Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

bom størrelser
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 07:40

Nu har jeg set rigtig mange sadler, og det der tit forvirre mig er bom størrelsen, nogle skriver str. 32 f.eks. og andre skriver bom fit 2.

Jeg er bekendt med bom fit, men de andre tal siger mig ikke så meget. Hvordan kan jeg sammenligne dem? Hvad svare f.eks. til en bom fit 3?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 09:03

Det kan du ikke sådan uden videre gøre. Det afhænger meget af de pågældende mærker du sammenligner. Dels opererer de forskellige producenter ikke helt med samme skala når de angiver størrelserne og dels er to sadler med samme angivne bomvidde ikke nødvendigvis lige brede, hvis ikke det er sadler af samme mærke.

En fit 3 er som regel en medium bomvidde, det sammer er str. 32 ofte. Men derfor kan du ikke være sikker på at blot fordi hesten passer en fit 3 i et mærke at den så også vil passe en str. 32 i et andet.

Mit bedste råd vil være at få en uddannet sadelmagers hjælp til at vælge sadel. Der er jo 1000 andre ting, der også skal passe før sadlen som helhed passer hesten.

0
0
Svar på denne tråd

Det har jeg haft
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 09:18

Havde sadelmager ude og hun målte og tegnede til dressursadel.

Nu vil jeg bare gerne købe en brugt springsadel, og er bare i tvivl om hvad der sådan cirka passer til, så jeg i det mindste får købt en sadel med rigtig bom, så den bare skal tilpasses i stopningen.

Hvis jeg skal bruge en bom der er medium/bred, svare til bom fit 3 hos KenTaur, hvilken bom str. skal jeg så have i f.eks. Stübben?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 10:20

Bare fordi bommen passer i bredden er det desværre ingen garanti for at sadlen kan tilpasse alligevel. Du skal også tage højde for at bommens facon varrierer mellem de forskellige mærker og de forskellige modeller (nogle har en lige bom, andre en bom med mere eller mindre svag), at pudernes udformning ikke er ens på alle sadler, at kammeret bredde og udformning varrierer meget, at kopfjernets udformnig (eksempelvis længden på benene) varrierer og ikke mindst at nogle sadler egner sig bedst til ryttere med en kropsbygning (fx lange ben), mens andre egner sig bedst til ryttere med en anden bygning.

Alt dette kan en ny stopning desværre ikke rette op på, hvis ikke det grundlæggende passer dig og hesten.

Jeg vil gætte på bomvidde 32 (måske 33?) svarer ca. til en fit 3 (eksempelvis i windsor sadler) men jeg ved ikke om kentauer er store eller små i størrelserne.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider