...min Humbaur Rapid har fået eftermonteret sparkeplader i stødabsorberende plast. Det er et relativt dyrt materiale, men beskytter både hestene og trailerens træsider (plasticen kan absorbere en del af energien fra et slag, en egenskab, som alu-plader ikke har).
Pladerne er fuget, skruet og forseglet. Skruehullerne er forsænkede. Det er min kæreste, der er uddannet lastbilmekaniker, som har sørget for monteringen (til UG
).
Min gamle trailer var en Böckmann Comfort uden sparkeplader - der var netop skrammer i glasfiberen - plus misfarvninger. Min venindes Humbaur Rapid var også uden og havde skader i plasticcoatingen, så fugten kunne trænge ind i pladerne (og så nedbrydes de over tid).
Sparkeplader er en rigtig, rigtig god investering, som forlænger trailerens levetid. Det er det forkerte sted at spare, hvis det er prisen, der afholder en fra at tilvælge det.
I øvrigt bør du overveje at købe en trailer med affjedring. Jeg har fået eftermonteret ekstra støddæmpere - det har en fantastisk effekt på kørekomforten (som dog i forvejen er god). En softdock (gummiovertræk til trækhovedet) er også genial - særligt hvis man er sart omkring bilens kofanger (eller manden er det
).