Jeg kan egentlig godt følge dig Dorte, men modsat synes jeg så måske også at Land og Fritid burde revurdere deres koncept.
De vil rigtig gerne være førende på markedet indenfor rideudstyr, og gøre sig til totalleverendør til hesteejeren og rytteren, hvilket de netop har gjort opmærksom på de de forskellige magasiner for nylig. Hvis jeg skal bruge noget bestemt udstyr eller foder til min hest, eller jeg skal finde en god ridehjelm eller sikkerhedsvest til min datter, så går jeg sandelig ud fra, at ekspedienterne i en af Danmarks førende rideudstyrskæder kan give mig den rette rådgivning.
Det kan godt være at I som ekspediener skal vide noget om alt ting, fordi I har varer til flere målgrupper, men så bliver det i mine øjne ikke "førende", måske på sortiment men ikke på viden og service. Jeg synes ikke, man kan klantre kunderne for, at de forventer personalet har 100% styr på tingene, hvis man samtidig reklamerer at "service og rådgivning er i højsæde", for at bruge jeres egne ord. Fint at reklamere med, at man er førende i sortiment, man lad vær med at skrive, at personalet har stor ekspertise, hvis det ikke er faktum.
Jeg har en vis viden omkring heste og udstyr, der gør at jeg kan hjælpe mig selv, så for mig betyder det mindre, men for den nye hestejer eller den usikre forældre til en lille ny rytter, er det noget helt andet.
Det er lidt ligesom at jeg netop har set, at Bilka sælger rideudstyr. Dybt godnat for en sikkerhedsvest skal nu engang have den rette tilpasning for at have den optimale virkning, og Bilkamedarbejderen, der også lige skal vide noget om isenkram, toiletpapir, dybfrost, havemøbler og hundemad, skal også pludselig kunne hjælpe med dette. Nej, det er ikke noget, man kan forlange. Nu går det nok ikke så galt, hvis Fru Hansen kommer hjem med en liter letmælk i stedet for en liter sødmælk, men det kan gå grueligt galt, hvis rytteren ikke har den rette størrelse ridehjelm på, eller hesten bliver fodret med et forkert foder. Vi har med en sport at gøre, hvor risikoen for ulykker er stor, plus at vi dyrker vores sport sammen med et andet individ, der til og med er meget sart trods sin ellers enorme størrelse.
Jeg synes, lidt det er synd, for det kvæler de små specialbutikker, hvor man virkelig kan få ekspertviden, fordi personen bag disken selv er erfaren rytter og hestejer, der brænder for sin sport. Detter gælder for så vidt alt mulig specialsport, hvor viden og erfaring kan være med til at formindske ulykker og andre uheld.