Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Sprenger bid - turnado/ Dynamic?
Forfatter: 
Dato:  08-10-2011 15:13

Hvad har du valgt af de to (eller andre) og hvorfor? Og hvordan har hesten det med det?

Stod og mærkede de to i fht. hinanden i dag, og synes, det er svært. Hvilket et af dem er mest præcist?

Jeg har et, som jeg fik at vide var med "stangbids-effekt", hvis man tager meget fat (hvis hesten bliver bange og stikker af :) ), er der ikke nogen af dem der har det mere?

0
0
Svar på denne tråd

Har prøvet begge ....
Forfatter: 
Dato:  09-10-2011 22:55

.... på min hest, og ingen af dem fungerede for os. Så prøv evt. om ikke du kan komme til at låne et, før du smider en masse penge ud på bid!

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  13-10-2011 14:24

Mange tak. Er der flere, der har (dårlige) erfaringer med dem?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-10-2011 15:17

Jeg har Dynamic muffebid med faste bidringe til 2 af mine heste.

De fungerer super godt på det.

Biddet ligger stabilt og hestene går gerne frem til biddet.

Med de fantastiske fem heste: Buddy, Whitney, Apollon, Nolan og Succes

Samt den dejligste hundeven Buffy

0
0
Svar på denne tråd

Har også Dynamic.
Forfatter: 
Dato:  13-10-2011 15:19

Jeg købte det delt fordi det er et rimeligt tyndt bid og min hest har ikke så meget plads i munden og dels pga. D-ringene, så det giver et indirekte drej ved træk i tøjlen.

Venlig hilsen Camilla

Køn og charmerende oldenborgvallak på 7 år sælges.

162cm. i stang, kompakt "sportsmodel"

God overgangshest for den rutinerede juniorrytter!

0
0
Svar på denne tråd

hvordan...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2011 15:42

Kan du forklare det med det indirekte drej til en, der har svært ved at forstå det? Har aldrig helt forstået hvad fordelen ved muffebid egentlig er? Udover det ligger mere stille.

0
0
Svar på denne tråd

HS bid...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2011 23:26

Jeg har også et Dynamic RS muffe, og det er da fint nok, min hest går ok på det. Intet at udsætte. Men da min hest bare går endnu bedre på et Neue Schule bid, så får jeg aldrig brugt mit Dynamic, og jeg ender nok med at sætte det til salg.

Jeg har også et par todelte HS Turnado, som min tidligere hest gik bedst på, men min nuværende kan slet ikke gå på todelte.

Jeg vil råde dig til at kigge godt i din hests mund, og vælge bid ud fra, hvordan den er indrettet. Har hesten en smal tunge, er et todelt oftest bedst, mens en bred og tyk tunge måske har det bedst med tredelt. Et todelt kræver lidt mere plads opad i ganen, men det ligger mere stille. Er der meget plads i munden, kan du vælge et lidt tykkere bid, er der derimod meget lidt plads (evt. stor, tyk tunge samt lav gane - som er tilfældet på min hest) - så er der nok kun plads til et tyndt bid, gerne anatomisk formet.

Derudover - ligger din hest tungt på bidet, eller har den mere tendens til at slippe og gå bag bidet? Ligger den tungt, kan et bid med løse ringe være godt, da det skaber lidt bevægelse. Omvendt er faste ringe godt til en hest, der går uroligt med hovedet og måske går bag bidet, da de faste ringe skaber stabilitet og ro.

Inddirekte drej vil sige, at du med tøjlen kan "lede" din hest rundt i tøjlen. Dvs., hvis du fører din hånd ud til siden, vil der komme et pres fra bidringen på siden af mulen, ved mundvigen. Det er lidt samme effekt som parrerstænger. Det fungerer bedst med et bid med faste ringe, som har en "flad" side ind mod hesten, som eks. D-ringe.

...sagde Ditte, nu med Lenny - det langbenede lyn!

Lenzicco - westfaler e. Riccio mf. Laurentianer

0
0
Svar på denne tråd

tak...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 13:59

Tak for uddybning. :)

Min har tandlægen kigget på, hun siger, der ikke er meget plads ved selve laderne, så biddet skal være tyndt, men god plads i ganen. Tungen er alm., lidt til den tynde side.

Jeg ville helst undgå 2-delt, efter at have redet en, som ikke fungerede med dem, så det kan selvfølgelig sagtens være, denne kan. Så skulle det i al fald være turnado. :)

Men hvilket bid er mest "ledende" - 2-delt eller 3-delt? Hvis man kan sige det. Har set, at nogle som har epona skriver, at 2-delt i virkeligheden virker på tungen, og 3-delt på laderne, og derfor er 2-delt mest blidt - men vel også mest upræcist?

Til en unghest er 2-delt vel mest ledende? Har prøvet at bruge virkningen mod min hånd, synes 2-delt virker mest ledende, men jeg har jo heller ikke en tunge at prøve på - medmindre jeg selv skal bide over det. :)

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 14:06

Begge mine 6 års isheste går med 3 delt HS Dynamic muffe. Det er til begge det bid der har givet mest ro i munden. Det samme til en af mine andre isheste, der nu desværre er død. Alle 3 heste har små mundspalter og ikke så meget plads i munden - hvilket vist er ret almindeligt for islændere. Alle går/har gået fint og afslappet frem til biddet på den type bid.

Tag ikke alt hvad øjet ser som givet.

0
0
Svar på denne tråd

Ditte (Lenzicco)
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 15:52

Hej

Hvad str er dit muffebid?? Hvis 13,5 cm så send da gerne en pb med pris :-)

Venlig hilsen Pia

0
0
Svar på denne tråd

To- eller tredelt
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 23:41

Pia: Det er desværre 14,5.

TS: Jeg vil nok nærmere mene, at et tredelt virker på tungen, idet presset bliver fordelt mere over hele tungen, også midten af tungen pga. det midterste led, hvorimod et todelt kun virker på siderne af tungen samt på laderne. Visse tredelte bid er endda lavet så det lægger større pres midt på tungen, som eks. Neue Schule Verbindend. Det skulle skabe et større løft af holdningen.

Jeg rider selv med et NS Starter, som fordeler presset over hele tungen og på laderne, og det skulle gøre, at hesten lægger sig bedre frem og søger ud til bidet.

Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med ledende, men når alt kommer til at handler det vel blot om at finde den type bid, den enkelte hest har det bedst med. Når hesten er tilpas og uden ubehag, vil den slappe af og lægge sig blødt på bidet. Og det er jo så forskelligt om det er et to- eller tre-delt.

Min forrige hest gik bedst på todelt, og her var Turnado super. Da leddet er vinklet, behøver man ikke være bekymret for nøddeknækker-effekten. Et todelt ligger mere roligt i munden på hesten, og det er der bare nogle, der har det bedst med.

Min erfaring er, at man udover at se på den fysiske indretning af munden også simpelthen må prøve sig frem.

Jeg har set videoen på Epona, engang man kunne få et gratis prøve-abonnement, og det var et rigtig godt klip, hvor man fik mange "aha-oplevelser". Derudover har jeg været til foredrag hos tandplejer Glenn Espersen, som er super dygtig - her værte jeg virkelig en masse! Så sådan et foredrag kan varmt anbefales.

...sagde Ditte, nu med Lenny - det langbenede lyn!

Lenzicco - westfaler e. Riccio mf. Laurentianer

1
0
Svar på denne tråd

to bid.
Forfatter: 
Dato:  18-10-2011 08:06

jeg brugte før et turnado bid og var glad for det.. Intil jeg prøvede et 3-delt, kan bare ikke huske hvad det hedder, men det er ikke muffebiddet, nok nærmere et kombibid.. jeg ELSKER dette bid og kræet har et helt andet sug..

MEN min veninde prøvede først et 3 delt og der var bare ikke plads i ganen på hesten (hesten er faktisk en søn af den hest der gik bedst med det 3 delte bid) og erkendte straks den hest skulle gå med 2 delt. Dette bid hun bruger er også et sådan kombiagtigt bid, det hedder vist type 2 eller kk, men kan ses her:

tikarideudstyr.dk/ product.asp?product=3247

så jeg kan kun sige, du må IKKE bare sige hesten skal gå med to eller tre delt.. prøv dig frem.. og sprenger har jo testcentrene..

hingsteføl efter Prinz K3/BH leredo til salg.

Billig Citroen Xantia fra 2000 sælges, synet jan 2011.

0
0
Svar på denne tråd

så fandt
Forfatter: 
Dato:  18-10-2011 08:09

jeg "mit" bid:

sprenger kk-ultra bid- 2-type

hingsteføl efter Prinz K3/BH leredo til salg.

Billig Citroen Xantia fra 2000 sælges, synet jan 2011.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider