|
|
| Non - 4x4 bil til hestetrailer?? a |
|
|
Så nu skal det være, nu er det simpelthen besluttet, at min gode gamle fantastiske Toyota, skal erstattes af en der kan trække hestetrailer. Jeg får simpelthen ny bil snart, skal bare lige finde den rette jeg vil ha. Det skal IKKE være en 4X4 - gerne en diesel og skal være på hvide plader. Hvad er jeres erfaringer - hvilke NON 4x4 biler kan trække hestetrailer fornuftigt? Har set en del Mercedes'er samt BMW'er der trækker - men det er ikke My kind of car. Har luret lidt på Citroen C5 1,9 diesel Audi VW Passat 1,9 diesel.. Jer der trækker hestetrailer i IKKE 4x4, men helt alm personbiler - hvad bil køre I i og hvad er jeres bedømmelse af bilens evner?
Mvh Elisabeth Med den "japanske" hest OG lånehesten Charlie Cacharel, mit hjertebarn, elsket og aldrig glemt, R.I.P
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bym bumb |
|
|
jeg kender flere der har brugt Volvo og Saab hvad model kan jeg ikke lige huske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskriften |
|
|
En volvo var nok ikke en helt dum ide. Det skulle jo også være noget holdbart kram  Saab - er jeg blevet advaret imod, ligesom Alfa Romero, synes ellers Alfa'en ser rigtig lækker ud 
Mvh Elisabeth Med den "japanske" hest OG lånehesten Charlie Cacharel, mit hjertebarn, elsket og aldrig glemt, R.I.P
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mon Deo |
|
|
Jeg havde en Ford Mondeo, 2,0l turbodiesel m 130hk da jeg boede i UK. Superbil til at trække - den må trække 1800kg og med en egenvægt på ca. 1400kg er den tung nok til at være komfortabel og sikker trækbil i det mindste hvis man kun kører med en hest - og rigtig god at køre i også.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skoda Superb |
|
|
Vi har besluttet at Skoda Superb bliver vores næste bil. Vi har en Octavia st. car nu og er mega glad for den, men den kan kun trække 1400 kg. Suberb st. car 140 HK kan trække 1800 kg. Så vi kan få "hestebil" med super comfort, feeed kørsel, god økonomi og stadig kunne trække to heste for ca. 420.000 kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| citroen c5 |
|
|
Hej Jeg har en citroen stationcar, 2.0 diesel. Den trækker fint og må trække 1900 kg. Den er faktisk lige sat til salg, da jeg har købt en 4x4. Mvh Anne kirsten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bil til at trække |
|
|
Der er også en Kia Carnival, på den vi havde måtte vi hægte 2 tons på krogen hvad der faktisk også er nødvendigt tit hvis du har en 2 hestes trailer, de nye regler er at det er trailerens totalvægt man går ud fra (også selv om den er tom) og vores nye Gaupen trailer vejer altså 1950 kg total, så vi har fravalgt mange af de almindelige personbiler da man simpelthen ikke må hægte nok på krogen, selv 1800 kg er ikke nok hvis traileren vejer 1950 og det giver efter sigende sådan nogen grimme hullet i kørekortet hvis man køre med overvægt  mvh Vipse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vipse.. |
|
|
Det lyder ikke helt korrekt. Når man har trailerkortet er det den faktiske vægt du kører efter. Så for mig er det ok med en trailer på 750 kg og to heste der hver vejer mellem 400 og 500 kg. Så vil jeg stadig være under de 1800 kg som Suberb må trække.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskriften |
|
|
Nu bliver jeg helt forvirret over det med de regler - Du skal da have trailer kort for at køre med hestetrailer ikk? Jeg havde / har også samme opfattelse som Mia? Anne-Kirsten : Godt at høre den kan trække sådan en C5 - Viste min kæreste, dem jeg havde fundet igår og han synes desværre de havde kørt for mange km Jeg må indrømme, at jeg heller ikke ved meget om Citroen - det er først med C5'eren de har lavet en bil der rent designmæssigt tiltaler mig. Er den dyr at reparere på? Ellers har jeg også kik på en Passat.. Puha der er bare så meget at vælge imellem. Bliv endelig ved med at komme med erfaringer og råd 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trailerkort |
|
|
kan ikke lige huske regler med trailerkort. Men kort fortalt, min mand (uden trailerkort) må godt hægte hestetrailer (vægt 750 kg) på hans personbil (WW Vento) men han må ikke hægte den på min 4x4 Nissan. Det har noget med totalvægten af køretøj af gøre. Total dumt da vento ikke har den mindste smule magt over trailer og kan være direkte farligt hvis trailer begynder at slingre, men det er lovligt. Derimod ulovligt hvis han køre med Nissan som har fuld kontrol over trailer. Hmmmm danske regler. heste sælges http://www.stald-lgo.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Citroen C5 1,6 Hdi Weekend |
| Forfatter:  |
Winzerin ♥Winzerin♥ |
| Dato:  |
24-08-2010 17:24 |
|
Hej Hej.. Vi har altid kørt Citroen, og har også altid trukket hestetrailer efter disse. I øjeblikket trækker vi med en 1,6 Hdi motor med 110 HK, den må tage 1400 kg på krogen. Det kommer jo selvfølgelig meget an på hvor meget du skal trække. Jeg trækker en Brenderup trailer med en totalvægt på 1500 kg, med en hest på 600kg i denne og har ingen problemer. Er det en tungere trailer skal man måske overveje at få en større motor evt. 2,0 Hdi. Under alle omstændigheder vil det være smartest at få dig en dieselbil, en dieselmotor vil alle dage trækker bedre end benzin selv med lave hestekræfter hvilket også giver en betydelig besparelse på brændstof. En citroen er ikke specielt dyr at reparere på, da indmaden i en citroen stort set er det samme som i en peugeot kan man finde et hvilken som helst værksted der kan ordne ens bil, da reservedele er nemme at få fat i, da det er to biler som er meget populære. En anden ting som jeg nødig vil undvære når jeg transportere min hest, er de hydraliske støddæmpere som citroen har, som ikke kun gør det ekstra behageligt at køre med en hestetrailer, men også giver hesten en bedre oplevelse på køreturen da huller i vejen og andre ujævnheder, humbler, småsten og andet ikke giver kraftige rystelser under køreturen. Det er selvfølgelig en smagsag, men jeg ville ikke undvære min citroen, den trækker det den skal unden problemer og uden at blive for dyr i brændstof. Håber du finder lige den bil der passer til Jeres behov og ønsker.. Mvh Charlotte Knudsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyr i rep.. |
|
|
Hej Den er ikke dyrer end en toyota (havde vi før) Vi kører til tyskland - her er penge at spare. Vores bil har kørt 300.000 og den suser stadig afsted. Den trække fint, og som Winzerin skriver så mærker du ikke traileren. For ikke så lang tid siden blev jeg stoppet i en kontrol, kørte i min citroen, jeg har trailerkort. Min trailer har en totalvægt på 2000 og bilen må trække 1900 kg (jeg troede det var 2000) I trailerne stod min pony på ca 350, trailerens egenvægt er 700 kg, så jeg var jo i sikker havn. Nej sagde politibetjenten, det var ikke hans job at vide hvad en pony vejer. Ddet han skulle ,var at se om bilen måtte trække trailerens total vægt, og det måtte den ikke. Jeg stod til en bøde, klip. Betjenten var rar, jeg fik en løftet pegefinger. Kørte hjem, købte en 4x4 som må trække 2800 kg. Pøj pøj med bil købet, en citroen er et godt køb. Anne kirsten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har en peugeot 407 og den trækker fint en tariler med to muler, jeg mener den må trække 1950kg. Bilen er økonomisk i drift og kører godt, den ruster heller ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Biler biler biler |
|
|
