Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Sadel til fjordhest
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 17:20

Jeg leder efter en ny sadel til min fjordhest, da den jeg har er for lang til ham.

Det er en fjord på 145, kraftig, brede skuldre og rimelig kort ryg.

Sædet må ikke være for bredt for mig at sidde i, og der må gerne være støtte i til at holde mig lidt bedre på plads ;)

Jeg er ikke så meget for almindelige bomsadler. Modsat er den bomløse jeg har nu (barefoot cheyenne)for bred til mig, da jeg får ondt i hoften af at sidde så "spredt" med benene.

Så noget midt imellem, hvis det findes. Men alle der har en idé er velkomne til at skrive.

Håber på nogle ideer.

Mvh. Maibrit.

Børneridehjelm sælges

Ponysadel sælges

Hubertus combisadel sælges

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Sadel...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 17:23

Jeg fortræk en Wintec kombi 2000 da jeg havde fjordhest.

Mange vrinsk fra Evidence, Spotlight og Lene

Fuldblodsplag søger godt og kærligt hjem.

Vil egne sig særdelse godt til military, dressur, jagt og spring. Har 3 særdeles gode gangarter. Mor kårede i DH.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 17:48

Jeg sidder også og kigger på wintec med "cair". De lyder til at være gode. Netop fordi de kan tilpasse sig hesten.

Nogen der ved noget mere om "cair" systemet?

Mvh. Maibrit.

Børneridehjelm sælges

Ponysadel sælges

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Ja Cair..
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 19:39

Min Fjordhest Aladdin har en Wintec Wide med Cair sadel. Den er jeg rigtig glad for.
Jeg mener han har det bredeste kopfjern i. Man sidder rigtig godt i den og min er lavet af kunstlæder, som ligner rigtig læder, så den er nem at vedligeholde!
Cair systemet er jo at der simpelthen at der er luft i saddelpuderne og det skulle være bedre for hestens ryg :)

Så kun positive ting fra mig :)

Kram Jette

Kan du ikke se det smukke ved Fjordheste?

Så trænger du godt nok til briller!

Med Fjordbassen Aladdin og Shetlandsponyen Hannibal <3 <3

Elsker jer

0
0
Svar på denne tråd

Vedr. Cair
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 13:57

så kører der en tråd på prod. og lev. og det er ikke lutter positive ting der kommer frem her.

Det er klart anbefalelsesværdigt at få en sadelmager ud og få rådgivning omkring sadler med uldstopning.

Jeg har en Globus Clic til salg (den passer ikke krikken mere), den skulle iflg. sadelmageren være god til bla. nordbagger og haflinger pga. deres bygning. Så du kunne evt tjekke dette mærke, hvis du vælger en med uldstopning.

Mendacem memorem esse oportere. *

.oooO.........
(....)...Oooo.
.\..(...(....)
..\_)....)../.
.........(_/..

Globus Clic Dressursadel sælges.

Mangler du en uddannet sadelmager i Nordjylland?? Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Wintec pro 2000
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 18:13

Sådan een har Benn (eller vi til Benn) og den ligger fantastisk på ham, det er også en rigtig god sadel...

Kærlig hilsen

Lotte

NU med Mosegårdens Benn

Vores dejlige fjordhest.

Gu'ved om han ender med at blive en hop hest ?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 21:55

Nu har jeg læst den tråd på produkter og leverandører, og nej, det er da ikke kun positive ting.

Men hvad skal jeg så finde på...

Jeg er stadig en smule "skræmt" ved tanken om en hel alm sadel med træbom og uld, men det er jo nak bare noget med at den skal tilpasses tit, så man ikke risikerer den bliver skæv.. (men hvor tit)

De bomløse er jo som sagt for brede til mig, så det går heller ikke.

Så syntes jo cair systemet lød som en god mellemvej, men der er jeg heller ikke helt overbevist mere..

Øv, Jeg synes det er svært det her med sadler! Håber bare jeg overhovedet kan vænne mig til at ride i normal sadel igen. Nu har jeg jo lige vænnet mig til den bomløse.

Gode råd og ideer modtages stadig gerne. Også gerne på "alternative" sadler.

Nogen der kender en super god sadelmager i Århus eller Randers???

Det er jo 11 år siden jeg sidst købte en alm sadel!

Mvh. Maibrit.

Barefoot cheyenne str 1, sort, sælges med underlag og stigremme

Børneridehjelm sælges

Ponysadel sælges

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Nu er det
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 22:20

jo heldigvis ikke selve bommen der bliver skæv, hvis du står med en skæv sadel, det er som oftest fordi stopningen har sat sig hårdere i den ene side end den anden, eller der ikke er stoppet lige meget i (hvilket uddannede sadelmagre ved). Hvis du får en sadel med en ordentlig fleksibel bom, træ med evt stålforstærkning eller plast, så skal der voldsom påvirkning til at gøre den skæv, og kommer man ud for en sådan så har man nok mere behov for en ny sadel end en omstopning.

Tilpasning skal alle sadler igennem, ihvertfald dem med bom, og det er der også i Cair sadlerne, og nej, de kan ikke ligge på alle heste, tværtom vil jeg mene.

Ellers er der jo kommet en del bomløse close contact sadler på markedet, men der er nok ulemper ved det hele.

Jeg har en sadelmager der hedder Birgitte Funder, og hun er knald dygtig, og så kommer hun når man ringer, ikke som andr jeg har haft gennem systemet der bliver væk eller ikke besvarer opkaldene.

.oooO.........
(....)...Oooo.
.\..(...(....)
..\_)....)../.
.........(_/..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 22:26

Rart nok lige at få sat det på plads med at det er uldstopningen og ikke træet der bliver skævt.

Hvor tit bør man få tjekket sin sadel?

Hvad koster en omstopning egentlig?

Har en gammel hubertussadel, men den har lagt på en hel anden tybe hest, så jeg tror ikke rigtig den kan passe min bredskuldrede pony :)

Mvh Maibrit.

Børneridehjelm sælges

Ponysadel sælges

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Sadel til brede heste
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 08:15

Hejsa.

Jeg kender en rigtig dygtig sadelmager der gerne vil hjælpe dig med dit sadel problem... Hun bor i mejby-omegen og kører ud.

Hun samarbejder med sadelfolk fra england og det er et helt andet marked derovre... Du kan bla få op til fit 6, plus bommene er langt bedre for hesten og sadelmageren da der næsten ingen begrænsninger er... Og nej disse koster ikke flere 10000-20000 kr..

Træbomme er et vidt begreb, og det handler om at sadelmageren kender de forskellige mærker og ved hvordan bommen opføre sig så man kan finde sadlen netop til dig og hesten.

Og hun arbejder ikke kun med bom sadler, hun kan finde stort set ALT, hun har bla hjulpet mig med at finde en løsning til min lille pony, det blev så en bomløs freemax dressur....

Kan kun sige at hende jeg kender virkelig gerne vil finde den bedste løsning både for dig og hesten. Rikke Andersen har bla os rost hende i modsætning til mange af de andre sadelmagere der findes i jylland....

Men skriv endelig en pb hvis det er noget...

Akademisk ridekunst: www.barokridning.dk (under opbygning)

Fede smykker: www.otello-design.dk

Fokusér på det du vil, ikke på det du ikke vil.

Sælges: Gåstol, rigtig fin, næsten ikke brugt...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 09:48

Grunden til at jeg ikke er helt vil med tanken om en normal bomsadel med uld, er at de jo ikke på samme måde som en bomløs kan følge hesten.

En med bom og uld har jo kun den ene form, og en hest går jo ikke i samme position altid....

Mvh. Maibrit.

