Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Fortæl om din minilæsser !
Forfatter: 
Dato:  31-07-2012 14:11

Under en pause i udmugning af dybstrøelse fra 60 kvadratmeter løsdrift sidder jeg og drømmer om en minilæsser af "staldkat"-typen, som kunne bruges til at tømme stalden, og som måske også kunne løse andre opgaver: f.eks. hente wrapballer fra stakken, når der er så meget sne eller mudder, at sækkevognen hverken er til at skubbe eller trække.

Jeg har ledt efter et sted hvor sådan en kan lejes, men der er pokkers langt til det nærmeste, jeg har set. Og nu er det sådan set også for sent, vi skal nok blive færdige med greb og trillebør.

Men én bliver jo ikke yngre, så jeg vil alligevel overveje at lede efter en brugt minilæsser før der næste gang skal muges i bund.

Kunne I, der er lykkelige ejer af sådan en, ikke fortælle om, hvilken model og hvilket tilbehør (skovle, overfaldsgreb ...) I har, og hvad I bruger den til? Og måske også hvad det i alt har kostet. Så vil jeg drømme videre på et mere kvalificeret grundlag.

Endelig, hvis der er nogen i nærheden af Helsinge, som vil leje deres staldkat/minilæsser ud, så er jeg stærkt interesseret.

På forhånd tak!

Astrid

0
0
Svar på denne tråd

Minilæsser
Forfatter: 
Dato:  31-07-2012 17:18

Jeg havde den helt lille Avant som vel koster i omegenen af 50000,- brugt. Den var skridstyret og kunne derfor dreje på en femøre.... Med ekstra 3 vægte på måsen kunne vi tage store wrapballer, mini big haæm og hø rundt på gården. Vi havde 5 heste og om vinteren kunne den køre en mini big frøgræs på vinterfold et par gange om ugen. Staldgangen var så bred at vi dybde strøede med halm og kunne derfor nøjes med at muge hver ca. halvanden måned. Senere anvendte jeg ofte en Avant 528 med teleskop arm og den er bare lukus i forhold til den lille, men prisen var også derefter...

Held og lykke med drømmeriet! :-)

Mvh.

Morten

0
0
Svar på denne tråd

Avant 520 staldkat...
Forfatter: 
Dato:  31-07-2012 18:23

Vi har for kort tid siden købt en brugt Avant 520 staldkat og hold da op, vi er glade for "valter"!

Valter er knækstyret, har teleskoparm, ekstra fodpedal til gassen, flyder, et hjemmelavet førehus og så fik vi skovl, overfaldsgreb og pallegaffel med i handlen...

Det er nok de bedste penge vi har givet ud i vores kæmpe byggeprojekt..

Indtil nu har vi kun brugt den til jordarbejde samt at flytte paller.. Men regner med, at vi skal muge i boksene i næste uge også..

På fredag skal vi bruge den til at fordele vores nye ridehusbund - behøver jeg at skrive, min mand glæder sig, til at lave det stykke arbejde Valter? he he

Valter er hans legetøj nummer 1! Og den bliver fint parkeret bag lås og slå, hver aften!! Vores biler får ikke engang så god behandling, da de "bare" står i garagen

Jeg ville til hver en tid ofre de sidste penge og købe en knækstyret staldkat, istedet for en skridstyret. Tror de penge er givet godt ud

Kan fortælle at vi holdte prisen under 100 tusinde for Valter

Fuldpas opstaldning i nye faciliteter inkl. ridehal tilbydes i 8620 Kjellerup.

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  31-07-2012 19:36

Vi har en Thaler og er super glade for den - den har mange opgaver i.f.m. hestene/stalden, men bliver også brugt til rigtig meget andet :-)

Hilsen Jannie

- med de fantastiske fire

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

:: GRAFIKER ::

www.nokke.dk

:: HESTENE ::
www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Giant minilæsser
Forfatter: 
Dato:  31-07-2012 20:04

Vi har en giant. Tilbehøret består af 2 forskellige skovle, en ovefaldsgrab og en balletang til wrap. "tissemyren" bruges til alt, og vi ville ikk kunne undvære den. Hvad den er løbet op i ved jeg ikke, helt billigt er det i hvertfald ej. Men tag forbi din lokale maskinforhandler, og se hvad de har at byde på. Det er en super måde at spare kroppen for meget.

0
0
Svar på denne tråd

Også Avant Staldkat her...
Forfatter: 
Dato:  31-07-2012 23:12

...de sidste 12-15 år. Indtil da blev der muget med håndkraft og sikken en befrielse det har været. Der er jo rigeligt med andre ting der tager på kræfterne. Startede med en skridstyret, men har nu knækstyret, da det er klart det bedste. Har også prøvet både diesel- og benzinudganven, men foretrækker diesel. Avant er i modsætning til de fleste andre knækstyrede minilæssere rimelig væltesikker pga. konstruktionen og kan derfor også betjenes relativt sikkert af uerfarne kørere.

En staldkat koster selvfølgelig lidt penge, såvel ny som brugt, men de er rigtig godt givet ud. Har man ikke råd til at købe, kan man lease. Den har aldrig svært ved at komme op om morgenen, brokker sig ikke, lider ikke af mandags- eller fredagssyge og har aldrig ondt i ryggen eller af sig selv .

Har skovl og greb med overfald, da den først og fremmest bliver brugt til udmugning og flytning af minibigballer.

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd

tak skal I have!
Forfatter: 
Dato:  01-08-2012 12:03

Det var dejligt med så mange udførlige svar. Det er da tydeligt, at man bliver glad for sådan mekanisk medhjælper. For nogle år siden ville jeg have forsvoret, at jeg ikke bare ville tage arbejdet som go' motion, men som flere af jer også siger, så er der rigeligt at bruge kræfterne til i øvrigt.

Man bruger overfaldsgreben ved udmugning, og ikke skovlen?

Til DJensen: bruger I skovlen til at flytte minibigballer?

Ingen af jer har klaget over udgifter og besvær ved vedligehold - det er ellers noget jeg har været lidt betænkelig ved.

Det rigtig "farlige" vil nok være at det uundværlige ekstraudstyr man kan købe til ...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger...
Forfatter: 
Dato:  01-08-2012 15:48

...både skovl og overfaldgreb til udmugning. Greben til heste der står på halm og skovlen til heste på anden strøelse. Alle heste her står på dybstrøelse, der muges 1-2 gange/måned eller sjældnere. Der skal være et overfald på greben, ellers ryger det meste møg af inden du når ud til møddingen. Som regel sælges ihvertfald de brugte med greb el. skovl og man kan ofte ved både brugt og nyt handle sig til et eller flere redskaber. Skovlen er i øvrigt også ganske glimrende til snerydning.

Til flytning af minibig bruges greb med overfald. Med disse to redskaber kan du klare det fleste opgaven. Alle de andre redskaber er noget dyre og måske knap så nødvendige.

Der er ikke mange udgifter til en staldkat udover de almindelige serviceeftersyn. Kan ikke mindes at jeg har haft andre problemer end et par punkteringer og den kører trods alt her hver eneste dag.

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider