Hejsa
Jeg kan desværre ikke give dig det svar du sikkert ønsker, du lyder som om du søger en sadel der skal passe ham resten af livet!
Du har købt en unghest, som kommer til at ændre sig utroligt meget, det kan være han ikke er helt fuld udvokset endnu, han kommer helt sikkert til at sætte mange flere muskler. Dvs. det sadelleje han har nu, vil han helt sikkert ikke have om ½ år, et år osv., så det optimale vil være jævnligt, at få tjekket sadlen efter og få den tilpasset. Jeg købte selv en meget muskelfattig føl-hoppe i juleferien sidste år, altså for knap 8 md. siden og skal have sadelmageren ud for 3. gang på mandag, hun har ændret sig SÅ meget!
Der er heller ikke umiddelbart noget du kan måle med, da én ting er hvor bred din hest er, en anden hvordan dens sadelleje er? langt eller dybt? Det også er meget vigtigt at sadlen passer ordentlig og den ligger så tyngdepunktet er korrekt, det er både for hesten skyld, men også for din, for det er svært at ride ordentligt i en sadel der "tipper". Bredden i kammeret er også ret vigtigt, her er mange sadlen for smalle (Stübben eks.).
Jeg vil råde dig til at købe en sadel der ligger nogenlunde på din hest og som kan ændres med tiden. Her skal du både tænke på bom str. og puderne bagtil. Et lille tip er at sadler med kilepuder er rarest for hest og gør sadlen mere stabil.
Bates laver nogle fantastiske sadler, der kan ændres meget, men hold dig til de ældre, de nye har "Cair-system" og det er noget p..!
Til sidst kan jeg kun anbefale Kit Hansen, har prøvet mange sadelmagere gennem tiden og Hun er den bedste, grundigste og den eneste der tjekker hvordan rytteren sider i sadlen, om kammerbredden og tyngdepunket stadig er ok, når vi smækker vores store popo i sadlen og om vi kan side korrekt i den pågældene sadel.
Jeg véd godt sadelmageren i Skals er tættere på dig, men don't, been there- done that!
Held og lykke
Søs P.