Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Sadel? Hvad tror du?
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 08:42

Hejsa.. :)

Jeg er på udkig efter en ny sadel til min lille 116 cm. pony. Da hendes sadel ikke ligger særlig godt på hende. Når jeg laver letridning svupper det bagerste op, og det er jo ikke meningen. Efter lang tids snak med forskellige heste folk har vi fundet ud af at det nok er bedst at købe en ny "brugt" sadel. Vi er ret sikker på at det skal være str. 15 tommer, eller det har vi målt os frem til. Kender du nogle billige sadler til en lille pony, hvilke mærker vil du anbefale? .. :)

og hvad tror du vil ligge godt på hende? :)

Billede

Det her er Dixie, dog er hun en lille smule tykkere nu ;)

Billede

Det her er hendes sadel :)

Håber der er nogle HN'er der kan hjælpe :)

Det er et spørgsmål om tvang eller forståelse..

Hvad vælger du?

Dejligste Dixie pony <3

0
0
Svar på denne tråd

De kære sadler
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 08:54

Jeg tror du skal få nogen til at hjælpe dig IRL, for det er meget svært for os herinde at se på billeder om din sadel passer.

Sjovt nok kan vi dog altid se om den ikke passer/ligger godt.

Jeg har tit hørt godt om Wintec sadlerne, de kan vist tilpasses de fleste heste, da de har udskifteligt kopjern og så er det heller ikke verdens dyreste sadel. Jeg har selv haft en kombi for nogle år siden, og jeg synes det var en rigtig fin sadel.

Men få din ridelærer eller en anden erfaren hestepige til at hjælpe dig med sadeljunglen. Held og lykke med det!

Mvh. Lea

Med AlleyCat og Vupti.

Ja ja, grin du bare! Så snart du sover henter jeg mine tusser.....

0
0
Svar på denne tråd

Wintec
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 09:01

Wintec har udskifteligt kopfjern, men kan IKKE ligge på alle heste.

Jeg har haft en Wintec 2000, og det er den sadel, der har ligget dårligst på min hest.

Jeg tror også, du skal få en til at hjælpe dig i den "virkelige" verden

Hilsen Mette

og tøserneTanni og Duchess

0
0
Svar på denne tråd

Mette :)
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 09:56

Jeg har også skrevet at jeg min erfaring er at Wintec ligger godt på de fleste heste.

Jeg synes også det var en fordel at sadlen ikke var så tung (det var sådan en af de vedligeholdelsesfri stofsadler), da min lillesøster på 9 også red hesten og havde nemmere ved at løfte den selv kontra en rigtig lædersadel.

Men det ER en jungle, og selv en erfaren hestetøs som mig må bede om hjælp.

Mvh. Lea

Med AlleyCat og Vupti.

Ja ja, grin du bare! Så snart du sover henter jeg mine tusser.....

0
0
Svar på denne tråd

Okay... :)
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 10:04

Jaa..det må jeg nok, og det med sadler er godt nok en jungle må man sige. Vi har søgt i en månedstid nu, og jeg har fået så mange forslag, så jeg er ret forvirret hehe.. For nogle har også foreslået en lammeskindssadel m. trykfordelene underlag under? jeg ved ikke? ;)

Hvad vælger du?

Dejligste Dixie pony <3

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 10:25

Jeg synes du skal få en uddannet sadelmager ud, som kan hjælpe dig til at finde en sadel som passer. Det koster typis 4-500 kr for et sadeltjek med rådgivning i forbindelse med sadelkøb, og så undgår du fejlkøb som meget hurtigt bliver en rigtig dyr fornøjelse og du undgår at din pony bliver trykket af en sadel som ikke ligger rigtigt. En sadelmager ville kunne hjælpe dig med at finde en sadel som både passer ponyen, dig og budgettet.

Særligt når det er så lille en pony kan det være svært - for det skal jo være en sadel som ikke bliver for lang til den, men som du også, ikke bare skal kunne være i, men også sidde korrekt i, så din vægt ikke forskubber sadlens balance og dermed alligevel giver trykninger. Kommer du eksempelvis for langt ud på bagsvidslen, vil sadlen blive trykket ned i det bagerste stykke af ryggen - også selvom sadlen egentlig passer ponyen.

