|
|
| Herman sprenger bid |
|
|
Jeg har fået lidt kig på det nue herman springer wh ultra bid med sådan en bevægelig dims på midter stykket, som skulle stimulere tungen under ridning.
Er der nogen der kender dette bid ?
Det er jo ret dyrt, så det ville være kedeligt at købe det hvis et bid til 100 kr kan gøre det samme 
Er der nogen der har erfaring med herman sprengers bid generalt ? er de så meget bedre som reklamer og priser lover.
Håber at nogle vil dele ud af deres erfaringer 
Hilsen Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad koster det |
| Forfatter:  |
Nanna (Klaus) |
| Dato:  |
08-03-2005 21:01 |
|
overskrift
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmmm...fup! |
|
|
Jeg har set det omtalte bid. Personligt tror jeg ikke på der er nogen som helst forskel på om du køber et bid i rustfrit stål, kobber, aurigan eller argentan. Herman Sprenger og KK Ultra og hvad de ellers hedder vil vist gerne tjene lidt ekstra penge på deres navn...? For at betale 500 kr for et bid der fuldstændigt ligner et alm. bid til fx 100 kr, det er efter min mening penge ud af vinduet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nanna og DJ |
|
|
Nanna: Det nye koster vist 600-700 kr, så det er jo ret dyrt
DJ: Har du selv nogen erfaring med bidet ? Noget grundlag for din påstand om at det er det samme ? Nu ligner de jo tilfældigvis ikke et alm bid til 100 kr  jeg tror nu der er forskel på hvad metal forskellige heste foretrækker
Håber at nogle der har prøvet bidet (eller et andet Herman sprenger) har lyst til at fortælle hvordan det virker på deres hest 
Hilsen Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Med henvisning til den elementære... |
|
|
fysikundervisning i folkeskolen, vil jeg gerne henlede opmærksomheden på : Spændingsrækken.
De af Jer der husker den, ved også at metaller i kontakt med hinanden kan overføre elektroner til hinanden. Denne overførsel giver en spænding/udladning der i spyt/vand virker som en svag elektricitet. Dette gør biddet "levende" i hestens mund, og hjælpe de rytter der ikke kan ride deres heste til biddet ved normale bid.
Mit bedste bid var et Jernmalm/kobberbid, som jeg red hesten til på. Han går nu med et alm. i stål.
Det er IKKE fup med deres bid, men mener stadig at prisen er for dyr. Ved godt der ligger meget forskning bag prisen, meeeeeeen
Fredriksborger - hva ellers?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DJ.... |
|
|
Nu er det jo sådan at aurigan netop ikke indeholder nikkel, hvilket andre metaller gør, derfor synes jeg bl.a. at aurigan klart er til at foretrække!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan kun anbefales |
|
|
Jeg forstår ikke, hvis folk udtaler sig om noget de ikke har prøvet
Men videre til det der blev spurgt om, erfaringer med HS. Jeg bruger praktisk taget aldrig andet end HS bid. Har både redet med de 2- delte, og pt bruger jeg de helt alm 3-delte KK. Og det er virkelig kvalitets bid. Jeg mener absolut ikke, at man bare skal købe et bid fordi det er "smart", men netop så vigtig en del af hestens udstyr, mener jeg ikke, man bør spare på.
Der er ikke andet at gøre end at prøve sig frem, men HS er altid en god start - man går aldrig helt galt i byen med de bid. Desuden er de jo massive i modsætning til mange stålbid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke bedre her... |
|
|
Jeg har prøvet flere forskellige slags HS bid, og jeg kan bestemt ikke mærke forskel i min ridning, og mine heste virker ikke til at foretrække HS-bid fremfor andre.
Så jeg kunne ikke drømme om at ofre så mange penge på et bid bare fordi, det har et fint navn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Herman Sprenger |
|
|
Er jo egentlig bare en producent af rustfrit stål. Altså en stålkvalitet i Tyskland.
"hans" navn har i mange år været at finde på kvælerkæder til hunde, pighalsbånd, dressurhalsbånd osv.
De har så kastet sig over rideudstyr, sporer, bøjler, bid og andre stål-ting og produceret dem i deres udemærkede stål kvalitet. Meeeeeen jeg forstår nu heller ikke hvorfor det er SÅ meget dyrere, da der jo ikke er mere stål i en tyk hundelænke end i et bid, og prisen ofte er 5-6 gange så meget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stål???? |
|
|
Tja, der kan man bare se... Personligt var jeg af den overbevisning, at det var aurigan el argentan biddene der blev spurgt til, men det er måske bare det samme som alm. stålbid i virkeligheden  eller hvad? men herera humanum est, ikke sandt?
