Jeg får en lidt underlig fornemmelse i maven, hver gang jeg hører sådan noget. Nu vil jeg ikke udtale mig om din konkrete sag, da jeg hverken kender hesten, dig eller den nye ejer, men det der med, at en hest sælges i god tro, og man efterfølgende finder den til salg på nettet, hører man tilgengæld...desværre...ofte.
Jeg har lige oplevet 2 tilfælde indenfor den sidste måned med 2 af mine veninders heste (uden at nævne navne og gå nærmere i detaljer). Desuden har jeg selv oplevet noget lignende. Min 1. veninde solgte en hoppe til avl sidste efterår. Hoppen havde en skade, som gjorde, at den ikke længere måtte rides. Hoppen er ifolet, og køber blev tydeligt informeret om skadens omfang.
Min veninde finder så for en lille måneds tid siden pludselig hesten til salg på nettet SOM RIDEHEST.
Min anden veninde kontaktede mig så i forgårs. Hun har for et lille års tid siden solgt en hest, som hun selv har opdrættet. Hesten var 10 år, og havde kun båret rytter sammenlagt 3 måneder af sit liv, og var stort set ikke blevet redet siden tilridningen. Hun finder en køber, som får hesten ekstremt billigt pga. den manglende ridning. Hun skulle bruge hesten til skovtur og let distanceridning.
Nu har også veninde nr. 2. fundet hesten til salg på nettet, som tidligere dressurhest på LA-niveau til en helt anden pris.
Selvfølgelig er der mange flere detaljer i de 2 sager, som jeg ikke vil komme nærmere ind på, men sagen er den, at jeg synes, der er forfærdeligt hvordan folk lyver i salgsannoncer. Og det er ikke bare for hestens skyld, men også for den stakkels, måske uerfarne 1.-gangskøber, der får hesten hjem i stalden.
Sidste tilfælde er min egen vallak, somjeg solgte for godt 10 år siden. Han havde brækket benet som 4-års, og da jeg solgte ham som 7 års, blev køber informeret om skaden. Ikke at den betød noget, men jeg var nødt til at give et afslag i prisen alligevel. Efter nogle år dukkede hesten op hos et par piger i Norge, og de blev noget forfærdede over at høre historien om benet. Det var de aldrig blevet informeret om.
Når hesten er solgt, kan man desværre ikke gøre ret meget. Der er selvfølgelig heste, som sidenhen kommer sig og sagtens kan holde til det, de bliver udsat for, og derfor får et værdigt liv, men der er sørme også de heste, der går fra ejer til ejer, fordi ingen efterhånden kender til dens fortid og derfor ved, at den måske er "dum" fordi den har en gammel uoplyst skavank.
Derfor er jeg også af den holdning (riv ikke hoved af mig), at hvis man har en skadet eller sart hest, som man ikke ønsker skal udsættes for forskellige ting, eller har lyst til pludselig at finde den til salg på nettet, som andet end det, den er, så afliv den. Jeg har selv en 5-årig hoppe, som står ved porten til regnbuebroen, hvis ikke hun bliver godkendt af dyrlægen til avl.
Jeg vil så gerne tro på det bedste i folk, og ja man kan godt finde en ærlig og reel køber, men alle kan jo komme i en situation (skilsmisse, sygdom, dødsfald), hvor man er nødt til at sælge videre. Og det er ofte her, informationerne går tabt.
Alle hestene i disse tilfælde, inkl. din, har det sikkert godt, der hvor de er, og det vælger jeg at tro på, men jeg kan godt forstå, at man som sælger bliver forskrækket over at finde sin hest brugt til noget, man ved den ikke burde. Eller man finder ud af, at nogen forsøger at tjene lette penge på den hest, man har elsket overalt på jorden og troede var i gode hænder.