Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

er du jæger?
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 10:49

Jeg er netop nyudklækket jæger, så nu går "jagten" ind på udstyr. Dette være sig tøj, skab, hat, jagttaske (har en til dummies etc.) - men hvad er et "need 2 have" og hvad er "nice 2 have"?
Er der et sted på sjælland som Du kan anbefale, som ikke blot vil sælge fordi deres avance er store på visse produkter etc? Overvejer at køre til Hubertushuset i Ringsted, da jeg har hørt de har en mase forskellige produkter.

Nu hvor jagttegnet er i hus, må jeg indrømme at jeg overvejer at tage riffelbeviset, meen hvilken brugt type riffel skal jeg gå efter. Jeg er jo ikke speciel høj (ca. 165), så det må ikke være for tungt etc. Som jeg h ar forstået det er det vigtigst at bruge pengene på en kikkert, riflen skal selvfølgelig være i orden etc., men hvilken kikkert er god - jeg har googlet lidt rundt og kigget på zeiss, har du kendskab til dette?

Kom gerne med en masse inputs, da jeg som sagt er helt nyudklækket pr. 190510 :-)

Julie

DOA/DV rideheste, plage og føl

Avl af oldenborg

www.stutterilacour.dk

Marstall og Equifirst i Nordsjælland

TRM produkter, Myoplast (muskelopbyggende), olie hoofmaker etc.

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke..
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 11:22

Tillykke med jagttegnet, fik det selv sidste år.

Med hensyn til beklædning, er det dejligt at have noget tøj med goretex.

Hvis du kan vente med at købe tøj, så pleje Hubertushuset at holde Countyfair i starten af August, hvor det er muligt at gøre en rigtigt god handel. (de har rideudstyr ;-))

Angående riffel, så skal du ikke være så bekymret for vægten, det er kaliber du skal tænke over. En tung riffel har ikke så meget rekyl som en let.

Ved valg af kaliber og kikkert, skal du tænke over, hvilke type jagt du vil komme til at gå på, altså råvildt, dåvildt, kronvildt eller en tur til Sverige efter elg og vildsvin.

Zeiss laver nogle rigtig gode og lysstærke kikketer, men hvis du kun skal gå på jagt i danmank betyder det ikke så meget.

jeg vender lige tilbage med noget om kaliber valg, efter at have spurgt min mand.

mvh

Julle

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd

jæger...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 11:36

Hej Julle

Tak for dit hurtige svar. Haglbøssen skal umiddelbart anvendes til gås/and/råvildt i efterårsperioden, ingen havjagt - umiddelbart. Hvilken kan anbefales. Jeg har hørt om Baretta(?), men efter at have googlet rundt er jeg blevet om muligt endnu mere i tvivl. Findes der er en god allaround bøsse jeg får glæde af resten af mit liv til både baneskydning og jagt, som er til at betale. Det løber jo hurtigt op ;-)

Riflen skal kunne anvendes til både svin, buk og muligvis elg ,hvis muligheden foreligger. Jeg har allerede fået tilbud om vildsvinejagt,men skal jo lige have riffelbeviset først, så det bliver jo nok først næste år . . .

Hvordan med vægt på haglbøsse, er der nogle deciderede "kvindemodeller" der er bedre end andre. Dem vi har anvendt på kurset har været godt lange i forhold til mine arme, synes jeg, men det er m åske bare en tilvænningsfase?

Det er en helt ny fagre verden, som jeg glæder mig at lære meget mere om!

Julie

Avl af oldenborg

www.stutterilacour.dk

0
0
Svar på denne tråd

kaliber
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 12:13

Nu har jeg lige spurgt manden min.

Kaliber 6,5 x 55 så kan du jage det ønskede vildt, og der er mange typer ammunition at vælge imellem, og ikke mindst kan der købes billig træningsammunition.

Til elgjagt skal du vælge en 10grams kugle.

Et godt bud på en riffel kunne være en Tikka T3, det er rigtigt god kvalitet til prisen. Riffelen må ikke være for let, let riffel = stort rekyl, tung riffel = mindre rekyl.

Min riffel en en Lakeländer 6,5 x 55, men det er en baneriffel som jeg bruger til konkurrencer, der er ikke så køn nærmest grim ;-),men det må også bruges på jagt.

Med haglbøsse skal det helst være i cal. 12 med minimum 70mm kammer, jeg har selv en Beretta, kan ikke lige huske hvordan der er borret. Skæftet skal afkortes så det passer til dig.

Måske mødes vi på skydebane en dag? Jeg skyder i København og en gang imellem på Hanebjerg.

mvh

Julle

0
0
Svar på denne tråd

alletiders
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 12:23

1000 tak for dine fyldige svar. Hvilken kikkert har du til din jagtriffel?

Vil det være bedre at stile efter en magnum når den skal anvendes til lidt af hvert eller er en 7o'er fin?

Kender I nogle butikker i Sverige hvor det evt. kan være fordelagtigt qua kursen etc., at indkøbe haglbøsse og riffel?

Det kunne være hyggeligt at mødes, jeg skal lige have fat på en bøsse og så lære at anvende den. En ting er jo våbenhåndteringskurset og skydningen, men det er jo først nu jeg rigtig skal lære det, forstå mig ret ;-)

Umiddelbart skal riffel/haglbøsse ikke anvendes til konkurrencer, blot jagt og baneskydning for øvelsens skyld. Uh det bliver spændende når al udstyret er i hus!

Jeg må rundt til de forskellige våbenhandler og tale med dem og få dem til at vise mig de forskellige. Jeg tror du har helt ret hvad rekylen angår. . . jeg må igang med at styrketræne ;-)

Julie

Avl af oldenborg

www.stutterilacour.dk

0
0
Svar på denne tråd

er her bare
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 17:07

Jeg spurgte lige manden min, som er ivrig jæger, og instruktør.

en 70'er er fin.

Zeiss er rigtig godt, men dyrt. Han har købt nogle kiggerter på qxl til en rimelig pris, da han vidste hvad han gik efter. Men man skal vide hvad man vil købe, ellers er risikoen for stor.

En 6,5 x 55 kan med fordel købes brugt.

De steder han selv handler er Gamefair i Nærum, Michaels jagt i Køge, og Hubertushuset.

Hvis det er ren våbenhandel, for han har ikke andet, så er det ofte Våbensmeden i Roskilde. www.vaabensmeden.dk

Christian er til at handle med, og han ved hvad han sælger.

Knæk og bræk

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag

og barfodstrimmere burde forbydes....

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

lige lidt mere
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 19:39

Hej igen.

Haglbøssen skal minimum være 70mm og endnu bedre magnum, jeg har købe min Beretta brugt, og det kan godt lade sig gøre at finde en god bøsse brugt.

Jeg har en Bushnell kikkert Elite 4200 med 6 til 24 ganges forstørrelse, du har ikke noget at bruge så meget forstørrelse til på jagt. Men i en feltskydnings konkurrence, hvor der er mål fra 50m og ud på omkring 300m, er det rart at kunne skrue lidt op.

Der er også Lyngs Jagtmagasin i Gilleleje, her får man også kyndig hjælp.

Og husk så liige at du også skal have et godkendt våbenskab, og lad nu være med at købe det mindste, det blive hurtigt for lille ( og jo, bøsser kan godt formere sig ;-))

mvh

Julle

0
0
Svar på denne tråd

for dælen da
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 18:59

Nu har jeg været rundt og kigge på haglbøsser, men hvor er det svært! Dem jeg har talt med har været så flinke at køre med ud på skydebanen en dag, så vi kan afprøve div. haglbøsser.

Jeg tror umiddelbart jeg går efter en brugt model af en god kvalitet, især når skæftet skal tilpasses min. 4 cm og jeg på nuværende tidspunkt ikke ved om jeg bliver fuldstændig hooked på det. Har fundet ud af at jeg i den grad har alt for korte arme! - Det ville være lækkert med en helt ny haglbøsse, men hvis jeg samtidig skal gøre mig forhåbninger om også at få en jagtriffel inkl. god kikkert, må det være denne vej jeg skal gå, tror jeg. . .

Jeg skal bruge en haglbøsse på flugtbanen, men som også kan anvendes til jagten. Prismæssigt har de ligget på ml. 5000-15000,- for en over/under, side by side er noget billigere brugt, der er dog to aftrækkere - hvordan er dette?
Han havde en udmærket haglbøsse til omkring de 2000 (kan ikke lige komme i tanke om navnet på den, men han sagde det var ok kvalitet). jeg vil købe hos en forhandler, så jeg er sikker på at jeg ikke står med en løbssprængning, løs bolt etc., men er det fuldstændig dumt at nøjes med at give 2000 for en side by side - altså er det noget juks at skyde med?

Til skydetræningen har vi kun skudt med over/under, så den eneste erfaring jeg har med side by side er fra min tid i Australien for en del år siden.

Våbenskabet er ved at være på plads, tror jeg går efter en med plads til 5, selvfølgelig godkendt :-)

Synes dog godt nok at alle de ekstra ting løber op, så er der lige en ny jakke med goretex - lækker, lækker, men dyr og et par matchende bukser ligeledes i goretex etc.

Jeg har googlet på nettet i håbet om at finde nogle gode tilbud - kan I komme med fif til hvor jeg kan finde det henne, det løber jo lynhurtigt op i 20.000 til startpenge - dem kunne jeg nu også godt bruge til lidt hesteting

Er der noget på Roskilde Dyrskue som med fordel kan købes eller er det bedre at vente til August hvor hurbertushuset har tilbud - som Julle skriver?

Julie

Avl af oldenborg

www.stutterilacour.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider