Hej Jane.
Jeg kan kun anbefale tørv i boksen - har selv brugt det i 3 år nu !!
Min hest tissede også helt forfærdeligt, men det viste sig altså at være fodersammensætningen der var noget galt med dengang, og det er rettet op for længe siden, så nu tisser han ikke mere end normalt.
Men jeg prøvede ALT - og intet kunne holde boksen bare nogenlunde tør...
Indtil jeg fik tørv ind !!
Hold da op - så kunne han igen ligger tørt og godt og sove om natten, uden at lugte af @!#$ overalt næste dag !!
MEN det vigtigste med tørv, er at man ikke sparer på det i startet, dvs. rigeligt ind i en tom boks, og IKKE roder op i bunden !! Kun tage klatter dagligt og rette af !!
Der er heller aldrig ammoniaklugt i stalden efter jeg har skiftet til tørv, og ingen sure hove, dårligt indeklima eller hosteheste !!
Jeg har store bokse, 4,5 m x 4 m, og jeg bruger følgende i opstart:
1. dag: 6 pakker ind og jævnes ud, så hesten står på lige bund.
6-7. dag: yderligere 3 pakker ind (tager selvfølgelig klatter dagligt og jævner bunden !).
Derefter bruger jeg ca. 1-1½ pakke ugentligt, og ordner boksen dagligt. Tissepletter tager jeg ca. 1 gang månedligt, eller når jeg kan se de kommer op til overfladen, tager ca. halvdelen væk ned mod bunden, aldrig helt i bund !!, og fylder så rent tørv i hullet og tramper til igen, og vupti, igen en lækker madras og sove på !!
Tørv er det utilmative produkt for mig, og det vil jeg bruge til nogen "finder" noget som er bedre !!
Hvis du bor i nærheden af Strøby, postnummer 4671, er du velkommen til at kigge forbi mig og se boksene !
Venlig hilsen
Tina