Nå ja, jeg holder mig nu til Hs aurigan bid, fungerer super for mig... og hestene- tror ikke de ved hvilket mærke det er  så de foretrækker det i hvert fald ikke fordi det er HS der står der på...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Herman Sprenger |
|
|
Herman Sprenger "folkene" forsker meget i at få biddet til at ligge så anatomisk korrekt at det bliver mere behageligt for hesten at have det på. Derfor har de udviklet de nye bid som kan drejes 45 grader og derfor mindsker tryk i hestens gane og på tungen.
Rodrigo Pessoa har også udviklet en ny bidserie med samme formål.
Hilsen Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ngndfljgndfjg |
|
|
Jeg er helt med på at selve formen på et bid kan gøre en forskel i ridningen, alt efter hvad hesten foretrækker, men at HS bid til 500 kr i aurigan eller sådan noget skulle gøre den store forskel tvivler jeg på. Jeg har selv prøvet et bid med højt kobberindhold på min hest, men den lod ikke til at synes bedre om det end stålbid. Der kommer jo hele tiden nye mode-diller, og kendte ryttere lægger navn til udstyr, som efter min mening, ikke bliver bedre af den grund.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen... |
|
|
Jeg ved faktisk ikke om det er pga auriganet at biddet er dyrt! Jeg troede at det var udformningen der gjorde at man skal betale så meget ekstra. Er aurigan kobber eller messing? Det kan jeg aldrig huske!
Hilsen Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overvejer stadig :-) |
|
|
uha kan ikke helt bestemme mig  det lyder jo fristende, men samtidig er det mange penge 
Bare kom med flere erfaringer 
Hilsen Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Christina & Signe |
Sara (Pachino) |
10-03-2005 07:48 |
|
Christina; Aurigan er en blanding af noget kobber, stål og nogle andre metaller (har kunnet huske indholdet, men det er selvfølgelig væk nu), fordelen ved Aurigan samt Argentan er at det ikke indeholder nikkel, og som der var en anden der nævnte tidligere, så er biddet mere levende i hestens mund.
Derudover er udformningen lidt anderledes i forhold til de bid til halvanden hundrede kroner - nemlig det patenterede link, der er drejet 45°.
Jeg kunne godt mærke forskellen, da jeg skiftede fra den gamle model af Sprengers Aurigan til den nye KK Ultra, på min daværende hest.
Pachino har jeg derimod næsten kun anvendt Ultra'en til.
Signe; Jeg havde lånt mig til et af de nye WH Ultra bid af en bekendt, som ikke syntes at der var den store forskel på det almindelige KK Ultra bid og det nye WH Ultra.
Så jeg prøvede at ride med det i 3 uger, og kunne heller ikke fornemme en forskel, så det røg retur igen.
Men bare fordi at det ikke syntes at virke for os, er det ikke ensbetydende med at andre ikke kan få det til at fungere med deres heste.
Dog slog det mig, da jeg havde sendt det retur, at det på den anden side, at det var dumt at vænne min dressurhest til at gå med et bid, der ikke er godkendt jflg. dressur reglementet.
Bare lige min mening 
Mvh.Sara P* Du skal ikke kaste med pindsvin, hvis du selv sidder i en gummibåd!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Signe... |
Sara (Pachino) |
10-03-2005 23:33 |
|
Det tror jeg ikke at man må ride med - her mener jeg altså det nye WH ultra, hvorpå at der sidder den der roller i midten - men skal da ikke vide mig 100% sikker.
Men nu bliver jeg helt i tvivl, fik det nemlig overbevisende fortalt efter at have kigget i dressur reglementet.
Mvh.Sara P* Du skal ikke kaste med pindsvin, hvis du selv sidder i en gummibåd!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Sara |
|
|
Så vidt jeg kan læse ud fra relementet så må man bruge 3 delte og delvariationer der af og da det jo ikke er et tungerækker bid eller andet i den retning, så er det vel bare en delvariation af et 3 delt.
Det ville vel også være mærkeligt hvis en dressur rytter var med til at udvikle et bid man ikke må ride dressur på 
Hilsen Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har fået det |
|
|
mit nye bid er lige kommet ind af døren idag, så nu håber jeg det passer hypsen, det ser rimeligt smalt ud  men glæder mig til at ride med det i morgen og se om det virker.
