Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Købe sadel - How to do?
Forfatter: 
Dato:  20-08-2009 06:40

Jeg skal have købt en sadel til min hest på godt 3 år da han skal i tilridning, og jeg er helt grøn på det område.

Hvor og hvordan tager man mål så sadlen passer?

Kan man være sikker på, at hvis jeg køber sadel nu, at den så også passer om et år, da han nok vokser en anelse (1 cm) endnu?

Samtidigt skal være sagt, at jeg overvejer at sælge hesten og derfor ikke ønsker at ofte det helt store, og derfor vil købe en brugt sadel. Den skal være kombineret, brun, forestiller mig max 2000 kr,- (er det realistisk?). Mit eget behov er tur og dressur på motionsplan, men vil jo selvfølgelig være en fordel, at sadlen kan sælges med i tilfælde af, at jeg beslutter at sælge dyret.

Hvis jeg køber brugt gennem dba e.lign. synes jeg at det kan være risikabelt, hvis en tilsendt sadel ikke passer og jeg måske ikke kan returnere/få pengene igen - det er jo en tillidssag og jeg er bange for at "brænde mig".

Tips, råd og vejledning modtages med kyshånd :-)

(Bor i midjylland, Skive-Viborg-området)

0
0
Svar på denne tråd

Sadel...........
Forfatter: 
Dato:  20-08-2009 07:05

Hejsa

Jeg kan desværre ikke give dig det svar du sikkert ønsker, du lyder som om du søger en sadel der skal passe ham resten af livet!

Du har købt en unghest, som kommer til at ændre sig utroligt meget, det kan være han ikke er helt fuld udvokset endnu, han kommer helt sikkert til at sætte mange flere muskler. Dvs. det sadelleje han har nu, vil han helt sikkert ikke have om ½ år, et år osv., så det optimale vil være jævnligt, at få tjekket sadlen efter og få den tilpasset. Jeg købte selv en meget muskelfattig føl-hoppe i juleferien sidste år, altså for knap 8 md. siden og skal have sadelmageren ud for 3. gang på mandag, hun har ændret sig SÅ meget!

Der er heller ikke umiddelbart noget du kan måle med, da én ting er hvor bred din hest er, en anden hvordan dens sadelleje er? langt eller dybt? Det også er meget vigtigt at sadlen passer ordentlig og den ligger så tyngdepunktet er korrekt, det er både for hesten skyld, men også for din, for det er svært at ride ordentligt i en sadel der "tipper". Bredden i kammeret er også ret vigtigt, her er mange sadlen for smalle (Stübben eks.).

Jeg vil råde dig til at købe en sadel der ligger nogenlunde på din hest og som kan ændres med tiden. Her skal du både tænke på bom str. og puderne bagtil. Et lille tip er at sadler med kilepuder er rarest for hest og gør sadlen mere stabil.

Bates laver nogle fantastiske sadler, der kan ændres meget, men hold dig til de ældre, de nye har "Cair-system" og det er noget p..!

Til sidst kan jeg kun anbefale Kit Hansen, har prøvet mange sadelmagere gennem tiden og Hun er den bedste, grundigste og den eneste der tjekker hvordan rytteren sider i sadlen, om kammerbredden og tyngdepunket stadig er ok, når vi smækker vores store popo i sadlen og om vi kan side korrekt i den pågældene sadel.

Jeg véd godt sadelmageren i Skals er tættere på dig, men don't, been there- done that!

Held og lykke

Søs P.

0
0
Svar på denne tråd

Synes bare
Forfatter: 
Dato:  20-08-2009 09:51

Hej,

Uanset hvad du gør synes jeg bare det er vigtigt, at du anskaffer dig en sadel, som passer hesten, så den ikke får nogen dårlige oplevelser med sadler og tilridning .

Hvis det skal være en sadel du skal kunne bruge nu og senere er en bomløs måske løsningen - men indenfor bomløse er det også meget individuelt hvilken sadel der vil passe hesten. Hvis du vil have en ny bomløs synes jeg Katrine fra Optimalsadel er den eneste rigtige at spørge - hun er super dygtig til at hjælpe med den rigtige sadel.

Hvis det skal være en bomsadel kan det måske være en Thorowgood Griffin eller en Wintec, som kan skiftes kopfjern i - selvom Griffin og Wintec kan ændres meget er det dog alligevel ikke sikkert de kan ligge på hesten er min erfaring - og jeg har snart været mange sadler igennem for at finde den rigtige..

Få en sadelmager ud - det betaler sig virkelig . Jeg har haft besøg af Charlotte, Den Mobile Sadelmager, Barok Amok og hun er super dygtig synes jeg - hun har hjulpet mig til endelig at have fundet den rette sadel til min hest.

Vh. AnjaR

Sadler til salg:

Windsor Elite 17" fit 4

Thorowgood Griffin kombi 17"

0
0
Svar på denne tråd

Mit bedste råd er...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2009 10:26

... at du ringer til en sadelmager og får hesten målt ud.

Jeg bruger altid Niels fra Skals Sadelmageri. Måske har han en brugt sadel du kan bruge (og så er tilpasningen med i prisen), ellers må du ud og kigge på brugtmarkedet (og husk at tage prisen for en tilpasning i betragtning).

Hvis du alligevel vil sælge hest (og sadel?), så kan det vel være ligemeget, hvilken farve den har? Der er flest sorte sadler på brugtmarkedet, hvis de skal være billige.

En sadel, som måske er lige i det bredeste her og nu, kan ofte stoppes godt og ekstra, så den kan passe indtil hesten har fået sat nogle muskler. Til den tid fjernes den ekstra stopning og sadlen tilpasses den nye facon.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2009 15:58

Hvis det var mig, så tror jeg at jeg ville gå i retningen at wintec med cair!!!

Så det måtte så blive en wintec kombi m. cair!

Cair ville jeg vælge pga det er en unghest (det vægler jeg så alligevel :-)) så sadlen ikke skal stoppes om i tide og utide pga muskelsætning mm!

Pga du selv kan skifte kopfjern i sadlen så den passer din hest, igen fx når muskler skal sættes!

en sadel som en let at vedligeholde!

De kan fåes i prisklassen til 2-3000kr brugt!

Weatherbeeta dækkener 100g søges, se præs...

2 wintec gjorde sælges + ny knæstøtter

Se præs.

Er livet ikke skønt, at leve for at være til ;-)

0
0
Svar på denne tråd

sadel...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2009 19:02

Tak for jeres svar, som jeg lige vil nærstudere :-)

0
0
Svar på denne tråd

sadel med læderbom
Forfatter: 
Dato:  26-08-2009 10:12

Jeg ville helt klart vælge en sadel med læderbom. Den er fleksibel og tilpasser sig hestens ryg i alle retninger. Den er for hesten som en bomløs, men med bedre fordeling af rytterens vægt. Og så tilpasser den sig løbende til hestens facon uanset om den sætter muskler eller bliver græsfed.

Prøv evt. at se på http://lusitano.mono.net der er nogle nye sadler til omkring 5000,- men jeg kan skaffe dig en udgået model til omkring 3000.

En sadel med læderbom kan du også bruge til en anden hest, hvis det skulle blive aktuelt. Der er ikke kopfjern i, så den tilpasser sig bare den "nye" hest

0
0
Svar på denne tråd

Line...
Forfatter: 
Dato:  26-08-2009 14:32

Mange tak for dit svar og for linket. Afsnittet med "Passer sadlen" er i øvrigt også lige hvad jeg ledte efter.

Umiddelbart så lyder en sadel med læderbom jo til at være genial. Vil det sige, at hvis grundmålene passer, så kan jeg være 100% sikker på, at sadlen passer hesten og jeg behøver ikke tage fat i en sadelmager?

Jeg vil bestemt have dit tilbud om en udgået model (hvis det er en kombineret) i baghovedet, især hvis det viser sig, at jeg måske også kunne bruge den på min anden hest.

0
0
Svar på denne tråd

Man kan jo aldrig være sikker ;-)
Forfatter: 
Dato:  26-08-2009 15:01

Man kan jo aldrig være sikker på noget ;-)

Men hvis længden passer, der er plads nok til manken og sadlens dybeste punkt ligger i midten, så er sandsynligheden rigtig stor.

Du kan evt. prøve sadlen på og tjekke de punkter, der er beskrevet på hjemmesiden, hvis du så mener, at det er ok, så kan du sende billeder til mig fra alle leder og kanter, især kontakten ved forsvidsel og bagfra og fra siden, så kan jeg fortælle dig om det ser fornuftigt ud. Jeg vil dog pointere at et tjek via billeder ikke er så omfattende som at få en profesionel ud og tjekke.

fx. kan jeg jo ikke mærke kontakten under sadlen via et billede, kun tjekke om den overordnede balance og sadellejet ser ud til at passe.

Desværre har jeg kun den kombinerede sadel i den nye model til 5250,- De udgåede modeller er en dressur og en spansk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider