|
|
| Naturhov.dk |
|
|
Hej alle. Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer med Naturhov.dk Jeg skal på et kursus med Arne, men har hørt meget forskelligt omkring ham og hans metoder. Selv synes jeg at hans hjemmeside lyder meget fornuftig, men hvad siger i? Har i gode eller dårlige erfaringer? M.v.h. Anita
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kursus???? |
|
|
Det er Strasser metoden,og den er blevet kaldt for det rene dyreplageri. Det er ikke normalt at en hov bløder når den er beskåret,men det kan ske for en profesionel også,men ved denne metode er det ganske almindeligt. Hvis at en hest skal (tilvænnes) en beskærings metode,og man godtager at den er halt i nogle måneder efter,så er det ikke hesten der er noget ivejen med,men vedkomne som beskære den og heste ejeren som tillader dette. Har du betalt for dette kursus i bevist at skade hesten??? Ja Arne du skal bare sagsøge mig,hvis at du kan bevise at det ikke passer hvad jeg siger. Den eneste grund til at det ikke var ham som kom i retten,men derimod en mere kompetent trimmer,kan da kun være at DS holder hånden over ham pga. han er maskinarbejder,og måske derfor tror at han kan lege beskære. Hold dig fra ham,og tag istedet for kontakt med en trimmer som ved hvad han eller hun laver. Gå evt. i lære som beslagsmed,der får du da en bredere uddannelse,og en uddannelse som kan bruges. Du kan jo bare vælge efter at du er udlært kun at beskære. Den (uddannelse) som du er tilbudt kan jo ikke bruges,når den nye lov om heste træder i fuld kraft. Hvis at du har betalt,kan du jo prøve at få dine skillinger tilbage. Det var så min som sædvanlig ganske skånselsløse og uhøflige bekrivelse af Strasser metoden,og dens udøver. Der er forhåbentlig ikke mange i danmark som stadig er på den metode.
People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Naturhov.dk |
|
|
Ja jeg har også selv hørt dårligt om strasser metoden. Men har du nogen erfaring med ham eller skriver du kun udfra at han bruger strasser metoden? Jeg syntes at kunne læse på hans hjemmside at hans viden kommer fra flere forskellige og ikke kun strasser og udover det så henvises der til Strassers bøger på sundehove.dk som jeg forbinder med Keppie som skulle være en temlig god trimmer. Jeg søger kun at få mere viden om hestens hov, så jeg selv i en vis grad kan vurdere min hest´s hov. Håber at høre fra flere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| naturhov |
|
|
Nu har jeg i sagens natur aldrig mødt denne person,da han ikke prøvede at beskære da jeg var i danmark,men først begyndte med det,da han syntes at hans daværende smed blev for dyr. Jeg har prøvet at få en dialog igang med ham,på min private mail,da han skrev til mig,men hvergang at jeg stillede spørgsmål,fik jeg det svar at det kan du se på min hjemmeside. Jeg kan ikke respektere ham,når han ikke kan komme med nogle relevante svar på relevante spørgsmål. Han er ikke til at få ind i en faglig dialog desværre. Fin hjemmeside,og den er godt sat op,så dem som ikke ved så meget om det,har tendens til at falde på halen over hans (viden??) Han har været igang i cirka 10 år,såvidt jeg kan se,så han har jo (stor) erfaring. Keppie henviser også til Strasser,da hun jo såvidt jeg ved også har været på kursus hos Dr.Strasser i tyskland. Hun bruger IKKE Strasser metoden. Jeg syntes at det er rigtigt godt at du som hesteejer søger så meget viden om din hest som muligt. Det er også godt at du kikker på de mindre gode ting der er om hovene,her bla. Strasser metoden. Så er der noget at sammenligne med,hvis at du forstår at soterer. Holder hestens værn ikke nogle kursur om ben og hove??? Hvad med at få lov til at køre med din egen smed i et par uger,bare som kikker?? Nu ved jeg ikke hvor i landet at du bor,så jeg kan ikke sådan lige komme med nogle smede forslag til dig,og der er jo også kommet mange nye til i de 15 år jeg har været her.
People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Naturhov.dk |
|
|
Nu har jeg betalt så jeg tager med på kurset. Jeg har tænkt mig at læse så meget så muligt inden, så jeg har en lille smule viden inden jeg skal derop. Og jeg håber at han er villig til at svare på alle mine spørgsmål. Jeg har jo nok en forventning/håb om at jeg i det mindste får lært noget om hovens opbygning og funktion og så kan jeg vurdere om jeg synes hans metoder lyder fornuftige eller ej. Jeg kan jo altid tage flere kurser så har man en bredere viden om forskellige metoder. Vel ligesom at keppie har taget et kursus hos strasser men har valgt ikke at bruge metoden. Jeg har faktisk i lang tid overvejet at uddanne mig beslagsmed, men jeg er en lille pige og er i tvivl om hvorvidt jeg kan holde til det. Og så er der jo økonomien i at tage en uddannelse, jeg er 24, har mand og hus og skulle da også gerne have nogle børn inden jeg bliver 30, hvordan passer en 4-årig lang uddannelse ind i det. Men alting er jo et spørgsmål om priotering!! Jeg har desværre ikke en fast smed, det er enormt svært at få en smed ud til en enkelt hest der bare skal beskæres, og så har jeg været lidt uheldig med en af dem jeg har haft ude, jeg havde ikke forberedt min hest ordenligt og han var ikke interesseret i at hjælpe. Det bliver nok også lidt svært at tage fri i to uger, men det var ellers et rigtig godt forslag hvis man kunne finde en interesset smed. Jeg kommer iøvrigt fra djursland.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anita.. |
|
|
Jeg syntes da at det fint at du tager dette kursus,og jeg prøver ikke at give dig en forhånds mening om det,selvom jeg godt ved at det er det jeg gør. Jeg har altid selv set efter hvad andre gjore inden for mit fag. Og tro mig,selv den største klamphugger kan man lære en lille ting af,og det er her at soteringsevnen kommer ind. Sålænge at man er villig til at lære noget,er der lys forude. Når du har været på kursus,må du meget gerne skrive til mig,og fortælle hvad du mener om det. Til den tid har du jo trods alt dannet dig din egen mening om metoden. Og jeg er seriøst intereseret i at høre hvad du syntes. God fornøjelse med det,og hils endelig fra mig,det er så her smileyen skulle ind,men mine evner rækker ikke til at sætte en sådan på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Naturhov.dk |
|
|
Det er fint du giver din mening til kende, det var jo det jeg bad om. Vi har jo alle forskellige meninger om forskellige ting. Jeg har f.eks nogle holdninger til hvordan man omgåes heste og hvordan man rider dem, som ikke engang nogle af mine gode heste veninder er enige mig med i, men derfor respektere vi stadig hinanden. Selvom jeg ikke har haft hest i så mange år, har jeg dog på det seneste lært at man ikke skal tro på det første og det bedste. Jeg kan og har ingen anelse om hvem af dig og Arne der har fat i den lange ende. Men et eller andet sted syntes jeg at der kun er en måde at finde ud af det på. Man skal til en vis grænse være kritisk overfor det man ikke kender og søge viden om det så man kan danne sig en ordenlig mening. Det er ikke okay at dømme med det samme men det er heller ikke godt nok bare at tro blindt på alt. Og jeg håber da virkelig at Arne er parat til at svare på en masse spørgsmål uden at føle sig angrebet. Og jeg vil helt sikkert vende tilbage og fortælle hvordan jeg oplevede det, højst sandsynligt i dette indlæg ellers smider jeg en pb til dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så overrasker han da |
|
|
Hvis han ikke bliver tøsefornærmet, så bliver det da årets overraskelse. Jeg har kun set ham marchere ud af stalden, højt råbende osv. når dyrlæge og andre har prøvet forsigtigt at spørge ind til, hvordan han dog kan forsvare Strasser metoden. Nu har jeg så set selv samme lave 4 buk hove på en føl, der efterfølgende blev reddet af en reg. smed og sygebeslag og kunsthov. Jeg har set en anden nærmest kravle, være så øm at den ikke engang kunne skridte i ridehusets bløde belægning pga. Arnes beskæring, og den blev også reddet af en smed, en anden end ham før. Sidste hest jeg har set ham beskære blev aflivet, da hovene over en periode på 4 mdr. var så miserable, at det ikke var forsvarligt at lade den leve, så nej Arne får aldrig min anbefaling, og det er så kritisabelt at han kan få lov at fortsætte med at skamfere heste. Han taler godt for sin sag, men det meste er forkert, og han aner ikke hvad han laver. Det må være en helt speciel mentalitet man skal have for at blive ved med at ødelægge folks heste. Og hvis det her går som det plejer når Arne er i Ris og Ros, så har jeg om ½ time en mail i indbakken, hvor han truer mig med sagsanlæg, død og forbandelse og hvad ved jeg, og nej, det virker stadig ikke. Jeg fortæller altid gerne om hans behandling af heste, for får jeg bare en til at fravælge ham, så var det alt værd!
Hilsen Mette Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
og barfodstrimmere burde forbydes....
Medlem af Bullerklubben
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Naturhov.dk |
|
|
Jeg må indrømme at jeg alligevel er blevet lidt skræmt. Jeg kunne dog stadig godt tænke mig at høre fra nogle flere. "Den gamle smed": Nu siger du at du syntes at jeg skulle tage kontakt til en trimmer som ved mere, men hvordan kan jeg vide at den person ved mere end Arne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er DYREMISHANDLING |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
07-03-2009 17:49 |
|
DYREPLAGERI af værste skuffe. Cluet er i Gl. Smeds 1. svar til dig om hvem der har mere viden.
Illum !! . :-) du kan "råbe" alt det du vil, du får intet svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rønnebærene er sure ... |
naturhov |
07-03-2009 22:29 |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og fanatisme |
Illum |
07-03-2009 22:52 |
|
Opstår når man tror man har opfundet de vise sten....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Naturhov |
|
|
du viser to forskellige billeder?? Christina Keppie holder ind imellem kurser rundt om i landet. Der kan du få baggrundsviden om hove og beskæring. Men du kan ikke selv beskære en hest efter et 6 timers kursus, uanset hvem du kommer på kursus med. Forskellen, tror jeg, ligger i at nogle bilder en ind, at man godt selv kan lære at beskære på så kort tid. Selvom man selv lærer en del om hove, pasning osv. så kræver det meget erfaring for at kunne beskære en hest. Jeg rasper selv lidt af tåen på min egen en gang om ugen, men min smed kommer hver 4-5 uge og beskærer hende. Det er efter aftale at jeg holder hoven på den måde. Kunne aldrig drømme om at tro at jeg var dygtig nok til at kunne beskære selv, på trods af at jeg har noget viden om hove.
Sagde Janne
Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter 
Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rønnebær???? |
|
|
Arne det er ikke noget med sure rønnebær,men noget at gøre med hestens velfærd.
Hvis at du var en gentlemann,så ville du da med det samme komme med nogle kommentarer,til både det jeg har skrevet,og det som Mette har skrevet.
Hvorfor gør du ikke det???
Hvorfor henviser du altid til din hjemmeside,når du bliver stillet spørgsmål???
Det ligger da klart for enhver,at med de få års erfaring du har mht.at beskære heste,må det da være nogle gevaldige dygtige lærere du har haft,og din hukommelse må være ekstraordinær,siden at du kan tillade dig at tage penge for at holde kurser.
Var det i 1998 eller 2000 at du begyndte at beskære andre folks heste???
Arne,Arne erfaring er ikke noget man kan læse sig til i bøger,eller tage på kursur i diverse lande for at få.
Erfaring kommer MED TIDEN,når man har lavet både godt og dårligt beskære arbejde. Det ved enhver ordentlig beslagsmed,og det er her at forskellen er på dig og så dem som har en uddannelse i faget.
Kom nu med nogle kommentarer til Mettes historier om dig. Jeg kan nemlig ikke finde noget om det på din hjemmeside,så mon det kun er en (myte??) Eller vil det sætte din (viden) i et dårligt lys???
Anita nu skal du ikke være bekymret over hvad Arne kan lære dig,du skal bare tænke dig om 2 gange før at du evt. bruger det. Jeg er stadig af den mening at det var den forkerte trimmer som blev dømt,og at nogen må holde hånden over andre. Men vi skal vel husk på at det ikke kun er Låsby Svendsen som har et fantastisk godt snakketøj.
Nå men nu venter vi spændt på nogle svar fra Arne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Oldermand haha |
Illum |
08-03-2009 12:41 |
|
Dette er jo ikke noget man kan tage seriøst 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Illum, hvem tager du ikk seriøst? Fangede jeg ikke lige 
Hvis alle tænker ens tænker ingen. Ny Barok sadel sælges, skriv pb for info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øhhbøhh |
|
|
er det min kreative tænkning den er helt galt fat med, eller er det bare en gåde hvordan et billde af Bent Branderup sammen med en mand der måske (kvalificeret? gæt) er Arne Naturhov og et af et hesteøje med en genspejling i øjet af en tegning af en hest med røde hove kan udgøre et svar på eet eneste af de spørgsmål og udsagn der fremkommer i denne tråd??????????????????...??????????
Venlig hilsen Sarah. -medlem af BULLERKLUBBEN.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil istedet anbefale.. |
|
|
www.boltpistol.dk Det vil med garanti være en bedre oplevelse for din hest
Det er menskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Natursjov... |
|
|
Hvad ideen med at sætte to fuldkommen ligegyldige billeder ind ???
Det er menskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mening om Strasser |
|
|
Nu kan jeg læse at mit navn er blevet forbundet til Strasser via hjemmesiden www.sundehove.dk .
Jeg har rigtig nok hendes bog på litteratur listen og det er fordi jeg synes der står nogen gode ting i, som kan bruges omkring beskæringshyppighed, miljø og foder. MEN jeg er uenig i beskæringsmetoden. Jeg synes ikke man skal udtynde sål og tage så meget af dragten i hovmekanismens navn. Mange heste bliver ømme heraf og det uden grund.
Der er virkelige meget vide fortolkninger i hvordan en hov skal beskæres og der er også stor variation blandt smede i dk, fordi de er hver især påvirket af deres mestre. Smede uddannelsen er i mange henseender ok, den kunne dog godt tåle at være mere holistisk og det kunne være rart at der var plads til lidt mere teori. Den nye smede uddannelse har fordoblet teoritimerne og det glæder mig.
Det jeg slår et slag for, er at søge sin viden bredt og ikke hægte sin viden på en mester eller på en barfods"guru".
Man skal sætte sig ind i den forskning og viden der er, vurdere den og holde det op imod hinanden og ens egne erfaringer. Alle smede og trimmere er blot sølle fortolkere.
Vores erfaringer bliver selvfølgelig større jo flere år man har praktiseret, men at have gjort noget i fyrretyve år er ikke i sig selv kompetence givende. Man skal fortsat uddanne sig og udveksle erfaringer med kollegaer.
MHT til trimmerkurser, det er virkelig vigtigt at man holder sig for øje at man på INGEN måde kan lære at trimme på bagggrund af et par kurser og da slet ikke kun fra en fortolker. Dels er det for lidt teori man kan få ind på den basis og dels så kræver det at beskære, at man øver sit rummelige syn, kan få det ned i hånden og så skal man se massevis af hove.
Man skal kun bruge kurserne for at lære at se hovfejl, lære noget om hvordan en hov fungerer og ikke mindst at vide hvad man kan gøre for at optimere sit hestehold, så man kan hjælpe hovene i at blive sunde. Man skal på ingen måde fyre sin smed og begynde selv. Vi arbejder fortsat på at der kommer en godkendt hovplejer/trimmeruddannelse herhjemme og i England har man i skrivende stund nedsat en arbejdsgruppe til at lave en. Tyskland forbød alle andre end de uddannede smede i at beskære og sko anden mands hest, det har de nu trukket tilbage, fordi de ikke kunne få dækket behovet for smede. I Danmark som i England og resten af Europa, er der stor mangel på smede. I Danmark anslår man at man har 175000 heste fordelt på knap 250 fuldtids smede, hvilket giver 700 heste pr smed. DET KAN PÅ INGEN MÅDE LADE SIG GØRE. Hvis en smed kan tage 9 heste pr dag (plus lidt tabte sko), halvdelen med sko og halvdelen uden og hvis hestene ifølge anbefalingerne skal skoes hhv beskæres hver 6. uge. Så har de omkring 25 arbejdsdage på en 6 ugers periode gange med 9 heste pr dag gange med 250 smede så kan de nå 56250 heste. For at nå 175000 heste, skal der bruges 777 smede. Dvs vi mangler ikke blot 80 smede som DS påstår, men ca 527.
MVH
Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Keppie. |
|
|
God forklaring du har lavet,og så håber jeg at Anita får noget ud af den.
Vi er jo nok enige om flere ting end vi vil være ved,og vi skal ikke begynde at krydse klinger nu.
Jeg fatter bare stadig ikke at den her omtalte trimmer der bruger Strasser metoden ikke er blevet lukket for længst.
Hvor er DS.??? Hvor er hestens værn???
Hvis at et svende brev som maskinarbejder,skal kunne være baggrund for det vedkomne laver,hvor er så alt den snak om bedre uddannelser henne??? Jeg har stor respekt for en maskinarbejder,men jeg tror at det er bedst at de bliver ved deres maskine.
Men som jeg tidligere har skrevet til Anita,så kan man lære noget af selv den største klamphugger,man skal bare forstå at soterer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gl smed |
|
|
Jeg tror ikke der er nogen trimmer, der går fri for DS. Det er bare spørgsmål om det rette sted og timing. De ville statuere et eksempel og det blev så mig, det kunne lige så godt have været en anden trimmer. Men hvis jeg ikke bliver frikendt i landsretten, så vil min sag danne precedens for ALLE smede, se indlægget på www.epona.tv . Da vi rent juridisk står lige for loven!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Arne Naturhov |
|
|
Kan vi snart tillade os at spørge om der komme nogle svar fra dig Arne,udover nogle billeder fra din billedbog.
Hvad med at forsvare din beskærings teknik,så os der ikke ved hvor god den er, måske bedre kan forstå det, efter din nøje forklaring.????
Vi gider ikke bare henvises til din web site.
Kom nu ud af busken,vi ved jo at du læser dette. Lad os da få en dialog igang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| find den bedste løsning |
Bergmann |
11-03-2009 20:03 |
|
Hej Anita Det handler bare om at finde den bedste løsning til hver hest. Hovplejere som udelukker muligheden for jern og søm, udelukker samtidig den bedste løsning i nogle tilfælde. Disse barefoot hovplejere har det med at tilpasse hov-teorier med deres idealer "nul søm, nul jernsko". Det gør ikke teorien bedre. Denne naturhov hjemmeside indeholde ukorrekte påstande ligesom der er påstande som ikke er ført bevis for endnu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bergmann |
|
|
Det bedste er vel et samarbejde mellem plejere og smede, sådan at der i hvert enkelte tilfælde kan opnås den optimale løsning for hver enkelt hest? Der er jo mange gode alternative til jernsko: limsko, perfect hoofware, forskellige boots osv.
Sagde Janne
Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter 
Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gamle smed og andre |
|
|
I som beslagsmede må vide hvornår en lærling ca er klar til at tage ud og sko og beskære på egen hånd. Jeg havde en lærling ude for kort tid siden som var 1½ år henne i uddannelsen. Han lavede et skidt stykke arbejde som selv en dyrlæge kommenterede. Han vil ikke selv være ved at han ikke gjorde det godt. Men hvornår mener i at det er forsvarligt at en lærling tager ud alene?
Hilsen Christina med Kanoa (FRB) og Madelaine af nord-Als (Shet.)
Rytter søges til dejlig hest i Næstved. Godt frøgræs købes i Næstved. Skal kunne leveres.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Christina Kanoa |
|
|
Jeg er af den mening,og har altid været,at en lærling skal ud sammen med mester eller en svend,i de første par år. Hvis at han eller hun derefter,kan lave et arbejde som er tilfredsstillende,kan vedkomne køre ud alene,men KUN til almindlig beskæring og skoning. ALLE former for speciel beslag skal være under opsyn af en udlært. Desuden mener jeg at beslagsmede faget burde have en tarif som alle andre håndværker fag. Nemlig lærlinge priser,svendepriser og mesterpriser. Jeg syntes ikke at det er retfærdigt overfor hverken kunder eller lærlinge at de skal have samme betaling for deres arbejde som mester. En lærling som køre ud for tidligt,og måske ikke selv kan bedømme hvornår at det er påkrævet at hesten bliver set efter af en mere erfaren,får jo aldrig nogen erfaring i hvad der er rigtigt og forkert. Lærlingen fortsætter jo med at lave de fejl som ikke bliver rettet,og tror dermed tilsidst at han gør det rigtige. Vi skal jo også huske på at en lærling som får det ansvar at køre ud alene,ikke kan lide at komme hjem og sige øhh der var lige et problem. Og hvem betaler for det,det gør kunden med sin betaling,og lærlingen med et stykke arbejde som måske burde været gjort anderledes,og han lærte derfor ikke af sin fejl. Der er heldigvis stadig mestre der gør det rigtige,men desværre også mange som tænker mere på deres pengepung end uddannelsen af næste generation af beslagsmede.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdatering? |
|
|
Hvordan gik det egentlig med kurset, hvis du altså kom afsted? Er der nogen som har nye kommentarer/erfaringer med naturhov?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|