Din pony har en forholdsvis buet rygsøjle, og derfor ville jeg gå uden om wintec. De har en meget lige bom, og dur derfor ofte ikke til heste og ponyer med s-formet ryg. Uanset hvilket kopfjern du kommer i dem. Selvom de er forholdsvis billige, så er der et stort tab på dem, når de skal videresælges, da de slet ikke holder værdien lige så godt som en brugt kvalitets sadel. Og dermed risikerer du også et stort tab, hvis du køber sådan en, og den alligevel ikke passer og derfor skal sælges videre.

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 11:01

Rid uden sadel indtil ponyen er slanket. Hun er pt meget for tyk og med den vom så vil alle sadler altså glide frem og ligge dårligt.

Beklager, men det er sådan det fungerer. Hvis du kan få hende godt slanket inden og så finde en sadel bagefter er det, det bedste at få en sadelmager ud som er dygtig til sadler.

Jeg ved du siger hun er på slankekur, men så må du være lidt tålmodig. Det tager tid for en hest at være på skrum, endnu mere end en hest som skal fedes op. Desværre, har nemlig selv været der med en for tyk hest.

Du kan imellem tiden evt ride i en ridegjord :) Og så gerne ride så hun får pulsen op hver dag, dette taber hun sig også af.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 11:32

Hvis hesten aldrig har været super slank og realistisk set heller ikke vil være i en træningsform, der gør at den er slank og uden antydning af en vom, det meste af tiden, så er det smartere at finde en sadel som passer hesten, sådan som den normalt ser ud.

Dvs. en sadel som passer den, når den er lidt rund og har lidt vom. Det er sådan hesten ser ud på alle de billeder, der er på trådstarters profil, så det er nok sådan hesten normalt ser ud. Der er ingen fidus i at købe en sadel, som passer hesten den ene måned om året trådstarter har tid til at sætte den i intensiv træning, så den bliver slimline at se på, men som ikke dur resten af tiden, hvor hesten har sin dagligdags figur.

Det er en lille pony (formentlig med noget shetter, eller lignende i), og de er yderst svære at holde helt slanke. Så længe ponyen ikke bliver tykkere end den er på billederne her og på profilen, ville jeg se realistisk på det, og erkende, at det nok er sådan ponyen kommer til at se ud det meste af tiden. Og derfor skal sadlen også passe når den ser sådan ud :)

Dixie er ikke den første lille og lidt runde pony som har skulle have en sadel, og mit bud er, at det sagtens kan lade sig gøre - men det vil nok være væsentligt lettere med en sadelmagers hjælp :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 11:45

Sadelmager ud og så få slanket ponyen en smule.. Det er ikke sundt for dem at være så tykke, og så er jeg ligeglad med "at de er svære at holde slanke pga racer osv".. Det er aldrig en undskyldning for at lade en pony/hest blive så tyk :)

Lammeskindssadler er også rigtig gode, har selv en western lammeskindssadel jeg elsker.. Men du må ikke springe eller stå i bøjlerne grundet trykket.. Det skal man også lige tage med, men et trykfordelende underlag vil kunne hjælpe på dette... :)

Søger læreplads som beslagsmed i Jylland, kender du en smed der mangler en lærling i 2011??

Lykkelig ejet af Bøf, Big, Peffe, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

Billeder fra sidste sommer.
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 12:19

Jeg vil lige sige at billederne her er fra sidste sommer, hvor hun lige var blevet flyttet et nyt sted hen, og med nyt foder osv. Lige nu ser hun nu meget pæn ud. Hun har fået 600 gr. på vores lille målebægre de sidste 3 uger tror jeg, og man kan da allerede godt se forskel :) Da hun var for tyk gled sadlen hele tiden frem, det er rigtigt, det gør den næsten ikke mere. Hvad ligger priserne på en lammeskindssadel på, og er de ikke meget varme om sommeren (altså for hesten?) :)

Hvad vælger du?

Dejligste Dixie pony <3

0
0
Svar på denne tråd

sadel...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 22:05

Har du overvejet en bomløs sadel?

Den burde ligge uanset om din hest er tyk eller tynd. Bare husk at ligesom med almindelige sadler, så det ikke alle bomløse, som passer til alle heste.

Der findes flere billige modeller.

Med venlig hilsen
Trine
:-)

Med Gule hesten

Equilibrium fluemaske sælges:

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=296798...ay=asc&e=0

0
0
Svar på denne tråd

Få hjælp
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 02:07

af en sadelmager. Hvor er det du bor, så kan vi måske anbefale en du kan ringe til?

Sagde Janne

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Bomløs
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 07:11
Ja den bomløse sadel ville være en super smart ide!! Men mine forældre synes det er ret dyrt, når man også skal købe trykfordelenen underlag, men hvis i kan linke til nogle sider hvor det ikke er så dyrt, så må i meget gerne det. Jeg bor på sydsjælland, men jeg ved kun at der er en sadelmager i Næstved tror jeg, og han er ret dyr:(

Hvad vælger du?

Dejligste Dixie pony <3

0
0
Svar på denne tråd

Bomløs
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 22:13

Det svært at finde en billig løsning på en ordentlig sadel.

Det kan godt være, at underlag til bomløse sadler er dyre. Men til gengæld spare du udgifter til omstopning og tjek af sadlen hos sadelmager. Det koster endnu flere penge i længden.

Held og lykke med søgningen.

Med venlig hilsen
Trine
:-)

Med Gule hesten

Equilibrium fluemaske sælges:

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=296798...ay=asc&e=0

0
0
Svar på denne tråd

Jah:;::::
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 22:19
Jaa... Jeg synes også det bedre kan betale sig St købe noget ordentligt, men mine forældre er ikke helt enige ;D

Hvad vælger du?

Dejligste Dixie pony <3

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-03-2011 13:44

Hvad er dit sadelbudget? Altså hvor meget har du at gøre med?

En god lammeskindssadel koster små 2000 kr fra ny. Men den må du så ikke ride letridning i eller stå op i bøjlerne i (fx over et spring eller når du skal op).

0
0
Svar på denne tråd

Hmm..........
Forfatter: 
Dato:  21-03-2011 14:59

Vi skal måske ud at se på en ny fejlkøbt sadel til 500 kr. Det kan være at det kunne være en løsning. Jeg tror ikke at mine forældre vil højere op end de 1800 kr. HØJST! Men altså det er altså heller ikke let at finde rigtig størrelsen, hvis den ikke må værre dyrere! ;( :(

Hvad vælger du?

Dejligste Dixie pony <3

0
0
Svar på denne tråd

Et alternativ.
Forfatter: 
Dato:  21-03-2011 15:20

www.optimalsadel.dk/ product_info.php?cPath...10d1805d39

Måske kan du finde noget i den stil brugt? Så burde du kunne holde budgettet :-)

Venlig hilsen Camilla

Kursus med Horsebackteam d. 10. april kl. 8-16:30,
(afholdes i 4000 Roskilde).

Lær mere om hestens ryg, træning, genoptræning

samt balance, træning og opstilling hos rytteren.

0
0
Svar på denne tråd

:D:D :D :D :D
Forfatter: 
Dato:  21-03-2011 18:42

Camilla: Tak for linket ;)

Hvad vælger du?

Dejligste Dixie pony <3

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-03-2011 08:16

Sadlen i linket fra optimalsadel.dk er en 17-18 tommer sadel. Den bliver med garanti for lang til den lille pony. Hvs sådan en sadel skal kunne rides letridning i og springes i, skal der vel også et ordentligt trykfordelene underlag under og den slags koster som bekendt også.

Med et budget på 1800 kr max er det ikke meget sadel du realistisk set kan få, hvis det ogsså skal passe bedre end den du allerede har. Ikke en gang brugt.

Jeg tror jeg ville kigge efter en lammeskindssadel eller en ponypude. Det sætter sine begrænsninger i forhold til letridning osv. men det ville nok være den bedste løsning i din situation.

0
0
Svar på denne tråd

Løsning ..
Forfatter: 
Dato:  22-03-2011 14:27

Jeg har tænkt meget på en lammeskindssadel, og snakket med nogle forskellige om det, og det er nok en sandsynlig løsning! :) Og jeg har snakket med en hesterådgiver noget, og hun sagde at jeg godt kunne springe og galopere i en lammeskindssadel m. trykfordelene underlag under, når jeg selv ikke er tungere ;) Vi har fundet en lammeskindssadel hos Tika Rideudstyr i str. shetland, og det er nok sådan en vi skal have fat i, hvis dette bliver vores løsning :)

Tak for alle jeres svar :)

Hvad vælger du?

Dejligste Dixie pony <3

0
0
Svar på denne tråd

Det skal
Forfatter: 
Dato:  22-03-2011 15:03

godt nok være et godt trykfordelene underlag, hvis du har planer om at bruge stigbøjlerne ved letridning, spring etc...

Hilsen en der har set hullerne i hesten efter billige bomløse sadler, lammeskindssadler etc.....

Mvh. Tine

Klipning tilbydes på midtsjælland og Køge området.

Springsadel sælges: 17", sort, bred bom: www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=332164&t=332164

Canon EOS 400D sælges med udstyr. Kontakt via pb

0
0
Svar på denne tråd

Som Tine skriver...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2011 15:32

... så vil et godt, trykfordelene underlag være en god investering til din ponys ryg. Jeg ville aldrig benytte en lammeskindssadel uden trykfordelene underlag med stigbøjler.

Jeg har selv haft en lammefætter, men den spændte jeg aldrig bøjler på. Den blev mest brugt til skridtture og hyggeridning.

Venlig hilsen Camilla

Kursus med Horsebackteam d. 10. april kl. 8-16:30,
(afholdes i 4000 Roskilde).

Lær mere om hestens ryg, træning, genoptræning

samt balance, træning og opstilling hos rytteren.

0
0
Svar på denne tråd

Meeeeeen...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2011 18:25

Jeg har snakket med forskellige folk efterhånden, og hvis vi køber et trykfordelene underlag til lammeskindssadlen, så skulle det ikke kunne skade det store med min vægt i hvert fald.

Er der nogle der har andre gode idea. Jeg tror selv at min hest ville synes bedst om en lammeskindssadel, da hun sådan mere er en uden sadel type eller hvad man skal sige, og jeg synes også at det ville være en sjov ting at prøve ;)

Men hvis der er nogle der har gode forslag til sadler som ligger omkring de 2500 kr. så skriv da endelig. Vi må jo se markedet lidt an :D

Hvad vælger du?

Dejligste Dixie pony <3

0
0
Svar på denne tråd

Hvad med ...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2011 20:30

at du købte en Barefoot Ride-on-pad ??

Den fås til ca. 700-800 kr - og fås både hos Optimalsadel.dk

og hos Naturhesten.dk.

Der er dog ikke bøjler på, men jeg har set nogle fine ridebilleder af dig på bar ryg !! - så jeg tror fint du kan sidde i sådan en !!

Jeg har selv en - og er glad for mig - man sidder faktisk ret så godt fast, da den er skridsikker på undersiden, og lavet i mikrofiber på oversiden, så hvis du rider med skind på ridebukserne, er den rigtig fin !!!

Det var et noget billigere forslag end en "rigtig" sadel, men den er altså rigtig god !!

Venlig hilsen

Tina

Ejer af Cisco Joy og Sofus !!

En verden uden heste - føj for et mareridt !!
0
0
Svar på denne tråd

Ingen stigbøjler
Forfatter: 
Dato:  23-03-2011 14:17

Hej.. Tina1972

Ellers et godt forslag. Men der står at man ikke må ride m. bøjler, så det ville detsværre ikke være optimalt :(

Jeg er temlig forvirret må jeg sige. Der er jo tusind meninger om en lammeskindssadel. Jeg har så gar fået at vide at en kombi sadel ikke engang er god for hesten. Nu er jeg sørme på herrens mark! Nu var vi ellers ret sikre på det med en lammeskindssadlen, men det lader til at det åbenbart ikke er godt. Hvis nogle af jer har links til sadler eller noget andet der kan bruges så link ENDELIG!! Det skal være 15 tommer, og ikke længere. Jeg skal finde en sadel hvor jeg kan springe, galopere osv. Men jeg vil gerne finde noget min hest vil føle er behageligt, for det synes hun bestemt ikke at hendes nuværende sadel er! :/

Nå..jeg søger videre :(

Hvad vælger du?

Dejligste Dixie pony <3

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-03-2011 14:53

Jeg tror du vil få allermest ud af at få en sadelmager ud og hjælpe dig. Ja det koster måske 4-500 kr at få vedkommende ud og hjælpe dig med at bedømme hvilken sadel, du skal bruge, men alternativet kan betyde at du enten ingen sadel har eller risikerer dyre fejlkøb eller løsninger som trykker og måske direkte skader din pony.

Jeg forstår selv

følgelig godt, at det er ´dine forældre som skal betale, men tror du ikke du kunne få dem til at give det, de har råd til, og så selv spare op til resten - evt. ved hjælp af lidt fritidsarbejde. Sadler er dyre, men til dit behov behøver du næppe en sadel til 20.000. En sadelmager kan helt sikkert hjælpe dig med at finde en sadel som ligger godt på din pony og som kan købes billigt brugt, så du har en realistisk chance for at spare pengene sammen. Og så må du jo klare dig uden sadel indtil da.

Jeg er voksen og har fuldtidsarbejde, men pengene hænger jo ikke på træerne alligevel, så da min hest voksede ud af sin sadel sidste år, måtte vi klare os uden i et stykke tid, til jeg havde penge og havde fundet den sadel han skulle have. Ligenu er jeg ved at spare sammen til en springsadel - og indtil jeg har pengene til det, må vi så klare os med at springe i dressursadlen - selvom det er enormt ubekvemt :) Men man skal jo have pengene, og så må man klare sig indtil de er sparet sammen. Og hellere ride uden sadel et stykke tid, end at ride rundt med noget som trykker hesten :)

0
0
Svar på denne tråd

Jaa... :D
Forfatter: 
Dato:  23-03-2011 19:12

Vi har været ude i den nærmeste ridebutik, og der var nogle lammeskindssadler, bomløse sadler og alm. Vi så på en bomløs sadel der så rigtig behagelig ud, for både hest og rytter, og de havde den helt ned til en 13 tommer, men også en 15 tommer. Den kostede 2200 kr + at vi selvfølgelig så skulle købe trykfordelene underlag, som vi kan få, for 650 kr. Mine forældre har fundet ud af at vi ikke kan finde en billigere løsning, og vi skal jo have en løsning snarest ;) Jeg kan muligvis prøve en bomløs sadel, inden jeg begiver mig ud i at købe den. Jeg håber at det bliver løsningen, og jeg tror også at min hest vil føle det behageligt. Her går stigbølerne ikke hen over ryggen, og vil derfor ikke kunne skade. :) Men vi sikrer os alligevel m. et trykfordelene underlag :)

Hvad vælger du?

Dejligste Dixie pony <3

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej
Forfatter: 
Dato:  24-03-2011 09:50

Hej.

Nu er du vel klar over at 15" er sædet, altså oven på sadlen. Det er breden mellem puderne, der er væsenlig for om sadlen passer ponyen.

Håber du få en hjælpende hånd og en sadel der passer både dig og ponyen.

pøj pøj med det c,")

Mette c,")

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror......
Forfatter: 
Dato:  24-03-2011 14:41

.....at vi har fundet en god løsning, og jeg håber på at kunne få lov at få sådan en. I den nærmeste ridebutik har vi set på en bomløs sadel til de godt 2200 kr. + at vi jo så skal have et trykfordelene underlag som vi kan få til 650 kr. :) jeg skal lige prøve en først, men synes det er en rigtig god ide. :D

Hvad vælger du?

Dejligste Dixie pony <3

0
0
Svar på denne tråd

Jeg må tilslutte mig koret..
Forfatter: 
Dato:  25-03-2011 12:04

...som råber " SADEL_MAGER" !!!!

Måske kan du spare noget nu og her ved at købe i den lokale rideudstyrsbutik, men de penge kan du skulle af med tusinde gange når hesten får dårligt ryg pga en forkert sadel !!!!

En dårlig sadelSÆLGER kostede mig 18.000 kr, en skadet hest og 1½ års tilbage gang i træningen forrige år

Har du hest ???? SÅ må du være rig !!!....Nej da...jeg har jo hest !!!!!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider