Samme problem hos mig.
Se evt min tråd her: www.heste-nettet.dk/forum/6/199977/ 199977/
jeg endte med en specialsyet fra England (pris 8000kr!!)
Det handler jo ikke kun om at sadlen skal være kort, og sædet åbent, se bare på islændersadlerne, MANGE af dem får rytteren til at sidde i bagvægt og stolesæde. Mange af de korte sadler er ligeledes lavet med runde puder, det fordeler trykket på et VIRKELIG lille område.
På min sadel er grundideen bygget om omkring en sadel med KORT anlægsflade, men der er taget højde for at hesten har en rund ryg og kan både en BRED pude.
Men det hjælper ikke noget at puden er kort og bred hvis trykket fra sædet kun ligger på et meget lille sted, så bærer de brede puder ingen vægt.
På min sadel er sædet lavet lige så bredt som puderne, derved fordeler den vægten over hele sadlens bæreflade (lidt svært at forklare, men uddyber gerne).
Ydermere er sædet dybt, således det "skubber" mig længere frem og sidde i sadlen, så jeg ikke sidder bagerst (der kan være 1 håndsbredde både foran og bagved når jeg sidder i sadlen).
Prøv evt. at hive fat i Matt som har lavet min sadel, i England er de MEGET længere fremme mht. sadler end vi er i DK, og de kender om nogen problematikken med små heste og store ryttere (der er procentvis snart lige så mange overvægtige i GB som der er i USA).
Jeg har i alt fald fået en sadel jeg kan bevæge mig i, og som passer hesten super!