Har du fået taget blodprøve for at tjekke om dens hormonproduktion er som den skal være? Hvis ikke ville jeg få det gjort. Hvis kastrationen ikke er gjort ordentligt i sin tid og der stadig sidder noget tilbage (ikke synligt udefra), resulterer edt i hingsteadfærd. Det samme gør sig gældene hvis hesten var klaphingst, og man bare kastrerede den almindeligt så der stadig sidder en sten tilbage i lysken.
Mig bekendt kan man godt give hormonsprøjter til vallakker, og der findes også tilskud der kan hjælpe på hormonelle problemer (fx strappy gelding - mener det er fra brogården), men de hjælper selvfølgelig ikke hvis kastrationen ikke er ordentligt udført.
Hvis hormonprodkutionen er som den skal være, så er det jo nok et adfærdsproblem, og så er der nok ikke så meget andet du kan gøre end at holde den væk fra hopperne. Dvs. på drengefold og kun med vallakker som naboer i stalden. Og så ellers træne den i at opføre sig pænt når den bliver håndteret og redet.
Men inden du køber dig fattig i tilskud osv. ville jeg få en dyrlæge ud, som kunne tage blodprøve og undersøge om der er noget fysisk/hormonelt til grund for adfærden.