ikke særlig kønt ud... Nu skal jeg heldigvis aldrig af med sadlen, meeeeeennn, en sadel i den prisklasse har man ikke lyst til at få skæmmet af den slags. Selvom det sidder på undersiden, er det stadig en mærkelig ting, at have huller i læderet på den måde....

Nogen der ved noget?

0
0
Svar på denne tråd

Ingen huller her
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 11:15

Der har aldrig været ekstra huller i mine sadler efter omstopning - men det skal så retfærdigvis siges, at jeg aldrig har fået foretaget en fuldstopning. Det har kun været tilpasninger.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

igen og igen
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 15:19

det lyder, som du har haft birgitte funder ude.

nej, det skal ikke være hulle efter en omstopning.

0
0
Svar på denne tråd

Dog ikke :)
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 15:42

Henrik: dog ikke, heldigvis.

Min sadel har været en tur i København, og der var heldigvis en god forklaring på hullerne. Den lange forklaring er, at de nyere Passiersadler er født med en fold i læderet og en skrue, der hvor hullerne nu sidder. Det var noget med, at det hæver sadlen op foran fra hesten, så den får mere frihed til sine skuldre (eller sådan noget). Dog havde min hest brug for noget stopning her i stedet, og derfor har man fjernet syningen og lagt uld ind i stedet, så det passer til hesten. Hullet fra skruen og fra den gamle syning er der derfor nu. Det er selvfølgelig lidt ærgerligt, men eftersom jeg ikke har købt sadlen fra ny, så er der jo ikke noget at gøre ved det. Sadelmageren fortalte i øvrigt, at de bestiller deres sadler uden dette, da det kun er ganske få heste som har gavn af det.

Det giver rigtig god mening, og det hænger også godt sammen med, at jeg synes sadlen lå for "hårdt" indtil hesten foran inden omstopningen, som om at sadlen bare stoppede midt i det hele fremfor at ligge tæt op af hesten "hele vejen". Ahhh, det er svært at forklare.... Men uanset, så betyder det at jeg har fået stopning et par cm. højere oppe på sadlen foran, således at jeg netop slipper for dette hårde stop midt i det hele. Hm.... giver det mon mening? Om ikke andet, så kan jeg da berette at sadlen er det blødeste i stopningen, som jeg nogensinde har mærket, og at den ligger aldeles perfekt på hesten. Så jeg er godt tilfreds, og hesten i øvrigt også, omend jeg havde foretrukket en sadel uden huller fra en syning og skrue.

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 19:58

Love4horses:

Jeg syntes det er super fedt at du ringer til sadelmageren der har lavet arbejdet og spørger!

Og det er ligeså fedt at du efterfølgende skriver sadelmagerens svar herinde!

Det gir alle en god forklaring og derved undgår man, at folk tror at arbejdet ikke er godt nok...

Så stor ros til dig :-)

Hilsen Charlotte

Følg med på Facebook gruppen - Saddlefitter.dk

BarokAmok - Saddlefitter.dk

Den Mobile sadelmager

Tlf 60 30 44 33 info@saddlefitter.dk www.saddlefitter.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ros til TS
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 14:06

Enig med Charlotte.

Ros til TS.

Mvh Stine

Qualified Saddler,

Society of Master Saddlers (UK)

- vind en omstopning!
0
0
Svar på denne tråd

Tak for det :)
Forfatter: 
Dato:  19-08-2012 10:22

Tak for det begge to :) Jeg havde en tråd af samme slags på facebook i en hestetråd. De var ikke ligeså glade for svaret, det fremgik tydeligt, at jeg kunne have min hullede sadel for mig selv, og at jeg da bare var for tumpet, eftersom jeg troede på sadelmagerens forklaring. Men det må de jo om - det er mig der rider rundt i den perfekt omstoppede sadel, så jeg er nu godt tilfreds ;)

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  19-08-2012 14:14

10 mennesker = forskellige meninger! ;-)

At få tilpasset sin sadel er helt klart en tillidssag. Og en proces der til tider kræver god kommunikation mellem parterne. Tingene kan ikke altid fikses med et trylleslag, så hvis du er glad for din sadelmager og det forhold i har omkring din hest så bliv hvor du er! :-)Al den shoppen rundt resultere bare i, at der miste

s vigtige oplysninger om hestens udvikling og individuelle behov

BarokAmok - Saddlefitter.dk

Den Mobile sadelmager

Tlf 60 30 44 33 info@saddlefitter.dk www.saddlefitter.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider