Jeg har selv en 5 års hannoveraner der er bygget meget li din. Han er kort, med markeret manke og meget markeret skuldre. Men samtidig er han smal og sporty.
Jeg købte ham for lidt over et år siden hvor jeg så fik sadelmager ud som bedømte at min gamle sadel lå fint på ham. Hvilket undrede mig enormt da sadlen var tilpasset min gamle hest som var en bred oldenborg.
Sadlen er en gammel Kieffer Wien, med medium bom men hvor den er stoppet så der er mere plads i kammeret.
Jeg synes nu selv det er ved at være tid til en anden sadel og har prøvet flere sadler. Troede en kieffer ville være perfekt til ham, da den gamle jo har passet fint, men samtlige kieffere jeg har prøvet har været for smalle foran, og har klemt hans skuldre.
Jeg er derfor gået efter en sadel med et bredere kammer, og som gerne må være lidt høj fortil så der er plads til manken.
Jeg har taget chancen og købt min nye sadel over ebay, og har købt en sommer diplomat. Jeg har ikke fået den endnu så kan ikke sige hvordan den ligger. Jeg fik den så "billigt" at jeg har råd til at tilpasse den til min hest. Jeg har ikke kunne finde en sadel som bare passer, og har ikke økonomi til en hel ny sadel - så har derfor valgt at købe en ældre brugt sadel, som jeg så har råd til at tilpasse.
Hvis jeg var dig ville jeg til så ung en hest gå efter de sadler som kan rettes til løbende. Dvs fx. Passier, Kieffer og Sommer.
Mange sadler kan ændres i bommen, men er ikke så fleksible at de kan ændres flere gange.
En sadel jeg gerne ville have hvis pengene var der var nok en Silhouette, som jeg synes er en super lækker sadel.
Men til dig vil jeg nok anbefale måske en kieffer eller en passier, og så få en sadelmager til at rette den til.