Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Dressurgjorde /anti glideunderlag-spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  25-04-2004 21:55
Hej

Min hest har lidt mave(ikke for tyk) og ikke ret mange muskler endnu. Det gør det yderst vanskeligt at få en sadel til at ligge perfekt, dvs 2 finger bag skulderen, da den ustandselig rutscher frem da gjorden rutscher frem.

Ligenu har jeg en kavalkade neoprengjord.

Nu har jeg set en lædergjord fra Claridge House hos Høøks.
http://www.hooks.dk/

(under gjorde, den der ligesom bøjer bagud)

Har nogen af jer erfaring med denne gjord eller en anden der er god til at blive liggende.

Kan i anbefale nogle gode antiglideunderlag?

Hilsen LeneJ

>o<Lyset for enden af tunnlen er ikke altid et modkørende tog >o<
0
0
Svar på denne tråd

Proffesional Choice
Forfatter: 
Dato:  27-04-2004 08:40
gjord med gummi bagside glider ikke frem. Jeg har haft samme problem som du har - det hjalp væsentligt med denne gjord. Jeg bruger nu kunne denne gjord på mine heste. Sørg også for at gjorde så langt tilbage som muligt. Placeres gjorden lige bag forbenene kan det også medvirke til at trække sadlen frem.

Yderligere er det meget væsentligt, at sadlen passer perfekt i bomstørrelsen - er den for bred eller smal vil den ligeledes glide frem. Det kan, for heste med et lidt problematisk sadelleje, blot drejes sig om ½ cm forkert str. i sadelbom.

Jeg har ikke haft problem med at sadlen glider frem efter at have fået en nøjagtigt tilpasset sadel, hvor bommen er udmålt efter hestens nøjagtige bredde.

Når du vælger underlag er det vigtigt at vælge et, som ikke er for glat, så sadlen nemt kan glide frem. Undgå f.eks. velour. Har du råd kan du evt. købe et af de dyre underlag i "Alcantara" (ved ikke lige hvordan de staves) f.eks. Anky, som er et ruskindslignende materiale, som efter sigende ikke skulle kunne glide på ryggen af hesten og skulle samtidigt forhindre, at sadlen kan glide på underlaget.

Filt underlag er også godt - her glider sadlen heller ikke.
0
0
Svar på denne tråd

Anti-glid underlag
Forfatter: 
Dato:  27-04-2004 10:34
Du kan gå ned i en tæppeforretning og købe et anti-glid underlag til tæpper. De fåes i stykker helt ned til 100 x 50 cm til omkring en 10'er. Det er sådan en 'gumminet' med huller i.

Du klipper det du så det passer til underlaget - husk et hak ved mankestykket, så det ikke klemmer der. Læg det under dig underlag og vupti! Så glider sadlen ikke mere.

Ganske effektivt og billigt.

Jeg har selv brugt det på en lille hest med svært sadelleje, hvor problemet med at sadlen gled frem var så slemt at hvis jeg sprang på hesten, røg sadlen udover halsen. Efter jeg begyndte at bruge dette underlag og en gjord UDEN elastik, havde vi ingen problemer. :-)

Hilsen
Lotte

Vil du lære at dykke. Se her: www.nolimitsdiving.dk
0
0
Svar på denne tråd

Tak ...
Forfatter: 
Dato:  28-04-2004 07:00
Tak for jeres svar Heide og Lotte, (kom gerne med flere :-) )

Heide, ved du hvor man kan købe gjorden fra Proff. Choise, jeg har nemlig selv tænkt på den men ikke set den nogensteder, hvad koster den?

Det med de glatte underlag kan jeg godt se, nu hvor du skriver det. Jeg har nogle fine, flotte underlag fra Elisabeth Greenwood. Men jeg kan da godt se at det glider sig vældig godt overpå det velour :-)

Så mon ikke de ryger en tur på markedspladsen :-)

Den med tæppeforretningen, den var god :-), den skal afprøves. Som du selv skriver der det jo billigt.

Hilsen LeneJ

>o<Lyset for enden af tunnlen er ikke altid et modkørende tog >o<
0
0
Svar på denne tråd

Proff. Choice
Forfatter: 
Dato:  28-04-2004 08:37
gjorden er desværre temmelig dyr - men også pengene værd synes jeg. Jeg mener at en dressurgjord koster omkring 600 kr. Måske kan du være heldig at finde en brugt.

Min den ældste er 5 år gammel og er stadig fuldstændig i orden. Det smarte ved gjorden er udover, at den ikke glider, også at den er påsat med velco på gummibagsiden. Dvs at du kan vaske gummiet, der vender mod hesten i vaskemaskinen uden metalspænderne behøver at komme med.

Jeg vil tro, at du kan få de fleste rideudstyrsforretninger til at bestille den hjem til dig.
0
0
Svar på denne tråd

Du behøver
Forfatter: 
Dato:  28-04-2004 09:08
skam ikke sælge dine fine velour underlag, hvis du bruger sådan et anti-glid underlag som jeg anbefalede.

Du skal jo lægge det under dit sadelunderlag - direkte på hesten. Det har samme effekt som de vanvittig dyre underlag man kan købe som har gummi-'dutter' på undersiden. Så istedet for at give 500+ kr. for sådan et sadel underlag kan du bruge det fra tæppeforretningen og du kan bruge det under alle dine egne underlag.

Hvis du har problemer med at sadlen glider oven på underlaget, så lægger du et tilsvarende stykke mellem sadel og underlaget også, så glider den ikke mere. (y)

Hilsen
Lotte

Vil du lære at dykke. Se her: www.nolimitsdiving.dk
0
0
Svar på denne tråd

Kavalkade underlag
Forfatter: 
Dato:  07-05-2004 21:48
Jeg køber et underlag fra Kavalkade.. Der hvor sadlen ligger er det betrukket med "mos-gummi".. Efter jeg har fået sådan et underlag rutscher min sadel ikke mere og min hest har ikke ondt i ryggen.. Det er en virkelig god investering.. Det er meget kendt i Tyskland. Det er altid der jeg køber disse underlag, da de er billigere end i Danmark. men jeg bor jo heller ikke så langt fra grænsen..!!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider