|
|
| Amigo Bravo dækken str |
|
|
Hej HN. Jeg har tænkt mig at købe et dækken af ovenstående model. Der bliver dog skrevet på siderne at dækkener fra horseware er ca 5 cm større end andre mærker. Så her kommer mit spørgsmål: Min hest kan bruge str 135-145 i dækkener fra catago og kimberly. Hvis man så måler hesten fra manke til halerod skal man så tage den størrelse den måler ved amigo alligevel, eller skal man strække 5 cm fra??? Spørgsmålet er jo om der er taget "højde for det", og om man uanset hvad skal tage den der er tættest på hvad den måler (uanset mærke) -og at det så kun betyder at man skal tage 5 cm mindre end man plejer i andre mærker... Håber det er til at forstå...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mål på dækner |
|
|
Mine heste måler 139 cm og 129 cm fra manke til halerod. De bruger henholdsvis 140 cm (6,3") og 130 cm (6,0") i dækner fra Horseware, så jeg vil skyde på, at din skal have en af de to størrelser. Den store af min bruger 145 i andre modeller, men altså 140 i Horseware. Venlig hilsen Tina
Ejer af Cisco Joy og Sofus !! En verden uden heste - føj for et mareridt !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Tina |
|
|
Hej. ja det er interessant. Min måler 130 fra manke til halerod. Men det er ikke mål hel ved start på manke, har målt ca 20 cm oppe hvor man må forvente dækkenet ligger, så det dækker skulderen. Er det også det ved din hest når du har målt? For som du siger er det helt sikkert en af de to størrelser, og hesten er en lidt bred hest (oldenborg/fjordhest).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til sammenligning |
|
|
Min araber på 150 meget smal bruger 125 i amigo dækner.
Newtan springsadel sælges Model Surpreme Close Contact Str. 17´5 fit 3 3år gammel har kvit/garantibives
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 5 cm trækkes fra |
|
|
det korrekte mål tages fra midt på bringen til midt på baglåret. på den måde får man hestens fylde med. ved horseware plejer det at du at trække 5 cm fra et dækken der er alm i størrelse og passer godt. vores lille men fyldige kat 1 pony af welsh cob afstamning bruger 130 i horseware
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| amigo dækner |
|
|
Min nuværende, samt tidligere fjordheste har brugt str. 140 i horseware dækner, hvor de normalt bruger 135 i andre dækner. hvis jeg skulle tage den i 5 cm kortere altså en 130, bliver de altså for små...
Mvh Pia, nu igen med Hannibal Skellerød
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Ja det er jo interessant. Men når jeg måler fra bringe til bagende er hesten omkring 2 meter...?? Og når jeg måler længden på dækkener på fx 135 er den over 135 cm lang uden haleklap altså. Så jeg ved faktisk ikke lige hvad der ligger i dét...?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| man skal tænke på |
|
|
at hestens fylde har rigtig meget at sige. som f.ek. vores pony som er meget kraftig af bygning og har rundede ribben - han kan nemt bruge større dækken end en lille spinkel hest eller samme str. når du oplyser at målet er knap 2 meter så svarer det til at du skal have en str 140 i dækkener fra Horseware, hvilket også lyder meget logisk hvis din hest svinger mellem str 135 og 145 hos andre producenter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lizet øster.. |
|
|
Jeg har lige været ude og måle efter... Hesten er fra bringe til balleenden 190 og fra bringe til halecentrum ca 195. har også fået et rug fitting fra horsewear, som beskriver nøjagtig det samme som du siger lizet.. Den er nu lidt krypisk, for de skriver noget (på engelsk) med at man så skal trække 4" fra dette mål, og en masse kolonner med noget jeg ikke helt kan gennemskue (især de sidste mål)... Men tror du har ret, for hvis jeg har forstået det rigtigt, tror jeg også vi er nærmere 140 end 130...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| errrrrr |
|
|
når jeg så regner om i inch og trækker de 4" fra, så lander jeg i skemaet lige imellem 72 og 75 på 72,8 (73)typisk... Så er det jo bare om man så skal bruge de 130 cm eller hvad man gør sådan midt imellem, ud fra de andre tal. Nogen der ved hvad sidste kolonne er for mål?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad for en hest har du? |
|
|
hvad for en type hest skal gå med dækkenet? hvad er den i stang og hvordan er den bygget? vil lige tilføje at frem for at købe Amigo, så burde du kigge på Rhino, meget bedre pasform over bringen og samme vidunderlige v-lukning som rambo - og helt fair i pris. Rhino ligger langt bedre end rambo på vores. dog har vi Amigo i regndækkener da de ikke er så meget på som overgang og vinter der er det kun Rhino der dur. køber altid dækkener hos AT Horsecare da de har de bedste priser + helt uovertruffen service. Du kan altid ringe til dem og forklare dit problem + du kan returnere et dækken så længe det er prøvet på hesten med f.eks. et lagen under
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er en oldenborg/fjordhest blanding. den er 150 i stg, og er ikke sådan rigtig fjordheste rund, men ja rund alligevel. Man kan vel kanlde den en elegant form for fjordhest. Allerhelst ville jeg gerne have rambo, men dels pga prisen og dels at amigo har bravo udgaven som gør at man kan lægge ekstra foer i, har gjort at det er det jeg er lun på...:-) Så jeg er helt enig i, at kvali ikke er helt så høj, men håber da stadig det er i den gode ende, det er da mit indtryk ift så meget andet... jeg vil da lige kigge på at....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uden tvivl 140 |
|
|
med de mål du har opgivet og hvordan du beskriver den, så vil jeg sige helt sikkert str. 140. Den har nok lidt samme bygning som vores ponydreng og så lige det lidt større i stangmål, så 140  Har du først prøvet er Rhino så vil du ikke have andet alle de nye Rhino modeller har liner loops til påsætning af liners (underdyner). Du kan få modellen med lille hals og så modellen med aftagelig hals, hvilket er den vi bruger. Kvalitetet og holdbarhed synes jeg er helt på linje med Rambo og langt bedre end Amigo. Her er modellen vi bruger i vinterdækken www.athorsecare.com/Dækkener/Vinter/ Rhino%20Wug%20Plus%20T...Heavy.html
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja jeg er også mere og mere overbevist! Mange tak:-) Betyder det så at man kan få rhino med liners?? så kunne det godt være den jeg ville have istedet - hvis man da kan bruge de samme liners som rambo duo og amigo bravo... Kan ses på bot-shop.dk - det er der jeg havde tænkt mig at købe hvis det bliver amigo, og de har liners til de to som er ens... Synes ikke der står meget på AT hjemmesiden omkring hvor meget fyld der er i, for hvis man kan købe rhino dækkener med det system, så skal selve dækkeneet jo ikke være tykt, højst 200 g. hvor man kan påsætte lidt hvis det er...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 370g er vinter |
|
|
Vi har Rhino Turnout lite udgaven som er overgangsdækken med 200 g og liner loops. Så er der vinterudgaven som jeg har linket til og når den hedder heavy så har den 370 g foer og liner loops. Man kan jo nøjes med overgangs udgaven og så købe 2 linere. Personligt er jeg til overgangsudgaven om lidt og så frem til vinteren uden noget ekstra end de 200 g. En liner på 100 g og 200 g i baghånden så overgangsdækkenet også kan fungere som ekstra vinterdækken. Får vi en meget kold vinter putter jeg 100 eller 200 under de 370 g på de meget kolde dage. det gode ved linersystemet er at de er med til at holde dækkenet rent mod hesten da de kan vaskes ofte og snildt gå i en alm maskine  Jeg ville ikke undvære Rhinos bringelukning med v-system for noget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hallöj |
|
|
Man skal bare huske at v-systemet IKKE duer på heste med bred bringe. Min kan fx. ikke gå med Rhino med v-systemet. Jeg har oplevet at en del Rhino med netop v-systemet ligger skävt på hestene - vel og märke forskellige däkkener og heste. Har aldrig oplevet det problem med Rambo.
Min store böf af en hest har netop fået et af de nye Amigo, hvor man kan sätte liners i. Han er så oppe i en str. 165 og må ikke blive större... Det virker forövrigt som om at Amigo er större i störrelserne end Rhino er og udformningen er noget anderledes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vores er bred |
|
|
vores ponydreng er rigtig bred over bringen og kan f.eks. ikke bruge Bucas. Rambo er elendig til ham i pasformen, men Rhino er fantastisk og har aldrig ligget eller trukket skævt på ham og han har aldrig haft slid efter vi er gået over til v-lukningen. Men heste og ponyer er jo lige så forskellige som vi mennesker er. Nu bruger vi Amigo i regndækkener og det er da også ok, men synes at den alm lukning Amigo har er mere stram over bringen og har tendens til at trække dækkenet mere til/bagud end v-systemet gør, derfor vores valg af Rhino til overgang og vinter da vores går med dækken hele døgnet der
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min pony |
|
|
på 145cm i stang bruger str. 125 (5´9") i Horseware - men hvis jeg måler fx mit Rambo Supreme dækken så er det 140cm fra manke-stykke til begyndelsen på haleklappen. Derudover så har han både Amigo, Rhino og Rambo, og jeg synes ikke personligt der er nogen forskel i pasformen..  Men er det ikke kun på Wug modellerne at der er v-lukningen?
Mvh KRASSE - endelig med sin helt egen Tarzan -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|