Jeg har for nyligt investeret i sådan et bid, bl.a. på baggrund af en tråd der var oprettet herinde.
www.macsequine.com.au/ products.php?id=2&topic=advantages
Sagen er den, at min hest har nogle "anatomiske udfordringer" i sin mund (smal gane og tunge) samt nogle meget følsomme lader. Derfor er delte bid helt udelukket.
Har i flere år redet på blank kandar, hvilket helt klart har været den bedste løsning, men ønskede et alternativ til spring og skovture, hvor jeg hidtil har brugt et Myler Comfort bid.
Problemet med Myler biddet er bare, at det ligger temmelig uroligt i munden på den pga. alle de drejelige led. Havde så håbet at netop Pee Wee biddet ville skabe lidt mere stabilitet. Ved godt at det kræver lidt tilvænning men selv efter 5-6 gange synes jeg stadig at der er for meget uro for til. Det virker som om, at han prøver at få tungen over biddet hele tiden.
Da jeg efterhånden er en ret erfaren rytter og har haft min hest i 9 år, så tror jeg ikke, at det skyldes en urolig hånd eller lign.
Jeg kan sagtens stoppe ham og styre ham rundt på en springbane med det, men jeg synes det er lidt af et problem at ride dressur med det, når der er så meget uro for til. Det skal dog siges, at uroen aftager noget mens jeg rider, men den hører aldrig helt op.
Vil derfor gerne høre, om der er andre herinde, der har erfaring med biddet til dressur ridning (og her tænker jeg ikke på konkurrencer
)?