Tro mig, jeg ved, hvilket helvede, det kan være at finde en sadel, som kan passe !!!
Jeg har en specialsyet dressursadel til min xx-hoppe, som er bygget på en Kieffer-bom. Jeg fandt den brugt og ekstremt billigt lige i nærheden. Den er i tidernes morgen netop bygget til en xx-hoppe, som min, af sadelmageren i Skals. Jeg har lige fået fyldt mere stopning i puderne bagtil, ellers har den passet næsten på en prik. Jeg havde for mange år siden part på en hest, som havde en tilsvarende sadel, som Niels havde lavet, og den var bare fantastisk ! Han tager fra kr. 12.000,- og opefter, alt efter læderkvalitet/farve etc., for at specialbygge en sadel, der passer både hest og rytter. Det synes jeg er ekstremt billigt !!! Det var måske også en mulighed for dig ??!! Han laver i øvrigt også springsadler, handicapsadler, ja alt i læder, og de mest fantastiske seletøj bl.a. til kongehuset og til det meste af Europa !!!
Min datter, som pt. rider min hoppe, synes dog, at sadlen og især farven er helt igennem rædselsfuld, så hun ville gerne have en anden og helst i sort.....
- Derfor, har jeg netop investeret i en (ny), JC Black Jack på sadeldag hos Tika den 15. april. Den var kun brugt kort tid og stod til kr. 6.800,-. Den blev på stedet ændret i bomvidden af Michael Brodie fra str. 33 til 31, hvilket kostede kr. 450,- oveni.
Min datter prøvede først en anden billigere model fra JC - tror, det var en Tango. Den lå skidegodt på hesten, men var desværre kun en 16", så det kneb min datter lidt, at have måsen deri. En 17" i samme model, blev prøvet, men den var for lang !!!
Desværre, går bare slet ikke med den nye sadel !!! Den klaprer ca. 4-5 cm bagi selv med et tykt lammeskind og alm. underlag under. Min datter kan KUN ride i let sæde i den, ellers flejner hesten fuldstændigt ud. Lige så snart, hun skifter over til den gamle specialsyede, så er ingen problemer !!! Jeg tror måske også at den nye er for bred imellem puderne, så den kommer nærmest ud på siderne og trykker på ribenene ?! Den specialsyede har i hvert meget mindre plads ved rygsøjlen, og den virker da bestemt ikke til at klemme hende.
Nå, det var en længere forklaring, men altså ikke min pointe. Den kommer her:
Vi har også prøvet alverdens springsadler på hende, men de er allesammen for flade i puderne bagtil, og det har ikke været muligt at stoppe mere i en eneste af dem. Samtidig har min hoppe en ekstremt høj og markeret manke, så sadlen skal være med cut-back og for guds skyld ikke en flatseat !
Hos Tika prøvede vi så en Kieffer Ludger Beerbaum. Mellem bom 17", som sagtens kunne ligge på hendes korte ryg. Med en gelekile under puderne bagtil, lå den som støbt på hende. Jeg havde desværre ikke råd til både at købe en dressursadel og springsadel, da vi var dernede, så nu er jeg på jagt efter en tilsvarende, da Tika desværre allerede har solgt den, vi prøvede. Ja, jeg må da indrømme, at jeg ærger mig voldsomt over, at jeg ikke valgte at købe springsadlen istedet for dressursadlen...........
Jeg prøver lige at ligge nogle billeder ind, så du kan se, hvad jeg mener:
Først hoppen, som er 7 år, ren xx, ca. 157 cm i stg., og har gået væddeløb i 4 år. Sidste løb for ca. 9 mdr. siden. Ikke den bedste bygning til alm. ridebrug !

Min datter rider i den specialsyede sadel. Billedet er kun 3 dage gammelt:

Jeg har desværre ikke noget billede af hesten med den nye sadel, da min datter i øjeblikket er på Grindsted Landbrugsskole og har hesten med derned........
Du får lige her et link til sadelmageren i Skals:
http://www.skals-sadelmageri.dk/
Jeg har faktisk lovet at hjælpe ham, med at lave hjemmesiden ordentligt, da den slet ikke viser, de fantastiske ting, han har lavet/kan lave !!!
Jeg ønsker dig bestemt held og lykke med dit "sadel-projekt". Du er bestemt ikke den eneste, der er ved at blive vanvittig og rykke håret af dig selv..........
Mange hilsner fra
Sabina