Hilsen Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Iflg. reglementet.... |
|
|
...mener jeg at der står skrevet, at den del som hesten har i munden skal være af det samme metal. Dvs. at den ting i midten skal være af samme metal som resten af bidet. Kun bid-ringene må være at et andet metal, og det er faktisk ikke så længe siden det blev lavet om. Før i tiden skulle hele biddet være af samme metal!
Mener bestemt det er sådan det er!
Mange hilsner Linda R
\!/ (@ @) -----oOO-(_)-OOo------
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Herman. |
Sleipnir2 |
18-03-2005 17:33 |
|
Jeg rider kun med KK-Ultra. Syntes de er rigtig gode. Jeg kunne aldrig finde på at ride de billige tre-delte bid. Det føltes som om de ligger forfærdeligt i hestens mund. Men hest bliver dum at ride, hvis det ikke er et ordentlig tre-delt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| herman springer |
chasmine |
22-03-2005 23:35 |
|
hej signe..
jeg ville bare lige dele min erfaring med dig.
jeg har en hest, som blev ved med at tage biddet og løbe fra mig, jeg red på det tidspunkt med et almindeligt to-delt bid. Jeg prøvede derfor at købe et tre-delt herman springer aurigan bid, og det må jeg sige har hjulpet meget...nu aacceptere han biddet 100 %, så min erfaring er at det er af bedre kvalitet end de almindelige.. håber jeg kunne hjælpe
hilsen kristina 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har prøvet... |
|
|
På min unghest har vi kun redet med to-delt HS aurigan.
Vi prøvede for sjov det tredelte fra Sprenger, og nej hvor det bare ikke gik godt! Det kunne han bestemt ikke lide - han smed rundt med hovedet, så det fik vi hurtigt pillet af igen....
/Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har... |
Idenion |
26-03-2005 01:12 |
|
erfaring med et HS bid men ikke det du omtaler.
Det var "alm" to delt middeltykt HS bid som jeg dengang gav omkring 400 kr for.
Jeg synes faktisk at Tornado gik bedre på det end det almindelige to delte.
Jeg kunne sagtens finde på at forsøge mig med et HS igen for at se om der også er forskel med smølfen*S*
Men ja mange penge det er det.
Monica"Lykken er at have en hest som mig" citat: Moonlight 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kk ultra |
Brandhøj »Bralla fra Østervang |
07-11-2010 20:15 |
|
Har det sådan, at pris og kvalitet hører altså sammen .. Der er jo altså også kæmpe forskel på om du køber en ford eller en Audi .. Jeg lånte et 3 delt messing kk ultra bid på et tidspunkt af en veninde .. Da det virkede kanon godt på min islænder ville jeg selv købe et .. Jeg er bare meget nærig, så jeg købte et brugt et, som var fuldstændig ens til det hun havde .. Navnet var på ukendt på det bid jeg købte og der var STOR forskel .. Synes jeg .. Det andet kunne jeg virkelig styre hesten, det kan jeg ikke med det at jeg købte .. Så mine erfaringer er, at det kan betale sig, at gå efter mærkevarerne .. Jeg kunne rigtig godt tænke mig og se billede af det bid, som du omtaler ..  Carina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HS bid........... |
|
|
 Er det dette dette bid, som trådstarter spørger om? Min hest blev en fuldstændigt anden hest at ride på (i positiv retning), da han blev udstyret med dette bid. Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kk ultra |
Brandhøj »Bralla fra Østervang |
08-11-2010 09:37 |
|
Jeg har faktisk tænkt på længe og ville prøve det bid - bare den med gummi rundt om den i midten .. det kunne godt være at man skulle spare op 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der ER forskel |
|
|
jeg har prøvet flere bid på mine heste og i det øjeblik jeg prøvede Turnadoen kunne jeg straks mærke forskel.. jeg har brugt det i flere år.. og ved et tilfælde skulle jeg da liiiige prøve det 3 delte, som ligner en kombination mellem trense og muffebid (kan slet ikke huske navnet).. og her fik jeg pludselig endnu bedre sug.. og ja begge bid er i aurigan.. når der er sådan en mærkbar forskel og du får et bid der er anatomisk formet.. så vil jeg mene at det er dumt at spare der.. jeg vil ihvertilfald ikke af med mine sprenger bid.. (medmindre der dukker noget endnu bedre op)...
Super ridelig og ukompliceret 9 års RDS dressurhoppe sælges Super enghø i minibig sælges pris 300kr pr. stk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gammel tråd... |
|
|
Tråden er 5 år gammel - jeg tror der er kommet nye modeller siden TS spurgte 
Mvh Katharina Si vis pacem, para bellum
|
| Svar på denne tråd |