træpilleovn, der opvarmer 120m2 i 2 etager UDEN problemer.
Det er en Ecoteck Kristina, vi betalte ialt kr. 35.000.-. inkl. stålskorsten og montering.
Vi havde før oliefyr der også gav varmt vand, efter vi har fået pilleovn har vi fået el-vandvarmer. Vi er sluppet af med alle rør og radiatorer.
Vi brugte før kr. 22-24.000.-. om året på olie, nu bruger vi 7-8.000.-. om året på piller, samt ca. 2.500.-. ekstra i strøm til vandvarmer.
Det vil sige vi sparer ca. 12-14.000.-. om året. Det er nemt at køre med, og pillerne leveres til døren.
Man kan selvfølgelig høre ovnen kører, men det er altså ikke noget problem, vi har ovnen i spisestuen hvor vi jo ikke opholder os konstant. Den skal placeres så centralt i huset som muligt.
Jeg har købt en billig Harald Nyborg-støvsuger til kr. 250.-. som jeg bruger til at rense ovnen med, det gøres ca. hver 2-3-4 dag, alt efter hvor meget den kører. Selv i vinter har den ikke kørt på fuld knald trods -17 grader flere dage i træk.
Jeg kan KUN anbefale det. Det er simpelthen en besparelse der vil noget, den giver faktisk også en "bedre" varme end centralvarmen gjorde.
.