Børneridehjelm sælges

Ponysadel sælges

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Uld stopningen.
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 17:03

Dette herunder er sakset fra tråden på prod. og lev. og skrevet af Den mobil sadelmager:

Uld er et materiale opbygget af fibre, som også har små luftlommer. Uld er ligesom hår. Det indeholder olie, og er svært at binde knude på. Når man presser det sammen vil det når trykket aftager af sig selv forsøge at ekspandere, altså affjedre. Det har selfølgelig en vis "levetid", så det skal skiftes.

Endnu en fordel at at man som sadelmager kan arbejde med det. Derved mener jeg at man kan pladsere det igennem puden hvor man ønsker det iforhold til pågældende hests rygfacon. Altså har man flere muligheder.

Dette giver et godt svar på at uld følger hestens ryg, selvfølgelig er der jo bommen til at bestemme hvor meget.

Mht. hvor ofte man bør omstoppe sin sadel, dette tror jeg er meget individuelt, alt efter behov osv. Det kan man bedst selv bedømme på puderne, hvis de er skæve skal man jo have gjort noget.

Du kan undgå at gøre sadlen skæv ved at sørge for at benytte en skammel eller andet når du stiger op og af, samt sørge for alm. vedligehold af hestens ryg, sadlens ophæng og din egen krop. Man kan selv være medvirkende årsag til en skæv stopning.

En sadel er ikke bare en sadel, der er bomvidden, afstanden mellem panelerne (tunnelvidden), sædestørrelsen, kopfjernet osv, at tage hensyn til, nogle sadler er stoppet med skum andre med uld. Men alt dette kan en sadelmager fortælle meget mere omkring.

.oooO.........
(....)...Oooo.
.\..(...(....)
..\_)....)../.
.........(_/..

0
0
Svar på denne tråd

MIN mening om wintec
Forfatter: 
Dato:  15-03-2009 03:23

min fjordblanding som lyder meget ensformet din fjord kunne ikke passe en wintec cair.

1. for lidt skulderfrihed

2. gled frem

3. Dårlig at ride i

Jeg er modstander af at bruge tvangs udstyr til at holde sadlen på sin ratte plads..hvis i forstår

Jeg kan anbefale at du ringer til en sadelmager som kommer ud med et par sadler, som du og hesten prøver i alle 3 gangarter og finder så den ratte sadel. Du kan selv lede og søge efter den anbefalet sadel, hvorfeter sadelmager igen kommer ud og tilser/tjækker den. Du kan købe den ny som brugt, herved spare du en del penge og du har findet en sadel som passer til din hest.

Jeg har ringet til Kit Hansen fra Stjær hun skal have 600+ kørsel for at finde en sadel til min hest og hun sætter 1 til 1½ time af på det. Jeg bestemmer selv om det skal være en af hendes eller om jeg selv vil lede efter en ny/brugt sadel i god stand og så kommer hun igen og tjækker den efter.

For 700 kr kan du få hjælp og råd til at finde den ratte sadel, det er mit råd til dig for wintec passer ikke alle fjordbasser

0
0
Svar på denne tråd

Kti Hansen fra Stjær
Forfatter: 
Dato:  15-03-2009 03:27

hun køre i hele jylland og hun er super god, hun har en hjemmeside søg på hendes navn + sadelmager.

0
0
Svar på denne tråd

Sadelmager
Forfatter: 
Dato:  15-03-2009 10:57

Link til Kit Hansen, i min signatur..

et godt sted at starte.

www.hestens-sadelmager.dk

Mvh Marianne

Stolt pony mor med stave og gramatik fejl.

0
0
Svar på denne tråd

tak :D
Forfatter: 
Dato:  15-03-2009 22:31

tak jepsem

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-03-2009 17:56

Hej.

Jeg har besluttet mig for at prøve at få Kit herud.

Men mon ikke det er bedst at ringe og snakke med hende om ønsker, str osv først? Eller maile?

Kan se på hendes hjemmeside at man kan bestille tid ved en anden end hende selv, men mon ikke hun skal have nogle ting at vide inden hun kommer ud?

Mvh. Maibrit

Børneridehjelm sælges

Ponysadel sælges

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider