Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

 hvilke erfaringer er der med dansk
Forfatter: 
Dato:  16-07-2009 10:41

Hej allesammen


Jeg efterlyser folk som har fået beskåret deres heste hos naturhov. Min veninde har brugt dem og skal nu aflive sin elskede hoppe. Jeg ville blot høre om andres erfaringer, eller om dette er et særskilt tilfælde. Jeg bruger selv en alternativ smed til baghovene med gode resultater, og har også en autoriseret smed til forhovene. Dette har givet min hest de fineste hove nogensinde, og ingen overbelastninger i ben eller sener som hun havde før.Jeg kan dog bare have været så heldig, men hvad er siger jeres erfaringer.


sommervrinsk


kiwiland

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forstår ik' lige ...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2009 22:10

... den der overskrift???


Du skriver, at din vendindes hest er blevet aflivet. Men har det nogen relation til beskæringen?


Jeg har ingen erfaring med den pågældende person, da jeg benytter en anden hovtrimmer. Men jeg har dog meget svært ved at forestille mig, at en erfaren hovtrimmer kan være årsag til at en hest skal aflives, med mindre der er tale om en helt uerfaren person.


Kan du evt. beskrive forløbet lidt nærmere?





Mange hilsner fra


Lise Andersen


Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 det undrer mig ikke
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 11:22

Desværre undrer det mig ikke, og hvis du søger herinde efter kl. 23, vil du kunne finde de mest hårrejsende historier.

Jeg har aldrig selv brugt Arne, da jeg var så heldig at se ham skamfere 3 heste det sted jeg stod opstaldet, dengang jeg læste om barfodstrimmere, og syntes det lød godt.

Det er ikke kun her i produkter, du skal søge, men i røgt og pleje, hyggesnak osv.

Der er mange historier, inklusive min, men der var jeg så bare vidne.

(måske du også finder min fortælling om da Arne truede mig med sagsanlæg, fordi jeg skrev at han var en klamphugger......)


Hilsen Mette


Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag


og barfodstrimmere burde forbydes....


Medlem af Bullerklubben


0
0
Svar på denne tråd
 
 hvilke erfaringer er der med dansk natur
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 21:25

Hej


jeg forholder mig meget nænsomt omkring hændelsen, men kan kort beskrive at min veninde havde fået pågældende anbefalet et sted hun var til undervisning. I en periode over 10 mdr har hendes hoppe næsten været halt pga kraftig bekæring. Dette havde ovennævnte begrundet med at hoppen i sine unge år havde været forfangen og netop derfor havde beskåret således. Min veninde købte boots til hoppen da det skar i hjertet at se hende gå.


Dette afhjalp en kortere periode ( i de 10 mdr)Frustret over halthedens periode begyndte min veninde at spørge ovenævnte om hoppen ikke var forfangen og om hun ikke skulle kontakte en dyrelæge. nej nej var svaret tilbage de giver kun smertestillende, og det hjælper ikke _ nej din heste er bare pivet det tager til tid at tilvænne hovene.


Til sidst her kunne min veninde ikke se til længre og bare håbe på forbedringer. Efter dyrelæge besøg var svaret akut forfangenhed pga smerter og at begge hovben på forbenene var sunket 22 mm. Nu ligger det i dyrelægernes hænder, autoriseret smed har været der og sætte nogle "flamingo sko" på og så kommer det endelige svar indenfor meget kort tid - alt efter hvordan hoppen har det.


Jeg har her blot søgt info omkring firmaet da jeg er rystet helt ind til benet - måske fordi jeg selv har haft så meget held med min alternative smed og min venindes den anden lød som noget værre hokus pokus og meget voldsomt smertefuldt. Jeg kan forstå at hendes tilfælde ej er enkeltstående og vil give det videre til hende tusinde tak for jeres svar og tilspørgsel jeg vil meget gerne høre fra flere på godt og ondt omkring ovenstående firma og jeres erfaringer med dette


vrinsk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Meget tragisk ...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 22:06

Forstår slet ikke, hvordan det kan gå så galt. Troede ikke, at trimmere brugte kniv overhovedet


Min trimmer bruger, såvidt jeg ved, kun en rasp og en gang imellem en lille tang til at fjerne de små løstsiddende "flapper" omkring strålen og bagtil.


Men jeg bliver da godt nok lidt nervøs nu. For såvidt jeg ved, så er det den trimmer, som Bent Branderup bruger. Troede ikke, at han ville bruge en, som ikke er kompetent.