Huha, det er altså forvirrende - tror hellere jeg må give politiet et ring, måske de kan fortælle mig hvad der er lovligt og ikke?! Igen tak for jeres erfaringer - lad dem endelig blive ved med at komme 
Mvh Elisabeth Med den "japanske" hest OG lånehesten Charlie Cacharel, mit hjertebarn, elsket og aldrig glemt, R.I.P "Kun med hjertet kan man rigtigt se, det væsentlige er usynligt for øjet"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm, mærkeligt? |
|
|
Jeg synes det lyder underligt med den politimand, men det beviser jo bare, at selv politiet ikke kan finde ud af reglerne  Min bil, med en egenvægt på 1075 kg, totalvægt 1600, må trække en trailer med egenvægt på 675, og totalvægt 2000, hvis jeg altså højst putter 450 kg i den... Og det er vel at mærke UDEN TRAILERKORT! Prøv at se denne side: www.sikkertrafik.dk/I%20bil/ Anhaenger/anhaengerberegner
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er den |
|
|
faktiske total vægt politiet skal gå efter. det er derfor ved stævner osv, at politiet har de der vægte med som traileren kan køre ind over.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trailer |
|
|
Hvis du har trailerkort er det den faktiske vægt der tæller. Jeg har lige taget trailerkort i sommer, så teorien er stadig "frisk" i hukommelsen. Noget andet er så at politiet ikke altid selv kender reglerne!!! Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lupus.. |
|
|
Politiet kan smide dig på en vejbro for feks at se om der er overlæs i forhold til hvad traileren må laste... det behøver ikke være pga ens kørekort. Men ja de faktiske vægt er gældende hvis man har B/E kort, ellers er det totalvægte der er vejledende Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| karina |
|
|
jeg har ikke skrevet noget om kørekort. blot at politiet skal gå efter den faktiske total vægt. her med kan man jo se /måle om man har for meget i sin trailer eller ej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bil... |
|
|
jeg har investeret i en BMW 525 TDS touring. Ved godt du skriver det ikk er sådan en bil du vil have, men nøøj den kører godt. Min er en gammel svend fra 95, men den har alt i udstyr som aut gear, klima, fartpilot alt i el. Den må trække 1900 kg. Og er til at købe til fornuftig pris. Absolut fra mig. Jeg havde før en mondeo 2,5 V6 aut, men den kan slet ikk hamle op med kørekomforten i BMW´en.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kia Carnival |
|
|
Vi har vores nummer to Kia Carnival og har kørt den type i 6 år. En 2,9 turbo diesel, og man mærker ikke at man kører med to heste.. Dog er den dyr at køre i. Den går ikke langt på literen.
;-) Bianca Nu med guldmedaljehoppen Holballes Deeba 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trailerreglerne... |
|
|
Er faktisk rimelig overskuelige. UDEN B/E: Bilens registrerede totalvægt + trailers totalvægt (i papirerne) < 3500 kg OG!! Trailerens totalvægt (i papirerne) må ikke overstige bilens registrerede totalcægt med mere end 50 kg. MED B/E: Trilers faktiske vægt + bilens fatiske vægt på ikke overstige 7000 kg. Dertil må trailerens faktiske vægt ikke være større end hvad bilen må trække selvfølgelig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uden B/E |
|
|
Hmm Lene Det holder altså ikke helt. Prøv lige at tjekke mit eksempel længere oppe i tråden. Gå ind på hjemmesiden og tast tallene ind, jeg må gerne køre med en trailer med en tilladt totalvægt på 2t., bare jeg kun putter 450 kg i den. Og det er med lille kort, og efter en bil med en totalvægt på 1600 kg... Mvh. Runa
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| politiets regler mf. |
|
|
nu ved jeg ikke hvor pålidelig jeg vil mene den hjemmeside du henviser til er: Dette er et uddrag fra politiets anhængerregler som man kan finde mange steder...' Jeg ville ikke køre på oplysningerne i dit eksempel... Og PS. jeg kan godt læse den lille skriftstørrelse som du plejer at skrive med - også selv om du har en anden mening end jeg selv.  www.politi.dk/da/borgerservice/ fardsel/paahaengskoeretøj Påhængskøretøj
Der findes specifikke regler for kørekort til personbil med påhængskøretøj. Bemærk, at denne side kun gør rede for, om et kørekort til almindelig personbil (kategori B kørekort) er tilstrækkeligt, hvis du vil køre med påhængskøretøj. For indehavere af et kørekort der er udstedt inden den 1. maj 2009 og fornyelser heraf gælder følgende: Reglerne for at køre med et påhængskøretøj efter en almindelig personbil på grundlag af et kørekort til kategori B er følgende: - Du må altid køre med et påhængskøretøj, når den tilladte totalvægt for påhængskøretøjet ikke overstiger 750 kg
- Overstiger påhængskøretøjets tilladte totalvægt 750 kg, er kørekort til kategori B stadig nok, hvis begge nedenstående betingelser er opfyldt:
1) Bilen og påhængskøretøjets samlede tilladte totalvægt overstiger ikke 3.500 kg. 2) Påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger ikke bilens egenvægt med mere end 50 kg. Bilens egenvægt med tillæg af 50 kg svarer til bilens køreklare vægt med fradrag af 75 kg.Beregning Når du beregner punkt 1) og 2), kan du anvende en af følgende vægtangivelser: - Påhængskøretøjets registrerede totalvægt, som fremgår af påhængskøretøjets registreringsattest.
- Den eventuelt lavere fastsatte totalvægt for påhængskøretøjet (koblingsvægten), der fremgår af bilens registreringsattest.
For indehavere af et kørekort der er udstedt efter den 1. maj 2009: Reglerne for at køre med et påhængskøretøj efter en almindelig personbil på grundlag af et kørekort til kategori B er følgende: - Du må altid køre med et påhængskøretøj, når den tilladte totalvægt for påhængskøretøjet ikke overstiger 750 kg
- Overstiger påhængskøretøjets tilladte totalvægt 750 kg, er kørekort til kategori B stadig nok, hvis begge nedenstående betingelser er opfyldt:
1) Bilen og påhængskøretøjets samlede tilladte totalvægt overstiger ikke 3.500 kg. 2) Påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger ikke bilens egenvægt med mere end 50 kg. Mere information
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| passat |
|
|
Hejsa! Jeg har en folkevogn Passat 1,9 TDI of´g den trækker upåklageligt og kører stadigt langt på literen. Jeg kører stadig over 15 km/l selvom jeg har trailer med. Den kan anbefales.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen Lene |
|
|
Hej igen  Ih altså! Ikke så sært, at det er så svært at finde ud af det, med alle de modstridende oplysninger man får rundt omkring  Beklager det med skriften, det var absolut ikke for at "råbe højt," men fordi jeg pludseligt synes bogstaverne så så små ud (måske havde jeg ikke fået brillerne på ) Hmm, måske skulle jeg bare se at få taget det trailerkort! Har netop idag købt omtalte trailer nemlig... Mvh. Runa
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Valget |
|
|
Valget endte med en Skoda Octavia 1,9 TDI - OG jeg ønsker mig et trailerkort i julegave, tror ikke jeg må køre uden med trailer og hest, better safe than sorry anyway, og det er jo ikke SÅE dyrt at tage. 
Mvh Elisabeth Med den "japanske" hest OG "Lille" Mand Cacharel, mit hjertebarn, elsket og aldrig glemt, R.I.P "Kun med hjertet kan man rigtigt se, det væsentlige er usynligt for øjet"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| B/E eller ej |
|
|
Ellers skal I bare veje bilen ned så det ikke kommer til at overstige de 3500..  Men ja det er helt klart nemmere at tage kortet end at finde rundt i de dumme trailerregler som er helt hen i vejret...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|