Tja, jeg ville aldrig købe en trense med tilbagetræk - medmindre jeg planlægger at udskifte næsebåndet eller trensen er lige det jeg vil have og jeg kan ændre næsebåndet til alm.
Man kan med tilbagetræk snøre hestens mule så meget sammen at de nærmest er kommet i spændetrøje, og hvis man dertil lægger et generøst polstret næsebånd kan det næsten sidestilles med mishandling - polstret giver efter når man spænder så der kan spændes endnu mere, og hvis hesten så lukker munden bare lidt op kan den nemt få sit kindkød ind mellem tænderne uden mulighed for at undgå det.
Selvfølgelig kan tilbagetræk spændes løst, men hvad er så pointen? De er vanskeligere at spænde end alm. hovedtøj, koster som regel mere (F. eks. ved Kieffer har jeg set det til tider), og giver ikke mere komfort til hesten, selvom nogen af dem har en polstret "pude" under kæben, den kommer kun "I aktion" når næsebåndet alligevel er for stramt.
Ang. bredt eller smalt næsebånd så er det egentlig kun optisk, men hvis hesten gaber meget imod biddet kan et bredt polstret næsebånd fordele trykket på næseryggen bedre - men nu er pointen jo ikke at hesten åbner munden imod biddet, så det er en pointe der er til at overse.
Jeg købte min trense ved Kieffer der er ekstra store i str., for ellers skulle min store hest have haft et X-full hovedtøj som så alligevel er lige stort nok. Han passer også fint pandebåndet (Kieffer Andromeda, med svung i pandebåndet) Så hvad med at prøve et Kieffer hovedtøj for at se om han kan passe et Full Kieffer pandebånd?
Hilsen Lene