Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

18,5 tommer ?
Forfatter: 
Dato:  07-07-2010 21:57

Hej HN :).

Jeg har fundet en kanon god HDR sadel, som jeg overvejer at købe.
Men sadlen er en 18,5 tommer.
Har aldrig set en sadel i 18,5 tommer, så ved ikke hvor stort det er, og om det så bliver for stort.

Er der nogle her inde som ved om en 18,5 tommer er meget stort og for stort til mig, som normalt bruger 17 tommer ? :).

0
0
Svar på denne tråd

Sadel.....
Forfatter: 
Dato:  07-07-2010 23:01

18,5 tommer lyder umiddelbart stort. Hvis du passer i en 17", vil du sandsynligvis skøjte rundt i 18,5". Desuden er det jo nok så vigtigt om din hest kan passe så stor en sadel. Det er meget individuelt, og du er naturligvis nødt til at have en sadelmager til hjælp, men som hovedregel, må det bagerste af sadlens puder ikke ligge længere tilbage end hestens bagerste ribben.

Det har sjældent noget at gøre med hvor stor hesten er. Min hest er 162, og han kan lige bruge 16,5", hvor min venindes skrummel på 176 kun lige kan bruge 17". Du kan jo være heldig at sadlen kan tilpasses din hest, men med mindre den er meget lang, tror jeg desværre ikke du skal regne for meget med det.

Mange sadelmagere har mulighed for at tage sadler med ud som både du og hest kan prøve. Oven i det kan du jo selv låne et par sadler du godt kunne tænke dig at få hjælp til at se hvordan virker

Håber du finder en god løsning for jer begge!

Tina
- Nu med 2 skønne "muskelhunde"

0
0
Svar på denne tråd

Forresten....
Forfatter: 
Dato:  07-07-2010 23:04

Det skal selvfølgelig lige nævnes, at når sadlen ligger så den ikke rækker ud iver hestens bagerste ribben, skal der stadig være god plads til skulderen. Min sadelmager gav min den tommelfingerregel, at kopjernet skal ligge 3 fingres bredde bag stedet hvor skulderen slutter når hesten står. Håber det var til at forstå!

Tina
- Nu med 2 skønne "muskelhunde"

0
0
Svar på denne tråd

Ribben...
Forfatter: 
Dato:  08-07-2010 11:51

Ja sadlen skal ikke være længere end til hestens bagerste ribben...

Hvis du passer i en 17 er 18,5 stor. Men mange TROR de passer i en 17 men kan i virkeligheden godt klare en større sadel. Min ultra tyndre veninde med lange stænger skal have en 17,5 iflg sadelmageren netop pga længden på hendes ben og ikke størrelsen på hendes mås.

Men hvad med bare at prøve den?? Hvis den er med dybt sæde kan den jo godt føles mindre.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-07-2010 16:03

Jeg ved godt det der med ribbene, og sadelmageren vil også komme ud og tilpasse sadlen. Men vil bare ikke købe en sadel hjem i 18,5 og så ricikere at den er alt for stort - det er lidt træls :).
Men jeg vælger ikke at købe sadlen, vil heller købe en 17 tommer og så være helt sikker på at den ikke er for stor til hverken hesten eller mig :).

Tak for jeres svar :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-07-2010 19:03

Jeg tror der er usædvanlig få heste, der har så lang en ryg, at den kan passe så lang/stor sadel.

De bedste hilsner

Pony-mor

Gode veninder er dem der forstår,

både når man tier og når man vrøvler.

Læs her før du handler Henra trailer

http://www.henra-trailers.dk

0
0
Svar på denne tråd

kommer an på hest og rytter
Forfatter: 
Dato:  08-07-2010 20:28

det kommer meget an på hestens bygning og din numses størrelse. Sidder man fx. oppe på bagsvidslen, så er sadlen for lille. Kan man ligge 3 fingre mellem bagsvidslen og din bagdel, er sadlen for stor.

Køber man en sadel med et dybt sæde, skal sadlen gerne være 0,5 til 1 tomme større. Altså, hvis du bruger 17'' i en sadel uden dybt sæde, skal du sandsynligt bruge 17,5'' i en sadel med dybt sæde.

Men få din sadelmager ud og se på det.

Lækker Dressursadel SÆLGES NU - Lemtex Cresta: YDERST VELHOLDT!!

- Se også mine andre annoncer. Bla. Cavallo Weltmeister- SOM NYE!! Send en PB ved interesse :o)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider