Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Hest 16" og rytter 17"
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 14:35

Der er andre end mig der har overstående problem? Hvis ja hvilke sadler har I til jeres korte heste?

Min hoppe kan ikke få med en sadel der er længere end en 16", men sådan en kan jeg ikke være i. Og så har hun en lidt høj manke så der skal også være plads fortil.

Jeg har haft sadelmager ude og jeg prøvede en Supreme. Den virkede fin nok men fik ikke en wow oplevelse. Jeg kan lige sidde i den Men jeg er kommet meget i tvivl om jeg skal købe den da den koster kr. 16.900,-.

Jeg er gået igang med at tabe mig men det går jo ikke så hurtigt. Men så er det også om jeg tør tage chancen og så håbe på jeg kommer til at have mere plads i den når jeg taber den. Tænk hvis jeg ikke gør

Er der nogen der kan komme med et råd som jeg kan tage med i mine overvejelser?

Celia Bie Andreassen

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 16:11

Jeg havde samme problem da jeg skulle finde nu sadel til min pony , og jeg endte med at købe en Prestige Lucky Dressage 16" og der kan min rumpe godt være i

Josefine Jensen

Røgild's Anastasia

Ability

0
0
Svar på denne tråd

tja....jeg er
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 20:47

Jeg er igang med at sælge mine to ellers højt elskede Passier sadler for at købe den Surpreme sadel, som løser alle problemerne for min dejlige hest med at meget problematisk sadelleje, den virker - så er det dét vi gør her (o:

Men held og lykke med jagten, det er svært at sige hvad der duer, du må ud og prøve mange forskellige sadler på dyret..

Passier har lavet en ny model, Compact til heste med samme problem, og Amerigo skulle også være kortere..

Dressurrytteren - der mener at fornuften altid må komme først!

2 stk Passier GG Extra sælges!

cathrinedufour.dk/2-stk-sadler-til- salg

0
0
Svar på denne tråd

Kort ryg
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 03:35

Min hest er også ret kort i ryggen og jeg skiftede min sadel ud for nogle år siden. Den gang valgte jeg en Amerigo i 17". Den er lidt afrundet i sadelpuderne og virker derfor kortere. Sadelmageren sagde, at den passede ret godt til hesten(han prøvede ikke "at sælge", for havde købte sadlen brugt privat).

Jeg har siden skiftet sadlen ud med en Wintec Isabell i 16,5".

Held og lykke med sadeljagten...

Mvh

Gitte og Den Lille Grå

Championatsvinder Dressur 2007

Championatsvinder Distance 2009

i

Vestegnens Rideklub

Bedste ikke-pointgivende equipage 2011

At fuldføre er at vinde

www.distanceridning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Meget forskel på længde
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 08:12

Der er ofte meget forskel på længden af sadler for hesten, på trods af samme sædestørrelse. Det har jo bl.a. noget at gøre med hvor lange sadelpuderne er udover sædet på sadlen. F.eks. måler en Bates Isabell 43 cm. i 17", mens mange andre sadler er noget længere. Så måske er det ikke et spørgsmål om at du skal klemme din bagdel ned i en 16" sadel, men et spørgsmål om at finde en sadel, som har den rette længde til hesten. Men at købe en sadel til de penge, du beskriver - det er godt nok ikke særlig smart, med mindre man er MEGET sikker på, at det er det helt rigtige for både hest og rytter. Sadlen taber enormt i værdi i det øjeblik den forlader butikken, så jeg ville i stedet finde noget brugt og bruge lidt penge på at få det tilpasset til både mig og hest.

... sagde Randi

"Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"

0
0
Svar på denne tråd

Kentaur og JC
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 09:11

Jeg har haft gode resultater med Kentaur og JC sadlerne, der generelt har en kort anlægsflade, mens sædets størrelse bevares. Kentauer har lige lavet en ny model, jeg mener den hedder Medousa. Den er lavet specielt til markerede heste med en kort ryg. Måske den kunne være et bud. Kentaur sadlerne koster ca 8000 kr fra ny, så der er da nogle penge sparet, hvis du kan bruge dem i stedet. Jeg synes selv man sidder super godt i dem, med god støtte og en rimelig smal tajle i sadlen, der passer til den kvindelige rytter.

Jeg ville få en sadelmager ud og prøve de forskellige mærker og modeller på. Oplys hvordan hesten er bygget, din egen størrelse, og evt. et maksbeløb så de ved hvad de har at gå efter. Så bliver det ikke automatisk den dyreste sadel der foreslåes.

Pøj Pøj med det.

Stald Bjergager, heste til avl og sport!

0
0
Svar på denne tråd

sommer
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 12:19

Sommer diplomat eksklusive, er også en fin sadel til heste med kort ryg. Den fås i 17", men er ikke ret lang i ryggen :-)

-Haflingeren kan, fordi rytteren vil

0
0
Svar på denne tråd

det vigtigste
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 12:52

er at du får en sadel som du sidder korrekt i.

Det kan ikke hjælpe at du får en sadel "du lige kan være i" for så vil du ofte komme til at sidde og trygge for langt tilbage i sadlen og måske endda op af bagvidslen. Og det vil skabe problemer med ryggen for din hest.

Jeg har samme problem med en af mine heste. Hesten er kort i ryggen men rytteren til hesten har for lange ben til en 16½" med mindre sadlen bliver special lavet med ekstra lange flapper og knæstøtter.

En sadelmager har lige sagt til mig, at det er bedre at sadlen er lidt for lang (kun lidt) så rytteren sidder midt i sadlen end at sadlen passer hesten 100% og rytteren så sidder for langt tilbage i sadlen og trykker hesten på de bageste hvirvler

Held og lykke med at finde den rigtige sadel.

0
0
Svar på denne tråd

Stor rytter, kort hest
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 12:54

Samme problem hos mig.

Se evt min tråd her: www.heste-nettet.dk/forum/6/199977/ 199977/

jeg endte med en specialsyet fra England (pris 8000kr!!)

Det handler jo ikke kun om at sadlen skal være kort, og sædet åbent, se bare på islændersadlerne, MANGE af dem får rytteren til at sidde i bagvægt og stolesæde. Mange af de korte sadler er ligeledes lavet med runde puder, det fordeler trykket på et VIRKELIG lille område.

På min sadel er grundideen bygget om omkring en sadel med KORT anlægsflade, men der er taget højde for at hesten har en rund ryg og kan både en BRED pude.

Men det hjælper ikke noget at puden er kort og bred hvis trykket fra sædet kun ligger på et meget lille sted, så bærer de brede puder ingen vægt.

På min sadel er sædet lavet lige så bredt som puderne, derved fordeler den vægten over hele sadlens bæreflade (lidt svært at forklare, men uddyber gerne).

Ydermere er sædet dybt, således det "skubber" mig længere frem og sidde i sadlen, så jeg ikke sidder bagerst (der kan være 1 håndsbredde både foran og bagved når jeg sidder i sadlen).

Prøv evt. at hive fat i Matt som har lavet min sadel, i England er de MEGET længere fremme mht. sadler end vi er i DK, og de kender om nogen problematikken med små heste og store ryttere (der er procentvis snart lige så mange overvægtige i GB som der er i USA).

Jeg har i alt fald fået en sadel jeg kan bevæge mig i, og som passer hesten super!

Angels live forever in the hearts of those who loved them on earth

Stella og Tøsen - forevigt savnet aldrig glemt!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider