Hos os er vi 4 søskende, og vi begyndte for adskellige år siden på en pakkekalender til vores ene hold bedsteforældre. Nu er min bedstemor alene og 92 år gammel, men elsker stadig sin pakkekalender.
Hun har været meget nervøs for om vi mon holdte med det et par gange ( først da hendes mand døde, og sidst da hun selv opgav at give gaver til den efterhånden store familie ), men det nænner vi simpelthen ikke.
Hun går sådan op i det, selv plejerne i den beskyttede bolig er begejstrede for det, noget at stå op til hver morgen, og så er det lige meget hvad det er.
Købmandskurven er også en god ide, vi har så "bare" pakket lignende ting ind, så der er en gave til hver dag, og hun bliver lige glad for en pakke toiletpapir som en pose kaffe, det er tanken der tæller, og bedste har altid været en STOR fan af alt det der med julepynt og pakker.
Der bliver sågar ført protokol med hvad hun får de forskellige dage, ellers kan det knibe med at huske det og det går ikke for det er jo rart at have noget nyt at fortælle i en ellers ret ensformig dag...
En af mine "pakker" i år er et julekort med en besked om at være klar til afhentning, så kører vi en tur ud til min mor ( hendes datter ) og får gløg og æbleskiver. Sådan noget bliver hun meget gladere for end en hvilken som helst gave, som hun har 3 af i forvejen, bare man giver sig tid til hende i en ellers for os travl hverdag.
Det kan jo ikke nåes med pakkekalender i år, men måske en ide til næste?
Er man helt blank kan man jo skrive et kort hvor man inviterer på frokost på lokal restaurent eller noget lignende. Det er noget man kan give igen og igen, uden det tager plads i skufferne og som der med garanti ikk' ligger 3 af i forvejen.
Da bedstefar døde, havde han adskellige skjorter der endnu ikk' var pakket ud af posen endnu...
Glædelig jul