Det er godt nok noget farligt noget med de hove


Mange hilsner fra


Lise Andersen


Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 hvilke erfaringer er der med dansk natur
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 22:25

hej


og ja det var også Bent der anbefalede ham til min veninde, men som tidligere skrevet ville jeg jo blot forhøre mig om min venindes tilfælde var enkeltstående eller der var flere derude.Ikke for at skabe heksejagt eller det der ligner, blot for at skabe en debat og opmærksomhed og info. Min veninde har 2 hopper og den anden er heldigvis ikke ligeså medtaget, men nok til at hun ikke kan ride den de næste 3-6 måneder. Jeg ved det tager sin tid at vænne de fine hove fra skoene, 6 måneder for mit vedkommende. Men ikke 16 måneder det er jo sygt langtid at have ondt i fødderne. Min veninde har redet distance og det er vist det eneste det er til hendes næste ridetur, Snøft


Vrinsk

kiwiland

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvilke erfaringer er der med dansk natur
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 22:57

Jeg skylder dog at tilføje min alternative smed er autoriseret i både england og frankrig og lægger også sko, Men kun hvis det er nødvendigt. Han har spurgt meget til hvad det er jeg rider og hvor. Underlaget er afgørende også under opbygningen af hove. Som iøvrigt er bedst i sand og max. 10 min på asfalt i begyndelsen efter en uge kan man øge antallet af minuter på asfalt... men pas på det går hurtigt nedad og langsomt men sikkert opad. Min har altid haft sko, de blev kun taget af da hun var ved at få ledbetændelse af at gå med kiler i. Not nice og en helt anden historie


Fik lavet en hovrapport og kan se tydeligt forskel på hov stiling og opbygning. Før havde hun begyndelsen til ballon hove nu er de så pæne og afbalanceret. Men det har taget 6 måneder og de er godt givet ud i mit tilfælde. Jeg havde dog også min trofaste smed med på sidelinien, til at holde et vågent øje på hovene under forløbet. Han troede dog ikke på at hendes dragter ville vokse - men det gjorde de.


For mig er det bare vigtigt at min hest har det godt og ikke hvem der fik ret. På den måde er man jo alle vindere


vrinsk


kiwiland

0
0
Svar på denne tråd
 
 oplevelser med naturhov
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 20:05

Hejsa


Jeg har mødt Arne en del gange og har den største respekt for ham og hans arbejde.


Jeg har en 2 års som var på nippet til bukkehov som 1 års, fordi min smed ikke kunne finde tid til os i hans kalender. Jeg prøvede desperat at få andre smede til at komme, men samme svar fra alle: "Vi tager ikke flere kunder ind". Derudover kunne jeg også fornemme, at de ikke gad komme ud til sådan en problemplag.


Endelig kom min egen smed og derefter blev der lagt proxy plast på og der blev taget røntgen for at være sikker på at hovbenet ikke havde flyttet sig (hvilket den gudskelov ikke havde).


Men - min smed havde forsat svært ved at komme ofte nok og løbende få rettet denne hov, så nu sorterer min plag under Arnes forretning.


Den bliver beskåret hver 14. dag og den retter sig stille og roligt. Men det jeg faktisk ser det bedst ved er, når han bevæger sig rundt ude på marken.

Før var han stram i albuerne og virkede meget middelmådigt i sine gangarter.

Dette har ændret sig radikalt, nu kommer han frem med jordvindende trav og er helt anderledes løs og elastisk i sine bevægelser. Dejligt at se .


Jeg har set Arne "in action" en del gange efterhånden, og ved nye heste som har hovproblemer, synes jeg han er yderst forsigtig. Når jeg har spurgt ham om, hvorfor han ikke har taget mere eller rettet mere til den ene eller anden side, er hans svar hver gang: Jeg kan ikke tage mere nu, den skal rettes lidt af gangen med jævne mellemrum, så den vender sig til det stille og roligt!


Arnes teori er at hestenes hove skal slides jævntligt for at blive stimuleret til at vokse (regenerere sig selv), da vores tamheste ofte slet ikke slides nok, kan der opstå en masse sammenpresset sål i hoven (ligesom når vi får ligtorne), hvilket fører til at hestene får "klemt tæerne" sammen og sålen rådner. Hvis sålen trimmes jævntlig holdes det overskydende sål væk, så hoven får mulighed for at have et sundt og fleksibelt hovspil og der vokser sundt og stækt sål og hovkapsel ud, jubii!


Så kan man jo mene hvad man vil om Arne og hans teori!

Men jeg er overbevist for det virker på min!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvilke erfaringer er der med dansk
Forfatter: 
Dato:  25-07-2009 00:31

Hej Belinda


Det glæder mig meget at høre, at det har hjulpet din 2 års plag. Min venindes hoppe kom også ovenpå en kort periode inden at det gik kraftigt ned ad bakke. Jeg håber af hjertet det har været det helt rigtige for din da han er så ung. Ydermere ledte jeg jo også efter folk der havde haft en god erfaring med ham .. glem ikke det. Jeg har været meget åben og nænsom omkring hændelses forløb osv.da jeg fremspurgte af nysgerrighed og ikke for at brænde nogle på bålet. Information er vejen frem for udvikling og viden. Det er bare måden den bliver formidlet på som er afgørende for resultatet.


Vrins kiwiland

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forløb
Forfatter: 
Dato:  05-08-2009 23:51

Hej Belinda :-)

Det kunne være fedt hvis der på en eller anden måde kunne samles en tråd hvor folk skriver um deres barfodsforløb, for mit umiddelbare indtryk er også at folk ikke kender til forskellen på barfod og alm. beskæring. Min fjollerbakke er nu rigtig godt i gang med at blive rettet, og det går strygende, hun traver allerede lystigt ud af grusveje. Men min gamle pony gennemgår en større proces, han er 17 år og har gået på forsko, i hvertfald i 6 år. Det er blevet meget bedre med ikke at være ømtået, men ligenu snubler han en del på tur. For en uge siden forsvant fire ben pludseligt under ham i skidt på en asfalt vej. Vi blev begge ret forskrækkede, og han var da også øm de næste tre dage. Sidst jeg kiggede til ham galoperede han rundt som en unghest på marken, på en måde jeg aldrig har set fra ham før. Det tager jeg som et godt tegn. Jeg er sikker på at det er det rigtige. Vores trimmer er lært op af Arne, hun er reel og fornuftig. Hun har sagt fra til en 12 årig fuldblod jeg har opstaldet, han har altid gået med fire sko. Og så har han spadt. Hun er bange for at gå ind og ændre ved for store ting, da skoene godt kan holde en del ting sammen for ham. Hun siger at det sikker vil ta' to års behandling før han kan trives uden sko. Respekt for det :-)


Hilsen Janne :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej Janne
Forfatter: 
Dato:  07-08-2009 23:35

Jeg har om nogen anden sat mig ind div. forskelle på trimning og beskæring, eftersom min hoppe også har en alternativ smed fra england til at ordne hendes noget fjollede Quarterhove. Har næsten slidt hornhinden af øjnæblerne bare for at suge viden til mig, og vender det hele med min autoriserede smed. Han er træt af mit internet LOL , men kan godt forstå at jeg gerne vil have indblik i emnet, for at bedre kunne forstå forløbet med hovudviklingen beskæringsteknikker trimninger osv.


Har senest læst at sparkeringe øger blodcirkulationen i kronranden og får hoven til at vokse hurtigere.( monty Roberts bruger dem til alle sine heste )De må dog kun sættes på når hesten er i stalden.


Hvad der kan irritere mig er, at ud af de mange fine undersøgelser der er blevet lavet omkring hove, er det kun de færreste der nævner noget om hovunderlaget i undersøgelsesfaserne. Hvilket er en af de vigtigste elementer til opbygning og stimulering af hoven og jeg tror at det er det som bliver misforstået i stort omfang. Opbygning skal ske i samråd med almindelig omtanke og fornuft


Det er jo også de færeste mennesker der lige smider sko og strømper og vælter rask som en gazelle ned af en stenet eller gruset vej.



Desværre har jeg på andre tråde her på HN mødt mange ikke så pæne fortællinger om netop dette indlægs begyndelse og min veninde har senest også oplevet hans ubehagelige side på skrift. Så sørgeligt alle kan jo begå fejl, men det bliver udredet retsligt nu. Her er det en dyrelægevudering og absolut ikke en personlig. For selvom folk er søde og rare, er det også menneskeligt at fejle og kun af dem gør vi vores allerstørste erfaringer på godt og ondt.


Når det så er sagt...Danmark er så utroligt langt bagud med henblik på heste fysisk og psykisk bevægelses mønster sygdom adfærd osv. bare tænk på det tog 15 år før vi fik vores første MRI scanner til heste.


Har kun lige tilbage at sige det er dejligt at høre det går fremad for hesten og dig, og ønsker jer mange gode ture sammen, vil da heller ikke sige noget som helst om at din trimmer ikke er dygtig eller ikke kan sit håndværk ikke er sød eller noget som helst. Det glæder mig mere at høre- hellere det end noget andet,da jeg synes der er rigeligt herinde af det andet. ønsker jer begge en fantastisk sommer lykke til med forløbene og takker for svar og oplysning..


sommer vrinsk


kiwiland



0
0
Svar på denne tråd
 
 Sparkeringe?
Forfatter: 
Dato:  08-08-2009 08:20

Hej Janne,


Nu blev jeg lige nysgerrig


Hvad er det for nogle sparkeringe? ... og hvor kan man købe nogle sådanne?



Mange hilsner fra


Lise Andersen


Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 sparkeringe hovringe
Forfatter: 
Dato:  08-08-2009 11:03

Hej charli


man kan købe dem hos hooks, Heri og sikkert mange andre steder. De hedder også hovringe


vrinsk


Kiwiland

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider