Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Hvilken sadel??
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 00:01

Jeg skal have en ny sadel til min 5 årige trakehner, da han får ondt i lænden af den nuværende, som er en stübben scandica DL dressur.

Jeg er bare i tvivl om hvilken....

Hesten har en almindelig bredde, en kort med markeret manke og en rimelig markeret skulder. Ryggen er kort og vigende, dvs "svejrygget", da hesten er permanent overbygget. Hans lænd er normal længe, kort og lidt toppet kryds.

Jeg forestiller mig en sadel i 16½-17 tommer med en kort anlægsflade og med "sving" i bommen ....

Kan I anbefale mig en sadel?

0
0
Svar på denne tråd

Sadelmager
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 09:08

I sidste ende vil du spare dig selv for meget bøvl og besvær, hvis du i stedet for at spørge herinde får en god sadelmager på besøg. Sadelmageren vil kunne vejlede dig i, hvilken sadel du skal lede efter til din hest, så du ikke får købt noget forkert og spilder din tid.

Selv havde jeg en sadelmager på besøg i vinters, hvor sadelmageren anbefalede mig, at prøve 3-4 modeller, som ville passe til mig og hesten. Da jeg så havde fundet nogle brugte sadler og prøvet dem, valgte jeg den, som sadelmageren også i første omgang mente ville være bedst. Herefter blev den omstoppet og tilpasset hesten - og hvilken forskel jeg kan mærke i ridningen :-)

Rambo Original Heavy med 3 leg arches str. 145 sælges

Nyvasket 1000 excl. porto

0
0
Svar på denne tråd

Desværre....
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 11:33

har jeg tidligere stiftet nogle meget kedelige bekendtskaber med forskellige såkaldte sadelmagere...og også et par stykker, som er "anerkendte", fx Brodie....Desværre har det hver gang været nogle trælse og meget dyre bekendtskaber så min tillid til sadelmagere, kan ligge på et meget lille sted.

Derfor spørger jeg her....

Jeg vil gerne høre erfaringer fra andre, der har heste med korte rygge og høre, hvilke sadler, de har haft succes med. Håber, der er nogle, der vil dele deres erfaringer....

0
0
Svar på denne tråd

har selv
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 12:21

Jeg har selv en 5 års hannoveraner der er bygget meget li din. Han er kort, med markeret manke og meget markeret skuldre. Men samtidig er han smal og sporty.

Jeg købte ham for lidt over et år siden hvor jeg så fik sadelmager ud som bedømte at min gamle sadel lå fint på ham. Hvilket undrede mig enormt da sadlen var tilpasset min gamle hest som var en bred oldenborg.

Sadlen er en gammel Kieffer Wien, med medium bom men hvor den er stoppet så der er mere plads i kammeret.

Jeg synes nu selv det er ved at være tid til en anden sadel og har prøvet flere sadler. Troede en kieffer ville være perfekt til ham, da den gamle jo har passet fint, men samtlige kieffere jeg har prøvet har været for smalle foran, og har klemt hans skuldre.

Jeg er derfor gået efter en sadel med et bredere kammer, og som gerne må være lidt høj fortil så der er plads til manken.

Jeg har taget chancen og købt min nye sadel over ebay, og har købt en sommer diplomat. Jeg har ikke fået den endnu så kan ikke sige hvordan den ligger. Jeg fik den så "billigt" at jeg har råd til at tilpasse den til min hest. Jeg har ikke kunne finde en sadel som bare passer, og har ikke økonomi til en hel ny sadel - så har derfor valgt at købe en ældre brugt sadel, som jeg så har råd til at tilpasse.

Hvis jeg var dig ville jeg til så ung en hest gå efter de sadler som kan rettes til løbende. Dvs fx. Passier, Kieffer og Sommer.

Mange sadler kan ændres i bommen, men er ikke så fleksible at de kan ændres flere gange.

En sadel jeg gerne ville have hvis pengene var der var nok en Silhouette, som jeg synes er en super lækker sadel.

Men til dig vil jeg nok anbefale måske en kieffer eller en passier, og så få en sadelmager til at rette den til.

Look up into heaven
You'll see them above
The horses we lost
The horses we loved

R.I.P. SILLE

0
0
Svar på denne tråd

Ny sadel
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 12:34

Din beskrivelse af hesten lyder lidt som vores ene, der dog også var smal fortil, intet særligt naturligt sadelleje og på et tidspunkt blev for tyk. Så var det rigtig svært at få noget som helst til at passe...den går med en god engelsk sadel, Black Country model Eden, god til en kort ryg og med en god bæreflade samt et rigtig god skindkvalitet lidt sæde a la Roeckl-handsker. Vi har tidligere haft en dressurpony, med markant svej i ryggen og højt kryds. Den gik helt upåklageligt med en Kieffer Lech, som er gået i arv til dens følgende 2 ryttere, der har haft ponyen - det er vist en tysk sadel men engelske sadler siges at være en smule kortere end de tyske. Så det var måske værd at kigge nærmere på. Kan i alt fald anbefale Black Country. Jeg rider i en Connector på min - skøn sadel, troede aldrig at min gamle Passier Grand Gilbert skulle få en konkurrent, men det fik den ! God jagt.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider