Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

SKAL MAN SIGE NOGET ?
Forfatter: 
Dato:  13-02-2009 16:01

For lidt over et år siden solgte vi en konkurrencehest.

Hesten døjede med tykke ben og stivhed i leddene og vi blev anbefalet af dyrlægen at trække hende ud af sporten.

Hun gennemgik en handelsundersøgelse og der blev lavet anmærkninger på ben med galle / hævelse - samtidig blev der udførlig skrevet at hesten kun egnede sig til lettere ridebrug/ skovture.

Hesten blev solgt for en et lille beløb, til en troværdig pige som ønskede en skovture-let ridelig hest. Der blev ikke skrevet klausul i købsaftalen udover hesten var egnet til lettere ridebrug.

Efter ca. 9 måneder ser jeg hoppen på til salg på HN som lærehest / konkurrencehest uden fejl og mangler .... til over dobbelt pris af det hun blev solgt til . Jeg kunne se i annoncen, at hesten skulle sælges grundet noget familiemæssigt , og valgte ikke at blande mig, da jeg heller ikke ønskede at købe hoppen tilbage.

Nu er det sådan , at hoppen starter regelmæssig C stævner med en ny rytter , da jeg kan følge med på infosport.

Jeg ønsker på ingen måde at ødelægge noget for nogen, og er glad hvis hoppen kan holde til at konkurrere uden gener - men inderste inde, tror jeg ikke den nye ejer ved noget om hoppens fortid og dyrlægeanmærkninger .

Burde jeg sige noget , hvis jeg skulle møde dem ? Det er nemlig ret sandsynlig .......

www.rawasport.dk.

lækre,lækre sportsponyer

hestemassage

ifolet SDH hoppe sælges

0
0
Svar på denne tråd

Næh, dt virker..
Forfatter: 
Dato:  13-02-2009 16:05

jo til at den godt kan holde til det, hvis den starter reglmæssigt..

Og nu ved jeg ikke hvad den starter, men jeg anser ikke de første LA klasser som noget synderligt hårdt.. Selvfølgelig skal hesten trænes, men den skal jo ikke ind og lave svære samlede øvelser..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..

0
0
Svar på denne tråd

det er jo det ...
Forfatter: 
Dato:  13-02-2009 16:25

men nu snakker vi springning - og derfor er det lidt noget andet hvor benbelastning angår.

www.rawasport.dk.

lækre,lækre sportsponyer

hestemassage

ifolet SDH hoppe sælges

0
0
Svar på denne tråd

Jah, det er..
Forfatter: 
Dato:  13-02-2009 16:29

selvfølgelig lidt hårdere.. Men mon ikke der er en kompetent træner til, som kan sige hvis hesten begynder at vise ubehag..

Jeg tror nu nok hesten skal kunne klare det.. Så længe der ikke er fundet røngtenforandringer.. Galler og hævelser er der jo mange heste der lider af..

Selvfølgelig er det forkert at hesten er blevet solgt videre og der åbenbart ikke er blevet nævnt noget om dårlige ben, men sket er sket.. Det kan jo også være den er blevet erklæret fint anvendelig til spring..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..

0
0
Svar på denne tråd

Hvis det var mig
Forfatter: 
Dato:  13-02-2009 16:46

der havde købt hesten uden den viden, ville jeg meget gerne vide det. Så jeg synes at du bør fortælle hende om det, selvfølgelig på en nænsom måde :) Men den som har solgt hesten videre til hende har jo tilbageholdt oplysninger om hesten, hvilket jeg ikke synes er okay. Det er da muligt at sælger har informeret hende mundtligt eller skriftligt(uden om den annonce du har set) uden at der bliver taget hensyn til det. Men synes du bør tale med hende.

0
0
Svar på denne tråd

Nu igen
Forfatter: 
Dato:  13-02-2009 17:22

Jeg får en lidt underlig fornemmelse i maven, hver gang jeg hører sådan noget. Nu vil jeg ikke udtale mig om din konkrete sag, da jeg hverken kender hesten, dig eller den nye ejer, men det der med, at en hest sælges i god tro, og man efterfølgende finder den til salg på nettet, hører man tilgengæld...desværre...ofte.

Jeg har lige oplevet 2 tilfælde indenfor den sidste måned med 2 af mine veninders heste (uden at nævne navne og gå nærmere i detaljer). Desuden har jeg selv oplevet noget lignende. Min 1. veninde solgte en hoppe til avl sidste efterår. Hoppen havde en skade, som gjorde, at den ikke længere måtte rides. Hoppen er ifolet, og køber blev tydeligt informeret om skadens omfang.

Min veninde finder så for en lille måneds tid siden pludselig hesten til salg på nettet SOM RIDEHEST.

Min anden veninde kontaktede mig så i forgårs. Hun har for et lille års tid siden solgt en hest, som hun selv har opdrættet. Hesten var 10 år, og havde kun båret rytter sammenlagt 3 måneder af sit liv, og var stort set ikke blevet redet siden tilridningen. Hun finder en køber, som får hesten ekstremt billigt pga. den manglende ridning. Hun skulle bruge hesten til skovtur og let distanceridning.

Nu har også veninde nr. 2. fundet hesten til salg på nettet, som tidligere dressurhest på LA-niveau til en helt anden pris.

Selvfølgelig er der mange flere detaljer i de 2 sager, som jeg ikke vil komme nærmere ind på, men sagen er den, at jeg synes, der er forfærdeligt hvordan folk lyver i salgsannoncer. Og det er ikke bare for hestens skyld, men også for den stakkels, måske uerfarne 1.-gangskøber, der får hesten hjem i stalden.

Sidste tilfælde er min egen vallak, somjeg solgte for godt 10 år siden. Han havde brækket benet som 4-års, og da jeg solgte ham som 7 års, blev køber informeret om skaden. Ikke at den betød noget, men jeg var nødt til at give et afslag i prisen alligevel. Efter nogle år dukkede hesten op hos et par piger i Norge, og de blev noget forfærdede over at høre historien om benet. Det var de aldrig blevet informeret om.

Når hesten er solgt, kan man desværre ikke gøre ret meget. Der er selvfølgelig heste, som sidenhen kommer sig og sagtens kan holde til det, de bliver udsat for, og derfor får et værdigt liv, men der er sørme også de heste, der går fra ejer til ejer, fordi ingen efterhånden kender til dens fortid og derfor ved, at den måske er "dum" fordi den har en gammel uoplyst skavank.

Derfor er jeg også af den holdning (riv ikke hoved af mig), at hvis man har en skadet eller sart hest, som man ikke ønsker skal udsættes for forskellige ting, eller har lyst til pludselig at finde den til salg på nettet, som andet end det, den er, så afliv den. Jeg har selv en 5-årig hoppe, som står ved porten til regnbuebroen, hvis ikke hun bliver godkendt af dyrlægen til avl.

Jeg vil så gerne tro på det bedste i folk, og ja man kan godt finde en ærlig og reel køber, men alle kan jo komme i en situation (skilsmisse, sygdom, dødsfald), hvor man er nødt til at sælge videre. Og det er ofte her, informationerne går tabt.

Alle hestene i disse tilfælde, inkl. din, har det sikkert godt, der hvor de er, og det vælger jeg at tro på, men jeg kan godt forstå, at man som sælger bliver forskrækket over at finde sin hest brugt til noget, man ved den ikke burde. Eller man finder ud af, at nogen forsøger at tjene lette penge på den hest, man har elsket overalt på jorden og troede var i gode hænder.

0
0
Svar på denne tråd

svindel med hestehandel
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 00:50

Hvis hesten er solgt med helbredsmæssige anmærkninger og den er solgt videre uden disse oplysninger er det svindel.

du skal hurtigst muligt sende en kopi af papirerne eller på anden måde oplyse dem om sagen.

Hvis folk dog bare kunne være ærlige når de handler heste kunne mange hesteejere undgå retssager,

Men den nye hestelov er skærpet så det kan koste dyrt at sælge under falske vilkår.

Hvem ville bryde sig om at købe en heste under de forudsætninger.

Du skulle måske også gøre sælger opmærksom på at du har opdaget at de har lavet numre..

Jeg synes det er en meget grov overtrædelse af loven og de skal have en over næsen.

Jeg tænker ikke mindst på hesten.

Hvis den skal udsættes for unødvendige lidelser hvis den ikke kan holde til konkurenceridning,så har vi også en overtrædelse af dyreværnsloven.

Lad os få ryddet op i disse samvittighedsløse hesteejere som sætter mammon over hstevelfærd og god etik.

bella

0
0
Svar på denne tråd

Lamos ♥lobri♥
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 08:50

Jeg synes du har skrevet et rigtig godt indlæg.

Jeg kan godt forstå din holdning med at hellere aflive en skadet hest, end sælge den videre. Jeg ville (desværre) aldrig turde stole på at en fremmede ville passe min hest godt nok.

Mht den konkrete sag, så tænker jeg om hesten kan være blevet rask? Kan du evt snakke med din dyrlæge og høre hans/hendes vurdering af sagen?

Og hvis din dyrlæge ikke mener at hesten er blevet rask, så ville jeg kontakte ny ejer.

Men jeg tænker også at en hest som går stævner må have mange øjne på sig, og når den kan blive ved med at holde til det, så er det fordi det ikke kan ses, og så har hesten vel ikke smerter.

Håber jeg har fået forklaret mig godt nok.

Hilsen Benedicte

SÅ BLEV DEN GED VIST BARBERET

Dejlig cremello quarter hoppe sælges

http://wisemice.dk/salg.html

0
0
Svar på denne tråd

Du skal selfølgelig kontakte dem....
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 11:57

Det er vel også et spørgsmål om at spare ny ejere for en masse bekymringer og dyrlægeregninger, hvis hesten pludselig får problemer! Hvis det bliver oplyst kan det måske spare hesten for smerter skulle den få problemer igen og det bliver opdaget i tide, og ejer ved hvad de skal holde øje med!

Og selfølgelig give dem en chance for at retsforfølge de tidligere ejere hvis de ønsker dette!

Synes i høj grad du skal oplyse de nye ejere, det er vigtigt både for dem og hesten!

Formidling af spanske heste direkte fra avler.

Pt. tre lækre føl fra i år til salg!

0
0
Svar på denne tråd

Kontakt dem...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2009 18:01

Hvis jeg var den pågældende køber, ville jeg gerne havde vidst det...

De står måske lige pludselig med en meget halt hest, og så kan hele møllen køre med dyrlæge, røngten, diverse behandlinger, måske også kiropraktor, tusindvis af kroner, og ikke mindst bekymringer.

Ting som alle incl hesten, kunne blive sparet for, og de nye ejere, har så muligheden for at tage de hensyn til hesten som kræves.

De fleste vil deres dyr det bedste, og jeg ville personligt havde det dårligt med at havde forvoldt min hest nogle skader som kunne være undgået, hvis jeg havde kendt dens sygehistorie...

Hvis det var dig, ville du så selv havde besked???

0
0
Svar på denne tråd

vil give rotxas
Forfatter: 
Dato:  17-02-2009 21:28

ret.. ligeså meget for hestens skyld. Før min hest begyndte at halte blev hun lidt tvær at ride, men der var ikke rigtig noget at se så hun fil et par fridage, hvorefter hun ikke blev bedre og begyndte at halte. Jeg tænker da stadig om jeg kunne have opdaget det før.

jeg synes måske at du skulle tage kontakt med den ny ejer og hører, hvordan det går med den. Det kan jo være at hun ved det, eller at der er nogle problemer med hesten engang imellem. derefter tage stilling til hvorvidt du siger noget. hvis det var mig ville jeg ikke kunne få ro i sjælen før jeg vidste, hvordan det går med den. specielt fordi du selv virker i tvivl og tænker på det.

Mvh Tina

0
0
Svar på denne tråd

Sig det pænt
Forfatter: 
Dato:  18-02-2009 14:37

Jeg synes, du skal sige det men måske prøve at føle dig lidt frem. Kontakt dem f.eks. lidt påtaget uskyldigt for at høre, hvordan hesten har det, og så kom langsomt ind på de omstændigheder, du solgte hesten under, hvis du mener, de er modtagelige.

Det kan jo være, at jeres dyrlæge tog fejl, og / eller at hesten af en eller anden årsg nu har det fint. I begge tilfælde vil det måske være irriterende og irrelevant for den nye ejer, at vedkommende pludselig skal begynde at bekymre sig.

Det kan også være, at nuværende ejers dyrlægeundersøgelse bragte benproblemet op, og at salget blev gjort til en pris, der var nærmere det, du selv solgte til - og at nuværende ejer er ligeglad med hestens ve og vel, hvilket måske vil give dig bekymringer...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider