Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Strøelse som virkelig suger! Hvilket?
Forfatter: 
Dato:  26-07-2009 19:22

Hej

Jeg leder efter en strøelse som suger kraftigt.

Spåner og halm er afprøvet - dur ikke.

Hesten tisser ekstrem meget og derfor skal strøelsen suger ligeså meget. Står på spåner nu og boksen lugter som et marsvinebur. Hesten er kun inde for at spise, går ellers på døgnfold. Så gruer helt for vinteren.

Nogle tip, råd, erfaringer???

Har prøvet tørvemix og det er det som, indtil nu, er bedst. Men aner ikke, hvor jeg kan købe det, nær Herning/Holstebro. Skal jo ikke bruge en palle.

Håber på en masse respons med gode idéer

hilsen Jane

Ghandi

*24/6-1992*

† 23/10-2006 †

-Savnet-

www.milan-cherie.dk

0
0
Svar på denne tråd

Træpiller
Forfatter: 
Dato:  26-07-2009 22:15

Min erfaring er at træpiller suger rigtig fint.

Jeg har både brugt træpiller alene som strøelse og ellers har jeg lagt dem som bund i både spåne og halmboks.

Synes dog det fungerer bedst i spåneboks.

Kan ikke hjælpe dig med hvor du kan købe dem, da jeg kommer fra Kbh :-)

Vh Maria

If you always do what you always did

you will always get what you always got

0
0
Svar på denne tråd

Tørv ... !!
Forfatter: 
Dato:  26-07-2009 22:29

Hej Jane.

Jeg kan kun anbefale tørv i boksen - har selv brugt det i 3 år nu !!

Min hest tissede også helt forfærdeligt, men det viste sig altså at være fodersammensætningen der var noget galt med dengang, og det er rettet op for længe siden, så nu tisser han ikke mere end normalt.

Men jeg prøvede ALT - og intet kunne holde boksen bare nogenlunde tør...

Indtil jeg fik tørv ind !!

Hold da op - så kunne han igen ligger tørt og godt og sove om natten, uden at lugte af @!#$ overalt næste dag !!

MEN det vigtigste med tørv, er at man ikke sparer på det i startet, dvs. rigeligt ind i en tom boks, og IKKE roder op i bunden !! Kun tage klatter dagligt og rette af !!

Der er heller aldrig ammoniaklugt i stalden efter jeg har skiftet til tørv, og ingen sure hove, dårligt indeklima eller hosteheste !!

Jeg har store bokse, 4,5 m x 4 m, og jeg bruger følgende i opstart:

1. dag: 6 pakker ind og jævnes ud, så hesten står på lige bund.

6-7. dag: yderligere 3 pakker ind (tager selvfølgelig klatter dagligt og jævner bunden !).

Derefter bruger jeg ca. 1-1½ pakke ugentligt, og ordner boksen dagligt. Tissepletter tager jeg ca. 1 gang månedligt, eller når jeg kan se de kommer op til overfladen, tager ca. halvdelen væk ned mod bunden, aldrig helt i bund !!, og fylder så rent tørv i hullet og tramper til igen, og vupti, igen en lækker madras og sove på !!

Tørv er det utilmative produkt for mig, og det vil jeg bruge til nogen "finder" noget som er bedre !!

Hvis du bor i nærheden af Strøby, postnummer 4671, er du velkommen til at kigge forbi mig og se boksene !

Venlig hilsen

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Sugende
Forfatter: 
Dato:  26-07-2009 23:10

Jeg bruger med stor succes easy-strø sammen med hørfrø-skaller - specielt til ponyen.

Den ene hest står på easy-strø og spåner - dette fungerer også optimalt.

Hver anden dag "perforerer" jeg bunden med spidsgreben - herved løsnes bunden/underlaget og det kan suge bedre.

Og som alt andet underlag - så skal man ikke spare, når man starter op...

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Trakehner = Tragedie; Taipan

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Karoline er en shetlænder, og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-07-2009 23:15

ja jeg kan så ikke anbefale tørv.. min hest tisser også rigtig meget og det er simpelthen for dyrt for mig at købe ekstra baller udover dem vi får med i opstaldningsprisen så nu skifter jeg over på træpiller i den kommende uge..

Heldig ejer af Pyrus Rævdal <3

Soya og Wolle altid i mit hjerte og savnet hver dag

0
0
Svar på denne tråd

Hvis ...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 08:34

..din hest tisser meget kunne det tyde på at der var noget galt i foderplanen - sandsynligvis for meget protein! Det var måske en ide at få lavet 2 foderplaner til ham, en til sommer og døgnfold og en til vinter-brug!

Mine heste har stået på spåner de sidste 4 sæsonen, hvilket jeg har været glad for, men spånerne er efterhånden blevet for dyre og jeg søger nu efter et andet alternativ - valget står mellem tørv og træpiller evt en kombination.. Så jeg følger lige med i denne tråd!

Kristina

Wraphø 2009

Vil du sikre din hest´s grovfoder vinteren over, så reserver nu, vi laver 2. slæt i 40-50 kg baller!

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidum
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 10:06

Tak for alle jeres indslag kom endelig med flere.

Hesten er tjekket for diabetes, får nøje udregnet en foderplan (det gør de nu begge og deres foderplaner ligner hinandens, men det er kun hoppen som tisser meget), men skal nævne det for hende der laver deres foderplaner.

hilsen Jane

Ghandi

*24/6-1992*

† 23/10-2006 †

-Savnet-

www.milan-cherie.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hør strøelse
Forfatter: 
Dato:  08-01-2010 14:33

Jeg har brugt hør strøelse i mange år med stor tilfredshed. Før brugte jeg også spåner.

Jeg vil ikke bytte for noget som helst, da det har sådan en stor sugeevne og selv når hestene kommer ind, og er våde/mudderet, så går der ikke lang tid, så er de tørre igen.

Sur stråle er ikke noget der findes i min stald, når de står så tørt.

Hvorfor jeg ikke bruger træpiller? Jo jeg gider ikke et produkt som støver. Jeg vil ikke bruge tid på at rende rundt og vande en bund, som i første omgang skal være tør. Det er alt for bøvlet i min verden.

Her gælder det om at få gjort boksene rene og tørre - slut. Så jeg kan få mest muligt tid til mine heste.

Bedste hilsner
Susanne www.heste-madrassen.dk

Når også din hest skal sove godt!

www.sh-pleasurehorses.dk

HAVE A NICE DAY THE WESTERN WAY !

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider