Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Varmekilde, brændeovn eller træpilleovn?
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 22:50

Hej

Jeg søger nogen som har erfaringer med enten brændeovn eller en træpilleovn.

Vi bor i et et-planshus på 140 m2 og vi har brug for en primær varmekilde. Ovnen skal altså helst kunne varme hele huset, evt. må vi monterer varmeflytning i rør over loftet, hvis det er nødvendigt.

Har du erfaringer?

Hvad kan du anbefale eller fraråde??

Hvor stor en ovn har du kontra m2?

Smid gerne lidt info om priser, mærke, forbrug på piller/brænde hvis du har.

På forhånd tusind tak for hjælpen. Det ville være kanont at få lidt info fra nogle som selv har haft "hænderne" i det.

Med venlig hilsen
Bettina

mor til Emma og venter en baby igen til januar :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg overvejede
Forfatter: 
Dato:  12-08-2010 10:04

Jeg overvejede i sin tid det samme. Jeg har stoker-fyr, så det var oplagt at vælge en træpilleovn. Men især det at priserne på ovnene var høje, hvis man skulle have kvalitet, gjorde at jeg valgte en brændeovn.

Vær opmærksom på især støjniveauet på sådan en træpilleovn. I mit stokerfyr sidder jo en blæser som fører ilt til pillerne, og den ville jeg være ked af at skulle høre på i stuen. Husk at der er forskel på at høre ovnen i en forretning med baggrundsstøj, og så høre på den hjemme i stuen.

0
0
Svar på denne tråd

Vi har en
Forfatter: 
Dato:  12-08-2010 11:12

træpilleovn, der opvarmer 120m2 i 2 etager UDEN problemer.

Det er en Ecoteck Kristina, vi betalte ialt kr. 35.000.-. inkl. stålskorsten og montering.

Vi havde før oliefyr der også gav varmt vand, efter vi har fået pilleovn har vi fået el-vandvarmer. Vi er sluppet af med alle rør og radiatorer.

Vi brugte før kr. 22-24.000.-. om året på olie, nu bruger vi 7-8.000.-. om året på piller, samt ca. 2.500.-. ekstra i strøm til vandvarmer.

Det vil sige vi sparer ca. 12-14.000.-. om året. Det er nemt at køre med, og pillerne leveres til døren.

Man kan selvfølgelig høre ovnen kører, men det er altså ikke noget problem, vi har ovnen i spisestuen hvor vi jo ikke opholder os konstant. Den skal placeres så centralt i huset som muligt.

Jeg har købt en billig Harald Nyborg-støvsuger til kr. 250.-. som jeg bruger til at rense ovnen med, det gøres ca. hver 2-3-4 dag, alt efter hvor meget den kører. Selv i vinter har den ikke kørt på fuld knald trods -17 grader flere dage i træk.

Jeg kan KUN anbefale det. Det er simpelthen en besparelse der vil noget, den giver faktisk også en "bedre" varme end centralvarmen gjorde.

.

0
0
Svar på denne tråd

Jordvarme Super
Forfatter: 
Dato:  13-08-2010 12:22

Hvis I har jord nok, så få jordvarme. Det kører fanstatisk godt og der er ingen vedligehold overhoved. Vi varmer 150 m2 for IALT 7-8000 kr om året. Det er for strømmen. Varmen fra jorden er jo gratis.

Hvis I selv kan grave slangerne ned (f.eks med en kædegraver) og I selv køber anlægget hjem (evt. i Sverige) kan I får sådan et komplet anlæg til 50.000-60.000 kr.

Firmaer skal have ca 100.000 - 120.000 kr. så der er stor besparelse i at lave det selv.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres erfaringer
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 10:41

Hvor meget jord skal man have til et jordvarmeanlæg?

Umiddelbart har vi dog ikke mod på at lave det selv og så synes jeg invisteringen er for dyr i forhold til andre løsninger.

Med venlig hilsen
Bettina

mor til Emma og venter en baby igen til januar :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider