Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Tilskud eller urter til hingstet vallak?
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 09:54

Er der nogen der har erfaring med urter eller tilskud eller lignende der kan dæmpe hingsteadfærd hos vallakker?

Min 16-årige vallak blev kastreret som 4- eller 5-års (jeg købte ham som 6-års, så er ikke helt sikker) og har i perioder udvist meget hingstet adfærd, alt efter om han har udset sig en hoppe han kunne kaste al sin kærlighed på. Han er netop blevet flyttet et nyt sted hen, hvor hingsteadfærden viser sig for fuld skrue - desværre resulterede det i sidste uge i et sent og langt dyrlægebesøg, fordi han havde fået forbenet i hegnet.

Jeg snakkede med dyrlægen om mulighederne idag - hun mente ikke det kunne behandles medicinsk, som fx med hopper i brunst, men sagde at nogle havde haft succes med urter eller tilskud. Er der nogle der har erfaringer med disse? Vi forsøger selvfølgelig samtidig at omrokere på foldene, men det kunne være rart med "ekstra hjælp". Alternativt kunne man tage blodprøve og evt. operere hvis der viste sig at være "noget tilbage" fra kastrationen, men det er ikke realistisk prismæssigt når han er pensioneret på 4. år nu....

Gode råd og erfaringer modtages meget gerne, da både hest og ejer er frustrerede!

>>S<<

Z & C

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 12:57

Har du fået taget blodprøve for at tjekke om dens hormonproduktion er som den skal være? Hvis ikke ville jeg få det gjort. Hvis kastrationen ikke er gjort ordentligt i sin tid og der stadig sidder noget tilbage (ikke synligt udefra), resulterer edt i hingsteadfærd. Det samme gør sig gældene hvis hesten var klaphingst, og man bare kastrerede den almindeligt så der stadig sidder en sten tilbage i lysken.

Mig bekendt kan man godt give hormonsprøjter til vallakker, og der findes også tilskud der kan hjælpe på hormonelle problemer (fx strappy gelding - mener det er fra brogården), men de hjælper selvfølgelig ikke hvis kastrationen ikke er ordentligt udført.

Hvis hormonprodkutionen er som den skal være, så er det jo nok et adfærdsproblem, og så er der nok ikke så meget andet du kan gøre end at holde den væk fra hopperne. Dvs. på drengefold og kun med vallakker som naboer i stalden. Og så ellers træne den i at opføre sig pænt når den bliver håndteret og redet.

Men inden du køber dig fattig i tilskud osv. ville jeg få en dyrlæge ud, som kunne tage blodprøve og undersøge om der er noget fysisk/hormonelt til grund for adfærden.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider