Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Bil m træk - hvilken?
Forfatter: 
Dato:  29-05-2010 14:43

Hej,

Er der nogle der har et godt forslag til hvilken bil jeg skal vælge - kriterierne er at den skal kunne trække en standard hestetrailer (af den slags man lejer på tankstationer) og være i den billige ende af skalaen.

Jeg har boet 4 år i udlandet og har lykkeligt glemt hvor mange kg en bil skal kunne trække for at kunne køre med standard hestetrailer og er heller ikke helt på omgangshøjde med hvad der er sket på bilmarkedet.

Mvh.

Susanne

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-05-2010 21:06

Det kommer jo an på hvor meget du vil kunne trække.

Jeg købte en Toyota Carina 1,6 og 5 dørs, årgang 95. Havde kun haft 1 ejer og var passet godt på, så er i super god stand.

Må trække 1300, dvs jeg kan køre med trailer og 1 stor hest, men ikke med 2 heste.

Den trækker imponerende godt og er nok noget af det billigste hvis man regner evt reperationer m.m. med. Har haft den i et år nu og har ikke haft nogen reperationer eller andet bøvl med den.

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2010 21:23

Jeg har en Ford Mondeo st car 1.8 fra '97, gammel slidt sag, men trækker ganske glimrende trailer med en hest. Må trække 1500 kg.

/Line

Fuldblod, hesten med xx faktor!
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-05-2010 22:31

Ford Mondeo 1998, 2,0 må trække 1800 på krogen.

Team Starlight´s

Starlight´s Sidney & Kristina

Hvil i fred

Zar 16/5-87-25/10-02

Chiquita 29/5-91-2/8-06

Maddie 3/6-01-17/3-09

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 21:25

Det kommer jo lidt an på, hvad traileren vejer, men mon ikke de fleste man kan leje vejer ca 750 kg. Så skal der jo en hest i, som nok vejer 550 kg - det giver 1300 kg, så det skal du finde en bil der som minimum må trække.

Hvis du ikke skal køre med trailer så ofte vil jeg anbefale dig at købe en personbil fremfor en bil på gule plader, da personbilerne er noget billigere i vægtafgift end de andre.

Derudover vil jeg anbefale dig, at sætte dig godt ind i reglerne for kørsel med trailer, hvis du ikke har trailerkort. Det er nemlig lidt indviklet... :-)

Min kæreste og jeg har netop købt en Passat fra 1997 - den må trække 1300 kg, hvilket er helt perfekt til min lille hest og jeg :-)

Nu uden signatur!!

0
0
Svar på denne tråd

Tak for gode råd
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 14:01

Ok, det med de 1300kg er da til at huske. Og ja, der er nok ingen vej udenom et trailerkort. Pengene skal nok få ben at gå på når man har med heste at gøre...

Tak for rådene:):)

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 14:31

Det var så lidt :-)

Altså, mht trailerkort, så har jeg det ikke. Jeg må lovligt trække 1300 på krogen, fordi bilens egenvægt er 1275. Man må max trække bilens egenvægt + 50 kg, så det skal man også være opmærksom på når man handler.

Hvis du feks har kig på en bil med en egenvægt på 1100 kg som må trække 1300 kg, så skal du have trailerkort for lovligt at trække de 1300 kg, da bilens egenvægt + 50 kg er 1150... Indviklet? JA!

Nu uden signatur!!

0
0
Svar på denne tråd

sdgdsrdgr
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 14:46

Puh, ja, nu ved jeg hvorfor jeg ikke kan huske reglerne - hold fast det er indviklet. Så nu vil jeg forsøge at huske 1275!!

;)

Nu på udkig efter dressur/skovturspart i Nordsjælland

0
0
Svar på denne tråd

Totalvægt
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 21:37

Du skal så også bare lige være opmærksom på, at kører du uden trailerkort, så er det trailerens max tilladte totalvægt, der gælder, og ikke den faktiske vægt. Dvs i det eksempel, der gives ovenfor, må man kun trække en trailer med en max totalvægt på 1300.

De fleste dobbelttrailere er på 2000kg. Selv min 1-1/2hestes er på 1400, så du får nok svært ved at finde en på 1300 til leje...

0
0
Svar på denne tråd

The plot thickens...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 23:25

Ok, jeg har tjekket et par tankstationers hjemmesider og, ganske rigtigt, de udlejer trailere med en egenvægt på 2000kg.

Ifølge ovenstående skal jeg dermed have en bil på 1950kg hvis jeg ikke har trailer kort. Det lyder af ret meget!

Hvis vi antager at jeg har trailerkort (jeg kan vel ligeså godt komme igang...), hvor tung skal bilen så være?

0
0
Svar på denne tråd

Trailer
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 12:10
Og så kommer det næste problem, at vogntoget tilsammen ikke må veje over 3500 kg, så du kommer næppe uden om et trailerkort :-)

/Line

Fuldblod, hesten med xx faktor!
0
0
Svar på denne tråd

tag det kort
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 22:45

Tag et trailerkort!

Det kan erhverves for 3500.

Bliver du stoppet koster det 1. gang 5000, 2. gang 6000

PLUS man får altså ikke lov at køre videre, for man har jo ikke kørekort til det vogntog man kører med!

OGOGOG det allervigtigste!!! Ingen forsikring dækker hvis noget går galt når man ikke hat kørekort til det vogntog man sidder i!!!

Og det er ikke "kun" ens egen bil/trailer/hest jeg her tænker på, nej tænk hvis man skulle komme til at nedkøre/dræbe/invalidere et andet menneske så kan sådan en million-erstatning være temmelig svær at betale af!!

Hilsen fra

Strit 77

Ledelse er; at fortælle sine medarbejdere præcis hvor skabet skal stå -og derefter motivere dem til, at de selv flytter det derhen! ;-)

speditør/kontor-elevplads søges!

til sommer 2010

0
0
Svar på denne tråd

Ikke ulovligt
Forfatter: 
Dato:  05-06-2010 08:20

Jamen, jeg har selvfølgelig ikke i sinde at køre ulovligt, og ja, jeg tror også bare jeg skal se at få det trailer kort, for det gør da tingene noget nemmere.

Som nævnt var mit spørgsmål hvilken bil jeg skal vælge for at kunne trække en 2000kg heste trailer (og lad os antage at jeg har trailer kort). Der kører en anden tråd med et meget lignende emne, og der bliver fortalt om biler i alle vægtklasser. Så der vil jeg nok også lige følge med...

0
0
Svar på denne tråd

trækbil
Forfatter: 
Dato:  05-06-2010 09:39

Jeg har en Hyundai Santa Fe, den er jeg superglad for. Uden trailerkort må den trække en en-hestes trailer og med må den trække 2000 kg. Min bil er forhjulstrukket, men den fås også som 4 hjuls trukket. Jeg har ikke på noget tidspunkt manglet 4hjulstrækket. Hele vinteren har den kørt uden problemer gennem de største snedriver og på is osv stod den også godt fast. Og næsten ligegyldigt hvor meget vægt man har bagpå kan man ikke mærke det.

Selv om jeg kun har een hest og har mulighed for at låne en en-hestes trailer valgte jeg alligevel at ta kortet sidste år for at slippe for hele tiden at skulle regne og veje og måle. Og for at lære at bakke ag alt det andet man også lærer når man tar kortet. Jeg gav 3500 for det hos Top Gear Trafik i Vanløse og havde kortet i løbet af et par uger.

VH Karin

"Der er ingen situation, der ikke kan ændres"

Desmond Tutu

0
0
Svar på denne tråd

Tak Karin
Forfatter: 
Dato:  05-06-2010 09:50

Det lyder super godt Karin, tak:):)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider