Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Fordele/ulemper v/trenser m/tilbagetræk?
Forfatter: 
Dato:  13-02-2009 22:25

Ja kom med alle fordele og ulemper... der er godt nok 3 måneder til sulle fylder år men han skal høst sandsynlig have en trense da han ikke kan passe sit pandebånd mere, og det er simpelthen ikke til at finde et pandebånd i mørkebrun i str. X-full... Så nu skal have han jo nok have en sort trense istedet og så passer det iøvrigt også meget bedre til hans sorte saddel hehe...

Bredt eller såkaldt almindeligt næsebånd??

Igen kom gerne med fordele og ulemper.

Da jeg kun vil sultan det bedste er jeg derfor gået igang med en god gang research for at finde ud af hvad der vil være bedst for ham at gå med inden jeg bestemmer mig for hvilken trense han skal have...

Hold venligst tonen pæn -tak

0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 01:50

en fordel med tilbagetræk, for du skal vel ikke snøre mulen ind på dens første trense? :-P

Men man kan sagtens burge tilbagetræksnæsebånd uden at stramme dem - de er så en lille smule mere besværlige at spænde, når man skal sadle op.

Og det er jo ikke en fordel ved en unghest, der må det gerne være let, så dens tålmodighed ikke skal sættes på for meget prøve ;-)

Bredt eller almindeligt er lige meget, synes jeg :-)

:-) fra NinA

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

www.epona.tv (y)

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd

NinA..
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 06:27

Tror liiige der er noget du har misforstået eller også har du ikke læst første del af teksten ordentligt, hvor jeg skriver at min hest er vokset udaf sit pandebånd siden maj. Han er ikke en unghest, men en herre der fylder 15 til maj. Så han har gået med trense et stykke tid efterhånden...

0
0
Svar på denne tråd

trense
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 08:46

Det er meget forskelligt, hvad heste går bedst med. Min går bedst med et bredt næsebånd, og gerne med tilbagetræk. Jeg spænder, så næsebånd og -rem sidder løst.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 11:38

jeg har en unghest og jeg har virkelig fortrudt at jeg har købt uden tilbagetræk.

Når jeg skal spænde næsebåndet på den hiver man det jo næsten 1½ hul længere ind for at du kan få en der dimmer i hullet (og det er selvom du egentlig spænder efter at du kan få 3 fingre under).. og det er min unghest godt træt af!

Derudover synes jeg - hvis ikke man spænder for hårdt - at tilbagetræks næsebånd må være rarere at have på da der er blød polstring bagpå..

-Stephanie

Med Bassebabyen Bandit som nu er tilredet af Søren Hedegård :D

0
0
Svar på denne tråd

uden tilbagetræk
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 18:55

Jeg synes tilbagetræk er meget mere bøvlet at spænde. Og hvorfor behov for polstring, når det ikke spændes stramt . Ja mange af de "fine" hesten har ovenikøbet behov for ekstra ekstra polstring....

Bredt eller ikke bredt kommer lidt an på hestens hoved. Hvis der ikke er meget plads mellem hestens kindben og mundvig, kan et bredt godt genere. Jeg har oplevet en hest få sår ved mundvigen, fordi huden kom i klemme mellem bid og næseremmens polstring, fordi remmen sad for langt nede. Men den kan jo også genere kindbenet, hvis den sættes for højt. Så er der nok nogle, der vil argumentere for, at et bredt velpolstret fordeler trykket bedre. Men så spørger jeg, hvilket tryk, når nu næseremmen ikke er stram .

0
0
Svar på denne tråd

Sultan...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 18:58

Åh, det kan jeg godt se nu 8-)

Det var denne her sætning der fik mig til at tro, at den skulle igang med ridning:

"der er godt nok 3 måneder til sulle fylder år "

Jeg troede det betød mere systematisk ridning af en unghest.

For hvad står det der så for? Var det bare en fødselsdagsgave til hesten, eller hvad? :-D

Ja, ja, det er ikke altid man ser så godt midt om natten ;-)

Men jeg synes altså ikke tilbagetræk er en fordel. Jeg har haft en del trenser med det, men også nogle uden - og hvis næsebåndet alligvel ikke skal strammes til, så er det da bare til besvær, synes jeg altså :-P

:-) fra NinA

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

www.epona.tv (y)

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag', 2001 (y)

0
0
Svar på denne tråd

Blandet
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 21:44

NinA:

HAHA det er da ogå fordi jeg samtidg har glemt og skrive 15 foran år... haha... Ja fejl sker vi er trods alt kun mennesker... hehe...

Men jeg kan lige finde et billed frem af ham så man kan se hvordan han er bygget i hovedet... :-)

Ja jeg beklager størrelsen... hehe...

0
0
Svar på denne tråd

Næsebånd
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 22:30

Hej.

Jeg ville helt klar vælge et bredt med tilbagetræk, evt med hvid foring, det ville være super flot til ham! Og så ville jeg sætte næsebåndet to huller (Ca.) højere end som det sidder nu.. :-)

MVH Tine Vejlstrup og Freya

Nu en del af Team Lodberg!

0
0
Svar på denne tråd

Tine ejlstrup
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 22:32

Han skal ikke have hvid forring da han ikke slal beholde det pandebånd der vil følge med.... Han bruger full i trensen men er vokset til str. X-full i pandebånd....

0
0
Svar på denne tråd

Trenser
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 12:51

Tja, jeg ville aldrig købe en trense med tilbagetræk - medmindre jeg planlægger at udskifte næsebåndet eller trensen er lige det jeg vil have og jeg kan ændre næsebåndet til alm.

Man kan med tilbagetræk snøre hestens mule så meget sammen at de nærmest er kommet i spændetrøje, og hvis man dertil lægger et generøst polstret næsebånd kan det næsten sidestilles med mishandling - polstret giver efter når man spænder så der kan spændes endnu mere, og hvis hesten så lukker munden bare lidt op kan den nemt få sit kindkød ind mellem tænderne uden mulighed for at undgå det.

Selvfølgelig kan tilbagetræk spændes løst, men hvad er så pointen? De er vanskeligere at spænde end alm. hovedtøj, koster som regel mere (F. eks. ved Kieffer har jeg set det til tider), og giver ikke mere komfort til hesten, selvom nogen af dem har en polstret "pude" under kæben, den kommer kun "I aktion" når næsebåndet alligevel er for stramt.

Ang. bredt eller smalt næsebånd så er det egentlig kun optisk, men hvis hesten gaber meget imod biddet kan et bredt polstret næsebånd fordele trykket på næseryggen bedre - men nu er pointen jo ikke at hesten åbner munden imod biddet, så det er en pointe der er til at overse.

Jeg købte min trense ved Kieffer der er ekstra store i str., for ellers skulle min store hest have haft et X-full hovedtøj som så alligevel er lige stort nok. Han passer også fint pandebåndet (Kieffer Andromeda, med svung i pandebåndet) Så hvad med at prøve et Kieffer hovedtøj for at se om han kan passe et Full Kieffer pandebånd?

Hilsen Lene

Basse

198? - 15/09/08.

"A thousand times I missed you,

a thousand times I cried -

If Love alone could have saved you,

you would have never died"

Nu med "Mini-Kæmpen" Cargo B - Fordi luften er bedre heroppe!

0
0
Svar på denne tråd

Danmakine »Basse«
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 15:51

Mange tak for den gode respons!! ALT godt og skidt bliver taget til efterretning da hna simpelthen betyder alt or mig. un det bedste er godt nok til ham MEN jeg er desværre i den uheldige situation at jeg er under uddannelse og er samtidig ved at flytte, dvs. mit budget tilader mig ikke og gå ud og købe en kieffer-trense. Jeg er dog faldet over en trense der minder om en Kieffer Suleika (nu må i ikke tage mig på ordet fo jeg kan huske forkert), så skal jeg blot findet et matchende pandebånd i X-full. Jeg er stor fan af Kieffer's trenser jeg har bare ikke råd til dem... DESVÆRRE!! Ellers havde jeg købt sådan en til ham... Men jeg må sande realieteterne når jeg står og er ved at flytte, er på elevløn, skal betale for hesten, skal 12 dage til egypten lige om lidt og samtidig skal finde penge til et nyt kamera da mit gamle skal pensioneres...

Den brede næserem er vi på stående fod gået lidt væk fra netop fordi det nogle gange kun er for syns skyld man har det, og jo han har da et stort hoved sin højde taget i betragtning (han er 1,51 i stang) men han ar ikke nogle slidmærker eller noget han skal skjule så mig og camilla er blevet enige om at et bredt næsebånd er ligegyldigt på ham... :-D

0
0
Svar på denne tråd

Næsebånd med...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2009 16:15

tilbagetræk kommer ALDRIG inden for mine døre - jeg synes de er klodsede, grimme og besværlige. Og så generer og skader de hesten mere end de gavner. De er nemmere at spænde for stramt, da der skal mindre styrke til at stramme dem og paddingen sidder så den skubber kinden ind mod hestens tænder.

Og så er de ovenikøbet dyrere - hvorfor så ikke spare de penge og købe noget enklere - og bedre!

Og næsebåndet skal IKKE spændes højere op end det er på det billede højere oppe i tråden - på billedet sidder det perfekt

Mvh. Heidi

- oOo -

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider