Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

"Billigt" foder der bliver vildt dyrt
Forfatter: 
Dato:  03-08-2009 09:33

Endnu en fodertråd, men jeg har søgt, kan ikke finde mit svar.

Hvor jeg har Ic opstaldet, fodrer de med Møllerens hestespark, fordi det var billigt og godt. Jeg dobbelttjekker altid foder pga. tidligere uheldig oplevelse, og så er det, jeg går i chok:

Billigt???

landbrugetsstorkob.s-2.dk/data/ archive/Moellerens-folder- 8.udgave.pdf

Side 10.

Der står at en hest på 500 kg skal have 4 kg dagligt i let arbejde. Min arbejder middelhårdt, han vejer 550, så jeg vil tro, han skal have et sted mellem 5 og 6 kg.

Prisen for en sæk er 129 kr. (Den pris jeg har fundet i hvert fald)

Regner jeg så helt forkert, når jeg når frem til, at hvis min hest skal have 5 kg om dagen, så vil det koste 32,25 kr om dagen!!! 38,7 kr ved 6 kg.

Det lyder fuldstændig vanvittigt i forhold til hvad f.eks. St. Hippolyt Struktur E koster 18,6 kr om dagen ved samme regnestykke - Når hesten får de maximale mængder. (Hårdt arbejde, 1,5 kg)

Jeg har altid betragtet St. Hippolyt som lidt et luxusfoder, som alle har snakket om var lidt dyrt. Men hold da op, kan det her virkelig være rigtigt?

Er det sådan generelt? Det foder, der er billigt i indkøbspris, viser sig at være vildt dyrt i sidste ende?

Mvh. Anna

- Nu med verdens fedeste layout :D
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-08-2009 09:39

Jeg har det lidt på fornemmelsen ang. pris og mængde.

Har selv haft regnet på det med forskellige foderprodukter og endte faktisk også på, at det var hippolyt, der var billigst....

Skal så ikke kunne sige, om de så er dækket optimalt ind - men hvilke produkt dækker også alt.

MVH.

Betina

Kåret shetlandshingst på 82 cm sælges

Flere salgsponyer på min hjemmeside

www.stutteri-lyngholm.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

krybbefoder
Forfatter: 
Dato:  03-08-2009 09:42

skal man ikke tildele så store mængder som 5-6 kg pr dag!!!

man skal vælge et koncentreret foder der kan udfodres med max 3-4 kg pr dag fordelt over flere måltider. Hestens mavesæk er faktisk ikke ret stor.

Så ja når man kigger på foder er en oplysning om FE pr kg vigtig

Karina

Wrap minibig 350 dk afhentet på Midtsjælland

Fragt kan arrangeres.

0
0
Svar på denne tråd

Ang. møllerens
Forfatter: 
Dato:  03-08-2009 09:56

Ja, ang. møllerens foder brugte jeg også det til min indtil for ikke så længen siden, dan hun blev fodret med det tidligere opstaldningssted(Inkl. i prisen)og fordi prisen pr. sæk var mindre end andet.

Hun skulle have 3-4 kg. dagligt + lucerne afhængig af arbejde, min pris pr. kg. ca. 6kr. hvilket dagligt blev til 24 kr.

Jeg er nu ved og skifte til brogårdens hvor hun kun skal have ca. 1,1 kg dgl + lucerne, min pris pr kg. 9,5 kr. dagligt ca. 10,45 kr.

Det er da også en forskel!!!

Prikken over iét var at jeg fandt en halv død rotte i min sidste sæk og fandt ud af det var et velkendt problem hos møllerens!!!

Mvh Tine

med pintopigen Henning

(aka Chinet af Korup)

0
0
Svar på denne tråd

dyrt er ikke ordet !!!
Forfatter: 
Dato:  03-08-2009 11:22

HOLD DA lige op - min DV får 200 g roepiller, 160 g grøn salvamin , urter får benet, hørfrøkager og så græs/hø for resten.

De andre får 50 g roepiller, 100 g salvamin, urter og hørfrøkager og hø/græs for resten.

flere kg om dagen - jeg er forbløffet og meget, meget glad for mine nøjsomme heste :-)

Hilsen Søs som både rystes og undskylder over de ufattelige mange manglende ord og bogstaver, der findes i mine indlæg :-)

0
0
Svar på denne tråd

hmm,,,,,,,
Forfatter: 
Dato:  03-08-2009 11:23

Det lyder også dyrt at fodre med det

Jeg fodrer med Pavo all sports

Den koster 150 kr for en sæk med 25 kg i.

Min hest er ca 175 cm. Vejer omkring 700 kg hvis ikke mere

Arbejder moderat vedlighold. Og lidt mere 2 gange ugentligt.

Ifølge deres vejledning skal han have 2,5-3 kg dagligt-.

Men da han går på græs 8-10 timer dagligt. Har jeg skåret ham ned.

Han får nu 1,5 kg fordelt på 2 måltider.

Lucerne. en god håndfuld

Hørfrø

biotin

10 kg hø sådan ca.

Han ser pæn ud. Er glad for sin mad. Og trives rigtigt godt på det.

Om vinteren er han oppe på 2,5 kg. lidt mere hø og mash ind i mellem eller klid.

Han trives godt på det.

P.T koster det mig 2 sække om mdr. altså 300 kr. plus tilbehøret og hø

Det synes jeg er billigt. Og godt foder

Men igen er det en smagssag hvad man vil bruge. Og til hvilket formål.

Mvh

Lisa

Med den nye mule wandolf..

En fantastisk mule..

0
0
Svar på denne tråd

foderplan...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2009 11:34

tjørnehøj mølle har de der foderplaner på HN og et sted mere, hvor man kan se, hvad hesten skal have. Min skulle have 10 kg med deres foder :) Ved ikke lige hvad der skete der, men det var åbenbart for, hun var dækket helt ind.

Jeg har fundet hippolyt naturmusli, som er det eneste hyppen gider æde, og det er endda det billigste at fodre med. Ikke engang Dangro, jeg også køber fra, kan stikke dem. :) Ca. ½ kg. 20 kg 180 kr. Mit eneste problem er, at fuldfoder helst skal spises på 20 dage, min får så lidt, at det bliver 30-40 dage det står.

Lone

4 nyfødte killinger, klar til fravænning om 12 uger. Syd djurs.

Hilsen den nye lokale blå avis; Lone

0
0
Svar på denne tråd

Regnestykker
Forfatter: 
Dato:  03-08-2009 14:55

Det er en rigtig god idé at se på hvor meget foder, der kræves for at hesten er dækket ind.

Min hoppeplag fik Brogården (fordi hun absolut ikke ville æde FohlenGold fra Hippolyt???) men der skal hun have lidt over 2 kg for at være dækket ind og en sæk koster også over kr. 200.

Nu har jeg heldigvis fået hende til at æde Naturmüsli fra Hippolyt hvor hun skal have 600 gr om dagen og sådan en sæk koster under kr. 200.

Den tildens der har været de sidste par år med priserne på foderet er, at det nogle gange er steget 2-3 gange på et år pga. kornpriserne. Men det falder jo ikke igen

Det som Hippolyt har gjort er ikke at sætte priserne op, men reducere sækkene med 5 kg. Ret smart da det ikke lige er det folk opdager som det første

Men under alle omstændigheder er Hippolyt ikke et dyrt produkt, i forhold til de andre og jeg synes det er godt de ikke skal have så store mængder som man som regel skal med de andre fodermærker.....

Celia Bie Andreassen

Super DV heste til salg

www.poppelgaardens-stutteri.dk

0
0
Svar på denne tråd

Den store foderbog
Forfatter: 
Dato:  05-08-2009 15:32

Jeg er ret sikker på at jeg "I den store foderbog" har læst at en stor hest max kan omsætte 1,5 kg foder af gangen.

Altså hvis din hest får 5-6 kg om dagen skal den have det fordelt ud over rigtigt mange måltider for at kunne omsætte foderet til energi osv.

Jeg blander selv foder af

Salvana vit/min

Roepiller

lucerne

soyaskrå

samt soyaolie når han er i arbejde.

Jeg vil vove at påstå (uden at have regnet det ekstremt grundigt igennem) at det kan gøres lige så billigt som Hippolyts struktur-E.

Min hest fik struktur-E i udlånsperioden og det er klart mit indtryk at hippolyt har nogle af de bedste fuldfoder blandinger på markedet -og til billigste pris hvis man regner ordentligt efter (FE).

Eneste grund til jeg ikke selv fodrer med hippolyt er at der er meget stivelse i -i forhold til mit nuværende foder, ikke i forhold til andet fuldfoder.

Sagde Marie som går ind for at dyreplageri skal straffes hårdere!

Og mener ALLE ryttere burde bruge hjelm og sikkerhedsvest.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-08-2009 20:44

En af opstalderne i "min" stald bruger også Møllerens foder. Hesten får 1 ½ - 2 kg. morgen og aften om vinteren (her snakker vi om en lille araber). Det er også udelukkende pga. prisen pr. sæk, at de bruger det foder.

Jeg kan fodre min hest for små 5 kr. om dagen ved at bruge St. Hippolyt Gemüse Kräuter. Det er billigt.

Sascha, Sani Cheval og IA Halimah Bint Ibriiz ox

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-08-2009 23:12

Hippolyt er ikke de eneste som har kappet 5 kg a fodret i sækkene - det har Eggersmann, havens og mange andre også gjort.

Mvh Connie

Kan pupper have kogalskab

Eller er det kun INsekter?

Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider