Jeg har selv vasket dækner i 5-6 år nu - og jeg bruger Biotex out-door/til åndbart sportstøj osv., altså den hvide flaske med orange top. Det er flydende !
Det vasker mere rent end f.eks. Nikvax, Bucas og andre midler, som jeg har prøvet - og koster i hvert fald kun det halve eller mindre !!
Nye dækner behøver som regel først impregnering efter 3.-4. vask - hvis man altså bruger dette vaskemiddel til åndbare dækner !
- og impregnering skal ikke vaskes ind - dermed sidder det også på indersiden, og gør faktisk, at hesten ikke kan komme af med varmen - så kun sprayimpregnering bruges her hos mig !!!
Vasker altid på 30 grader, for ellers vil mange dækner nemlig krympe - og så skal man altså rense sine dækner for mudder og hår først !!!
Hvis de er meget beskidte vasker jeg med forvask og 3 x skyl, og ellers bare almindelig vask med 3 x skyl (altid ekstra skyl, for at være sikker på, at dæknet ikke har sæberester !!)
Jeg har nok vasket et par hunderede dækner efterhånden - og det er altså sjældent de ikke bliver rene.
Der kan være problemer med de tykkeste vinterdækner, men så får de bare en ekstra vask - og vupti, så er de faktisk pæne igen !!
Men - alfa og omega - gør dem rene først, og dermed sparer du også din maskines filter og levetid !!
Min dækkenvaskemaskine kører på 6. år - og har aldrig fejlet noget !! og den har vasket MANGE dækner efterhånden !!
Tina